Nie możecie dogadać się z Wójtem, Burmistrzem czy Prezeydentem?
Możecie wystąpić z inicjatywą referendum i odwolać ich przed upływem kadencji. Z taką inicjatywą ma prawo wystąpić rada gminy (miejska) lub mieszkańcy.
Z inicjatywą przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta na wniosek mieszkańców ma prawo wystąpić:
• grupa 5 osób posiadających prawo wybierania rady danej gminy,
• statutowa struktura terenowa partii politycznej działającej w gminie,
• organizacja społeczna posiadająca osobowość prawną, której statutowym terenem działania jest co najmniej obszar danej gminy. (w Waszym przypadku OSP)
O powstaniu takiej inicjatywy należy powiadomić wójta oraz komisarza wyborczego. Inicjator referendum powinien też podać do wiadomości mieszkańców gminy, na swój koszt, w sposób zwyczajowo w niej przyjęty, informację na temat tego, czego ma dotyczyć referendum oraz o przyczynach uzasadniających odwołanie wójta.
W ciągu 60 dni od powiadomienia wójta należy zebrać podpisy mieszkańców popierających tą inicjatywę. Aby referendum mogło zostać zorganizowane, inicjatywę musi poprzeć co najmniej 10% osób uprawnionych do głosowania.
Podpisy zbiera się na kartach zawierających:
• informacje o przedmiocie zamierzonego referendum oraz o tym, że poparcia nie można wycofać,
• nazwiska i imiona członków grupy inicjatywnej oraz imię, nazwisko i miejsce zamieszkania pełnomocnika – jeżeli inicjatorem referendum jest grupa obywateli,
• nazwę i adres siedziby statutowej struktury terenowej partii politycznej lub organizacji społecznej oraz imię, nazwisko i adres zamieszkania pełnomocnika – jeżeli inicjatorem referendum jest partia polityczna lub organizacja społeczna.
Mieszkaniec gminy popierający wniosek o przeprowadzenie referendum powinien podać na karcie nazwisko, imię, adres zamieszkania i numer ewidencyjny PESEL oraz potwierdzić te dane własnoręcznym podpisem.
Po zebraniu podpisów inicjator referendum powinien przekazać komisarzowi wyborczemu wniosek o przeprowadzenie referendum wraz z kartami zawierającymi podpisy osób popierających tą inicjatywę i informacją o spełnieniu obowiązku poinformowania mieszkańców o planowanym głosowaniu.
Wniosku takiego nie można złożyć:
• przed upływem 10 miesięcy od wyboru wójta,
• później niż na 8 miesięcy przed zakończeniem kadencji,
Tak więc poczekajcie jeszcze parę miesięcy zbierzcie podpisy i gdy zacznie się 11 miesiąc urzędowania Wójta, Burmistrza czy Prezydenta złożcie wniosek o referendum w sprawie jego odwołania.
Pamiętajcie tylko, że potem potrzebna 30% frekwencja i jak już wam się uda odwołać Wójta to może się wam trafić jeszcze gorszy.