Witam wszystkich!
Ojej, chwile mnie nie było a tu ...
Zwróćcie uwagę, że wydajności deklarowane przez producentów są identyczne. Więc liczba łopatek .... wydaje się mieć mniejszy wpływ ale powiem co wiem, co mi się wydaje i co wywnioskowałem. Wymieszam to jednym kotle mojej następującej wypowiedzi.
Porównanie tych dwóch wentylatorów pokazuje, że przy identycznej wydajności różna jest skuteczność. O skuteczności również pisałem w materiale - dla nas jej miarą jest prędkość powietrza w otworze wylotowym, bo to nasz miernik sukcesu. Różnice między wentylatorami to liczba łopatek owszem, ale i wentylatory z mniejszą liczbą dają radę. Można to stwierdzić bez testów mając pewne obycie ze skutecznością wykorzystywanego wentylatora (szczególnie w porównaniu z jakimś drugim) i obserwując dynamikę usuwania dymu z obiektu, mając też na uwadze wielkość wentylowanej kubatury. Dla badanych przypadków sednem sprawy - przy powtarzam identycznych wydajnościach nominalnych - okazały się parametry stożka. A więc przepływ laminarny powietrza. Osiąga się to przez konstrukcję - kształt łopatek, obudowę wirnika itp. Kolejna sprawa ważna dla skuteczności to moc silnika - jeśli nawet jest mnie łopatek a silnik mocny i potrafi dobrze tym zakręcić (szybko) to też będzie dobra skuteczność. 9 koni mechanicznych to potęga! Kształt łopatek prostujący przepływ powietrza - top kolejna sprawa. To już cechy turbowentylatorów.
Testy na wydajność nominalną (też gdzieś w tekście wspomniałem) polegają na wyłapaniu całego powietrza do rękawa lub specjalnej konstrukcji takiej siatki jakby .... jak to opisać ..
o, mam:
http://www.leader-group.eu/expertise/airflows-measurements-5.htmltesty są różne, jeden z lepszych i popularnych to ten AMCA 240. Ale najczęściej jest ten z rysunku drugiego - czyli cały przepływ powietrza. Dla strażaków lipa nie oddaje faktycznej przydatności sprzętu. AMCA też częściowo, natomiast ULH najbardziej.
Tu natomiast wentylatory w użyciu, świetne testy i materiały:
http://www.nist.gov/fire/ppv.cfmNo i przy tej kolejnej już okazji chciałem podkreślić - stożek to mit! Nawet dla wentylatorów nie-turbo. Oto link do pracy inżynierskiej znajomego z Belgii. Testował nie-turbo. Optymalna odległość 1,6m
a więc stożek w drzwiach a nie na drzwiach. Przy turbo w ogóle nie ma wątpliwości.
http://www.cfbt-be.com/images/artikelen/thesis_pgop_v1.0.pdfpodsumowanie angielskie - str 7, ale w dalszym tekście też można coś "wyczytać"
Mam nadzieję, że odpowiedziałem na Wasze pytania. Jeśli nie to proszę o info - pisałem "w biegu"!!
Pozdrawiam,
Sajmonowski
p.S.
zero-11 uśmiechnij się do rafała lub sheldona - z dobrych źródeł wiem, że mają niezły materiał o PPA