Autor Wątek: Jak otworzyć drzwi garażowe?  (Przeczytany 23362 razy)

Offline Pedros

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.023
Jak otworzyć drzwi garażowe?
« dnia: Luty 04, 2008, 09:53:29 »
Sytuacja:
Z garażu wydobywa się czarny dym. Prawdopodobnie pali się samochód w środku. Jedyne dojście do środka to sforsowanie zamkniętych drzwi garażowych. Są to drzwi szerokości 4m i wysokości 2,40m. Wiadomo, że nie ma dostępu do pilota czyli drzwi są zablokowane.
Nie chodzi mi tu o działania PSP (bo dysponujecie konretnym sprzętem w takich sytuacjach) chodzi mi o znalezienie metody na otwarcie drzwi przez "zwykły" zastęp OSP, który ma na samochodzie narzędzia "ręczne" typu łom, siekiera, młot oraz piłę do drewna. Narzędziami hydraulicznymi i piłą do stali i betonu nie dysponuje bo było by to zbyt łatwe...
Czym możemy podnieść takie drzwi?

strażak79

  • Gość
Odp: Jak otworzyć drzwi garażowe?
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 04, 2008, 14:27:12 »
Myślę że zwykły łom tutaj by wystarczył bo większość bram ma zaczepy z boku ramy na dole. Nie są to jakieś super wytrzymałe konstrukcje.

Offline MGNACZUS

  • Banita FM
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.469
  • Odwaga jest najpiękniejszą formą szaleństwa.
Odp: Jak otworzyć drzwi garażowe?
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 04, 2008, 16:25:47 »
Pedros – chodzi o drzwi z panela otwierane do góry?
Jeśli tak to:

Zależy jak chcesz wejść. Metoda siłowa – wepchać bramę do środka lub wyrwać na zewnątrz. Główny element bramy to nic innego jak panele warstwowe z blachy stalowej z wypełnieniem z pianki poliuretanowej.

Metoda mniej radykalna.

1. Zakładając, że do wewnątrz garażu nie prowadzi ina droga (wejście tylko przez bramę), zakładając, że brama wyposażona jest w napęd (a większość jest w takie wyposażona). W takiej sytuacji na 99,999% brama wyposażona jest w tak zwane awaryjne odryglowanie. W normalnej sytuacji wygląda to tak: awaria napędu, brak prądu a użytkownik chce wejść do garażu. Przy pomocy kluczyka przekręca swoistą stacyjkę. Wyciągając ją na zewnątrz pociąga za linkę przymocowaną do zamka. Na drugim końcu linka przymocowana jest do rygla. „Zwolnienie” tej części powoduje odblokowanie napędu. W tym momencie bramę uniesiecie rękami.

Jak „alarmowo otworzyć”?
Tak na szybko – bez strat się nie uda, ale lepiej uszkodzić jeden panel niż całą bramę. Pokusiłbym się łomem przebić panel na wylot, wsunąć rękę szarpnąć linką i już gotowe. Zamek widać na panelu gołym okiem.

2. Założenia jak wyżej z tą różnicą, że brama bez napędu.
Taka brama będzie wyposażona w klamkę. Zamek patentowy nad, z boku lub w samej klamce. Młotem w zamek, niech wpadnie do środka – tak zwolnicie blokady. Brama rękami do góry.

3. Zakładając, że do garażu jest inne wejście, ALE jest ono odcięte a my koniecznie chcemy wejść.
Czyli nie ma awaryjnego odryglowania napędu. Trudno – podważamy ostatni panel tak, aby jeden ratownik mógł wejść do wewnątrz. W garażowej bramie napęd będzie umieszczony centralnie nad bramą po między prowadnicami poziomymi. Wiszą tam dwie linki – czerwona i zielona – w ciemności i tak nie rozróżnisz kolorów szarpnij za jedną z nich – zwolnisz blokadę. Bezpiecznie otworzysz bramę do wysokości ostatniego zniszczonego panela.

4. Założenia jak w pkt 3 tylko, że napęd ręczny. Brama będzie wyposażona od wewnętrznej strony w zasuwkę. Jak sprawdzić, z której strony? Po przeciwnej stronie uda wam się lekko unieść bramę. Zastosowałbym podobne rozwiązanie – wywinąć panel, jeden ratownik do środka zwalnia blokadę.
Macie pecha, gdy takie zabezpieczenie po obu stronach. Trochę dłużej zejdzie.

Bramy szerokie chyba powyżej 4,5 metra z tego, co pamiętam będą wyposażone w dodatkowe wzmocnienie – omegi. Bierzcie to pod uwagę stosując wariant siłowy.

