Autor Wątek: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.  (Przeczytany 14528 razy)

Offline b07

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Everyone goes home
GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« dnia: Luty 09, 2011, 11:17:05 »
Ostatnio w "nagłośnieniu" samochodów pożarniczych zdecydowanie dominują modulatory GES-110, a przede wszystkim GAM-150. Co do wrażeń czysto estetycznych (dźwięk przypominający bardziej alarm samochodowy), kwestia gustu, natomiast pozostaje problem wpływu na bezpieczeństwo tak pojazdu uprzywilejowanego, jak i innych uczestników ruchu.

Z punktu widzenia tych ostatnich nie jest zbyt kolorowo. Na szczęście - od kolejnych uchowaj Boże - w powiecie na razie mamy po 1 sztuce tego badziewia (Ducato - policja, SLRr/GLBM miejscowej ZSP LP). Słychać toto w samochodzie nieraz dopiero z jakichś 30 m, a i tak to tylko takie wytłumione buczenie i jęki potępionego. Pewnego razu zauważyłem błyski SLRr z daleka, a na dźwięk musiałem czekać aż baardzo się zbliżył. Dla kierowcy - cywila oznacza to zatem mniej czasu na reakcje, potencjał do paniki, lub fakt, ze nie zauważy uprzywilejowanego w ogóle. Niemieckie dwutonowe syreny pneumatyczne, a nawet elektroniczne, słychać już nawet z 2 przecznic, nawet przy włączanym radiu. Podobnie Federala, stare Zury tez z z 200-300m już dobrze słychać.

Natomiast chciałbym wiedzieć, czy sami użytkownicy - kierowcy, dowódcy GBA/GCBA/SRt etc. z GES/GAM - zauważyli jakąś różnicę w czasie reakcji innych kierowców na sygnały wozu w stosunku do starej ZURY/Vemara/etc. w poprzednim samochodzie? Szczególnie w większych miastach. U nas w PSP i OSP dalej króluje Zura, FSV, Vemar, Martin-Horn, wiec nie ma za bardzo się kogo podpytać (a ZSP LP śmiga głównie po lasach).

Offline oliwier

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.349
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 09, 2011, 11:33:41 »
Tylko dzięki temu że przed wjazdem na skrzyżowanie mając zielone światło  rozglądam się czy coś nie leci alarmowo uniknąłem zderzenia z radiowozem policyjnym, który wyposażono w te "dziecięce sygnaliki".
Katastrofa jeżeli chodzi o jakość dźwięku. Zresztą widzę że koledzy z Policji jeżdżą jakby ostrożniej i wolniej mając włączone sygnały.
PRAWDZIWY STRAŻAK NIE UŻYWA APARATU.
PRAWDZIWY STRAŻAK PO AKCJI IDZIE SIĘ WYRZYGAĆ :)

Offline sheldon

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.658
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 09, 2011, 11:37:05 »
Moje spostrzeżenia są identyczne. Starsze wersje Zury i Federali naprawdę dają radę i są o wiele głośniejsze. Dobrze, że momentami zostaje jeszcze opcja trąbienia, która jest głośniejsza niż wspomniane w tym temacie modulatory.
PYTAJ! ĆWICZ! KORZYSTAJ Z DOŚWIADCZEŃ KOLEGÓW!

