Autor Wątek: Awaryjne lądowanie samolotu  (Przeczytany 14566 razy)

Offline bulon

  • Elitarny spamer :)
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.521
  • www.heartsaver.pl
    • Kursy pierwszej pomocy
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 04, 2011, 10:29:42 »
zobacz w przepisach jaki maja czas na reakcje- wg mnie sie zmiescili
zwraca uwage cos innnego- jak szybko doszlo do rozprzestrzenienia sie ognia
Prywatnie zdanie wyrażam pisząc kolorem czarnym.

Moderuje przy pomocy koloru navy.
Każdy moderator ma swój kolor.

Offline Witold

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.569
  • Ratowanie strażaków przez strażaków
    • http://grupaszybkiegoreagowania.strefa.pl
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #26 dnia: Listopad 04, 2011, 10:33:46 »
No właśnie o uszy mi się obiło, że jest 90 sekund w każde miejsce lotniska, a tam jest jakieś 5 minut od rozpoczęcia filmu. Licząc z 30sek (no niech będzie nawet 60), To 4 minuty to trochę dużo jak na lotnisku...ale mogę się mylić, więc liczę na komentarz lotniskowego strażaka.
Co do rozwoju ognia to pewnie i szybko, ale i tak dobrze, że samolot dopiero co wylądował a nie był do odlotu...

Do pobrania za darmo: KSIĄŻKA pt."Podstawy zabezpieczenia i ratowania strażaków podczas wewnętrznych działań gaśniczych" + prezentacje do każdego rozdziału do pobrania!
Pobierz tutaj: sapsp.pl

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #27 dnia: Listopad 04, 2011, 11:10:06 »
Mi się obiło  -_- że jest 3 min tylko nie wiem czy z osiągnięciem gotowości do wyjazdu na którą jest 1 min.

PS. Przejrzałem materiały szkoleniowe jakie mam  : 

Cytuj
Czas reakcji :
czas, w jakim przy dobrych warunkach, twardej nawierzchni dróg dojazdowych, lotniskowa służba ratowniczo - gaśnicza przybywa do miejsca katastrofy zaistniałej w administracyjnych granicach lotniska. Liczy się on od momentu alarmu do pierwszej skutecznej interwencji i podania pierwszego środka gaśniczego w strefie pożaru
Ten czas wynosi maksymalnie trzy minuty, a wskazane jest, aby nie przekraczał dwóch minut, przy czym wyjazd jednostki ze strażnicy nie powinien przekraczać 30 sek. zarówno w dzień jak i w nocy.
W przypadku zabezpieczenia lądowania awaryjnego czas reakcji nie jest brany pod uwagę, natomiast uważa się za zobowiązujące czasy wyjazdu ze strażnicy.

Cytuj
Czas opanowania :
jest to czas mierzony od momentu przybycia pierwszego samochodu ratowniczo - gaśniczego do chwili ograniczenia intensywności pożaru w 90%. Czas ten nie powinien przekraczać 1 minuty

Cytuj
Czas gaszenia :
jest to czas od przybycia pierwszego samochodu ratowniczo - gaśniczego do momentu całkowitego ugaszenia pożaru. Czas ten nie powinien przekraczać 2 minut

Z konferencji prasowej którą pamiętam Komendant LSP wspominał o 1 min na wyjazd ale ……..
« Ostatnia zmiana: Listopad 04, 2011, 11:21:00 wysłana przez MIKO »

Offline bulon

  • Elitarny spamer :)
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.521
  • www.heartsaver.pl
    • Kursy pierwszej pomocy
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #28 dnia: Listopad 04, 2011, 11:24:48 »
Prywatnie zdanie wyrażam pisząc kolorem czarnym.

Moderuje przy pomocy koloru navy.
Każdy moderator ma swój kolor.