Oczywiście wszystko to tyczy się GARAŻOWYCH bram segmentowych. W przypadku bram przemysłowych, czyli większych sprawa wygląda odrobinę inaczej.
Zawsze można zadać sobie pytanie ile mam czasu i jak bardzo muszę uszkodzić bramę.
Jeśli czasu nie ma – pozostaje wariant siłowy. Wyrwać lub wepchnąć. Jeśli nie da się inaczej najnormalniej na świecie – piła i w środkowej części wyciąć sobie otwór.  ^_^


PS Zamek można potraktować tak: FILM ale jakoś w to nie wierzę.

« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2008, 17:31:49 wysłana przez MGNACZUS »
„Wiesz jak rozpoznać strażaka w tłumie panicznie uciekających ludzi??
Zawsze będzie biegł w przeciwną stronę niż wszyscy inni…”

Offline Pedros

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.023
Odp: Jak otworzyć drzwi garażowe?
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 04, 2008, 18:54:15 »
MGNACZUS - Hehe! Widzę, że trafiłem na fachowca! Ale właśnie o taką osobę mi chodziło.
Mam w domu np. bramę której (wg. mnie) nie da się podnieść łomem nawet na 5 cm. Jedyne wyjście wg. mnie to wywalenie jednego panela przy pomocy łomu (to chyba łatwiejsze niż podnoszenie) Przecież silnik stawia niezły opór.
Podoba mi się ten pomysł z wbiciem zamka o środka przy pomocy młota. Ale czy to na pewno zwolni blokadę?.
Normalnie, jeśli chcę otworzyć bramę bez użycia prądu, mam taką małą dźwigienkę na górze, przy łancuchu i nią odblokowuje napęd. Linek nie posiadam.

Offline MGNACZUS

  • Banita FM
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.469
  • Odwaga jest najpiękniejszą formą szaleństwa.
Odp: Jak otworzyć drzwi garażowe?
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 04, 2008, 19:20:49 »
Normalnie, jeśli chcę otworzyć bramę bez użycia prądu, mam taką małą dźwigienkę na górze, przy łancuchu i nią odblokowuje napęd. Linek nie posiadam.

Przy różnego typu napędach producent stosuje różnego typu mechanizmy blokujące. Linki, dźwignie przełączniki. Zasada jest jedna „coś” zawsze jest, za co można pociągnąć. A wtedy „pyk” i bramka podnosi się na jakieś 10 cm – resztę ręcznie. Zakładam, że masz inne wejście do garażu? Np. przez piwnicę? W innym przypadku taki mechanizm zwolnienia blokady miałbyś zamontowany w płaszczu bramy. Jeśli nie masz alternatywnego wejścia i nie masz takiego mechanizmu - cóż dzwoń do przedstawiciela bo się nie spisał.

W mojej ocenie powinniśmy się kierować jedną zasadą – mimo wszystko jak najmniej uszkodzić. Wiem śmiesznie brzmi – pali się garaż a ja martwię się bramą. No tak..
Z drugiej strony, aby wejść szybko skupmy się na jednym panelu.

Jeszcze jedna sprawa.
Całkowite usunięcie dolnego, panela może zakończyć się obsunięciem całego płaszcza – to też należy mieć na uwadze.

Jeśli chodzi o wybicie zamka.
Większość bram na naszym rynku opiera się o podzespoły wizualnie i technicznie zbliżone do Flexi Force. Z tego, co mi się wydaje TAK w mojej ocenie każdy taki zamek w ten sposób można otworzyć – oczywiście brama bez napędu – z napędem szukamy odryglowania napędu.

Przeszukałem swoje materiały. Aby tak troszeczkę przybliżyć wam budowę takich zamków - ryglów wklejam parę fotek.


Zamek z ryglem dwustronnym - wkładka patentowa.


Zamek z ryglem dwustronnym - wkładka patentowa + dodatkowe zabezpieczenia.


Zamek z ryglem + klamka (jednostronny)


Zamek z ryglem + klamka (jednostronny) - mniejszy rozmiar.


Rygiel wewnętrzny - zabezpieczanie bramy od środka. Raczej nie stosowany przy napędzie elektrycznym - chyba, że sprzężony z wyłącznikiem krańcowym.


Zamek zasuwka klamka - trzy w jednym.

