Autor Wątek: Idealny GBA  (Przeczytany 5975 razy)

strażak79

  • Gość
Idealny GBA
« dnia: Październik 22, 2007, 23:35:44 »
Taki mały projekt. Napiszcie jaki byłby idealny GBA. Parametry techniczne samochodu, sprzęt na aucie itp. Nie ma ograniczeń cenowych  ^_^ Jedyne co Was ogranicza to wyobraźnia. 

AUTO
Napęd 4X4 terenowe zawieszenie, silnik min. 400 KM, automatyczna skrzynia biegów, 6 osób załogi, wciągarka, (generalnie bardzo podoba mi się MULTISTAR firmy MAGIRUS)

KAROSACJA
pojemność 3000 l, sytem obronny samochodu, najaśnice na maszcie z przodu i ztyłu pojazdu,  2Xpilarka, 2Xpiła tarczowa, lekki zestaw COMBI RT, sprężarka do napełniania AODO, pompa pływająca
« Ostatnia zmiana: Październik 23, 2007, 12:18:11 wysłana przez strażak79 »

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 23, 2007, 00:12:21 »
Serwer tego nie przyjmie , nie znasz mojej wyobraźni i oczekiwań , a nikt takiego katalogu nie przeczyta bo musiał by czytać cały dzień .   ^_^

Pozdrawiam MIKO

Offline Pedros

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.023
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 23, 2007, 14:58:51 »
Napęd 4x4 z terenowym zawieszeniem Twoim zdaniem jest najlepszy?
Myśle, że raczej zawieszenie takie jak w Dennisach. Tam jest super rozwiązane umieszczenie środka ciężkości. Autko się dobrze prowadzi i nie przechyla za bardzo. (A raczej przechyla sie ale na stabilizatorach a nie tak jak Medliner)
Jeśli chodzi o wyposażenie to nie wiem czy dobrze mieć samochód "wszystkomający" czy nie lepiej posiłkować się kilkoma samochodami.
Ale jeśli już to uważam, że oprócz normatywnego wyposażenia przydało by sie miejsce na kilka węży W52 złożonych w harmonijkę. Pompy z wyższą wydajnością, systemem GPRS, laptopem (system pomiaru czasu pracy w aparatach ODO, wyświetlenie mapy z miejscem pobytu poszczególnych rot).
Każda rota z Galetami i zestawami komunikacji podhełmowej.

To tak na szybko...

Pozdrawiam

Offline Raddemenes

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 760
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 01, 2007, 13:47:17 »
Panowie trochę realistycznie do tematu - przynajmniej ja muszę - trzeba podchodzić.

Napęd 4x4 - może być i często się przydaje. Ale z rozłączanym przednim napędem, bo z punktu widzenia kierowcy na asfalcie takie auto "myszkuje" i nie prowadzi się najlepiej przy stałym zapięciu 4x4.

Zawieszenie faktycznie mechaniczne na resorze parabolicznym i oponach przeznaczonych na drogi utwardzone oraz teren. Dunlop MSS Drive lub Michelin XZY, 315/70 R22,5 są idealne...

Kabina 6 osobowa, z klatką bezpieczeństwa, siedzenia z aparatami ODO, zbiornik wody ok. 5000 l. + piana, mocna pompa, zraszacze ochronne, i przydałby się mocny silnik spełniający normę Euro 4 (potem Euro 5, Euro 6 bez mocznika / AdBlue) co najmniej 380 KM. Silnik z podgrzewaniem zewnętrznym aby można było wystartować zaraz po przekręceniu kluczyka - bez uszczerbku dla samego silnika.

Co to komunikacji - to jeszcze długo GPS'y i inne GPRS'y nie będą funkcjonowały oficjalnie. Bo strażaków nie stać (nie mówię o pieniążkach :) ) na straty spowodowane błędami systemów. Póki co jako wsparcie tak, ale i tak tradycyjna mapa w ręku każdego dowódcy będzie tkwić.

Gallety czy inne hełmy ale z zestawami komunikacji  - tylko nowoczesne laryngofony... Żadnych wynalazków z mikrofonami na patyku, pałąku czy innych "czaszkowych" wynalazkach co to przez kość zbierają sygnał... i tego rodzaju. Laryngofony od przeszło 40 lat doskonale sprawdzają się w wojsku i służbach specjalnych. Nakrzyczysz się do mikrofonu jak dzik stojąc przy aucie kręcącym na wysokich obrotach co by zasilić pompę i kto się zrozumie? Przy laryngofonie ten problem odpada.

Ale powracając do tematu...
W skrócie. W terenie najważniejszy jest moment obrotowy silnika, napęd + właściwe ogumienie kół, doskonały kierowca. Jako wsparcie - wyciągarka.

