Witam!!!
Temat, który zamieszczam był wprawdzie poruszany na forum, ale na zasadzie: „co by było gdyby było…”. Tym razem sprawa jest poważna i jak najbardziej „rzeczywista”.
Jak wiemy, komputer to już codzienność – przedmiot, który ułatwia życie. W związku z ogromnym zapotrzebowaniem pewien młody i ambitny informatyk podjął rękawicę i jest w trakcie tworzenia od podstaw kompleksowego programu do „obsługi” straży – oczywiście OSP.
System Informatyczny Ochotniczej Straży Pożarnej – o roboczej nazwie „
SI_OSP” w założeniu ma wychodzić naprzeciw wymaganiom (ogromnym wymaganiom) strażaków.
„
SI_OSP” działa (część bazowa programu już funkcjonuje) w środowisku Windows 98/xp/VISTA /oraz seria NT nie wymaga posiadania dodatkowych programów do swojego działania.
Założenia są bardzo proste – program ma być łatwy w obsłudze (przyjazny interfejs), ma spełnić wszystkie oczekiwania korzystających z niego osób, program ma mieć możliwość stałej rozbudowy. Generalnie ma ułatwić życie. Tyle, jeśli chodzi o podstawę.
I teraz prośba do Was – zapraszam was do dyskusji, weźcie udział w tworzeniu programu! Pomóżcie tak ułożyć to wszystko, by spełniało to wasze wymagania. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi, które będą dotyczyć systemu, to, co chcieli byście, aby zawierał i jak funkcjonował. Przedstawię poniżej ogólny zarys – plan, a Wy napiszcie, co i jak wyobrażacie sobie, jak powinno to działać i co zawierać, a czego nie.
Temat celowo zamieszczam TU a nie w dziale OSP, ponieważ do dyskusji zapraszam również zawodowców – pracują na różnych programach, czekam na ich spostrzeżenia i sugestie.
Jednocześnie z góry ostrzegam, że wszystkie posty nie na temat kasowane będą automatycznie bez jakiegokolwiek ostrzeżenia!! Nie chcę wprowadzać zamętu w dyskusję – Panowie oczekuję od Was konstruktywnej burzy mózgów!!
Jeśli chodzi o pytania dot. programu – piszcie je tu lub na PW. Mnie traktujcie jako Rzecznika Autora
hihi!!
Ok. tyle, jeśli chodzi o wstęp. Teraz opiszę wam moduły programu.
1. System oparty na modułach wymagających logowania.
Czyli użytkownik z odpowiednimi prawami dostaje się do odpowiednich modułów ( np. rejestr strażaków, ewidencja zdarzeń, skarbnik itp.)
2. Moduły systemu:
a. ADMINISTRACJA – tutaj mielibyśmy możliwość skonfigurowania całego systemu (możliwość wczytania przykładowej konfiguracji standardowej) z poziomu ADMNISTRACJI dostęp do wszystkich innych modułów. Zresztą, co tu dużo pisać… Admin może wszystko.
b. REJESTR STRAŻAKÓW – baza danych osobowych zwierająca wszystkich strażaków z podziałem na grupy MDP (chłopcy/dziewczęta) MDPII (ch/dz) Strażaków, Członków wspierających. Automatyczne przenoszenie do odpowiedniej grupy w zależności od wieku i płci. Mielibyśmy tutaj do dyspozycji opcje: Dodawania, Usuwania, Edytowania (Aktualizacji), generowani listy strażaków (możliwość wydruku listy z interesującymi nas informacjami), czyli drukuj-> imię, nazwisko, adres, wiek, wolne pole.
Zawierałyby się tutaj informacje dotyczące daty przyjęcia, daty urodzenia, pełnionej funkcji i wszystkie inne dane osobowe pojawiające się w dokumentacjach OSP.
