Sprawdziłem u źródła - poseł Cezary Grabarczyk
Jest to fragment dotyczący straży całość na
http://www.sieradz.platforma.org/dokumenty.php„Platforma Obywatelska dla bezpieczeństwa”
Racją bytu władzy państwowej w oczach obywateli jest przede wszystkim to, że potrafi ona zapewnić bezpieczeństwo i porządek publiczny. W obecnej sytuacji, gdy poczucie bezpieczeństwa wśród obywateli stale maleje, to jedno z najważniejszych zadań stojących przed państwem polskim.
Państwo musi dysponować sprawnymi strukturami i wypracować procedury skutecznego działania w nadzwyczajnych sytuacjach. Musi również posiadać nowoczesny, skuteczny i wielostopniowy system zapobiegania i zwalczania zagrożeń związanych nie tylko z przestępczością ale również z sytuacjami kryzysowymi jak np. powodzie, pożary itp.
Budowy bezpiecznego państwa nie można ograniczać tylko i wyłącznie do szczebla centralnego. Satysfakcjonujące efekty osiągnie się czyniąc bezpiecznymi nasze gminy, powiaty i województwa. Aby było to możliwe odpowiadać za to musi zarówno rząd jak i włodarze gmin, powiatów i województw. Przed samorządem terytorialnym postawione zostaje zatem bardzo ważne zadanie.
Państwowe służby, inspekcje i straże działają w województwach pod zwierzchnictwem wojewody. Na poziomie powiatowym, gdzie nie ma administracji rządowej, działają pod zwierzchnictwem starosty bądź prezydenta miasta.
Starostowie, jako zwierzchnicy powiatowych służb, inspekcji i straży mają możliwość stawiania im zadań, mogą także inwestować w bezpieczeństwo planując lokalne programy najbardziej odpowiadające potrzebom ich małych społeczności. Dobra współpraca władz samorządowych z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami – przede wszystkim z Policją i Państwową Strażą Pożarną – urealnia możliwość dbania o przestrzeganie prawa przez jednostki i instytucje.
Samorząd terytorialny ma także możliwość działania poprzez przepisy prawa miejscowego. Umiejętnie stosowane tej możliwości, w tym przepisów porządkowych, daje radom możliwość dbania o porządek publiczny. Do rozważnego, ale i odważnego korzystania z tego uprawnienia należy zachęcać rady wszystkich jednostek samorządowych.
BEZPIECZNE PAŃSTWO W ZAŁOŻENIACH PLATFORMY OBYWATELSKIEJ
Platforma Obywatelska chce budować silne państwo prawa, które zdecydowanie i bezkompromisowo zwalcza przestępczość.
Platforma Obywatelska stoi na stanowisku systemowych rozwiązań a nie jednorazowych propagandowych akcji.
Platforma Obywatelska zakłada decentralizacje służb, zgodną z logiką reformy samorządowej, ze zdecydowanie większym wpływie wspólnot lokalnych na kształtowanie kierunków pracy prewencyjnej policji.
Komendanci wojewódzcy a zwłaszcza powiatowi – miejscy winni mieć zdecydowanie większą samodzielność w kreowaniu polityki dotyczącej bezpieczeństwa.
Samorząd powinien mieć możliwość czynnego współuczestnictwa w wyborze komendantów wojewódzkich i powiatowych.
Według Platformy Obywatelskiej powszechny system ochrony ludności powinien zostać oparty na czterech fundamentalnych zasadach:
1.Zasada prymatu układu terytorialnego – ciężar podejmowania decyzji i ponoszenia odpowiedzialności spoczywa na władzy danego szczebla podziału terytorialnego. Zasada ta ogranicza możliwości ingerencji władzy działającej na wyższym stopniu podziału do chwili przejęcia przez nią (w sytuacjach kryzysowych) odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2.Zasada jednoosobowego kierownictwa osób sprawujących władzę administracji ogólnej – wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów, wojewodów.
3.Zasada adekwatności stosowanych sił i środków. Tam, gdzie mamy do czynienia z katastrofą nie wykraczająca poza możliwości określonych służb nie używać bez potrzeby dodatkowych sił i środków.
