Autor Wątek: Awaryjne lądowanie samolotu  (Przeczytany 14567 razy)

Offline pawi10

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 21
Awaryjne lądowanie samolotu
« dnia: Listopad 01, 2011, 15:03:11 »
Dziś na Okęciu awaryjnie lądował samolot "LOT'u" ciekawi mnie jakie procedury ratownicze i medyczne wchodzą w zakres PSP.

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 01, 2011, 15:12:18 »
Dziś na Okęciu awaryjnie lądował samolot "LOT'u" ciekawi mnie jakie procedury ratownicze i medyczne wchodzą w zakres PSP.

a jak Ci się wydaje.. no tak na zdrowy rozum, bo pytanie zadałeś dosyć dziwne.

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline BM

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 432
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 01, 2011, 15:35:27 »
Byłem tam w czasie lądowania i ogólnie wyglądało to tak, że samolot wylądował na poduszce z piany a w tym czasie w punktach koncentracji czekały jednostki. Od zachodu większość sił straży z lotniska, a od strony wojskowego portu lotniczego siły z miasta i karetki pogotowia. Jeśli chodzi o jednostki z miasta to na pewno były 2x GCBA Scania zapewne JRG 9 i 7 , 5 x GCBA 5/32 Man, kontener proszkowy z JRG 17, i WSP z Okecia. Tyle widziałem na płycie przy samolocie, a zapewne były jeszcze jakieś odwody. Zaraz po wylądowaniu równocześnie z ewakuacją zaczęto podawać pianę w środek silników. Działania przy samolocie prowadzili strażacy z Okęcia, a nasi zabezpieczali stojąc kawałek dalej. Generalnie wszystko wyglądało bardzo sprawnie, zwłaszcza ze strony LSRG. Również bardzo szybko postawiono na nogi policję, która ładnie zablokowała ruch na alei Krakowskiej i wskazywała trasę dojazdu dla służb. Na samym pasie naliczyłem nie więcej niż 20 karetek pogotowia. To tyle tak na gorąco.

Offline Champion

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 738
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 01, 2011, 15:38:25 »
Słyszałem również na kanale LPR, że wysłano kilka śmigłowców na Okęcie. A tak z czystej ciekawości to jaką pianę oni podali na płytę lotniska, ciężką czy może lekką?

Offline pawi10

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 01, 2011, 16:29:00 »
Dziś na Okęciu awaryjnie lądował samolot "LOT'u" ciekawi mnie jakie procedury ratownicze i medyczne wchodzą w zakres PSP.

a jak Ci się wydaje.. no tak na zdrowy rozum, bo pytanie zadałeś dosyć dziwne.
nie wydaje mi się aby pytanie było zbyt dziwne. Jak powszechnie wiadomo samolot jest wyposażony w rożnego rodzaju instalacje powietrzne, tlenowe, paliwowe, itp,itd, są wyznaczone miejsca do cięcia statku powietrznego, a ja nie jestem alfa i omegą i nie wiem pewnych rzeczy, a to forum jest doskonałym miejscem , aby takich informacji uzyskać, więc proszę,jeśli jesteś takim ekspertem to podziel się wiedza. Pozdrawiam.

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 01, 2011, 16:30:14 »
standardowo były też ciężkie samochody techniczne z miasta, widać jeden na filmie.
http://www.tvnwarszawa.pl/informacje,news,samolot-z-nowego-jorku-laduje-z-problemami,314635.html

do @pawi10
pytasz o procedury ratownicze i medyczne wchodzące w zakres PSP - procedury medyczne masz na stronie KG PSP - jeśli byliby poszkodowani a ich ilość przewyższałaby SiS pogotowia ratunkowego ściągnięte na lotnisko, to ratownicy PSP udzielają pomocy medycznej adekwatnej to występujących obrażeń zgodnie z procedurami medycznymi KSRG.

Co do działań ratowniczych - kierującymi działaniami jest LSP. W tym przypadku jednostki PSP jedynie asystowały. Piszesz o cięciu kadłuba. Jakim cięciu, na jaki wypadek? W przypadku pożaru statku powietrznego nie sądzę by był czas na wykonywanie takich działań. Jak najszybsze podanie środków gaśniczych (LSP) i ewakuacja osób z samolotu. W samolotach są trapy ewakuacyjne, wyjścia ewakuacyjne - nie ma czasu na wykonywanie cięć kadłuba w przypadku pożaru bo to kwestia czasu. Aby wykonać cięcie kadłuba nie wystarczy stać przy samolocie i działać piłą, ponieważ kadłub masz kilka metrów nad sobą.
Stąd również wykorzystywanie wysięgników służących do podawania środków gaśniczych po przebiciu kadłuba.
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2011, 16:43:03 wysłana przez zero-11 »

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.953
    • JRG SGSP
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 01, 2011, 16:43:03 »
Procedury są takie że każda służba robi to co do niej należy. Służby lotniskowe zajmują się całą akcją a pozostałe wspomagają wedle potrzeb.

Jeżeli chodzi o siły i środki na lotnisku: (wstępna lista, będę uzupełniał i poprawiał jak coś ustalę)
LSRG: 5 gaśniczych (Mercedes, 2 x Chinetti, 2 x Eagle, Baracuda), techniczny Mercedes, SDł Mercedes, SOp Nissan
PSP:
SOp i SDł: KG, WSKR, KM, JRG 9, JRG 15
GBA: JRG 9
GCBA: JRG 2, 3, 4, 5, 7, 9, 14, 17, SGSP
Srt: JRG 6, SGSP
GPr: JRG 11
Grupa ratownictwa medycznego WARSZAWA-8 dwoma samochodami
SKn z JRG 17

+GCBA z WSP z lotniska wojskowego
+kilkanaście zespołów ratownictwa medycznego
« Ostatnia zmiana: Listopad 02, 2011, 09:04:36 wysłana przez rafal.bula »

Offline Suavekk998

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 142
  • so others may live
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 01, 2011, 18:00:17 »
Ale panowie trzeba również oddać szacunek pilotowi tego samolotu. Był w trudnej sytuacji i posadził wszystkich bezpiecznie na ziemię... a w środku było 240 osób. czapki z głów :poklon: :poklon:
998 C.R.E.W.

Offline darek

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 319
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 01, 2011, 18:47:20 »
Słyszałem również na kanale LPR, że wysłano kilka śmigłowców na Okęcie. A tak z czystej ciekawości to jaką pianę oni podali na płytę lotniska, ciężką czy może lekką?
Tylko ciężką. Do lekkiej mamy tylko jeden generator i pokrycie drogi startowej byłoby nierealne. Pianę ciężką podają wszystkie wozy na kilka sposobów. Jedyny mankament, to to, że po takim "zabiegu" trzeba szybciutko odtwarzać gotowość (główny problem to środek pianotwórczy). A czemu szybciutko? bo wykrapla sie roztwór i wszystko spływa. A nawierzchnia drogi startowej jest tak skonstruowana, żeby ten odpływ był jak najlepszy. Dlatego piana w ostatniej chwili. A tankować trzeba...

Offline pawi10

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 01, 2011, 20:22:41 »
zero-11 chodziło mi czy przy takim zdarzeniu,są opracowane jakieś szczególne procedury postępowania podczas wypadków z udziałem statku powietrznego, np. łączność, kto kieruje ( koordynuje ) akcją RG, czy na pokładzie samolotu są substancje niebezpieczne ( pomijam tu paliwo i inne rzeczy, które są oczywiste ) i kto ma o tym wiedzę. Może moje pytania są trochę głupie, ale na szkoleniu na lotnisku byłem ok 11 lat temu i pamiętam jak pokazywano miejsca cięcia samolotu tak aby ominąć wrażliwe miejsca a od tego czasu trochę się zmieniło, po za tym jestem po prostu ciekawy i będę wdzięczny za każdą informację. Może są wiadomości w internecie, ja jak narazie nic nie znalazłem. 

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 01, 2011, 20:45:02 »
jeśli chodzi o Okęcie, to jednostki straży pożarnej mają na potrzeby łączności wydzielony kanał LOTNISKO - łączność trankingowa. LSP ma zapewne swoje procedury, rozstawienie samochodów wzdłuż pasa, położenie poduszki pianowej etc. Jednostki z miasta mają wyznaczony punkt koncentracji przy bramie lotniska wojskowego (sąsiaduje z lotniskiem cywilnym) i często bywa, że w przypadku lądowania awaryjnego nie wjeżdżają nawet na teren portu. Prawdopodobnie od chwili wjazdu mają pilota ze strony portu lotniczego. Jednostki PSP stanowią bufor środków gaśniczych no i przede wszystkim znaczną ilość ratowników mogących pomagać w ewakuacji oraz udzielać pomocy medycznej. Strażaków z LSP na zmianie służbowej jest raptem ok. 20, z czego część (kierowcy) nie opuszczają wozów podając środki gaśnicze.