Takie auta o których napisałem właśnie wejdą w tym roku na stan PSP. Nieco większe i tylko w wymiarze kilku sztuk (jak na razie) wesprą również OSP... Można je również zobaczyć w moich foto zamieszczonych w poprzednich postach.
To tak na prędce napisane...

"Optymista sądzi, że świat stoi przed nim otworem...
Pesymista wie co to za otwór..."

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 01, 2007, 16:59:06 »
@Raddemenes to bardzo cienkie i dziwaczne pojazdy wejdą do użytku w straży pożarnej , albo nie obraź się , po prostu się na tym nie znasz  :angry:

Bo GBA z zbiornikiem wody o pojemności 5000 l , to chyba z papieru jest wykonane by spełniać wymagania normy  ^_^

Pozdrawiam MIKO 

Offline Raddemenes

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 760
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 01, 2007, 17:11:16 »
Przepraszam - mówiłem o samochodach GCBA.

"Optymista sądzi, że świat stoi przed nim otworem...
Pesymista wie co to za otwór..."

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 01, 2007, 22:36:55 »
Trudno mówić o doskonałym czy idealnym rozwiązaniu dla wozów bojowych . Ponieważ w jakimś momencie założenia zaczynają się wykluczać .  -_-

Na pewno z mojego punktu widzenie najmniej ważna jest marka pojazdu . Pewne rzeczy , standardy określają normy , wytyczne np. stosunek mocy do masy , kąty natarcia , wywarzenie , środek ciężkości czy kolor : RAL 3000 itd.

Ważna jest jednak kabina , zabudowa i wyposażenie . Faktem nie podważalnym jest np. to, że fabryczne kabiny brygadowe się nie sprawdzają . Te w Scani również . Każdy uznany producent w europie buduje samemu kabiny . Roenbauer np. przed laty kupił Holenderskiego Kronenburga dla patentu poszerzania kabin . Standardowe są po prostu za wąskie . I dla czterech strażaków w rzędzie jest za mało miejsca . Więc rozcina się przednią kabinę . Zauważcie na zdjęciach drzwi przednie są pod kontem .

Również pompy , wysokie ciśnienie to już powinna być norma . Są podzielone zdania z punktu taktycznego ich wykorzystania np. Anglików , którzy uważają że w niektórych przypadkach wydajność 100-200 l/min  to za mało . Ja osobiście już sobie nie wyobrażam pracy bez min. dwóch i po 90 m.

GBA w systemie miejskim 1500 / 2000 l wody to naprawdę sporo , ktoś mądry kiedyś wyliczył że do ugaszenia pożaru pokoju w fazie rozgorzenia wystarczy 100 l  . Tylko trzeba trochę poćwiczyć i poczytać .

I kolejny chyba element z którym w Polsce jest najgorzej . Zabudowa i jej funkcjonalność .  :wacko:

Rozumie że obracamy się w sferze zakupów nie dofinansowanych , ale jak widzę zbiornik paliwa w skrytce w miejscu gdzie powinien znajdować się agregat , narzędzi hydrauliczne , lub inny sprzęt ciężki , to mnie odrzuca . A jak narzędzia hydrauliczne zespolone są w ostatniej gablocie tak na ok. na wysokości autopompy  w samochodzie uterenowionym ( 1,5 m) to już blednę – to wyczyn np. STOLARCZYKA .Mógł bym tak jeszcze długo ale zaczynam pisać jak nie zbudować samochodu idealnego. Ale to też metoda .

Ale z jeszcze jednym ciekawym rozwiązaniem , które spać mi wręcz nie pozwala, muszę się jeszcze podzielić , no akurat również Storczyk , Panel sterowania masztem wielkości agregatu prądotwórczego w centralnym miejscu skrytki od strony kierowcy . Rozwiązanie z GCBA , 9 skrytkowych na MAN , normalnie Nobel z ergonomii i inżynierii .

Mnie interesuje jednak , który z oferowanych w Polsce wozów ma pełny , stały certyfikat CNBOP i został zbudowany według normy DIN.

Pozdrawiam MIKO       

Offline el Fuego

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 100
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 01, 2007, 22:45:42 »
Niemiecka firma Schlingmann robi bardzo ciekawe zabudowy.
Jeżeli ktoś nie siedzi w autach pożarniczych, to może jej nie znać. A firma ta opanowała sporą cześć rynku niemieckiego...
Polecam zapoznać się z ich produktami. Ciekawe rozwiązania.

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 01, 2007, 22:57:25 »

strażak79

  • Gość
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 01, 2007, 23:51:31 »
A czy jest w europie firma, która robi auta pożarnicze od podstaw a nie bazuje na gotowych podwoziach i silnikach dokładając tylko kabinę i zabudowę?

Offline gasior_grzeniu

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 32
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 02, 2007, 00:55:28 »
Idealny GCBA?