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 09, 2011, 12:29:42 »
Ostatnio w "nagłośnieniu" samochodów pożarniczych zdecydowanie dominują modulatory GES-110, a przede wszystkim GAM-150. Co do wrażeń czysto estetycznych (dźwięk przypominający bardziej alarm samochodowy), kwestia gustu, natomiast pozostaje problem wpływu na bezpieczeństwo tak pojazdu uprzywilejowanego, jak i innych uczestników ruchu.
Pewnego razu zauważyłem błyski SLRr z daleka, a na dźwięk musiałem czekać aż baardzo się zbliżył. Dla kierowcy - cywila oznacza to zatem mniej czasu na reakcje, potencjał do paniki, lub fakt, ze nie zauważy uprzywilejowanego w ogóle.
Problematyka nagłośnienia i wizualizacji naszych pojazdów to temat kompletnie zaniedbany i traktowany niejako jako pomocniczy czy uzupełniający przy zakupie samochodu ratowniczego. To, moim zdaniem, poważny błąd i często się, niestety, „mści” w postaci dramatów naszych kolegów kierowców, bo inni użytkownicy drogi nas nie widzą i nie słyszą. Niestety, nikt tego nie bada, ale często się słyszy, że inni użytkownicy drogi, którzy weszli w kolizję z samochodem strażackim mówią „nie widzieliśmy i nie słyszeliśmy Was”. Sądzę, że czas zmienić filozofię postrzegania tej sprawy i przestać eksperymentować w tym temacie i określić standardy w tym zakresie zaczynając od PSP - my jeździmy ciężarówkami!!!. Producenci zabudów ratowniczych naszych pojazdów też powinni zauważyć ten problem i nie upraszczać sprawy nawet przy nieprecyzyjnie określonych przez zamawiającego wymaganiach (nie znalazłem precyzyjnych wymogów prawnych dotyczących minimalnego natężenia dźwięku sygnałów ostrzegawczych....) . Zresztą, jak nawet specyfikacja jest zrobiona dobrze, to i tak niektórzy producenci „takie mają technologie” (cytat wypowiedzi producenta), jak przedstawione na zdjęciach poniżej. Głośniki 2X100W (wzmacniacz 200W) zamontowane za zderzakiem pojazdu MAN TGL. Efekt był taki, że owszem było głośno, ale w kabinie załogi, dopóki się głośniki nie urwały podczas jazdy do zdarzenia... ( to nie jest niestety śmieszne....)



[załącznik usunięty przez administratora]
« Ostatnia zmiana: Luty 09, 2011, 12:43:31 wysłana przez kolumb 112 »

Offline kruger

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 124
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 09, 2011, 13:27:55 »
Co do sygnałów GAM-150 to montaż ich z głośnikiem pod maską pojazdu jest to totalne nieporozumienie. Dźwięki w większości trafiają do kabiny pojazdu - nie jest w niej przyjemnie, dodatkowo na możliwe do wyboru trzy modulacje do jazdy nadaje się jedynie jedna pierwsza - "nadaje się" nie znaczy że jest ona dobra, a jedynie jest najlepsza z trzech.
Co do reakcji innych użytkowników dróg na pewno jest gorzej niż z zurą i federalem jedyne dzięki czemu da się jakoś w miarę jechać to tuby i dobra sygnalizacja świetlna.
OSTRY HAJC - lejesz wode a to h... daje

Offline rondelSTWO

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 116
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 09, 2011, 15:26:22 »
Moim zdaniem wina leży też po stronie zamawiającego. Wystarczyłoby dopisać w SIWZ: Modulator Federal Signal PA 300 bądź równoważny i sprawa załatwiona . Spotkałem się nawet ze specyfikacją w która jest celowo tak sprecyzowana że pasuje tylko GES 110. Jeszcze w wiejskiej OSP to rozumiem nie ma wielu wyjazdów po mieście tylko drogi gruntowe/wiejskie to GES/GAM ujdzie, ale w takim mieście jak Wawa te alarmy samochodowe nie powinny być wcale brane pod uwagę. Pytam się jak PR poradziło sobie z tym problemem i takie za przeproszeniem Gó*no nie zostało nigdy zamontowane w żadnej karetce?




Z tego co wiem jest tu wątek do którego zagląda KG. Może niech moderator poprosi osobę z KG zajmującą się tamtym wątkiem niech ktoś zagląda też tutaj i urzędasy może w końcu przejrzą  na oczy, zobaczą co sądzimy o tych modulatorach.

 Jeżeli ktoś uzna że ta ostatnia część jest niepotrzebna proszę o edycję posta.

Offline dudi

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 09, 2011, 16:21:04 »
jak już pisałem w innym temacie "nowe" sygnały są bardzo słabe. ostatnio w mojej JRG jeden z dowódców napisał notatkę służbową na ich temat.

