Autor Wątek: MAN TGM 13.280  (Przeczytany 68228 razy)

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #25 dnia: Lipiec 17, 2008, 14:16:51 »
Odp. Schodzi się bardzo dobrze.

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #26 dnia: Lipiec 18, 2008, 22:04:46 »
Odp. Schodzi się bardzo dobrze.
Jak dobrze to gratuluję. Fajnie. A z ODO też? Masz je w kabinie?

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #27 dnia: Lipiec 18, 2008, 23:21:09 »
AODO w zabudowie. Nie ma problemu z wchodzeniem i wychodzeniem z pojazdu czy z przodu czy z tylu... choćby AODO byly w kabinie tez nie widze problemu...

Offline Raddemenes

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 760
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #28 dnia: Lipiec 19, 2008, 01:53:47 »
No Panowie, troszkę chyba zaszliśmy z głównego tematu.
Najpierw reklama Scanii, później dywagacje na temat rozwiązań samochodów SCRt i całkiem ładnie prezentujący się Merc;)

Może zostawmy ten wątek MAN-owi.
Co do Scanii to @Raddemenes ma pole do popisu w dziale "Scania". Poza tym, raczej nie ma sensu już jej więcej reklamować, skoro od 2009 roku będziemy jeździli tylko Scanią (Euro 5), prawda??
 :mellow:

pozdr.

Niestety nie...
Będziecie jeździć tym co w ręce wpadnie...
A czy jest bezpieczne czy nie, posiada mocznik czy nie.... O tym nie decyduje nikt.
I każdy zadowolony niby będzie....


Jednak są i tacy którym pasuje i marka podwozia i szkolenia - gdzie okazuje się że z (całym szacunkiem) technologia przewyższyła kierowców w straży..... A ja ich szkolę, i szkolę..... i fajnie jest...
Pozdrawiam ostatnio wyszkolonych kolegów z Tucholi... Teraz będą wiedzieli jak korzystać ze sprzętu  do którego podchodzili jak "pies do jeża"
Nie trzeba się bać że się coś na wskutek nieodpowiedzalności zepsuje... A ja służę aby Was wyszkolić... nie tylko z zakresu Scanii....
« Ostatnia zmiana: Lipiec 19, 2008, 02:23:04 wysłana przez Raddemenes »

"Optymista sądzi, że świat stoi przed nim otworem...
Pesymista wie co to za otwór..."

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #29 dnia: Lipiec 19, 2008, 23:44:54 »
AODO w zabudowie. Nie ma problemu z wchodzeniem i wychodzeniem z pojazdu czy z przodu czy z tylu... choćby AODO byly w kabinie tez nie widze problemu...
Widziałem inne Many TGM 13/280 4x4 w wersji strazackiej (kabina brygadowa modułowa) z obniżoną rama podwozia (Man takie ma - strona internetowa Mana) w wykonaniu Rosenbauera i Ziglera. Całkiem inna bajka. Zobacz sobie na ich stronach internetowych. To są naprawdę super auta gdzie wzięto też pod uwagę ergonomię pracy strażaka i jego kręgosłup.

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #30 dnia: Lipiec 19, 2008, 23:58:44 »
Many z Ziglera to jest inna bajka wiec szkoda gadać o nich, bo w Polsce widywane są na wystawach :D
Cytuj
AODO w zabudowie. Nie ma problemu z wchodzeniem i wychodzeniem z pojazdu czy z przodu czy z tylu... choćby AODO byly w kabinie tez nie widze problemu...
Ale to nie chodzi o to, bo widzę że założyłeś temat, ale nie jesteś obiektywny co do tego  MANa. Pewnie takiego masz w jednostce i nie widzisz lepszego wozu od niego :P bo przesiadłeś się (mój domysł) z jakiegoś Stara 25 (jak na okres konstrukcji niektóre rozwiązania w nim są nowoczesne)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 20, 2008, 00:38:36 wysłana przez miggru »