Każdy byle własny...

ideał:

Renaut Kerax http://www.ratownictwo.org.pl/details.php?image_id=16617&mode=search

Offline el Fuego

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 100
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 02, 2007, 06:20:03 »
Ten Kerax to GCBA, a w temacie jest napisane, że mówimy o samochodzie średnim, ale skoro już to poruszylismy, to dlaczego Twoim zdaniem jest to idealne auto?

Offline gasior_grzeniu

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 32
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 02, 2007, 12:30:09 »
masz racje. pomyliłem sie troszeczkę.

A dlaczego Renia jest idealna?
W prawdę powiedziawszy mnie zaintrygował najbardziej design tego samochodu. W szczególności w tej formie zabudowy. Miałem, okazje przyglądać się wielu GCBA ale ten naprawdę poruszył mnie najbardziej. Przede wszystkim potęga tego samochody. Poza tym funkcjonalność (odo w oparciach, polewaczki przed przednimi oponami). Po prostu pierwszy raz w życiu zrobiło mi sie ciepło i miękko na widok samochodu gaśniczego.

O parametrach technicznych nie będę się wypowiadał, bo po prostu sie nie znam.
Chyba jestem estetą...

A wracając do tematu głównego to idealne GBA powinno mieć:

- podwozie uterenowione
- 3 tysiące litrów wody
- zbiornik ze środkiem pianotwórczym (w tym wypadku 300l)
- Autopompa, najlepiej Rosenbauer (my nie mamy żadnej...)
- Dwa szybkie natarcia ( po 60-80 metrów)
- działko nie koniecznie
- ODO sztuk 4
- sprzęt pneumatyczny i hydrauliczny
- Agregat prądotwórczy i maszt oświetleniowy - pneumatyczny
- niagara (lub coś w tym stylu, byle pływało)
- i wiele innych potrzebnych w Naszej "pracy" gadgetów

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 02, 2007, 17:40:43 »
Może jeszcze kilka ciekawych firm :

Skandynawia : http://www.autokaross.se/ars/index.asp?lang=sv
z resztą z firmą współpracuje jeden z Polskich producentów 

Włochy:  http://www.kofler-fahrzeugbau.it/maind.htm
widać wyraźny wpływ i kooperacje z Rosenbauerem

jeszcze raz Niemcy :
http://www.josef-lentner-gmbh.de/
http://www.ziegler.de/index_de.php

ale również Turcja :
http://www.volkan-online.com/

Czechy :
http://www.tht.cz/index.htm

Słowenia :
http://users.volja.net/mp-pusnik/index.htm


http://www.feumotech.ch/

http://www.hauserfire.ch/d/feuerwehr/index.htm

I jeszcze wiele innych / jak was interesują takie adresy to jeszcze mogę podać

Pozdrawiam MIKO



Offline Pedros

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.023
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 03, 2007, 09:56:00 »

- 3 tysiące litrów wody
- zbiornik ze środkiem pianotwórczym (w tym wypadku 300l)
Są teraz bardzo ciekawe mieszadła które zużywają znacznie mniej środka pianotwórczego. W JRG Pleszew stoi GCBA - chyba jako pierwsze w Polsce zakupili taki sprzęt - 5000 l. wody i chyba 50 litrów (słownie: pięćdziesiąt) środka. Ale za to mieszalnik kosztooooował, oj kosztował. 

Cytuj
-- Dwa szybkie natarcia ( po 60-80 metrów)
- działko nie koniecznie

Dwa natarcia - super sprawa, teżmiałem o tym napisać.
Ale z działkiem nie do końca się zgodzę bo jeśli ma to być GBA pierwszego rzutu to dobrze jest czasem działkiem przytłumić pożar. Choć moi nauczyciele z mojej JRG się nie zawsze z tym zgadzają.

Offline gasior_grzeniu

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 32
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 03, 2007, 10:15:26 »
może z tym działkiem to rzeczywiście masz racje, a to o czym piszesz ap ropo tej piany to przydatkiem nie CAFS? Z tego co mi wiadomo zużywa niesamowicie mało środka. Przepuszcza sie to przez pewien agregat, czy jakoś tak i lejemy.