Offline kamaras

  • starszy ogniomistrz
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 938
  • kamaras
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 09, 2011, 16:25:03 »
My na szczęście na GBA mamy FSV a na GCBA ZURA...
Na nieszczęście z kolei w SLRt w OSP założyli to badziewne wyjątko....

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 09, 2011, 18:05:05 »
Moim zdaniem wina leży też po stronie zamawiającego. Wystarczyłoby dopisać w SIWZ: Modulator Federal Signal PA 300 bądź równoważny i sprawa załatwiona . Spotkałem się nawet ze specyfikacją w która jest celowo tak sprecyzowana że pasuje tylko GES 110. Jeszcze w wiejskiej OSP to rozumiem nie ma wielu wyjazdów po mieście tylko drogi gruntowe/wiejskie to GES/GAM ujdzie, ale w takim mieście jak Wawa te alarmy samochodowe nie powinny być wcale brane pod uwagę. Pytam się jak PR poradziło sobie z tym problemem i takie za przeproszeniem Gó*no nie zostało nigdy zamontowane w żadnej karetce?

Po części masz rację. Kiepsko merytorycznie i nonszalancko piszemy wymagania techniczne w SIWZ. Nie zawsze jednak tak jest. Poniżej masz cytat ze specyfikacji mojego GBA, którą robiłem osobiście (jest wszystko czarno na białym) i wiem jakie problemy stwarzał wykonawca (a podpisał dokumentację przetargową i umowę) w kwestii montażu oświetlenia lamp bocznych i głośników powołując się na nieaktualne prawo (twierdząc, że modułów LED jest za dużo).Sprawa oparła się o centralę koncernu MAN, który przyznał rację zamawiającemu. Ale co z tego jak wykonawca zgodnie ze "swoją technologią"  zamontował głośniki jak na zdjęciach wyżej a zamawiający z pieniędzy podatników zapłacił. Zapis wymagań technicznych SIWZ to jedno a egzekwowanie przy odbiorze to drugie. Niestety odbiór sprzętu robią przeważnie płatnicy (komendanci, wójtowie itp) i mamy to co mamy czyli jakość odpustową, którego ofiarą padają coraz częściej ratownicy i niewinne osoby bo po prostu nas nie słyszą i nie widzą (w moim przypadku głośniki urwały się podczas jazdy do zdarzenia).

Wyciąg ze SIWZ.
Pojazd musi być wyposażony w urządzenie sygnalizacyjno-ostrzegawcze, akustyczne i świetlne LED pojazdu uprzywilejowanego:
•   BELKA SYGNALIZACYJNA o dł min. 1800 mm wyposażona w 28 modułów LED min 3W, oraz dodatkowo 4 pary modułów dodatkowych LED skierowane do przodu belki zsynchronizowane ze światłami uprzywilejowania - możliwość załączenia funkcji tzw. "cruise light" – podświetlenie modułów głównych belki sygnalizacyjnej- belka spełniająca wymagania R65 oraz R10 i R26 EKG/ONZ (lub równoważna)
•   Dodatkowo w zabudowie pojazdu umieszczona w montażu wpuszczanym kierunkowa sygnalizacja min 10 modułów LED za-montowana w miejscu wskazanym przez zamawiającego - lampy spełniające wymagania R65 oraz R10 i R26 EKG/ONZ (lub równoważna).
•   Z tyłu pojazdu fala świetlna (kolor pomarańczowy) sygnalizacyjna składająca się z min. 8 modułów lamp LED o „fali”: w lewo, w prawo, ze środka na zewnątrz, po dwie migające na przemian - z możliwością zmiany prędkości oraz częstotliwości wyświetlania sygnału w zależności od po¬trzeb.
•   Pojazd powinien posiadać WZMACNIACZ SYGNAŁOWY o moc. wyjściowej min. 200W z min. 3 modulowanymi sygnałami dwutonowymi + dodatkowy sygnał tzw. „Horn”. Zmiana modulacji poprzez klakson pojazdu razem z sygnałem „Horn”. Urządzenie akustyczne winno umożliwiać poda-wanie komunikatów słownych.
•   Dwa głośniki kompaktowe o mocy 100W każdy, bądź zamiennie 1 głośnik 200W - umieszczone w miejscu gwarantującym rozchodzenie się sygnału wzdłuż osi wzdłużnej pojazdu w miejscu wskazanym przez zamawiającego.
Urządzenie sygnalizacyjno – ostrzegawcze (belka) zabezpieczona przed mechanicznymi uszkodzeniami osłoną nie zakłócającą pola świecenia lamp LED.
Szczegóły dotyczące wykonania sygnalizacji oferent uzgodni z wybranym przez siebie wykonawcą i zamawiającym

