Autor Wątek: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu  (Przeczytany 2760 razy)

strażak79

  • Gość
rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« dnia: Listopad 06, 2007, 15:05:25 »
Znalazłem w necie projekt i w związku z nim mam pytnie
Jakie pojazdy w PSP mają takie parametry?
Pojazd, który przekracza, co najmniej jedną z następujących wielkości:
długość pojazdu – 23 m;
szerokość pojazdu – 3,20 m;
wysokość pojazdu – 4,50 m;
powinien być pilotowany przez jeden pojazd.
Pojazd, który przekracza, co najmniej jedną z następujących wielkości:
długość pojazdu – 28 m;
szerokość pojazdu – 3,60 m;
wysokość pojazdu – 4,70 m;
– powinien być pilotowany przez dwa pojazdy poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu.

http://209.85.129.104/search?q=cache:rPvCJ7J7UE0J:www.biuletyn.wp.mil.pl/pliki/File/Projekty%2520aktow%2520prawnych/109-11-06Rozpporpojazd.doc+wymiary+pojazd%C3%B3w+stra%C5%BCy&hl=pl&ct=clnk&cd=1&gl=pl

Offline Raddemenes

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 760
Odp: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 06, 2007, 15:27:58 »
Nie wiele. O ile w ogóle jakikolwiek istnieje taki pojazd w PSP.

Nie mniej całe rozporządzenie MON i MSWiA mówi i stanowi o podległych im służbach w tym podległym im pojazdom.
Bez rozbicia na poszczególne służby. Czyli w jednym worku mamy Wojsko, Straż Graniczną, Policję i Straż Pożarną.

Tak jak w przypadku ostatnich raczej trudno o przekroczenie gabarytów pojazdów - tak w przypadku pierwszym czyli Wojska jest to zjawisko zupełnie naturalne i występuje bardzo często.

Każda z wymienionych służb posiada swoje jednostki badawczo-rozwojowe, które regulują proces powstawania takich pojazdów. O Wojsku, Straży Granicznej i Policji mówił nie będe w tym miejscu, bo nie związane to jest z wątkiem.

Powracając do przypadku Straży Pożarnej.
Dlatego powstały do tego rozporządzenia (i poprzednich) stosowne wytyczne dla producentów dostarczających swe wyroby [w tym i producentów samochodów] dla Straży Pożarnej - bez rozbicia czy do PSP czy OSP.
Zalecenia KG PSP dla producentów pojazdów oraz zalecenia CNBOP w oparciu o normy PN-EN .

Na podstawie zaleceń KG PSP producenci "tworzą" swoje wyroby. CNBOP jest egzekutorem zgodności wyrobu w stosunku spełnienia wytycznych i zaleceń KG PSP w oparciu o przyjęte normy PN-EN.
Na podstawie tychże właśnie "egzekucji" finalny produkt (w tym przypadku pojazd pożarniczy) przechodzi cały szereg badań na spełnienie norm i w konsekwencji otrzymuje stosowne certyfikaty dopuszczające - lub też ich nie otrzymuje.

Tak więc w skrócie mniej więcej wygląda ten skomplikowany proces.
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2007, 15:41:25 wysłana przez Raddemenes »

"Optymista sądzi, że świat stoi przed nim otworem...
Pesymista wie co to za otwór..."

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 06, 2007, 15:43:04 »
To odpowiedzcie na pytanie ile czteroosiowe tzw. MegaCity – ciężki samochód ratownictwa drogowego , będzie miał długości , holując na siodle za pojazdem naczepę TIRa , co jest możliwe z uwagi na parametry taktyczne !?  ^_^

PZDR

Offline Raddemenes

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 760
Odp: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 06, 2007, 16:04:23 »
To odpowiedzcie na pytanie ile czteroosiowe tzw. MegaCity – ciężki samochód ratownictwa drogowego , będzie miał długości , holując na siodle za pojazdem naczepę TIRa , co jest możliwe z uwagi na parametry taktyczne !?  ^_^

PZDR


Bardzo proste pytanie - dokładnych wymiarów ci nie będę zdradzał, ale...

Ciągnik siodłowy z naczepą wg dopuszczających przepisów do ruchu (o ile pamiętam, ale głowy sobie uciąć nie dam) to 16.75m.
Tzw. MegaCity (dobrze że napisałeś TZW. - bo te samochody nie mają nic współnego z prawdziwym MegaCity) mieści się z gróbsza w wymiarze 10,5m.
Więc gdzybyś nawet patrzył w kierunku dopuszczalnych długości to wyjdzie Łącznie - 27,3m.

Rozporządzenie mówi o pojeździe jednostkowym (a przez taki należy rozumieć pojazd samodzielny tzw. solo lub z naczepą / przyczepą).

Holownik z holowanym stanowi zaś zespół pojazdów - i tu już nic podpiąć się nie da. Wolna interpretacja zezwoliłaby w takim przypadku traktować to jako 2 x 28m.  ^_^

Nie zapominaj również że tego typu pojazdy w PSP są autami uprzywilejowanymi podczas działań operacyjnych i mogą samodzielnie się poruszać. Inaczej to nieco właśnie wygląda w przypadku Wojska i pozostałych.
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2007, 16:10:14 wysłana przez Raddemenes »

"Optymista sądzi, że świat stoi przed nim otworem...
Pesymista wie co to za otwór..."