Tutaj jest fota bodajże tego urządzenia:

http://jrg.inf.sgsp.edu.pl/galeria_html/new_a_poz_2/slides/DSC_0017.html

Offline Pedros

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.023
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 04, 2007, 10:51:33 »
Tutaj jest trochę danych na temat systemu piany sprężonej. Ale nie wiem jak to sie sprawdza w praktyce. Tzn. czt własciwości piany są takie same. Czy możemy operować wtedy taką samą liczbą spienienia i nazwami "piana ciężka, średnia, lekka". Może ktoś kto używał się wypowie.

http://iskra.biz/oferta/product_info.php?products_id=581&osCsid=4d0a4439d9e36d6bc2ece6ac96aab5a0

Offline sly

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 461
  • W stanie spoczynku
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 08, 2007, 12:23:51 »
Tutaj jest trochę danych na temat systemu piany sprężonej. Ale nie wiem jak to sie sprawdza w praktyce. Tzn. czt własciwości piany są takie same. Czy możemy operować wtedy taką samą liczbą spienienia i nazwami "piana ciężka, średnia, lekka". Może ktoś kto używał się wypowie.

http://iskra.biz/oferta/product_info.php?products_id=581&osCsid=4d0a4439d9e36d6bc2ece6ac96aab5a0
Pedros nie będę się zagłębiał za bardzo w parametry,ale w przypadku "caws'a" masz możliwość podania piany :suchej i mokrej,zalety suchej to między innymi bardzo mała waga napełnionych odcinków  :rolleyes: ,ściany budynków lub pomieszczeń można wręcz "malować" pianą trzyma się jak rzep psiego ogona.
Z tego systemu uzyskasz pianę średnią i ciężką,identycznie jak w innych pojazdach.Różnica to sterowanie tym systemem , po prostu jest on bardzo obwarowany elektroniką, z jednej strony to fajnie ,ale z drugiej jak coś nawali to kaplica. Duzym minusem jest cena środka pianotwórczego ale to już inny temat. Systemy piany sprężonej z którymi miałem do czynienia to CAWS i ONE SEVEN.Oba zajefajne ale i drogie.

Piana klasy A Straze pozarne na calym swiecie doceniaja˛ zalety piany klasy A dodaja˛c ja˛ do swojego standardowego wyposazenia bojowego. Uzyta w jakimkolwiek
pozarze klasy A piana jest 3-4 krotnie efektywniejsza niz sama woda. Piana redukuje wielkosc napie˛cia powierzchniowego wody, co wplywa na jej lepsza˛ strukture˛, lepsze
mozliwosci izolacyjne oraz duzo wie˛ksze parametry chlodza˛ce. Dodanie powietrza poprzez Systemy Skompresowanego Powietrza i Piany (CAFS) zwie˛ksza kilkakrotnie efektywnosc
piany. Obecnie 97% pozarów to pozary klasy A, w wie˛kszosci których spalane sa˛ nowoczesne materialy syntetyczne. Przy rozgorzeniu powstaja˛cym szybciej niz
kiedykolwiek wczesniej, czy moga˛ Panstwo sobie pozwolic na nie posiadanie: szybszego sposobu tlumienia ognia, lepszego bezpieczenstwa strazaka, szkód mniejszych niz
przy uzyciu wody, zmniejszonego ryzyka nawrotu pozaru, latwiejszego i szybszego oczyszczania miejsca akcji, mniejszego zniszczenia posiadlosci, zachowania dowodów i
ograniczonego zanieczyszczenia srodowiska?
Pozdrawaiam
« Ostatnia zmiana: Listopad 08, 2007, 12:38:42 wysłana przez sly »

Offline bulon

  • Elitarny spamer :)
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.521
  • www.heartsaver.pl
    • Kursy pierwszej pomocy
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 08, 2007, 12:33:14 »
cena moze duza ale na pewno sie go mniej zuuzywa, mieszkania nie sa zalane
Prywatnie zdanie wyrażam pisząc kolorem czarnym.

Moderuje przy pomocy koloru navy.
Każdy moderator ma swój kolor.

straz98

  • Gość
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 08, 2007, 12:36:38 »
A moje pytanie jest, czy ktoś porównywał właściwości izolacyjne piany suchej z tego ustrojstwa z właściwościami piany tradycyjnej.

Offline sly

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 461
  • W stanie spoczynku
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 08, 2007, 12:40:19 »
straz 98 wróć do mojego wątku,po modyfikacji. .Tradycyjna pianka jest bez porównania gorsza od cawsa lub one seven.Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Listopad 08, 2007, 12:48:36 wysłana przez sly »

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Idealny GBA
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 08, 2007, 23:25:50 »
Compressed Air Foam System – CAFS 

Tak były prowadzone testy porównawcze http://www.strazak.pl/system/files/7z2000s17.pdf  ^_^

Tylko tak naprawdę CAFS nie jest złoty środkiem na pożary klasy A , ma tyle wad , co zalet jak każde tego typu rozwiązanie np. IFEX 3000 i najlepiej nadaje się poza samochodami do skutecznego dogaszania szopek i doków letniskowych zwanych również działkowymi .  -_-

Spróbujcie skutecznie zastosować system CAFS w fazie rozgorzeniowej pożaru , gdy w obrębie następuje silna cyrkulacja powietrza i wysokie oddziaływanie termiczne .  :wacko:

Pozdrawiam MIKO   
« Ostatnia zmiana: Listopad 09, 2007, 09:40:00 wysłana przez MIKO »