Czy można jaśniej napisać co się chce i czego się oczekuje? Ja nie potrafię! Ktoś to jeszcze jednak musi wyegzekwować i z tym  tez jest problem. W polskiej straży pożarnej pojęcie lepiej nie przez wszystkich rozumiane jest tak samo. Pozdrawiam. 
« Ostatnia zmiana: Luty 09, 2011, 18:09:54 wysłana przez kolumb 112 »

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 09, 2011, 21:16:45 »
jak już pisałem w innym temacie "nowe" sygnały są bardzo słabe. ostatnio w mojej JRG jeden z dowódców napisał notatkę służbową na ich temat.

Panowie, jak ma być PROFI to trzeba poruszać się w poniższej gamie producentów:
http://www.haztec.biz/
http://www.premierhazard.co.uk/
http://www.hella.com/MicroSite/soe/EN/emergency/highlights/rtk7.html
http://www.federal.pl/

Ciekawy jestem co wyniknie z tej notatki -_- Pozdrawiam.

Offline kamcio

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 116
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 09, 2011, 22:57:26 »
http://www.tvnwarszawa.pl/ulice,news,dwie-ofiary-wypadku-w-al-jana-pawla-ii,64927.html

Wydaje mi się, że przyczyną mogłby być sygnały. Więc już jest przykład (niestety tragiczny w skutkach) tego, że to nie nadaje się do użytku-szczególnie w miastach.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 10, 2011, 09:04:19 »
@kolumb 112
ja bym dołożył sygnały pneumatyczne
takie jak na drabinach Iveco Magirus http://www.maxbmartin.de/
elektryczny "horn" to fajna wymówka żeby sygnały były trochę lepsze ale jednak nic nie zastąpi pneumatycznego - dobra firma to Hadley http://www.enatruck.pl/sklep.php?grupa=14

natomiast do miast warto pomyśleć o wzmacniaczu i głośniku niskotonowym typu Rumbler http://www.fedsig.com/products/index.php?id=253
« Ostatnia zmiana: Luty 10, 2011, 09:13:07 wysłana przez Sylwek »

Offline b07

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Everyone goes home
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 10, 2011, 10:11:07 »
W zasadzie samochód pożarniczy zawsze powinien posiadać co najmniej pojedynczego "horna" pneumatycznego. Dobre byłoby rozwiązanie stosowane niekiedy w karetkach (syrena elektroniczna + dwuton pneumatyczny do pracy ciągłej). Ideałem byłoby wyposażenie na poziomie: http://www.youtube.com/watch?v=lHSSpnMncXk&feature=related Ale to raczej pozostaje w strefie marzeń. Wracając na ziemie, absolutne minimum to porządna (z prawidłowo zamontowanym głośnikiem) syrena elektroniczna i pneumatyk do "czyszczenia" skrzyżowań. Pneumatyki (dźwięk "pojedynczy") u nas w OSP mamy nawet na SLRt Transicie ;) Natomiast nie sadze, żeby ktokolwiek odpowiedzialny za zakupy pojazdów mógł nawet wiedzieć czym jest Rumbler, nie mówiąc już o przepchnięciu pomysłu doposażenia w niego samochodów.