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 06, 2007, 16:26:55 »
A mi wychodzi 23-25 m i nie jako holownik . :mellow:

Czytaj uważnie – pomijam że nie można w myśl przepisów holować zestawu, bo samochód należy rozłączyć z naczepą – przyczepą .

Pisałem o samej naczepie ! -_-

A uprzywilejowanie w ruchu to nie to samo, co pilotowanie

A podam wam jeszcze jeden przykład , ponadgabaretu w straży .
Nie wiem czy już nie są wszystkie na złomie , ale transport PTG   -_-   

PZDR 

strażak79

  • Gość
Odp: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 06, 2007, 20:44:03 »
Nie wiem czy już nie są wszystkie na złomie , ale transport PTG   -_-   

a co to za ustrojstwo?

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 06, 2007, 21:03:38 »
No widzisz kolega @Raddemenes nie chce zdradzać nam wszystkich tajemnic , ale też nie wie wszystkiego . :angry:

A wiedziałem , że z tym będzie miał problemy .  -_-

PTG było tego kilkadziesiąt sztuk w straży – Pływający Transporter Gąsienicowy .
Pamiętasz teledysk z powodzi w Wrocławiu . To była „moja PTG” za kota policzyłem wszystkie śrubki pod nią . Stała u Nas z jednostką , potem z dwóch zrobili jedną i stała w KP Śremie - wlkp. Ciągnęły ją ciągniki siodłowe od cystern „SBM” , ale z uwagi na szerokość były do tego specjalne naczepy niskopodwoziowe . No może nie miał 3,2 m ale na pewno były niewymiarowe .

To tak z ciekawostek  :mellow:

Pozdrawiam MIKO

strażak79

  • Gość
Odp: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 06, 2007, 21:22:35 »
http://www.wmp-muzeum.psp.wlkp.pl/
Znalazłem zdjęcie tego ustrojstwa a przypominam sobie że widziałem taki sam kilkanaście lat temu na terenie jednej z fabryk w moim mieście.

Offline Raddemenes

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 760
Odp: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 06, 2007, 22:15:29 »
No widzisz kolega @Raddemenes nie chce zdradzać nam wszystkich tajemnic , ale też nie wie wszystkiego . :angry:

A wiedziałem , że z tym będzie miał problemy .  -_-


Pudło kolego MIKO - choć chylę czoła, że godnego rozmówcę trafiłem w tej kwestii.

Powracając do tematu - PTG czy też późniejsze PTS... Obojętne jak tam je zwał - nadal mowa o sprzęcie wojskowym i takiego przeznaczenia oraz pochodzenia. A o tym już pisałem.

W co głęboko wątpię jednakże za kilka lat znaczna część aktualnych BWP, BRDM, BPT, etc. również tą drogą może trafić w szeregi wozów jako demobil specjalnego przeznaczenia dla Straży - to ich zamysłem konstrukcyjnym niegdy nie było przeznaczenie jako wozy dla Straży Pożarnej.
A jeśli już temat PTG poruszyłeś to również powinieneś wspomnieć o SKOT'ach, bo również kilka jeszcze funkcjonuje w straży.

"Optymista sądzi, że świat stoi przed nim otworem...
Pesymista wie co to za otwór..."

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: rozporządzenie dotyczące wymiaru pojazdu
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 06, 2007, 23:29:50 »
Wojskowego nie ?!  :mellow:

Typowo strażackiego – przeciwpowodziowego i było trochę tego sprzętu oficjalnie w szeregach ZSP , potem PSP . Nie mówimy tu o przeróbkach SKOTów  na wozy pożarnicze czy T-34 bo takowe też widziałem w Polsce.

Ten sprzęt nic z wojskiem nie miał wspólnego nawet nie był często zielony . Poza tym polskie wojsko z reguły używało większej wersji tego pojazdu właśnie PTS-M

Fajne przepisy były dotyczące pływania tym cudem , oficjalnie musiały być dwie takie maszyny by się wspomagać . PTG miała dwie pompy zęzowe , jak gasł silnik tonęła ! A jak już mowa o silniku , to oczywiście poza spalaniem i ekologię , były bardzo niezawodne . Odpalało się to rzadko , na końcu już tylko raz w roku przed przeglądami . Przynosiło się dwa dobrze naładowane akumulatory , pod pompowało paliwo , był rozruch i po pierwszym obrocie silnik pracował i to tak że można było na nim szklankę pełną wody postawić . Oczywiście tyczy się to oryginalnych silników prod. ZSRR . Były również wersje przerobione na silniki Jelcza , ale to już nie było to . Nie pamiętam już szczegółów bo lata minęły , również silniki spalinowe nie są moją pasją , ale coś mi się tłucze po głowie że ten diesel był dwusuwowy .
Oczywiście PTG miała hydrauliczną rampę dla samochodu dostawczego , nośność 2,5-3 t   . PTS-M mógł pływać z 10 t .  Była wyciągarka i  by pływać wymagana na wyposażeniu była łódka .   

Ogólnie fajny sprzęt , szczególnie jak Junacy odrabiający wojsko , dwa dni grabili plac po krótkiej wycieczce .

Ale odbiegay od tematu  ^_^

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2007, 10:28:01 wysłana przez MIKO »