Autor Wątek: Dochód z wynajmu sali w osp  (Przeczytany 2495 razy)

Offline andrzejs

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 18
Dochód z wynajmu sali w osp
« dnia: Marzec 23, 2008, 17:57:58 »
W mojej jednostce pojawiła się perspektywa wynajęcia sali wraz z zapleczem osobie, która ma zamiar zainwestować w wymienione pomieszczenia, by móc prowadzić następnie działalność gospodarczą polegającą na organizacji przyjęć okolicznościowycha (wesela, osiemnastki itp.). Umowa ze wstępnych ustaleń mogłaby być zawarta na okres kilku lub kilkunastu lat, co mogło by być korzystne dla jednostki z uwagi na zapewnienie dopływu środków finansowych przez ten okres. Chciałbym zwrócić się z pytaniem, czy tego typu sytuacje występują w jednostkach jeżeli tak to w jaki sposób i jakiej wysokości  ustalona została opłata za wynajem oraz co należy uwzględnić zawierając taką umowę.
« Ostatnia zmiana: Marzec 24, 2008, 18:50:07 wysłana przez bulon »

Offline Darek3xP

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 131
Odp: DOCHÓD Z WYNAJMU SALI
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 24, 2008, 18:11:15 »
Witam ! to trochę bardziej złożone niż Ci się wydaje:
 - Czy sala jest w budynku OSP czy Gminnym.
    Jak to Wasz budynek to ok., a jak Gminy to może być problem.

 - Czy OSP prowadzi działalność gospodarczą.
 - Czy chcecie otrzymywać kase na tzw. działalność statutową, ale przy długoterminowej umowie to nieprzejdzie.

Proponuje dużo rozwagi przy zawieraniu takich umów. Pozdrawiam.

Offline Pedros

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.023
Odp: Dochód z wynajmu sali w osp
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 24, 2008, 20:10:29 »
My mamy umowę długoterminową i przeszło. Co roku jak zwykle zbranie walne uchwala przeznaczenie dochodów na cele statutowe.
Jeśli sala jest własnością gminy to na pewno macie umowę użyczenia. To czasem wystarcza. Zależy od wójta. Widziałem gminy w których to wójt bierze kasę z wynajmu na wesela. Ale większość raczej bazuje na umowach użyczenia.
Co do samej umowy dzierżawy to nie żałujcie na prawnika bo potem mogą być kłopoty.

Pozdrawiam.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Dochód z wynajmu sali w osp
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 25, 2008, 09:39:37 »
Witam
u nas wszystkie budynki i grunty są własnością OSP. Od wielu lat wynajmujemy co się da i naprawdę bardzo dobrze to funkcjonuje.
Zdarzały się nam zdarzenia nieprzyjemne z najemcami, które nawet kończyły się sprawą w sądzie (rozstrzygnięcie na naszą korzyść) i egzekucją komorniczą zaległości.
Teraz mamy już od kilku lat dograne sprawy, uczciwych najemców z którymi bardzo dobrze się współpracuje  i naprawdę jest to nasze (tzn działalności statutowej OSP) główne źródło utrzymania.
Przy sporządzaniu umowy trzeba oczywiście trochę pogłówkować, żeby dograć sprawy, polecam poszukać na stronach prawniczych na temat umów najmu. Trzeba dograć kwestie sprzątania terenu, odpowiedzialności za remonty, za  ogrzewanie czy nawet taką sprawę jak nieblokowanie bram wyjazdowych do garaży wozów bojowych przez parkujące samochody. To co napisał Pedros o poradzie prawnika jak najbardziej polecam - żeby się nie okazało, że ktoś Wam potem będzie chciał zabrać coś przez zasiedzenie. Podobno jest taka możliwość. Sąsiednia jednostka, która wynajmowała salę na dyskoteki coś przegrała w sądzie gdy zerwali umowę.
Warto wydzielić instalację elektryczną i założyć dodatkowy licznik - osoba najmująca będzie płaciła za swoje zużycie i będzie miała fakturę żeby to rozliczyć. Musicie się też liczyć z tym, że będziecie musieli odprowadzić podatek od nieruchomości do gminy (bo te pomieszczenia to już nie są przeznaczone na działalność statutowa i nie podlegają zwolnieniu, przynajmniej u nas nie podlegają). Przy większych dochodach trzeba sie liczyć z podatkiem VAT, "poważniejszą" księgowością i wystawianiem faktur.
Moim zdaniem jak macie taką możliwość to warto, kasa naprawdę się bardzo przydaje i daje to dużą satysfakcję jak można coś kupić nie prosząc za każdym razem w urzędach...

« Ostatnia zmiana: Marzec 25, 2008, 09:43:00 wysłana przez Sylwek »