Wiele zależy od inicjatywy załogi - rejonowa JRG zaopatrzyła ciągnik cysterny w "fanfary" Maxa Martina, a po wymianie Jelcza na Premium zostały one natychmiast przeniesione. Godne uwagi są również modyfikacje GCBA Scania z warszawskiej "7".

piter74

  • Gość
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 10, 2011, 18:15:02 »
Kilka pojazdów zakupionych na dolny śląsk a otrzymanych od firmy wawrzaszek, również posiada sygnały i oświetlenie firmy GAMET. Użytkując jeden z nich stwierdzic można, że:
1. Sygnały wręcz nie słyszalne w ruchu ulicznym, szczególnie przy pojazdach z jednym głośnikiem umiejscowionym pod atrapą.
2. Psuję sie wszystko, co może sie popsuć - zaczynając od głośników a na zwykłych lampkach LED skończywszy.

Jedyny plus to taki, że firma GAMET wie o kiepskiej jakości swoich produktów i cały czas pracuje nad ich poprawą.
« Ostatnia zmiana: Luty 10, 2011, 18:18:32 wysłana przez piter74 »

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 11, 2011, 22:04:17 »
@kolumb 112
ja bym dołożył sygnały pneumatyczne
takie jak na drabinach Iveco Magirus http://www.maxbmartin.de/
elektryczny "horn" to fajna wymówka żeby sygnały były trochę lepsze ale jednak nic nie zastąpi pneumatycznego - dobra firma to Hadley http://www.enatruck.pl/sklep.php?grupa=14

natomiast do miast warto pomyśleć o wzmacniaczu i głośniku niskotonowym typu Rumbler http://www.fedsig.com/products/index.php?id=253
Tak to wszystko ekstraklasa. Szkoda tylko, że u nas na etapie pisania SIWZ nie rozmawia się merytoryczne o problemie czy sprawie tylko o kasie. To co dobre musi przecież kosztować. W zamian zwiększa bezpieczeństwo, jest niezawodne a więc i w perspektywie czasowej tańsze.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 12, 2011, 07:47:50 »
Wydaje mi się, że bardziej od kosztów to jest kwestia uświadomienia problemu. Czym jest 10 tys kiedy się kupuje auto za ponad 600?
Wystarczy, żeby producenci i piszący specyfikacje byli świadomi swoich możliwości i potrzeb a może być super.

Niestety w Polsce tak jak napisał Radhezz tuhttp://www.strazak.pl/forum/index.php/topic,15753.msg171360.html#msg171360 prawo jest szkodliwe. Na szczęście nikt za nieprzestrzegani przepisów głowy nie urywa - inaczej wiele karetek i już całkiem sporo samochodów strażackich miałoby zabrane dowody rejestracyjne.

PS: ja nazwałem to w specyfikacji "dodatkowe oświetlenie obrysowe widoczne z boku pojazdu"

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 12, 2011, 23:34:19 »
Wydaje mi się, że bardziej od kosztów to jest kwestia uświadomienia problemu. Czym jest 10 tys kiedy się kupuje auto za ponad 600?
Wystarczy, żeby producenci i piszący specyfikacje byli świadomi swoich możliwości i potrzeb a może być super.

Niestety w Polsce tak jak napisał Radhezz tuhttp://www.strazak.pl/forum/index.php/topic,15753.msg171360.html#msg171360 prawo jest szkodliwe. Na szczęście nikt za nieprzestrzegani przepisów głowy nie urywa - inaczej wiele karetek i już całkiem sporo samochodów strażackich miałoby zabrane dowody rejestracyjne.