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #31 dnia: Lipiec 20, 2008, 10:24:15 »
nie ze stara...  ale jak na taką wysokosc samochodu wysiada sie bardzo wygodnie i nie wiem czemu koledzy w to wątpią, To jest POLSKA! panowie jaki ziegler?? o czym my mówimy... Masz racje, dla mnie w straży istnieją dwie marki MAN i Scania bo te pojazdy ( podwozia) moim zdaniem są najlepsze .. każdy ma swoje zdanie,  jestem obiektywny , bo mam też zastrzeżenia , ale to tylko do zabudowy sami panowie wiecie że to POLSKA i co dają trzeba brać taka prawda. Ale weźcie pod uwage ze o takim samochodzie sie marzylo i on jest i to dla OSP wielki sukces.. są zwolennicy i przeciwnicy ODO w kabinie ja jestem przeciwny, dlaczego? bezpieczeństwo. może i aparaty są nowoczesne, ale to tylko sprzęt który może zawieść, wiadome że to wygoda, każda sprawa ma dwie strony medalu. Myślę ze z ODO kompozytowym nie ma aż tak źle z wysiadaniem ale to trzeba pytać chłopaków z jednostek które mają aparaty w kabinie min. OSP Łasin. Pozdrawiam

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #32 dnia: Lipiec 20, 2008, 18:20:25 »
To jest POLSKA! panowie jaki ziegler?? o czym my mówimy... Masz racje, dla mnie w straży istnieją dwie marki MAN i Scania bo te pojazdy ( podwozia) moim zdaniem są najlepsze ..
Cytuj
mam też zastrzeżenia , ale to tylko do zabudowy sami panowie wiecie że to POLSKA i co dają trzeba brać taka prawda.
Ale weźcie pod uwage ze o takim samochodzie sie marzylo i on jest i to dla OSP wielki sukces[/quote]
[/quote]
Mówimy o nich ponieważ jeśli się wzorować to na tych co coś potrafią. Jeśli producenci mają ambicje to powinni tak zrobić.

Jak masz zastrzeżenia to wal śmiało i nie krępuj się.
Dlatego trzeba zmienić coś w tym kraju, a nie chować się za powiedzeniami typu: TO POLSKA...TU SIĘ PIJE. Jeśli od straży wymaga się tylu rzeczy(gaszenie pożarów, powodzie, chemia, wypadki, pszczoły itd.) to również i strażacy powinni wymagać!!! Sprawa zakupu samochodu skazana jest na niepowodzenie już na samym początku. Prawie nikt nie podchodzi poważnie do napisania SIWZ. Już na tym etapie strażacy są skreśleni ponieważ nie piszą tylko kopiują jakieś wzorcowe. Owszem wiele zapisów można kopiować, niektóre jednak trzeba trochę zmienić, a inne dopisać.
Nie można iść po najmniejszej linii oporu.

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #33 dnia: Lipiec 20, 2008, 19:09:38 »
i co z tego?? owszem zgadzam sie, ergonomia zabudowy zieglera czy rosenbauera powala.. ale koszty robią swoje,  jasne że  chcielibyśmy mieć coś co równało by się z tymi firmami,Polak potrafi, tylko Polak musi mieć kase i chęci, i to boli.

Offline remfire

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.049
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #34 dnia: Lipiec 20, 2008, 20:05:13 »
Pewnie że trzeba wymagać, ale każdy kto się z tym zetknął wie że nie jest to takie proste (finanse, zawiłości prawne itp).
Będą z wizyta u zaprzyjaźnionych niemieckich strażaków, słyszałem że oni nie dostają (kupują) "gołych" samochodów. Nowy wóz przychodzi z pełnym wyposażeniem przewidzianym dla tego pojazdu - począwszy od sprzętu silnikowego , a skończywszy na zapasowych akumulatorkach, szczotkach itp. Dzięki temu jest możliwość dokładnego rozplanowania wszystkiego. Oczywiście jednak ze wiąże się to z ceną.  Nie znam jednak tych cen , ale może ktoś kto wie i napisze ile kosztuje taki MAN , Mercedes czy Scania z zabudowa Ziglera czy Rosenbauera porównywalny do naszych GBA ?

Wybaczcie , ale czasami nasuwają mi się takie porównania do samochodów osobowych.
Jeździmy kilkunastoletnim samochodem, ale oszczędzamy na nowy. Wreszcie decydujemy sie na zakup. Kupujemy to na co nas stać czyli Punto, Fabię, a może nawet Astrę.
Przychodzi znajomy i niby nas chwali , ale pyta dlaczego nasz samochód nie ma takiej wygody i takich rozwiązań jak Grand Voyger, Espace , czy Mercedes S-klasse. A na dodatek jeździ czymś zupełnie podobnym do naszego autka  ;)

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #35 dnia: Lipiec 20, 2008, 20:40:22 »
Ceny w Niemczech średniego samochodu gaśniczego różnie : od 300 do 500 tyś euro zależnie od podwozia i klasy , w tym sprzęt ok. 100-150 tyś euro .