Mam gdzieś filmik jak to działa, ale nie mogę odnaleźć w gąszczu cyfrowego bałaganu na kompie. Uruchomcie zatem wyobraźnię i uruchomcie zamki siłą wyobraźni.
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2008, 20:50:38 wysłana przez MGNACZUS »
„Wiesz jak rozpoznać strażaka w tłumie panicznie uciekających ludzi??
Zawsze będzie biegł w przeciwną stronę niż wszyscy inni…”

Offline firemardow

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 32
Odp: Jak otworzyć drzwi garażowe?
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 05, 2008, 23:07:08 »
Jeśli chodzi wam o takie drzwi to zapraszam do filmu http://pl.youtube.com/watch?v=dDjwiS_xz2I
Myślę, że takie drzwi nie wytrzymają dość długo wysokiej temperatury, co za tym idzie będzie łatwiej z ich otwarciem.
Jeśli chodzi o dostanie się do środka to zakładając, że jest to zwykły garaż (taki np. jak na tym filmie w ciągu garaży) to może wydać się śmieszne, ale kiedyś pomysłowi złodzieje włamali się do mojego znajomego podnosząc dach kawałkiem belki (drąga, …) i podnośnika samochodowego (na pewno jest w każdym samochodzie strażackim:)), więc podsumowując (mowa o garażu, jaki opisałem) podnosimy delikatnie dach tak żeby można było wepchnąć/wsunąć/przytrzymać np. wytwornice, podajemy piankę:), i zajmujemy się otwarciem drzwi, czekając na PSP.
Powiem wam, że mam bardziej solidne drzwi garażowe zamknięte bardzo, ale to bardzo szczelnie, wykonane z grubej stali i tak mi się włamali przez wygięcie ich, więc myślę, że sprzęt burzący, o jakim była mowa na początku w zupełności wystarczy.
Pozdrawiam was i życzę żeby w razie zagrożenia nie budzili was tylko przenieśli w bezpieczne miejsce :D .
"...I ujrzał Pan pracę naszą i był zadowolony,
A potem zapytał o zarobki nasze - usiadł i zapłakał..."

Offline sly

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 461
  • W stanie spoczynku
Odp: Jak otworzyć drzwi garażowe?
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 11, 2008, 13:07:40 »
Najszybciej uzyskalibyśmy odpowiedź od   ^_^"fachowców od czarnej roboty"  :rolleyes: .Z tego co wiem,to do wyważanie lub podważania rolet antywłam. lub drzwi garażowych używają ............ ^_^  ^_^ lewarków samochodowych (auta osobowe),podobno jeden z tych modeli idealnie się do tego nadaje.                                                                                                                            Pozdrawiam

Offline MGNACZUS

  • Banita FM
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.469
  • Odwaga jest najpiękniejszą formą szaleństwa.
Odp: Jak otworzyć drzwi garażowe?
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 11, 2008, 14:34:41 »
Najszybciej uzyskalibyśmy odpowiedź od   ^_^"fachowców od czarnej roboty"  :rolleyes: .Z tego co wiem,to do wyważanie lub podważania rolet antywłam. lub drzwi garażowych używają ............ ^_^  ^_^ lewarków samochodowych (auta osobowe),podobno jeden z tych modeli idealnie się do tego nadaje.                                                                                                                            Pozdrawiam

Masz rację.

Tu chodzi o lewarek konstrukcji zbliżonej do np z Opla Astry II - Łatwo wsunąć pod uszczelkę dolną.



I nie jestem specem "od czarnej roboty"  ^_^
„Wiesz jak rozpoznać strażaka w tłumie panicznie uciekających ludzi??
Zawsze będzie biegł w przeciwną stronę niż wszyscy inni…”

Offline sly

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 461
  • W stanie spoczynku
Odp: Jak otworzyć drzwi garażowe?
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 11, 2008, 17:51:15 »
Najszybciej uzyskalibyśmy odpowiedź od   ^_^"fachowców od czarnej roboty"  :rolleyes: .Z tego co wiem,to do wyważanie lub podważania rolet antywłam. lub drzwi garażowych używają ............ ^_^  ^_^ lewarków samochodowych (auta osobowe),podobno jeden z tych modeli idealnie się do tego nadaje.                                                                                                                            Pozdrawiam

Masz rację.

Tu chodzi o lewarek konstrukcji zbliżonej do np z Opla Astry II - Łatwo wsunąć pod uszczelkę dolną.



I nie jestem specem "od czarnej roboty"  ^_^


 Ale z tego co czytam i oglądam, to jesteś Specem od "Czerwonej  Roboty" z całym szacunkiem.Pozdrawiam  -_-  -_-  -_-