Wydaje mi się, że bardziej od kosztów to jest kwestia uświadomienia problemu. Czym jest 10 tys kiedy się kupuje auto za ponad 600?
Wystarczy, żeby producenci i piszący specyfikacje byli świadomi swoich możliwości i potrzeb a może być super.
Niestety w Polsce tak jak napisał Radhezz tuhttp://www.strazak.pl/forum/index.php/topic,15753.msg171360.html#msg171360 prawo jest szkodliwe. Na szczęście nikt za nieprzestrzegani przepisów głowy nie urywa - inaczej wiele karetek i już całkiem sporo samochodów strażackich miałoby zabrane dowody rejestracyjne.
PS: ja nazwałem to w specyfikacji "dodatkowe oświetlenie obrysowe widoczne z boku pojazdu"
No tak.........Co do oznakowania konturowego to bylem ostatnio na imprezce wojewódzkiej gdzie świecono 23 samochody. Zgadnijcie ile z tych pojazdów mialo oznakowanie konturowe? Odpowiem.
ŻADEN.
Nie zapisujemy tego w swoich SIWZ a producenci "udają greków". Czy to jest w porządku?
Skoro wymieniamy doświadczenia proponuję pisać tak w naszych SIWZ:
pojazd musi posiadać oznakowanie odblaskowe konturowe zgodnie z zapisami § 12 ust. 1 pkt 17 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.) oraz wytycznymi regulaminu nr 48 EKG ONZ.
Oznakowanie wykonane z taśmy klasy C (tzn. z materiału odblaskowego do oznakowania konturów i pasów) o szerokości min. 50 mm w kolorze czerwonym oznakowanej znakiem homologacji międzynarodowej. Oznakowanie powinno znajdować się możliwie najbliżej poziomych i pionowych krawędzi pojazdu.Co do kasy to zgoda. Bardziej jesteśmy niekompetentni jak skąpi. Przepraszam, że tak wprost. Osobiście uważam, że za tak ważną sprawę jak oznakowanie i wyposażenie uprzywilejowania pojazdu to warto zapłacić nawet 3-5% ceny pojazdu (średniego czy ciężkiego). To koszt naszego bezpieczeństwa. Żeby ratować trzeba szczęśliwie dotrzeć na miejsce zdarzenia. Warunkiem tego jest to; że będą nas widzieć i słyszeć.
Prawo rzeczywiście jest dalekie od doskonałości bo nie nadąża za technologią, mnóstwo jest w nim niedomówień (np.:brak wartości natężenie dla sygnału dźwiękowego) i rzeczy niezrozumiałych ale jest i do póki nie wpłyniemy (a powinniśmy) na jego zmianę trzeba je stosować i egzekwować. Na koniec parę zapisów cytowanego wyżej rozporządzenia.
§26.1. Urządzenia wysyłające ostrzegawcze sygnały dźwiękowe powinny spełniać następujące wymagania:1) Wysyłać sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie;
2) Fale dźwiękowe powinny być wysyłane co najmniej do przodu, a
oś ich rozchodzenia się powinna być równoległa do podłużnej osi symetrii pojazdu; dopuszcza się odchylenie od tego kierunku nie większe niż 15°;
3) Być tak sterowane, aby włączenie nie było możliwe bez równoczesnego włączenia sygnału. świetlnego
2. Ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy powinien odpowiadać następującym warunkom:1) liczba świateł; co najmniej jedno, lecz nie więcej niż
dziesięć;
2) rozmieszenie świateł na dachu nadwozia (kabiny); dopuszcza się umieszczenie świateł winnym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności sygnału;
3) barwa światła: niebieska;
4) włączenie świateł błyskowych powinno być niezależne od położenia urządzenia umożliwiającego pracę silnika oraz włączenia sygnałów dźwiękowych;
5) powinien być widoczny z każdej strony pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nie powinien oślepiać innych uczestników ruchu.
Sądzę też, że warto zapoznać się z tą stroną:
http://oswietlenie-ostrzegawcze.pl/wortal/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=35 Pozdrawiam.