PS: ja nazwałem to w specyfikacji "dodatkowe oświetlenie obrysowe widoczne z boku pojazdu"

No tak.........Co do oznakowania konturowego to bylem ostatnio na imprezce wojewódzkiej gdzie świecono 23 samochody. Zgadnijcie ile z tych pojazdów mialo oznakowanie konturowe? Odpowiem. ŻADEN.
Nie zapisujemy tego w swoich SIWZ a producenci "udają greków". Czy to jest w porządku?
Skoro wymieniamy doświadczenia proponuję pisać tak w naszych SIWZ: pojazd musi posiadać oznakowanie odblaskowe konturowe zgodnie z zapisami § 12 ust. 1 pkt 17 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.) oraz wytycznymi regulaminu nr 48 EKG ONZ.
Oznakowanie wykonane z taśmy klasy C (tzn. z materiału odblaskowego do oznakowania konturów i pasów) o szerokości min. 50 mm w kolorze czerwonym oznakowanej znakiem homologacji międzynarodowej. Oznakowanie powinno znajdować się możliwie najbliżej poziomych i pionowych krawędzi pojazdu.


Co do kasy to zgoda. Bardziej jesteśmy niekompetentni jak skąpi. Przepraszam, że tak wprost. Osobiście uważam, że za tak ważną sprawę jak oznakowanie i wyposażenie uprzywilejowania pojazdu to warto zapłacić nawet 3-5% ceny pojazdu (średniego czy ciężkiego). To koszt naszego bezpieczeństwa. Żeby ratować trzeba szczęśliwie dotrzeć na miejsce zdarzenia. Warunkiem tego jest to; że będą nas widzieć i słyszeć.

Prawo rzeczywiście jest dalekie od doskonałości bo nie nadąża za technologią, mnóstwo jest w nim niedomówień (np.:brak wartości natężenie dla sygnału dźwiękowego) i rzeczy niezrozumiałych ale jest i do póki nie wpłyniemy (a powinniśmy) na jego zmianę trzeba je stosować i egzekwować. Na koniec parę zapisów cytowanego wyżej rozporządzenia.
§26.1. Urządzenia wysyłające ostrzegawcze sygnały dźwiękowe powinny spełniać następujące wymagania:
1)   Wysyłać sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie;
2)   Fale dźwiękowe powinny być wysyłane co najmniej do przodu, a oś ich rozchodzenia się powinna być równoległa do podłużnej osi symetrii pojazdu; dopuszcza się odchylenie od tego kierunku nie większe niż 15°;
3)   Być tak sterowane, aby włączenie nie było możliwe bez równoczesnego włączenia sygnału. świetlnego
2. Ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy powinien odpowiadać następującym warunkom:
1)   liczba świateł; co najmniej jedno, lecz nie więcej niż dziesięć;
2)   rozmieszenie świateł na dachu nadwozia (kabiny); dopuszcza się umieszczenie świateł winnym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności sygnału;
3)   barwa światła: niebieska;
4)   włączenie świateł błyskowych powinno być niezależne od położenia urządzenia umożliwiającego pracę silnika oraz włączenia sygnałów dźwiękowych;
5)   powinien być widoczny z każdej strony pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nie powinien oślepiać innych uczestników ruchu.
Sądzę też, że warto zapoznać się z tą stroną:
http://oswietlenie-ostrzegawcze.pl/wortal/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=35
Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2011, 23:50:54 wysłana przez kolumb 112 »

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 12, 2011, 13:47:23 »
Najnowszy modulator z BOCARU, który będzie montowany na wszystkich samochodach tej firmy i wygląda mi na to, że przebija GAM/GES. http://www.youtube.com/watch?v=l2zrVeLOZME