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline remfire

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.049
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 01, 2011, 21:11:12 »
Pilotom i załodze należy się pełen szacun za to jak to jak to zrobili.  Pasażerowie faktycznie zawdzięczaja im bardzo dużo.  Słowa uznania naleza się tez służbom ratowniczym , bo spisali się bardzo dobrze . Na szczęscie nie było potrzeby większego angazowania się tych służb ...  Trochę szczęscia tez w tym wszystkim było ( pogoda, czas itp), ale jak to w takich przypdakach bywa bez szczescia ani rusz. naprawdę wielki szacunek przede wszystkim dla załogi.
Nasze siły powietrzne tez warto pochwalic - F 16 się przydały ;)
  Wypada zaznaczyc że było to pierwsze w naszym kraju lądowanie tak dużego samolotu ( i z taka ilością osób na pokładzie) bez wysuniętego podwozia i  na szczęscie  z happpy endem.
W tej chwili nie potrafię powiedzic czy gdziekolwiek były już takie lądownia Boeinga 767, ale nawet jesli to dzisiejsze i tak przejdzie do historii polskiego lotnictwa , ale również i światowego.   Ci którzy tam byli niech więc zapamiętają date , bo będa mieli co opowiadac wnukom ;) 
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2011, 21:32:39 wysłana przez remfire »

Offline aspiryna

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 337
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 01, 2011, 21:25:14 »
Pilot posadził maszynę po mistrzowsku. Samolot o takich gabarytach posadzić jak szybowiec bez podwozia to wielka klasa pilota. Co do dziłań PSP, z tego co było w TV, to ograniczyło się do zabezpieczenia sił i środków. LSP poradziła sobie znakomicie. LSP w takich przypadkach (pomimo iż jest ich niewiele) ma na tyle dobrze wypracowane procedury, że my jako PSP możemy tylko sie uczyć i pozazdrości takich działań.   

Cytuj
zero-11 chodziło mi czy przy takim zdarzeniu,są opracowane jakieś szczególne procedury postępowania podczas wypadków z udziałem statku powietrznego, np. łączność, kto kieruje ( koordynuje ) akcją RG, czy na pokładzie samolotu są substancje niebezpieczne ( pomijam tu paliwo i inne rzeczy, które są oczywiste ) i kto ma o tym wiedzę. Może moje pytania są trochę głupie, ale na szkoleniu na lotnisku byłem ok 11 lat temu i pamiętam jak pokazywano miejsca cięcia samolotu tak aby ominąć wrażliwe miejsca a od tego czasu trochę się zmieniło, po za tym jestem po prostu ciekawy i będę wdzięczny za każdą informację. Może są wiadomości w internecie, ja jak narazie nic nie znalazłem.
Wszelką wiedzą o samolocie, co przewozi itp, itd jak również kierowaniem akcją prowadzi LSP, która jest naprawdę w tym dobrze zorientowana. My jako PSP jesteśmy słuzbą pomocniczą- i niech tak zostanie.  :straz: bo o samolotach wiemy tyle, co o lataniu w kosmos. Z tego co chyba każdy zauważyć z TV to dziłania zabezpieczjące prowadziła LSP- chyba logiczne dlaczego- "od tego oni są , od tego są oni  -_-"
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2011, 21:41:40 wysłana przez aspiryna »

Offline pawi10

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 01, 2011, 23:19:07 »
Dziękuję za odpowiedzi, teraz jestem "krok do przodu" ze swoją wiedzą.

Offline bodzio206

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 153
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 02, 2011, 12:13:12 »
W amerykańskich mediach nie mogą się nachwalić umiejętności pilota i.... reakcji Polskich Służb Ratowniczych. Chwalą piane na pasie, szybkość reakcji strażaków, ewakuacji pasażerów, w większości to goście z FAA.
Wiesz jak rozpoznać strażaka w tłumie panicznie uciekających ludzi?? Zawsze będzie biegł w przeciwną stronę niż wszyscy inni.

Offline strazak90

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 105
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 02, 2011, 17:57:05 »
Moim zdaniem za dużo tego w mediach.. Bardzo gratuluję pilotowi oczywiście, powinien za to zostać wynagrodzony ale ile można, każde wiadomości, radio, gazety.. po co?? no ale tak w Polsce to jest szał, wiadomo. ciekawi mnie tylko czy jeśli poszło by coś nie tak, to co ludzi by powiedzieli, hmm tego pilota każdy by zżarł i wieszał na nim psy! dla mnie za dużo , wszyscy się po prostu podniecają tym.

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.953
    • JRG SGSP
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 02, 2011, 19:04:53 »
A mi tam to nie przeszkadza. Wśród natłoku medialnych narzekań, wszechobecnego marazmu i pesymizmu, tysiąca nieszczęść na których temat ciągle się mówi, porażek, katastrof itd. całkiem przyjemną odmianą jest usłyszeć wreszcie coś optymistycznego

Offline sheldon

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.658
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 02, 2011, 21:18:41 »
Dokładnie, w końcu coś pozytywnego. Poza tym - jakoś bardziej rajcuje mnie ten fakt niż to, że jakiś pajac napisał list do jeszcze większego pajaca nic nie wnoszący list, cały długi weekend o tym trąbili.
PYTAJ! ĆWICZ! KORZYSTAJ Z DOŚWIADCZEŃ KOLEGÓW!

Offline Korba112

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 68
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 03, 2011, 00:27:54 »
Materiał nagrany z drugiej strony samolotu. Żadna z telewizji nie miała kamery po tej stronie. Widać dokładny czas dotarcia służb.

http://youtu.be/IBgxakhZ8m4

Offline bulon

  • Elitarny spamer :)
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.521
  • www.heartsaver.pl
    • Kursy pierwszej pomocy
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 03, 2011, 09:58:55 »
ja rozumiem ze karetki podjecxhaly z duzym opoznieniem, ich obecnossc byla srednio potrzebna. jednak czas dojazdu i moment podania pierwszych srodkow gasniczych- czymbylo podyktowane ?
na moj chlopski rozum rozstawili sie dosyc daleko bo nie wiedzieli czy im sie w ogole uda. wystarczylo zeby troche zjechali na trawe i tarcie by sie zmienilo, obrot w okol skrzydla i bum, lub nie :) LSRg chcialo miec zabezpieczone mozliwy duzy kawalek lotniska, wiec odleglosci byly duze. tak mi sie zdaje.
Prywatnie zdanie wyrażam pisząc kolorem czarnym.

Moderuje przy pomocy koloru navy.
Każdy moderator ma swój kolor.

Offline darek

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 319
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 03, 2011, 10:35:05 »
Auta LSP stoją w rejonie krzyżówki dróg startowych i na DK Delta.
Główne SiS w tym przypadku (lądowanie na progu 33) stały na drodze technicznej przed krzyżówką w bezpiecznej odległości. Ruszają, gdy minie ich samolot. A miał on wtedy pewnikiem prędkość około 100 km/h. Auta startują od zera. Mimo swych parametrów, to nie F1. Pamiętajcie, że nawierzchnia była pokryta resztkami roztworu środka gaśniczego i hamowanie też było mniej skuteczne. Do tego pasażerowie. Widać na filmach, że pasażerowie ewakuujący się tylnymi trapami skutecznie zablokowali możliwość podania piany na kadłub i skrzydło (silnik).
Wozy LSP stojące na DK Delta mogą ruszyć w zasadzie dopiero, gdy statek powietrzny zatrzyma się. Czyli w tym przypadku sporo później niż te z krzyżówki. Do tego samolot zatrzymał się zaraz za krzyżówką i droga, którą musieli przybyć była dość długa. Popatrzcie sobie na mapę lotniska.

Offline pszemek

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 428
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 03, 2011, 11:59:13 »
Przy okazji tego szczęśliwego zdarzenia warto wspomnieć o praktykach stacji TVN24, którego śmigłowiec zwany "Błękitny" pogrywa sobie z kontrolerami z wieży i ignoruje polecenia.

Instrukcja dotarcia do korespondencji wieży:
1) Wchodzisz na stronę http://www.liveatc.net/
2) W kolumnie po lewej w "By airport/ARTCC code" wpisujesz "WAW" lub "EPWA".
3) Klikasz niżej w link o nazwie "EPWA Tower Audio Archives"
4) W kalendarzu klikasz na 1 listopada (November).
5) Z listy "Select a time (GMT/UTC)" wybierasz "1430-1500Z" i klikasz "Submit",
6) Na następnej stronie odpalasz plik dźwiękowy i przewijasz do 1:58.
7) Słuchasz.