Jeśli chodzi o dane – wymagane by było wypełnienie pól:
1. Miejsce na fotografię.
2. Imię i nazwisko.
3. Rodzaj „członkostwa” .
4. Nr legitymacji członkowskiej.
5. Pełniona funkcja w OSP.
6. Imię ojca.
7. Data i miejsce urodzenia.
8. Tel. Kontaktowy.
9. Data wstąpienia do OSP.
10. PESEL.
11. Miejsce zamieszkania.
12. Badania lekarskie – ważność (połączone z innym modułem).
13. Przeszkolenia (połączone z innym modułem).
14. Odznaczenia (połączone z innym modułem).
15. Przebieg „służby” – ilość akcji (połączone z innym modułem – odnośnik do akcji w których strażak brał udział).
16. Składki (połączone z innym modułem).
17. Umundurowanie będące na stanie strażaka (połączone z innym modułem).
18. Informacje o strażaku – na zasadzie notatnika starego Czekisty.
c. EWIDENCJA SZKOLEŃ / BADAŃ – służyłby do ewidencjonowania wyszkolenia strażaków oraz ich badań okresowych system sam by informował, którym strażakom i kiedy kończą się badania lekarskie, którym mija ważność kursu BHP, a których należałoby wysłać na szkolenie np. podstawowe. Dawałby nam możliwość przypisywania konkretnych szkoleń zapisanych w systemie jak i również wprowadzanie nowych szkoleń niewymienionych w systemie do konkretnych strażaków. Możliwość drukowania raportów na temat badań, wyszkolenia osób z danej jednostki.
d. EWIDENCJA ZDARZEŃ – czyli karty wyjazdów do „akcji” wprowadzanie poszczególnych wyjazdów do systemu wraz z listą osób biorących udział w zdarzeniu (wprowadzony z bazy strażaków lub wpisywanie ręcznie) opis zdarzenia, czas, data, miejsce, wybór zagrożenia POŻAR/MZ, użyty sprzęt i tym podobne. Ewidencja zdarzeń dawałaby możliwość drukowania zestawienia dobowego, tygodniowego, miesięcznego, kwartalnego, rocznego, oraz z określonego przedziału czasowego z wyjazdów danej jednostki. Istotną funkcją była by możliwość drukowania kart do wypłaty ekwiwalentów z każdego zdarzenie w danym miesiącu oraz zbiorczego zestawienia oczywiście wszytko według obowiązujących druków oraz wzorów pism. Dodatkową zaletą była by możliwość generowania statystyk pożarowych i MZ z posiadanej bazy zdarzeń.
e. REJSTR ODZNACZONYCH – zawierałby wykaz strażaków, którym zostały nadane odznaczenia zarówno związkowe jak i państwowe. Jak sama nazwa wskazuje prowadzony by był w tym „module” spis osób odznaczonych, z jego poziomu moglibyśmy drukować wnioski o odznaczenie dla konkretnego, konkretnych strażaków (oczywiście formularz wniosku z godny z obowiązującym). System automatycznie informowałby nas o dacie, kiedy dany strażak możne otrzymać kolejne odznaczeni oraz jakie ono będzie.
f. SKARBNIK – tutaj mielibyśmy możliwość prowadzenia całej działalności finansowej straży z podziałem na konto i kasa. Ewidencja składek, przychody rozchody, dotacje celowe inne dotacje, cała „księgowość”.
g. SPRZĘT/WYPOSAŻENIE, – czyli pokrótce mówiąc gospodarka materiałowa. Wyposażenie, sprzęt, jaki dna jednostka posiada w określonej liczebności z podziałem na pod grupy, czyli na przykład samochody inne pojazdy, armatura wodna, sprzęt hydrauliczny, ewidencja umundurowani, ubrań bojowych, innych rzeczy przedmiotów znajdujących się na wyposażeniu straży. Możliwość przypisywani przedmiotów z określonych podgrup np. konkretny sprzęt hydrauliczny przypisz do konkretnego pojazdu. System przypominałby o kończącym się badaniu technicznym samochodów, ubezpieczeniach. Informowałby o koniecznych przeglądach sprzętu, który tego wymaga. W połączeniu z modułem EWIDENCJA ZDARZEŃ na kartach poszczególnego sprzętu będzie można odczytać przybliżony czas pracy i użycia sprzętu Możliwość wprowadzania aktualizowania, usuwania aktualizacji tworzenie protokołów kasacyjnych, drukowania. W tym module można by było również na bieżąco uzupełniać karty drogowe wraz z gospodarką paliwową.
h. WALNE ZEBRANIE- moduł, który generowałby druki niezbędne do walnego zebrania, dane do druku pobierane były by z informacji zawartych w wszystkich modułach systemu, które były gromadzone przez cały rok, brakujące pola użytkownik mógłby uzupełnić ręcznie, lub cały formularz, formularze można by wprowadzać ręcznie w zależności od potrzeb.
i. JOT- jeszcze nie mamy pomysłu, co powinno zawierać.