Offline alincodjv55

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 139
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 24, 2011, 23:56:56 »
Taka prezentacja niczego nie udowadnia,Poziom hałasu w kabinie pojazdu, który stoi w garażu zawsze będzie podobny. Na ucho nie jesteśmy w stanie niczego powiedzieć. Nie jestem pewien co przepisy mówią o poziomie decybeli, podczas pomiarów na określonej wysokości i w określonej odległości na wolnej przestrzeni. Takie pomiary są jedynie wiarygodne i określają czy jest ok czy nie, oczywiście mówimy tu o przepisach prawa, a nie o subiektywnej ocenie czegoś co nam się podoba lub nie. Należy przede wszystkim brać pod uwagę fakt, że parametr mocy ZURY ,HORNA ,ELFIRA,GAMET, jest taki sam 100w. Nawet jeżeli zakupicie głośniki 200watowe to i tak nic to nie da.Posiadając miernik do pomiarów wzmacniaczy przy określonej impedancji wszystkie w/w firmy oscylowały na podobnych mocach. Należy też zwrócić uwagę na fakt, że moc sygnałów dźwiękowych nie bierze się z niczego gabaryty urządzeń są cały czas takie same od 15-20 lat. Niestety nic za darmo, duża moc pociąga za sobą także gabaryty samego wzmacniacza. Następna kwestia to taka, że każdy z nas dąży do tego, aby jego prywatny samochód był jak najbardziej wytłumiony, czyli mamy komfort, że nie słyszymy co się dzieje poza naszym autem. Te wszystkie czynniki wpływają na to, że odnosimy wrażenie,z naszymi sygnałami jest coś nie tak.Osobiście jestem za tym aby każdy pojazd gaśniczy był wyposażony w jeden sygnał pneumatyczny. Kwestia samego montażu sygnałów jest takim samym problemem jak montaż radiotelefonów, anten i odpowiedni dobór oraz strojenie w/w. Niestety, tego typu prace wykonują  osoby bez znajomości podstaw radiotechnicznych.
Powodzenia i Pozdrawiam.

Offline Siedemsetter

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 656
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 26, 2011, 10:01:00 »
odnośnie sygnałów pneumatycznych to moim zdaniem najlepiej mieć sygnały naprzemienne. zwykły sygnał pneumatyczny równie dobrze może mieć samochód cywilny, jeśli jest on dwutonowy to daje innym użytkownikom drogi znak, że zbliża się pojazd uprzywilejowany i dobrze by było zrobić mu trochę miejsca. na wozie w mojej jednostce są właśnie takie sygnały i bardzo dobrze spełniają swoją rolę.
"Cóż może być piękniejszego nad człowieka rycerskiego?..."

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 26, 2011, 15:16:51 »
@alincodjv55, trochę tak, trochę nie ;)

Na ucho możemy jednak coś określić - agresywność modulacji. A ta jest również dość ważna.

Co do mocy - jeśli mają wszystkie po tyle ile deklarują producenci to ok, ale jak sam piszesz liczy się przede wszystkim efektywność. A to już jest parametr związany z głośnikiem, nie z modulatorem. Istnieją również rozwiązania pozwalające uzyskać moce po 200-300W - głównie zachodnich firm, takie "duale", czyli albo dwa sprzężone urządzenia, albo jedno dwukanałowe, wtedy pełna moc akustyczna jest uzyskiwana przy zastosowaniu dwóch głośników.

Co do montażu to nie takie trudne - zasada generalna jest taka, że głośnik ma być skierowany do przodu, i być usytuowany możliwie jak najwyżej, bez przeszkód akustycznych. Czyli nie na dole za/pod zderzakiem, ale na dachu wozu ;)

Pneumatyki są fajne, ale te naprawdę dużej mocy (z barki :rofl:) są trochę za duże nawet jak na pojazd ciężarowy :P
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline b07

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Everyone goes home
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 04, 2011, 09:51:59 »
Znane są mi wypadki montowania na wozach trąb z lokomotyw ("Gagarinów")  :straz:

http://www.firerescue.pl/displayimage.php?album=141&pos=7

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 22, 2011, 19:09:05 »
Taka mała instrukcja pokazała się na jednym z portali, może się komuś przyda... http://oswietlenie-ostrzegawcze.pl/wortal/index.php?option=com_content&task=view&id=77&Itemid=1

Offline Whelen Polska

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 3
  • Dystrybutor produktów WHELEN - USA
    • Dystrybutor Whelen
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #23 dnia: Marzec 29, 2016, 09:44:38 »
jak już pisałem w innym temacie "nowe" sygnały są bardzo słabe. ostatnio w mojej JRG jeden z dowódców napisał notatkę służbową na ich temat.