lub klikasz:
http://w480.wrzuta.pl/audio/6U5kaze03kA/bezczelny_24

Na marginesie, ciekawe, że rozmowy lotnisk z całego świata są dostępne online bez problemu, podobnie jak wielu straży pożarnych na świecie, natomiast w naszym Kraju jest to wielka tajemnica i milionowe plany wydatków na systemy utrudniające podsłuchiwanie.
Każde społeczeństwo, które oddałoby trochę wolności żeby zyskać trochę bezpieczeństwa, nie zasługuje na żadne z nich i straci obydwa
Benjamin Franklin

Fałszywe kłamstwa - Foo Fighters

Offline trb

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 126
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 03, 2011, 12:22:07 »
koleś ładnie sobie pogrywał... radio mu się zepsuło... lool... czy oni nie mogą konsekwencji wyciągnąć jakichś... pismaki wszędzie się wcinają już na maxa... w jednej relacji jak pokazywali tych dwóch chłopaków z którymi matka szła po terminalu. odebrała ich właśnie z samolotu, cała szczęśliwa, bo to co matka przeżywa w takiej chwili to naprawdę szok i ogrom szczęścia, a tu dziennikarzyna zatrzymuje ich i jeszcze jedna baba z mikrofonem bezczelnie ciągnie tego małego za rękaw żeby jej nie uciekł od mikrofonu. bydło i chamidło... sorki za mocne słowa i pozdrowienia dla prawdziwych i rzetelnych dziennikarzy.

Offline Korba112

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 68
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 03, 2011, 22:34:02 »
Auta LSP stoją w rejonie krzyżówki dróg startowych i na DK Delta.
Główne SiS w tym przypadku (lądowanie na progu 33) stały na drodze technicznej przed krzyżówką w bezpiecznej odległości. Ruszają, gdy minie ich samolot. A miał on wtedy pewnikiem prędkość około 100 km/h. Auta startują od zera. Mimo swych parametrów, to nie F1. Pamiętajcie, że nawierzchnia była pokryta resztkami roztworu środka gaśniczego i hamowanie też było mniej skuteczne. Do tego pasażerowie. Widać na filmach, że pasażerowie ewakuujący się tylnymi trapami skutecznie zablokowali możliwość podania piany na kadłub i skrzydło (silnik).
Wozy LSP stojące na DK Delta mogą ruszyć w zasadzie dopiero, gdy statek powietrzny zatrzyma się. Czyli w tym przypadku sporo później niż te z krzyżówki. Do tego samolot zatrzymał się zaraz za krzyżówką i droga, którą musieli przybyć była dość długa. Popatrzcie sobie na mapę lotniska.

Czy mógłbyś narysować na mapie lotniska jak to wyglądało? Gdzie stały wozy LSP, a gdzie inne służby?

Offline Witold

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.569
  • Ratowanie strażaków przez strażaków
    • http://grupaszybkiegoreagowania.strefa.pl
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 04, 2011, 09:48:31 »
Auta LSP stoją w rejonie krzyżówki dróg startowych i na DK Delta.
Główne SiS w tym przypadku (lądowanie na progu 33) stały na drodze technicznej przed krzyżówką w bezpiecznej odległości. Ruszają, gdy minie ich samolot. A miał on wtedy pewnikiem prędkość około 100 km/h. Auta startują od zera. Mimo swych parametrów, to nie F1. Pamiętajcie, że nawierzchnia była pokryta resztkami roztworu środka gaśniczego i hamowanie też było mniej skuteczne. Do tego pasażerowie. Widać na filmach, że pasażerowie ewakuujący się tylnymi trapami skutecznie zablokowali możliwość podania piany na kadłub i skrzydło (silnik).
Wozy LSP stojące na DK Delta mogą ruszyć w zasadzie dopiero, gdy statek powietrzny zatrzyma się. Czyli w tym przypadku sporo później niż te z krzyżówki. Do tego samolot zatrzymał się zaraz za krzyżówką i droga, którą musieli przybyć była dość długa. Popatrzcie sobie na mapę lotniska.

A mógłbyś przy okazji skomentować czas dojazdu jednostek LSP podczas tego pożaru Boeinga 737 po wylądowaniu? Jak dla mnie strasznie długi, ale się nie znam...(sorry za off-topic):
Cz. 1: http://www.youtube.com/watch?v=-qyZFASOAe0
Cz. 2: http://www.youtube.com/watch?v=4g3j2CQXMT0

Do pobrania za darmo: KSIĄŻKA pt."Podstawy zabezpieczenia i ratowania strażaków podczas wewnętrznych działań gaśniczych" + prezentacje do każdego rozdziału do pobrania!
Pobierz tutaj: sapsp.pl