Warszawa dnia 3 stycznia 2005 roku
Szanowni czytelnicy portalu internetowego Strazak.pl
Z dużym niepokojem przeczytałem informacje dotyczące zmian Ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Szczególnie krzywdzące dla strażaków pozostają stwierdzenia dotyczące rzekomych nieprawidłowości w tworzeniu jej nowej treści. Mam nadzieję, że załączony poniżej dokument KG PSP skierowany na ręce Marszałka Sejmu RP przekona wątpiących, że akty ustawodawcze tworzone są zgodnie z prawem na wszystkich etapach, a co chcę szczególnie podkreślić, również podczas prac realizowanych przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej.
Bryg. Witold Maziarz
Rzecznik Prasowy KG PSP
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z otrzymaniem do wiadomości pism: przewodniczącego Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych z dnia 17 grudnia 2004 r., nr OPZZ/P/2190/2004 oraz wiceprzewodniczącego Forum Związków Zawodowych z dnia 20 grudnia 2004 r. (bez sygnatury) kwestionujących proces legislacyjny ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (druk sejmowy nr 3527) uprzejmie przedstawiam pokrótce przebieg procesu legislacyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (przyjętej przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 26 października 2004 r.) wraz z aktami wykonawczymi.
1. Po przygotowaniu projektu ustawy w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej, w dniu 23 stycznia 2004 r. projekt przesłano do zaopiniowania związkom zawodowym, działającym w Państwowej Straży Pożarnej, to jest pod adresem przewodniczących: Zarządu Głównego NSZZ Pracowników Pożarnictwa, Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ „Solidarność” i Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Strażaków „Florian”. W odpowiedzi, pismem z dnia 27 lutego 2004 r., wymienione organizacje przedstawiły krytyczne stanowisko wspólne, kwestionując zasadność tak szerokiej nowelizacji i zastrzegając iż stanowisko nie może być traktowane jako opinia w rozumieniu art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.). Po analizie zgłoszonych uwag wstępnych związków zawodowych opracowano nową wersję projektu, z dnia 7 kwietnia 2004 r.
2. Dnia 8 kwietnia 2004 r. przekazano do uzgodnień wewnątrzresortowych projekt ustawy o Państwowej Straży Pożarnej i projekty aktów wykonawczych. W tym samym dniu komplet projektów przekazano do zaopiniowania związkom zawodowym, działającym w Państwowej Straży Pożarnej, z zaznaczeniem przekazywania w trybie art. 19 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych. Przedstawiono im również pismo z omówieniem ich uwag i sposobu uwzględnienia części z nich oraz przyczyn nieuwzględnienia pozostałych (w piśmie z 20 kwietnia 2004 r.). W odpowiedzi na pismo przekazujące projekt w trybie art. 19 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych wpłynęły stanowiska związków zawodowych:
- Zarządu Głównego NSZZ Pracowników Pożarnictwa – pismo z 10 maja 2004 r., nr ZG-I-08/04,
- Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ „Solidarność” – pismo z dnia 10 maja 2004 r., nr BKSP-04/33/2004,
- Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Strażaków „Florian” – pismo z dnia 11 maja 2004 r., nr Pr-05/04/6.
3. Dnia 25 maja 2004 r., przekazano do Departamentu Prawnego MSWiA wersję projektu ustawy (wersja z 20 maja 2004 r.), uwzględniającą niektóre uwagi zgłoszone w toku uzgodnień wewnątrzresortowych oraz zestawienie uwag zgłoszonych do projektu oraz oddzielnie zestawienie uwag zgłoszonych przez związki zawodowe, wraz ze stanowiskiem projektodawcy. Ponadto, przy pismach datowanych również 25 maja 2004 r., w trybie art. 19 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych oraz na podstawie art. 13 pkt 3 porozumienia z dnia 29 grudnia 1997 r. o zasadach współdziałania pomiędzy Komendantem Głównym PSP a centralami związków zawodowych działających w strukturach Państwowej Straży Pożarnej, przekazano powyższym organizacjom związkowym projekt ustawy w brzmieniu skierowanym do dalszej legislacji wraz z zestawieniem uwag, opisującym sposób ustosunkowania się do uwag przez nie zgłoszonych.
4. Projekt ustawy został poddany następnie uzgodnieniom międzyresortowym, które trwały do października 2004 r. Zestawienie uwag związków zawodowych stanowiło integralną część uzasadnienia ustawy aż do przyjęcia projektu przez Radę Ministrów.
5. Komitet Rady Ministrów przyjął projekt w dniu 21, a Rada Ministrów w dniu 26 października 2004 r.
Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w toku prac legislacyjnych badano reprezentatywność organizacji związkowych działających w Państwowej Straży Pożarnej oraz ich prawo do zajmowania stanowiska w trybie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.). Organizacje związkowe przedstawiły dokumenty, z których wynikało iż wchodzą w skład organizacji reprezentatywnych w rozumieniu ustawy, a mianowicie:
- NSZZ Pracowników Pożarnictwa jest członkiem Forum Związków Zawodowych, a przewodniczący Zarządu Głównego NSZZ Pracowników Pożarnictwa - Krzysztof Hetman jest przedstawicielem tego związku w zarządzie Forum,
- Związek Zawodowy Strażaków „Florian” wchodzi w skład Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych; wiadomym jest także, iż przewodniczący ZZS „Florian”– Piotr Kołodziński, jest członkiem prezydium OPZZ.
Ponadto ustalono, że Krajowa Sekcja Pożarnictwa NSZZ „Solidarność” należy do Sekretariatu Służb Publicznych NSZZ „Solidarność”.
Zatem de facto w imieniu powyższych reprezentatywnych organizacji związkowych, w zakresie opiniowania projektu ustawy o zmianie ustawy Państwowej Straży Pożarnej wyrażanie stanowiska przypada związkom zawodowym, działającym w Państwowej Straży Pożarnej.
W czerwcu 2004 r. Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy, przy piśmie z dnia 15 czerwca 2004 r. nr DP-II-0043-15-1197-AM/04, przekazał do ministerstw i urzędów centralnych materiał informacyjny, wynikający z „Zasad Dialogu Społecznego”, przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 22 października 2002 r. i skonkretyzowanych w dniu 24 lutego 2004 r., w którym zamieszczono wyczerpującą listę organizacji związkowych uprawnionych do konsultacji aktów prawnych na podstawie art. 19 ustawy o związkach zawodowych, w liczbie trzech: Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych w Warszawie, NSZZ „Solidarność” w Gdańsku i Forum Związków Zawodowych w Bydgoszczy. Uznano jednak, że z uwagi na przynależność związków zawodowych, działających w Państwowej Straży Pożarnej, do powyższych organizacji reprezentatywnych, przepisowi art. 19 stało się zadość przez to, że dwukrotnie projekt ustawy był przedstawiany do zaopiniowania, a wobec zgłoszonych uwag zajęto stanowisko, przekazane następnie do wiadomości organizacji związkowych.
W sytuacji zgłoszonych zastrzeżeń, uznając że nie naruszono art. 19 ustawy o związkach zawodowych, proponuję jednak Panu Marszałkowi zaproszenie do pracy nad projektem ustawy w Sejmie przewodniczących organizacji reprezentatywnych bądź osoby przez nie upoważnione.