Panowie, jak ma być PROFI to trzeba poruszać się w poniższej gamie producentów:
http://www.haztec.biz/
http://www.premierhazard.co.uk/
http://www.hella.com/MicroSite/soe/EN/emergency/highlights/rtk7.html
http://www.federal.pl/

Ciekawy jestem co wyniknie z tej notatki -_- Pozdrawiam.

Czemu nie dodałeś do wykazu jednej z największych firm na świecie?

A tak na poważnie, właśnie przygotowałem odpowiedź na twoje zapytanie ktore otrzymałem od jednego z producentów, oczywiście zaproponowałem sprzet najwyższej jakości, mianowicie głośniki 100W 123dB, dobrego system Howler 2x100W (federalowski Rumbler ma tylko 2x60W) belka w specyfikacji była za niska jak na tak wielki wóz ale dałem Whelen Legacy, a IMHO lepiej na takim wielkim wozie wygląda i lepiej ją widać dwupoziomowa Whelen Freedom, do tego lampy kierunkowe serii M,msą tak mocne że jak popatrzysz na lamoę to masz plamki przed oczami. Spokojnie mogę stanąć w szranki z konkurencją i wiem że wygram i nie piszę tego jako reklamy ale jako doświadczenie wielokrotnie sprawdzone.
A tak BTW dysponuje pojazdem demo i chętnie zademonstruję co potrafi sorzęt Whelen'a.
PS: Jako pierwsi mieliśmy pojazd demo, ostatnio wodzę że konkurencja idzie w nasze ślady.

Zapamiętajcie jedno, my, producenci sprzetu a przynajmniej Whelen, robi wszystko żeby wam się lepiej pracowało, robimy to dla was, ale na to że wy nie chcecie naszego sorzętu to na to już nie mamy wpływu*

*-Wy jako instytucja, nie konkretne osoby, bo w rozmowach po pokazie zawsze strażacy są zachwyceni, jeszcze nigdy nikt nie skrytykował naszych produktów, każdy chwalił, podobało mu się a potem kupił .... No właśnie.

Jakby kogoś interesowało głębiej => http://www.whelen.com.pl/katalogi/Automotive_Full_Line_Catalog.pdf

Grzegorz Stachura
Dystrybutor Whelen USA w Polsce

Pozdrawiam.
Masz problem, pisz, dzwoń pytaj, nie musisz kupić a i tak chętnie pomożemy. WHELEN - Oświetlenie i nagłośnienie.
Web: www.whelen.com.pl Mail: whelen@whelen.com.pl
Tel: +48 696 WHELEN (+48 696 943536)

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: GES-110/GAM-150 - pytanie do użytkowników.
« Odpowiedź #24 dnia: Marzec 29, 2016, 18:08:50 »
Mam SA314 napędzany przez Alphę 12X - daje po uszach :P

Zapamiętajcie jedno, my, producenci sprzetu a przynajmniej Whelen, robi wszystko żeby wam się lepiej pracowało, robimy to dla was, ale na to że wy nie chcecie naszego sorzętu to na to już nie mamy wpływu*

*-Wy jako instytucja, nie konkretne osoby, bo w rozmowach po pokazie zawsze strażacy są zachwyceni, jeszcze nigdy nikt nie skrytykował naszych produktów, każdy chwalił, podobało mu się a potem kupił .... No właśnie.
To też nie jest tak - ja mam na chacie sporo aftermaketowego sprzętu Whelena, parę z tych zabawek udało mi się "sprzedać" do mojej jednostki (UPS-64LX, 500 Series TIR6) i jestem jak najbardziej ze użyciem sprzętu wysokiej klasy. Ale to jest moje prywatne zdanie, i faktem jest, że w większości OSP każdą złotówkę przed wydaniem się ogląda ze trzy lub cztery razy. I jak tu wytłumaczyć, że lampa kierunkowa Whelena kosztuje 1,5 raza więcej niż krajowy produkt, a 4 razy więcej niż "chińczyk"? To jest kwestia mentalności i świadomości, nie tak znowu prostych do zmienienia.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE