Protest to dobra rzecz, ale forma to już śmiech na sali rząd z powodu flag i kampanii informacyjnej to już nie może spać po nocach i NA PEWNO TO WPŁYNIE NA ZMIANĘ PROJEKTU , moja 4-letni córka potrafi bardziej wyrazić swoje niezadowolenie jak jej coś nie pasuje, Panowie związkowcy nie zachowujmy się gorzej niż dzieci !!!
We wtorek (28 maja br.) Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez MSW projekt ustawy o L-4 mundurowych. Projekt przewiduje obniżkę uposażenia m.in. policjantów i strażaków, przebywających na zwolnieniach lekarskich, nie mających związku ze służbą. Po zmianach otrzymają 80% uposażenia. 9 maja br. projekt ustawy przyjął Komitet Stały Rady Ministrów.W projekcie ustawy MSW planuje zmianę zasad przebywania mundurowych na chorobowym. Funkcjonariuszy na zwolnieniu mają obowiązywać podobne zasady jak cywili, otrzymają 80% pensji, a nie jak dotychczas pełne uposażenie.Funkcjonariusze na zwolnieniu chorobowym otrzymają mniejPropozycje Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zakładają, że funkcjonariusze i żołnierze, którzy są na zwolnieniu lekarskim m.in. z powodu choroby, która nie ma związku ze służbą otrzymają 80% uposażenia wraz z dodatkami o charakterze stałym.Pomniejszone uposażenie będzie wypłacane w sytuacjach, gdy zwolnienie lekarskie jest wynikiem choroby, która nie ma związku ze służbą, z tytułu opieki nad dzieckiem lub opieki nad innym członkiem rodziny. Pieniądze, o które zostaną ograniczone uposażenia osób, pozostających na zwolnieniach lekarskich, zostaną przeznaczone w całości na nagrody w ramach funduszu nagród i zapomóg. Nagrody będą otrzymywać funkcjonariusze oraz żołnierze, którzy wykonują zajęcia służbowe w zastępstwie chorych kolegów.Proporcjonalnie do zmniejszenia uposażenia zmniejszeniu podlegać będzie także nagroda roczna, która wynosić będzie 1/12 uposażenia otrzymanego w roku kalendarzowym, za który nagroda przysługuje. Obniżenie uposażenia nie wpłynie na wymiar podstawy emerytury i renty.Zmiany zakładają zbliżenie przepisów dotyczących formacji mundurowych do regulacji obowiązujących w systemie powszechnym, przy zachowaniu różnic wynikających ze specyfiki służby funkcjonariuszy i żołnierzy. Tak jak w systemie powszechnym, funkcjonariusze będą zwalniani od zajęć służbowych na podstawie zwolnień lekarskich, wystawianych zgodnie z przepisami ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Zaświadczenia te będą podlegały kontroli lekarzy orzeczników ZUS, tak samo jak w przypadku pracowników cywilnych.Funkcjonariusze i żołnierze, którzy przebywając na zwolnieniu lekarskim będą pracować zarobkowo lub wykorzystywać zwolnienie niezgodnie z jego celem, stracą prawo do uposażenia za cały okres tego zwolnienia.Przygotowywana reforma powinna przyczynić się do zwiększenia liczby funkcjonariuszy, którzy będą obecni na służbie każdego dnia. Więcej funkcjonariuszy codziennie wykonujących obowiązki służbowe, przyczyni się do jeszcze większego poczucia bezpieczeństwa obywateli. Ponadto zmiany powinny zwiększyć liczbę efektywnie pracujących funkcjonariuszy, ponieważ oszczędności zostaną przeznaczone na nagrody dla mundurowych, którzy nie będą chorować.Przygotowany przez MSW projekt zmian przewiduje także okoliczności, w których uposażenie nie będzie zmniejszane, a funkcjonariuszom i żołnierzom będzie wypłacane 100% uposażenia. Całość uposażenia będzie wypłacana, jeśli funkcjonariusz pozostaje na zwolnieniu lekarskim m.in. z powodu: choroby mającej związek ze służbą, wypadków podczas służby i chorób zawodowych, wypadków w drodze do służby lub ze służby, choroby przypadającej w czasie ciąży. Całość uposażenia będzie także wypłacana, jeżeli niezdolność do służby powstała: podczas służby poza granicami kraju (np. misje i działania ratownicze), została spowodowana przez inną osobę w wyniku umyślnego czynu zabronionego, jest wynikiem czynów o charakterze bohaterskim (np. działania w ciężkich warunkach, z wykazaniem wyjątkowej odwagi, z narażeniem życia lub zdrowia, w obronie prawa, nietykalności granic państwowych).Projekt zmian w systemie zwolnień lekarskich dotyczy m.in. policjantów, żołnierzy, strażaków, funkcjonariuszy Straży Granicznej, BOR, CBA i ABW, Służby Więziennej.Po przyjęciu projektu ustawy przez rząd, zostanie skierowany do Sejmu.Kwestie dotyczące zmian w systemie L-4 mundurowych zostały ujęte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw.Źródło: MSW
A co robią w tej sprawie nasze związki zawodowe??
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmiany zasady ustalania wysokości uposażenia funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, BOR, CBA, SKW oraz SWW, ABW, AW, Służby Więziennej oraz żołnierzy zawodowych należnego w okresie choroby, zbliżonej do zasad w systemie powszechnym
11 lipca 2013 roku w Sejmie RP odbyło się spotkanie przedstawicieli Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych z przedstawicielami Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.
11 lipca 2013 roku w Sejmie RP odbyło się spotkanie przedstawicieli Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych z Przewodniczącym Komisji Spraw Wewnętrznych posłem Markiem Wójcikiem (Platforma Obywatelska).
24 lipca 2013 (środa), godz. 12:30sala 217/bud. SenatPierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1497)- uzasadnia Minister Spraw Wewnętrznych.
Może któryś z doradców coś konstruktywnego podpowie Panu Ministrowi, zapewne nauczeni doświadczeniem życiowym http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/bardzo-mlody-gabinet-ministra-21-i-23-latek-doradcami-szefa-msw,340881.html
Interpelacja nr 17887 do ministra spraw wewnętrznychw sprawie konieczności wprowadzenia zmian w systemie zwolnień lekarskich służb mundurowych oraz świadczeń emerytalnychSzanowny Panie Ministrze! Zwracam się do Pana z interpelacją w sprawie konieczności wprowadzenia zmian w systemie zwolnień lekarskich służb mundurowych. W świetle obecnie obowiązujących przepisów pracownicy służb mundurowych, tj. żołnierze, strażacy, celnicy, funkcjonariusze Straży Granicznej, Służby Więziennej, BOR, CBA i ABW, przebywający na zwolnieniu lekarskim otrzymują 100% pensji, a nie jak to jest w przypadku zwykłych obywateli cywilów - 80%. Ponadto okres przebywania na zwolnieniu lekarskim L4 policjantów i żołnierzy wlicza się do stażu pracy i nie obniża wysokości emerytury, tak jak jest to w przypadku cywilów, czyli np. lekarzy, sprzedawców czy spawaczy, których emerytura wyliczana jest na podstawie odprowadzania do ZUS składki ubezpieczeniowej. Sytuacja ta dotyczy również górników, których praca jest niezwykle ciężka i specyficzna. Mimo faktu, iż ta grupa zawodowa ma odrębny system emerytalny, to oni również nie mają takich przywilejów i uprawnień jak policjanci. Ponadto, przebywając na chorobowym, nie mogą liczyć na to, że okres ten będzie wliczony do emerytury, gdyż aby skorzystać ze świadczenia emerytalnego, muszą przedstawić odpowiednią ilość zjazdów, a chorobowe poza wyjątkami odrobić. W świetle przedstawionych informacji można postawić tezę, że zeszłoroczna reforma służb mundurowych w zakresie świadczeń emerytalnych oraz systemu zwolnień lekarskich nic nie zmieniła. W dalszym ciągu co miesiąc ze świadczenia chorobowego korzysta ok. 183 tys. policjantów, którzy przebywając na L4, w większości przypadków prowadzą swoje działalności gospodarcze lub pracują na drugim etacie, co stoi w sprzeczności z intencją przebywania na zwolnieniu chorobowym. Niezwykle istotny i równie niepokojący jest także fakt, iż pracowników służb mundurowych tak naprawdę nikt nie jest w stanie skontrolować, gdyż nie ma uregulowań prawnych, które pozwoliłyby sprawdzić, czy funkcjonariusz na zwolnieniu lekarskim naprawdę choruje. Sytuacja ta wydaje się wręcz absurdalna, zwłaszcza gdy przedstawimy do niej analogiczną historię dotyczącą np. osoby cywilnej przebywającej na zwolnieniu lekarskim po poważnej i skomplikowanej operacji kolana uniemożliwiającej jej samodzielnie poruszanie się, która co miesiąc przez okres chorobowego musiała stawiać się w ZUS celem sprawdzenia, czy nie symuluje choroby. Wobec powyższego nie ulega bowiem wątpliwości, iż obecny system emerytalny służb mundurowych jest wysoce uprzywilejowany i niesprawiedliwy w stosunku do pozostałych systemów emerytalnych. Ponadto za naganne należy uznać praktyki, które pozwalają policjantom na zwolnieniu lekarskim podejmować inną pracę zarobkową, otrzymując jednocześnie 100% wynagrodzenie. Wobec powyższego zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami: 1. Ile rocznie budżet państwa kosztują pracownicy służb mundurowych przebywający na zwolnieniach lekarskich? 2. Ilu pracowników służb mundurowych w czasie zwolnienia L4 podejmuje inne prace zarobkowe? 3. Czy resort zamierza podjąć prace w zakresie zmiany systemu świadczeń emerytalnych dotyczących wskazanych w interpelacji grup zawodowych? 4. Czy ministerstwo przewiduje wprowadzenie zmian w zakresie zwolnień lekarskich oraz przewiduje wprowadzenie możliwości przeprowadzenia kontroli funkcjonariusza przebywającego na zwolnieniu L4? Z poważaniem Poseł Roman Kaczor Oława, dnia 10 maja 2013 r.
Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 22 maja 2013 r. (sygn. SPS-023-17887/13) dotyczącego interpelacji posła na Sejm RP pana Romana Kaczora w sprawie konieczności wprowadzenia zmian w systemie zwolnień lekarskich służb mundurowych oraz świadczeń emerytalnych uprzejmie informuję, że prace legislacyjne dotyczące wprowadzenia zmian z zakresu świadczeń lekarskich wciąż trwają.Przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 28 maja 2013 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw zakłada zmianę zasady ustalania wysokości uposażenia funkcjonariusza i żołnierza należnego w okresie choroby. Zgodnie z projektem w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim uposażenie wraz z dodatkami o charakterze stałym przysługujące funkcjonariuszowi/żołnierzowi ulega obniżeniu o 20%.Uregulowania zawarte w ustawach pragmatycznych dotyczących Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz w ustawach o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, Służby Więziennej oraz służby wojskowej żołnierzy zawodowych zapewniają obecnie funkcjonariuszom i żołnierzom w razie choroby otrzymywanie 100% uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym i innych należności pieniężnych należnych na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, z uwzględnieniem powstałych w tym okresie zmian mających wpływ na prawo do uposażenia i inne należności pieniężne lub na ich wysokość.Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że funkcjonariusze przebywający na zwolnieniu lekarskim nie generują dla budżetu państwa dodatkowych kosztów, niemniej jednak utrzymywanie takiego zróżnicowania wydaje się być nieuzasadnione nie tylko ze względów formalnoprawnych i społecznych, ale przede wszystkim z uwagi na potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa państwa i obywateli oraz samych żołnierzy i funkcjonariuszy.Projektowana ustawa ogranicza uposażenia funkcjonariuszy i żołnierzy w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim na zasadach zbliżonych do obowiązujących w systemie powszechnym, co w konsekwencji powinno doprowadzić do optymalizacji wydatków na uposażenia funkcjonariuszy i żołnierzy poprzez zmniejszenie liczby zwolnień lekarskich.Warto dodać, że środki finansowe pochodzące z ograniczenia uposażeń funkcjonariuszy i żołnierzy pozostających na zwolnieniach lekarskich będą przeznaczane na fundusz nagród i zapomóg dla tych, którzy będą faktycznie wykonywać zajęcia służbowe w zastępstwie nieobecnych z powodu choroby. Wysokość środków finansowych, które będą mogły zostać uzyskane wskutek ograniczenia o 20% uposażeń tytułem przebywania na zwolnieniach lekarskich, w 2013 r. oszacowano w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych na około 77 mln zł (dane z Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu), w Ministerstwie Sprawiedliwości na około 10 mln zł (dane dotyczą funkcjonariuszy Służby Więziennej) oraz w Ministerstwie Obrony Narodowej na około 46 mln zł (dane dotyczą żołnierzy).Jednocześnie pragnę poinformować, że obecnie brak jest uregulowań prawnych umożliwiających sprawdzenie, czy funkcjonariusze lub żołnierze przebywający na zwolnieniu lekarskim rzeczywiście chorują, zatem nie jest możliwe dokładne oszacowanie ilości nieprawidłowo wykorzystywanych zwolnień lekarskich.Natomiast zgodnie z ww. projektem ustawy prawidłowość orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu choroby będzie podlegała kontroli przez komisje lekarskie podległe właściwym ministrom, natomiast prawidłowość wykorzystania zwolnienia lekarskiego będzie podlegała kontroli właściwego przełożonego funkcjonariusza/żołnierza oraz przez komisje lekarskie podległe właściwym ministrom. Przedmiotowy projekt określa również tryb dokonywania kontroli prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego przez przełożonego funkcjonariusza/żołnierza, wzorowany na rozwiązaniach przyjętych w systemie powszechnym.Odnosząc się natomiast do zmiany systemu świadczeń emerytalnych, uprzejmie informuję, że zgodnie z ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 664) funkcjonariusze i żołnierze zawodowi dziesięciu formacji, w tym Policji, nabywają uprawnienia emerytalne po 55. roku życia i 25 latach służby. Głównym celem nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym jest wydłużenie aktywności zawodowej żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej.Łączę wyrazy szacunku
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1497)- uzasadnia Minister Spraw Wewnętrznych.
Budżet państwa nie zaoszczędzi na obniżeniu o 20 proc. wysokości uposażenia wypłacanego mundurowym na zwolnieniach lekarskich. Pieniądze te trafią do osób wykonujących pracę w zastępstwie za nieobecnych.