4.Zasada udziału (partycypacji) obywateli – członków lokalnej lub regionalnej wspólnoty w działaniach związanych z rutynowymi działaniami ratowniczymi czy też opanowaniem sytuacji kryzysowej. Zasada ta dotyczy możliwości dobrowolnego zrzeszania się ludzi w stowarzyszenia mające na celu bądź ratownictwo ogólne (np. ochotnicze straże pożarne) bądź specjalistyczne (np. górskie ochotnicze pogotowie ratunkowe) oraz formalnej możliwości udziału w akcjach ratowniczych z możliwością rekompensat poniesionych kosztów (w tym na szkolenia). Zasada partycypacji obejmuje również określony zestaw obowiązków i świadczeń oraz ograniczeń w korzystaniu z wolności i praw.
5.System ratownictwa w jak największym stopniu powinien być oparty o dofinansowywanie przez państwo ochotniczych formacji i stowarzyszeń, wspartych – w razie potrzeby – przez wyspecjalizowane jednostki zawodowe.
PO przygotowuje projekt ustawy kompleksowo regulującej status OSP, uprawnienia i zasady funkcjonowania takie jak: wprowadzenie skróconego okresu czasu pracy do wysługi emerytalnej, ubezpieczenia, ulgi dla pracodawców zwalniających druhów z OSP na akcję.
Organizacyjny rdzeń proponowanego systemu ochrony ludności powinny tworzyć Centra Ratownictwa i Reagowania Kryzysowego - jednostki integrujące służby niezbędne przy prowadzeniu akcji ratowniczych, zwłaszcza jednostki krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego, straży pożarnej, policji i ratownictwa medycznego. W ich dyspozycji pozostają siły i środki niezbędne do niesienia natychmiastowej i skutecznej pomocy w razie zaistnienia klęsk żywiołowych, awarii przemysłowych, katastrof konstrukcyjnych i budowlanych, pożarów i innych niebezpiecznych zdarzeń.
W strukturze organizacyjnej systemu zarządzania bezpieczeństwem – opartego na Centrach Ratownictwa i Reagowania Kryzysowego - podstawowe znaczenie ma stopień wykonawczy - lokalny (gminny i powiatowy). Jednostkami wykonawczymi systemu są jednostki ratowniczo – gaśnicze straży pożarnej, policja, pogotowie ratunkowe (posiadające zintegrowaną łączność i wspólny numer alarmowy - 112), inne jednostki ratunkowe, wodne, kanalizacyjne, gazowe, górskie itp., Podmiotem wspierającym system powiatowy są gminy razem z ochotniczymi strażami pożarnymi. Kolejny szczebel – wojewódzki i centralny mają zadania pomocnicze, takie jak wsparcie odwodami i dofinansowanie strat.
Jednostki samorządu terytorialnego powinny otrzymać z budżetu państwa dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego. Dotacja to powinna uwzględniać specyfikę obszaru gminy czy powiatu oraz specyfikę lokalnych zagrożeń (np. jeziora, góry, itp.). W ramach otrzymanej dotacji, zgodnie z przyjętym przez dany samorząd planem, środki z dotacji powinny trafiać do państwowych jednostek ratowniczych oraz do jednostek ochotniczych. Natomiast finansowanie wydatków związanych z usuwaniem skutków zdarzeń wywołujących kryzys na określonych obszarach terytorialnych, odbywa się z budżetu odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego.
Konieczne jest jednak zapewnienie wsparcia z budżetu państwa dla tych jednostek terytorialnych, które wyczerpały swoje możliwości finansowe. Dlatego w budżetach jednostek samorządu terytorialnego powinny powstać rezerwy obowiązkowe w wysokości docelowej nie mniejszej niż 1 % wydatków bieżących planowanych na dany rok w budżecie odpowiednio gminy, powiatu i województwa. W ustawie budżetowej powinien być zapisany obowiązek corocznego tworzenia rezerwy celowej państwa na wydatki związane z kryzysami w wysokości 0,2 % planowanych wydatków bieżących na dofinansowanie wydatków związanych z reagowaniem w czasie kryzysu i usuwaniem jego skutków dla województw (które są zobowiązane wspierać swoją rezerwą wydatki „swoich” gmin i powiatów) oraz na pożyczki dla jednostek samorządu terytorialnego.