@Witold:
Odpowiem dość tendencyjnie, ale mam nadzieję, że zadowalająco.
Tak - i każdy producent powinien uwzględniać takie właśnie oczekiwania.
W praktyce często okazuje się zupełnie inaczej niż w założeniu - i nie każdy producent podwozia dba właśnie (i lub choćby) o takie detale.
Szwedzi potrafią się uczyć i chcą to robić w dalszym ciągu, pilnie słuchając potrzeb swoich klientów - w tym tych uważanych za najważniejszych - Strażaków.
Stąd to co opisałeś jest dostępne w wyposażeniu opcjonalnym w kabinach załogowych Scanii. Ale fabrycznym.
Tak więc tylne ławki w tych kabinach mogą być wyposażone w pasy bezpieczeństwa trójpunktowe (dwupunktowych już się nie stosuje od lat) z dłuższymi taśmami, dobrze dostępnymi klamrami (które w grubym ubraniu pozwalają swobodnie je za/-rozpiąć), szerokimi przyciskami w klamrach (które pozwalają zapiąć pasy w rękawicach). Wykonanie jakościowe tych elementów nie pozwala na zaginanie się klamer w miejsca niedostępne ławki, mechanizmy zwijające są na tyle silne że zwijają swobodnie taśmę z zaczepem do miejsca przeznaczenia. Sam zaczep jest również zmodyfikowany, gdzie jest dość długi i łatwy dla osoby która ma na dłoniach rękawice.
Kolor czerwony tych pasów został wprowadzony również nie przypadkowo. Ma na celu ułatwienie odnalezienia pasa przez strażaka w nocy przy wyłączonym oświetleniu w kabinie lub wśród czarnych umundurowań strażaków wyposażonych w wiele taśm mocujących osprzętu dodatkowego tychże mundurów.
Fotele przednie to jeszcze inna bajka, ponieważ ich dostępność jest bardzo ergonomicznie osiągalna poprzez zintegrowanie pasów z fotelami kierowcy i pasażera/dowódcy. Wystarczy sięgnąć ręką za ramię do oparcia i pas znajduje się pod palcami. Dodatkowo są wyposażone w napinacze.
Wymogiem dla wszystkich samochodów od tego roku jest wbudowana sygnalizacja dźwiękowa i świetlna niezapiętych pasów.
Co do kwestii oparć do umieszczenia aparatów ODO vs pasy bezpieczeństwa.
Nie są one fabrycznymi oparciami, a te które dostarczane są przez zabudowującego są elementem tejże zabudowy i w połączeniu z pasami uprzęży samego aparatu mają być właśnie pasami bezpieczeństwa podczas jazdy.
Nie znane mi jest natomiast rowiązanie typu oparcie z aparatem ODO + pasy bezpieczeństwa.
Na potwierdzenie tego co powyżej napisałem załączam zdjęcia, które porównaj z moim opisem:
- tylnej ławki w fabrycznej opcji wyposażenia,
- przedniego fotela z zintegrowanym uchwytem pasów bezpieczeństwa kierowcy lub pasażera.
Powodzenia