Mercedes Atego pokazywany na EDUR 350 tys. euro w tym sprzęt 100 tyś. euro

Pozdrawiam MIKO

A …… Poznań znów na 99,99% kupił 19 szt. MAN od Stolarczyka
« Ostatnia zmiana: Lipiec 21, 2008, 09:51:57 wysłana przez MIKO »

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #36 dnia: Lipiec 20, 2008, 22:36:20 »
Ceny w Niemczech średniego samochodu gaśniczego różnie : od 300 do 500 tyś euro zależnie od podwozia i klasy , w tym sprzęt ok. 100-150 tyś euro .

Mercedes Atego pokazywany na SAWO 350 tys. euro w tym sprzęt 100 tyś. euro

Pozdrawiam MIKO

A …… Poznań znów na 99,99% kupił 19 szt. MAN od Stolarczyka


Tylko kasa i kasa!!! Jak nie bedzie oczekiwań nigdy nie będzie postepu w polskich technologiach zabudów pojazdów ratowniczych a także wsród świadomości polityków ktorzy daja kasę i mają taką wiedzę, że samochód strażacki kosztuje tyle co dobry traktor z klimatyzacją.
A kto powiedział że średni samochód ratowniczy pierwszorzutowy ma kosztować 500 tyś (2X4 bez wyposażenia), uterenowiony 4x4 właśnie ten TGM 600-620 tyś (też bez wyposażenia) skoro drabka kosztuje parę baniek i nikt tego nie kwestionuje. Niech kosztuje milion i więcej, ale niech będzie w końcu: bezpieczny , funkcjonalny i ergonomiczny.
A tak na marginesie to dlaczego u nas kupuje się golasy bez wyposażenia? Jak tym ratować?

PS. A jak auto  ma ratować a nie tylko jeździć to kto to później montuje na nim sprzet? Samochód tylko jeździ i wozi dupy strażaków, ratuje zaś sprzęt. O co chodzi? Znowu kasa? Pisałem trochę na ten temat. Zainteresowanym proponuje wejść w moje wcześniejsze posty (nie jest tego dużo, jestem młodym forumowiczem).

Offline remfire

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.049
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #37 dnia: Lipiec 20, 2008, 23:20:54 »
Niestety , ale realia są takie że bez kasy trudno sie żyje...
Można oczywiście prowadzić teoretyczne dyskusje co winno być na wyposażeniu i mówiąc szczerze doskonale rozumie Twój tok myślenia.  Nie zwracając więc uwagi na kasę poszedłbym nawet dalej niż te ekstra samochody - drabiny, dźwigi, poduszkowce, a może nawet i śmigłowce w prawie każdej jednostce. A właściwie to dlaczego mamy nie mieć więcej jednostek straży pożarnej. Krótszy dojazd to szybsza pomoc...
Wole jednak bardziej realnie stąpać po ziemi. Może Cię zdziwię , ale mam nadzieję że dojdziemy do czasów gdy za GBA będziemy płacili dwa razy więcej niż teraz i będziemy mogli wymagać wszystkiego co uznamy za stosowne.  Tylko najpierw musimy doczekać takich możliwości finansowych. Tymczasem mamy takie realia jak mamy , więc wcale sie nie dziwie że Poznań woli 19 samochodów od Stolarczyka , niż 9-10 od Rosenbauera.
Postęp jest , bo 10 lat temu olbrzymim sukcesem był fakt karosowania starego Stara, czy Jelcza. Dzisiaj kupuje sie już nowe samochody do OSP. Za jakiś czas pewnie będziemy się uśmiechać patrząc na te dzisiaj kupowane. Jednak jeszcze trochę wody w rzekach musi upłynąć.

Offline mieszko

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 237
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #38 dnia: Lipiec 21, 2008, 08:01:21 »
hym.. może i ładne autko a nawet napewno ale ma pare wad np.
1.Strasznie wysoko sie wychodzi z niego i nie myśle aby było wygodnie
2.zbiornikna paliwo w jednej ze skrytek porażka
3.brak pułek "wysówanych" np do aparatów czy do "hydrauliki"
4.aby otwożyc dolne skrytki trzeba podnieśc żaluzje
5 no i pustki w środku dużo niewykożystanego miejsca
może i man jest lepszy od np merca ale i ile więcej kosztuje za tą kase lepiej sprzętu dokupic bo zdaje sie ze w osp jeszcze są konkretne braki.

