Trudno mówić o doskonałym czy idealnym rozwiązaniu dla wozów bojowych . Ponieważ w jakimś momencie założenia zaczynają się wykluczać .
Na pewno z mojego punktu widzenie najmniej ważna jest marka pojazdu . Pewne rzeczy , standardy określają normy , wytyczne np. stosunek mocy do masy , kąty natarcia , wywarzenie , środek ciężkości czy kolor : RAL 3000 itd.
Ważna jest jednak kabina , zabudowa i wyposażenie . Faktem nie podważalnym jest np. to, że fabryczne kabiny brygadowe się nie sprawdzają . Te w Scani również . Każdy uznany producent w europie buduje samemu kabiny . Roenbauer np. przed laty kupił Holenderskiego Kronenburga dla patentu poszerzania kabin . Standardowe są po prostu za wąskie . I dla czterech strażaków w rzędzie jest za mało miejsca . Więc rozcina się przednią kabinę . Zauważcie na zdjęciach drzwi przednie są pod kontem .
Również pompy , wysokie ciśnienie to już powinna być norma . Są podzielone zdania z punktu taktycznego ich wykorzystania np. Anglików , którzy uważają że w niektórych przypadkach wydajność 100-200 l/min to za mało . Ja osobiście już sobie nie wyobrażam pracy bez min. dwóch i po 90 m.
GBA w systemie miejskim 1500 / 2000 l wody to naprawdę sporo , ktoś mądry kiedyś wyliczył że do ugaszenia pożaru pokoju w fazie rozgorzenia wystarczy 100 l . Tylko trzeba trochę poćwiczyć i poczytać .
I kolejny chyba element z którym w Polsce jest najgorzej . Zabudowa i jej funkcjonalność .
Rozumie że obracamy się w sferze zakupów nie dofinansowanych , ale jak widzę zbiornik paliwa w skrytce w miejscu gdzie powinien znajdować się agregat , narzędzi hydrauliczne , lub inny sprzęt ciężki , to mnie odrzuca . A jak narzędzia hydrauliczne zespolone są w ostatniej gablocie tak na ok. na wysokości autopompy w samochodzie uterenowionym ( 1,5 m) to już blednę – to wyczyn np. STOLARCZYKA .Mógł bym tak jeszcze długo ale zaczynam pisać jak nie zbudować samochodu idealnego. Ale to też metoda .
Ale z jeszcze jednym ciekawym rozwiązaniem , które spać mi wręcz nie pozwala, muszę się jeszcze podzielić , no akurat również Storczyk , Panel sterowania masztem wielkości agregatu prądotwórczego w centralnym miejscu skrytki od strony kierowcy . Rozwiązanie z GCBA , 9 skrytkowych na MAN , normalnie Nobel z ergonomii i inżynierii .
Mnie interesuje jednak , który z oferowanych w Polsce wozów ma pełny , stały certyfikat CNBOP i został zbudowany według normy DIN.
Pozdrawiam MIKO