Offline Fistach

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.339
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #29 dnia: Listopad 04, 2011, 12:21:49 »
ja rozumiem ze karetki podjecxhaly z duzym opoznieniem, ich obecnossc byla srednio potrzebna. jednak czas dojazdu i moment podania pierwszych srodkow gasniczych- czymbylo podyktowane ?
na moj chlopski rozum rozstawili sie dosyc daleko bo nie wiedzieli czy im sie w ogole uda. wystarczylo zeby troche zjechali na trawe i tarcie by sie zmienilo, obrot w okol skrzydla i bum, lub nie :) LSRg chcialo miec zabezpieczone mozliwy duzy kawalek lotniska, wiec odleglosci byly duze. tak mi sie zdaje.
Na szczęście ich obecność nie była potrzebna. Ale kto wie jakby było gdyby pilot nie usadził maszyny idealnie... Podejrzewam, że tych 20 czy ile ich tam było, karetek to byłoby za mało.
Podanie środków gasniczych spowodowane było - według mnie - tym, że nie chcieli ich podawać ponad tłumem ludzi opuszczających samolot.

Co do czasu wyjazdu ze strażnicy to aż takiego pośpiechu zazwyczaj nie ma - samolot ładnych parę minut do lądowania podchodzi, nawet w trybie bardzo przyspieszonym - fakt, że trzeba przygotować pas.

Dzięki za rozporządzenie. Zaraz poczytam :)

Offline ParaMonov

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #30 dnia: Listopad 04, 2011, 14:41:02 »
Czas reakcji 3 minuty to podstawa, są sytuacje gdy jest czas na przygotowanie jak w  wypadku z 1 listopada, a są sytuacje gdy jedzie się bezpośrednio pod samolot patrz filmy zaprezentowane przez Witolda - zresztą jest to super przykład który pokazuje dlaczego tylko 3 minuty
fajnie że interesujecie się tematyką ratownictwa lotniskowego
pozdrawiam

Offline Fistach

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.339
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #31 dnia: Listopad 04, 2011, 15:31:09 »
Czas reakcji 3 minuty to podstawa, są sytuacje gdy jest czas na przygotowanie jak w  wypadku z 1 listopada, a są sytuacje gdy jedzie się bezpośrednio pod samolot patrz filmy zaprezentowane przez Witolda - zresztą jest to super przykład który pokazuje dlaczego tylko 3 minuty
fajnie że interesujecie się tematyką ratownictwa lotniskowego
pozdrawiam
dlatego napisalem ze zazwyczaj:)

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #32 dnia: Listopad 04, 2011, 17:50:24 »
W reportażu o LSP z Okęcia też są podane czasy: 30sek - wyjazd, 3min - dotarcie do statku powietrznego i rozpoczęcie podawania środka gaśniczego.
Co do rozwoju pożaru na filmie @Witolda, to chyba skutek przepalenia przewodów paliwowych, widać że pożar miał początek przy silniku. I faktycznie, czas dotarcia 5min. to trochę za dużo (samolot stał przy terminalu, a to chyba nie najdalsza część lotniska od strażnicy). Samochody dojechały dopiero po eksplozji zbiornika z paliwem, na szczęście pewnie prawie pustego. Szok pomyśleć co by było, gdyby to było zatankowane full.

Czy widzicie, że za samochodem gaśniczym staje od razu cysterka i wykonywane jest zaopatrzenie..

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline Witold

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.569
  • Ratowanie strażaków przez strażaków
    • http://grupaszybkiegoreagowania.strefa.pl
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #33 dnia: Listopad 04, 2011, 18:02:55 »
Czy widzicie, że za samochodem gaśniczym staje od razu cysterka i wykonywane jest zaopatrzenie..

Zgadza się. Z ciekawych rzeczy można też zauważyć gościa w 1min30sek (część 1) gaszącego prawy silnik chyba gaśnicą...

[Edit:]

Jeszcze jeden ciekawy filmik z awaryjnego lądowania (po uderzeniu ptaka w silnik podczas startu) w asyście LSP ale i "Misjskiej SP" z tego co wysłyszałem... najciekawsza jest korespondencja radiowa, ale niestety po angielsku.
http://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE
« Ostatnia zmiana: Listopad 04, 2011, 18:12:14 wysłana przez Witold »

Do pobrania za darmo: KSIĄŻKA pt."Podstawy zabezpieczenia i ratowania strażaków podczas wewnętrznych działań gaśniczych" + prezentacje do każdego rozdziału do pobrania!
Pobierz tutaj: sapsp.pl