My własnie dostaliśmy merca i jest całkiem ok. zaplaciliśmy o ok 100 tys zł mniej niz kosztuje man więc panowie policzcie sobie co za tą kaske mozna by kupić?

A merc to też zdaje mi sie że marka co...?

Offline Siedemsetter

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 656
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #39 dnia: Lipiec 21, 2008, 11:38:45 »
Cytuj
4.aby otwożyc dolne skrytki trzeba podnieśc żaluzje
tu znowu wychodzi polskie zacofanie. na przykład Magirus montuje podesty wysuwane spod zabudowy.
"Cóż może być piękniejszego nad człowieka rycerskiego?..."

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #40 dnia: Lipiec 21, 2008, 15:25:03 »
Panowie wy nie rozumiecie tematu. CHODZI O MANA TGM 13.280 lub TGL nie chodzi tu konkretnie o zabudowy tego czy tego, porównujmy a nie oceniajmy samochodu z konkretnej jednostki, nie każdy ma możliwość zapchania odrazu skrytek więc prosze o opinie na temat samochodu a  nie czy w nim pusto czy nie.

Offline mieszko

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 237
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #41 dnia: Lipiec 21, 2008, 16:40:05 »
Więc pewnie mało z nas może cokolwiek powiedziec na ten temat bo mysle że nie każdy a nawet ponad polowa z nas nie wie tak naprawde o tym jakie auta sa dobre tu najlepsza byla by jakaś statystyka np ile podwozi sprzedaje jaka marka było by to odzwierciedlenie tego czy jest to dobre tak jak sie mówi.

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #42 dnia: Lipiec 21, 2008, 17:37:24 »
mieszko masz racje... zależało mi głownie na wypowiedziach użytkowników tego pojazdu , jakie przygody nim zaliczyli ? jakieś trudniejsze akcje wymagające od tego pojazdu dużo , to mnie ciekawi...  nie mowie zeby inni sie nie wypowiadali , ale nie mając styczności z takim pojazdem  nie wiele mogą wiedzieć.

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #43 dnia: Lipiec 22, 2008, 19:44:29 »
mieszko masz racje... zależało mi głownie na wypowiedziach użytkowników tego pojazdu , jakie przygody nim zaliczyli ? jakieś trudniejsze akcje wymagające od tego pojazdu dużo , to mnie ciekawi...  nie mowie zeby inni sie nie wypowiadali , ale nie mając styczności z takim pojazdem  nie wiele mogą wiedzieć.
Mylisz się kolego. Mam w swojej jednostce Mana LE 18/280 z którym wiele już przeżyłem (lasy, torfy itp) - jest naprawdę ok. TGM jest jego następcą ale właściwości jezdne i trakcja podobne - tzn. bardzo dobre. W TGM jest inne tylne zawieszenie (w tym 14T). TGL będę miał niezadługo, na "pierwszym pogotowiu", bo ruszył właśnie przetarg. Też wolałbym do tego celu TGM 13/280 4x4, ze względu na trakcję, ale nie mogę swoim ludziom pozwolić połamać sobie nóg czy nabawić się zwyrodnień kręgosłupa (moja jedynka jeździ średnio 3 - 4 razy dziennie) bo z kabiny TGM nie da się wyjść tylko trzeba wyskoczyć, albo jak pisałem wcześniej zjechać po linie. Na marginesie powiem, że za za zgodą obowiązującego jeszcze słynnego rozporzadzenia jest tak z każdym uterenowionym podwoziem z kabiną brygadową, dostępnym na polskim rynku (w Scanii też)
Tyle. Hej.

Offline Michaszs

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.221
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #44 dnia: Lipiec 23, 2008, 01:05:09 »
Przepraszam, że bd nie do końca na temat MANa TGM 13.280, ale znalazłem ciekawe SLRT też MANa: http://moto.allegro.pl/item405152279_straz_pozarna_man_le_10_180.html
Św. Florianie módl się za nami gdy wezwani syreną do akcji wyjeżdżamy...

