Budżet ustala Gmina i Gmina go realizuje. To bardzo dziwna sytuacja kiedy wójt nie ma wpływu na szastanie pieniędzmi przez komendanta. U nas sytuacja jest taka, że na walnych zebraniach a potem na posiedzeniach zarządu gminnego ustala się szczegóły do realizacji budżetu OSP. Najczęściej jest tak, że około 60 - 80 % budżetu to pozycje stałe i nie wymagają specjalnych uzgodnień. Są to np. ekwiwalenty, wynagrodzenia kierowców, zakupy paliwa, ubezpieczenia samochodów i strażaków, naprawy i przeglądy techniczne, energia elektryczna, koszty ogrzewania remiz itp. Uzgadniamy najczęściej rozdysponowanie środków na zakup sprzętów pożarniczych oraz środki na usługi materialne. W pierwszej kolejności gra idzie o zabezpieczenie udziału własnego OSP do zakupu sprzętu z dofinansowaniem ZOSP, staramy się nie kupować drogich sprzętów w całości "za swoje". Jak by nie było budżet trzyma twardo w garści gmina. A teraz twoje pytania:
1) budżet ustala wójt a uchwala go rada gminy, oczywiście wcześniej zasięga się opinii różnych osób, u nas wysyłane jest pismo do prezesów OSP o ustalenie potrzeb ale nigdy żaden prezes nie odpowiedział,
2) zawody OSP organizuje zarząd gminny lub powiatowy ZOSP we współpracy z władzami gminy i komendantem powiatowym PSP,
3) o kierunku rozwoju OSP najlepiej jest dyskutować na posiedzeniach zarządu gminnego, po to on jest, i koniecznie z udziałem wójta, bo to on trzyma kasę,
4) badania lekarskie powinien załatwiać naczelnik OSP, bo to jego zakres obowiązków, po uzgodnieniu z gminą zapłacenia za tą usługę,
5) zakres obowiązków komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej nie jest jasno sprecyzowany oprócz tego, że koordynuje sprawy KSRG na obszarze gminy, więc wójt na pewno może mu powierzyć przeprowadzenie ćwiczeń.
I sprawa najważniejsza - Komendant gminny OSP nie ma uprawnień rozkazodawczych w stosunku do OSP i nie może niczego zabraniać ani do niczego zmuszać. Jego główne zadanie to pomagać OSP !!!