Offline remfire

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.049
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #34 dnia: Listopad 04, 2011, 22:36:37 »
Lotnisko Naha na Okinawie ma pas  długości 3km.   Pas ów obsługuje zarówno port cywilny , połozony na północnej częsci lotniska , jak również  bazę wojskowa , położona w części południowej . Siedziba  Straży lotniskowej jest na terenie bazy wojskowej.  natomiast  miejsce w któym stał ów płonący B737 jest prawdopodobnie na wysokości koncówki pólnocnej pasa. W związku z powyższym odległośc  do pokonania to ok 3 km , więc czas dotarcia wozów bojowych chyba nie jest taki długi ....
Pamiętac tez trzeba że na lotnisku panują nieco inne zasady ruchu niż na ulicach miast  ;)

PS. Nie byłem tam nigdy ( niestety ;)  ) a moja wiedza opiera się na tylko tym co powiedział wujek Gogel , więc trzeba to traktowąc nie na 100%

Offline koral

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 1
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #35 dnia: Listopad 04, 2011, 23:11:33 »
Dla zainteresowanych podam, że kierownik zmiany kontrolerów lotów (ten naprowadzający samolot do lądowania) to strażak po SGSP, który po skończeniu uczelni pracował wiele lat w straży lotniskowej na Okęciu, chyba jako szef zmiany.
« Ostatnia zmiana: Listopad 05, 2011, 01:30:52 wysłana przez koral »

Offline ParaMonov

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #36 dnia: Listopad 04, 2011, 23:56:34 »
Dla zainteresowanych podam, że kierownik zmiany kontrolerów lotów (ten naprowadzający samolot do lądowania) to strażak po SGSP, który po skończeniu uczelni, pracował wiele lat w straży lotniskowej na Okęciu, chyba jako szef zmiany.
jako Dyżurny Portu - to jest osoba która w sytuacja awaryjnych kieruje akcją ratowniczą (koordynuje działania wszystkich służb)
Lotnisko Naha na Okinawie ma pas  długości 3km.   Pas ów obsługuje zarówno port cywilny , połozony na północnej częsci lotniska , jak również  bazę wojskowa , położona w części południowej . Siedziba  Straży lotniskowej jest na terenie bazy wojskowej.  natomiast  miejsce w któym stał ów płonący B737 jest prawdopodobnie na wysokości koncówki pólnocnej pasa. W związku z powyższym odległośc  do pokonania to ok 3 km , więc czas dotarcia wozów bojowych chyba nie jest taki długi ....
Pamiętac tez trzeba że na lotnisku panują nieco inne zasady ruchu niż na ulicach miast  ;)

PS. Nie byłem tam nigdy ( niestety ;)  ) a moja wiedza opiera się na tylko tym co powiedział wujek Gogel , więc trzeba to traktowąc nie na 100%
według ICAO 3 minuty obowiązkowe a wskazane 2 minuty - jeżeli lotnisko nie spełnia warunków nie dostaje certyfikacji - w opisanym wypadku nastąpił problem z nowym sprzętem i systemem łącznością oraz miejsce wypadku było w "martwym punkcie" dla wieży - w necie powinniście znaleźć dokładny opis   
« Ostatnia zmiana: Listopad 05, 2011, 00:08:34 wysłana przez ParaMonov »

Offline bulon

  • Elitarny spamer :)
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.521
  • www.heartsaver.pl
    • Kursy pierwszej pomocy
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #37 dnia: Listopad 05, 2011, 12:19:53 »
Prywatnie zdanie wyrażam pisząc kolorem czarnym.

Moderuje przy pomocy koloru navy.
Każdy moderator ma swój kolor.

Offline b07

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Everyone goes home
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #38 dnia: Listopad 05, 2011, 23:33:00 »
Co do pożaru na Naha, mogę Wam przetłumaczyć - jeśli jest taka potrzeba - stosowne fragmenty raportu JTSB. Nie wyjaśni to zapewne wszystkiego, ale większość wątpliwości by rozwiało.

http://www.mlit.go.jp/jtsb/eng-air_report/B18616.pdf

Pokrótce: raportu wynika, ze od zadysponowania jednostek interwencyjnych LSP portu cywilnego (lotnisko wojskowe ma osobna jednostkę LSP) do momentu podania środków gaśniczych nie mogło minąć więcej niż 3 min 25 sek., a sam dojazd zajął ok. 2 minut. Najpewniej jednak zmieścili się w 3 minutach.