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #45 dnia: Lipiec 23, 2008, 11:00:13 »
No nie  wiem,  tak jak ja mówie, co jak co ale opinia  o tym wysiadaniu to pierwszy raz słysze, może i faktycznie wysiadanie kilkanaście razy dziennie bylo by uciążliwe, ale da sie wysiąść naprawdę  sprawnie i bezpiecznie , da sie  uwierz, Masz racje co do tego że może to być uciążliwe, wiadome że jesli by sie wyskakiwalo to można sie nabawić kontuzji. Wiadome że OSP bedzie mieć inną opinie bo sie używa pojazdu rzadziej niż JRG która używa go bardzo często. Proponuje rozejm w w tej spornej sytuacji, bo do niczego nie doprowadzi. Nie wiem jak sie będzie wam TGL w terenie sprawował , ale mam nadzieje ze dobrze mimo małego prześwitu, ale na cuda nie ma co liczyć bo to autko miejskie, TGM też typową terenówką nie jest ale , prześwit napędy i blokady są mu pomocne w terenie, i dlatego moje zdanie na temat tego pojazdu w !OSP! BDB. Pozdrawiam.

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #46 dnia: Lipiec 23, 2008, 12:05:03 »
Panowie, wyskakiwanie w aparatach z samochodu może odbić się czkawką po latach, i dlatego niektórzy nie zwracają wcześniej na to uwagi.

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #47 dnia: Marzec 02, 2009, 22:08:19 »
Eksploatuje  taka  samochodzik od kilku tygodni i jestem zadowolony – co prawda trochę do niego dołożyliśmy w stosunku do oryginału ale – ogólnie jest OK.

[załącznik usunięty przez administratora]

Offline Raddemenes

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 760
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #48 dnia: Marzec 03, 2009, 00:59:54 »
Miko, bez obrazy bo czepliwy jesteś :)
Ale muszę....

Ktoś kiedyś powiedział, że logo Mana to Lew....
Fajny "kundelek" jak złośliwcy mawiają :) A mi się ona strasznie podoba, bo moja branża i lubię tą markę bo dość bliska mi ona - dziedzictwo ma też słuszne :)

Popraw tylko w swoim aucie Stalorczykową robotę, bo światła uprzywilejowane mają śmigać zgodnie z rozporządzeniem na wysokości luterek samochodów osobowych....
Wysokość może i ok, ale rozpiętość 2 m to już poza lusterkiem osobówki...:)
Koledzy z CNBOP lubią takie "centymetrowe rozbieżności" ;)
« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2009, 01:11:14 wysłana przez Raddemenes »

"Optymista sądzi, że świat stoi przed nim otworem...
Pesymista wie co to za otwór..."

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: MAN TGM 13.280
« Odpowiedź #49 dnia: Marzec 03, 2009, 01:26:48 »
a my właśnie daliśmy sobie na wstrzymanie - za duża kolumbryna - do garażu na grubość lakieru by weszła bez możliwości wsiadania i wysiadania, kolegom nie spodobała się przejażdżka (a trochę samochodzików mają objeżdżone) np skrzynia biegów, której trzeba się nauczyć co nie jest większym problem, ale ten przełącznik szybkie wolne to chyba nie powinien być przełączny w czasie jazdy a jest tak umieszczony, że można go zaczepić. Koledzy niestety nie potrafili wycisnąć ognia z tego samochodu, za to poczuli nieprzyjemną chęć wycieczki przodu na zewnątrz w zakręcie.
Podzielam zdanie kolumb 112 co do rozporządzenia i wysokości samochodu nie bardzo można zrobić niższe auto a ten MAN jest w kwestii wchodzenia do kabiny załogowej wybitny. Opierając się na Waszych opiniach - pewnie dobre podwozie ale słuchając też trochę kolegów raczej nie jako pierwszy szybki, zwrotny i wygodny średniak ratowniczo - gaśniczy a specjalistyczne auto tylko nie bardzo wiem do czego bo na las to trochę za wysoki i za szeroki.
EGR to jest duży plus tych silników.

Raczej będziemy się starać o 4x2. Szkoda, że na dzień dzisiejszy nie da się kupić nowego mniejszego 4x4 o bardziej ergonomicznych gabarytach bo jednak napędy czasem mogłyby się przydać.

A słyszeliście może coś o MANach, które podobno mają mieć napęd standardowy tylny i dodatkowy przedni na silnikach hydraulicznych, żeby poprawić właściwości?