Offline Witold

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.569
  • Ratowanie strażaków przez strażaków
    • http://grupaszybkiegoreagowania.strefa.pl
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 06, 2011, 09:00:33 »
Raport wszystko wyjaśnia - dzięki za linka.
Tak w skrócie:
1) Japońskie przepisy mówią, że przy optymalnych warunkach, LSP powinna dotrzeć w 2 minuty do każdego końca pasa. W jakichkolwiek warunkach w 3 minuty.
2) Działania gaśnicze rozpoczęły się w 5min 32sek od wybuchu pożaru, a 4min 27sek od powiadomienia LSP.
3) Po wyjeździe ze strażnicy, jednostki nie mogły dowołać się wieży by uzyskać zgodę na wjazd na drogę kołowania. W tym czasie kołował tam Boeing 737. Próby wywołania wieży trwały około 40-50 sekund.
4) Nie mogąc się dowołać wieży, samochody ruszyły w kierunku pożaru ale drogami dla pojazdów przy terminalach.
5) Po jakimś czasie, w obawie, że dojazd zbytnio się opóźni, zdecydowały się wjechać na drogę kołowania (po wyprzedzeniu samolotu który tam się znajdował).
6) Zauważywszy kolejny samolot na drodze kołowania, jeden z samochodów z powrotem wjechał na drogę dla pojazdów. Dwa pozostałe kontynuowały jazdę po drodze kołowania.
7) Kontroler z wieży (ground) dwukrotnie próbował skontaktować się z samochodami jadącymi po drodze kołowania, oraz dwukrotnie w już czasie prowadzenia działań gaśniczych... bez skutku.

Liczę na komentarz strażaków lotniskowych!

[Edit]

Widzę, że moje dane różnią się z tymi podanymi przez b07. Moje pochodzą ze strony 36.
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2011, 13:51:18 wysłana przez Witold »

Do pobrania za darmo: KSIĄŻKA pt."Podstawy zabezpieczenia i ratowania strażaków podczas wewnętrznych działań gaśniczych" + prezentacje do każdego rozdziału do pobrania!
Pobierz tutaj: sapsp.pl

Offline b07

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Everyone goes home
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #40 dnia: Listopad 07, 2011, 20:41:06 »
@Witold

Owszem, jest to pewna rozbieżność. Ale już tłumaczę, w czym rzecz. Strona 33:

ok. 10:34 - powiadomienie jednostki straży o pożarze (czyli pewnie ichniego PA/PAD)
ok. 10:35 - zadysponowanie dwóch samochodów ze specjalnymi środkami gaśniczymi* oraz cysterny z wodą;
ok. 10:38:25 - rozpoczęcie działań gaśniczych

Różnica 1 min. wynika z tego, że w raporcie za punkt odniesienia przyjęto czas powiadomienia, nie zadysponowania. Swoja droga, nie jestem do końca pewien, czy jako "zadysponowanie" ("dispatch") należy tu rozumieć opuszczenie przez samochody garażu, czy włączenie dzwonków i zapowiedz przez głośniki (czy tym podobne), choć z czysto językowego punktu widzenia powinno to być to drugie. Ale coś mogło być "lost in translation", ostatecznie to nie jest pierwotny język raportu.

*lepiej nie przetłumaczę; "chemical f.e." to samochód z dużą ilością środka pianotwórczego oraz najczęściej proszkiem ew. innymi specjalnymi środkami; warto tu dodać ze lotnisko ma na co dzień 3 samochody typowo lotniskowe; jeden trzyosiowiec był wówczas w serwisie.

Offline Nowek39

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 6
Odp: Awaryjne lądowanie samolotu
« Odpowiedź #41 dnia: Listopad 13, 2011, 23:59:08 »
Ciekawa jestem co w momencie gdy dwie maszyny będą w serwisie? Czy to lotnisko ma jakieś inne zapasy takie sprzętu?
« Ostatnia zmiana: Listopad 14, 2011, 00:32:27 wysłana przez robn »