Tak było we wcześniejszym rozporządzeniu w sprawie dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej oraz trybu jej zwrotu.
Aktualne rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej a konkretnie par. 4 ust. 1 pkt. 1) (...) organ zamieszcza na nim adnotację, (...), w której: określa wysokość uiszczonej opłaty - w przypadku gdy dokonano zapłaty opłaty skarbowej
W tym rozporządzeniu pominięto konieczność umieszczania daty wpłaty, nr pokwitowania lub nr rachunku bankowego urzędu gminy (miasta) a pozostawiono tylko konieczność umieszczania wysokości uiszczonej opłaty.
Tak masz rację - nowe rozporządzenie ograniczyło liczbę informacji, które należy umieścić w adnotacji.
A z czego wynika termin 1 m-ca na wydanie decyzji i jak liczyć ten termin?
Poszedłem trochę na skróty, bo ten termin może być w określonych przypadkach inny... Zagadnienie reguluje art. 35 KPA:
"Art. 35. § 1. Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy
bez zbędnej zwłoki.
§ 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
§ 3.
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
§ 4. Organy wyższego stopnia mogą określać rodzaje spraw, które załatwiane są w terminach krótszych niż określone w § 3.
§ 5. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających
nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu."
To tyle, co do terminów.
Kiedy rozpoczyna się moment wszczęcia postępowania administracyjnego ? - od momentu otrzymania przez kontrolowanego upoważnienia do przeprowadzenia czynności kontrolno-rozpoznawczych, od momentu rozpoczęcia czynności kontrolno-rozpoznawczych czy od momentu podpisania protokołu przez kontrolowanego? (czy zawiadomieniem wszczęcia postępowania administracyjnego jest upoważnienie do kontroli, czy protokół z przeprowadzenia czynności kontrolno-rozpoznawczych a może po przeprowadzeniu czynności kontrolno-rozpoznawczych powinno się dopiero zawiadomić stronę o wszczęciu postępowania administracyjnego - nie wszystkie kontrole kończą się wydaniem decyzji) ?
To trudniejsza sprawa, bo nie znam wykładni i obawiam się, że takiej nie ma, ale mam pewne przemyślenia w tej materii.
Moim zdaniem postępowanie administracyjne rozpoczyna się w chwili podjęcia pierwszej czynności urzędowej, za którą powinniśmy uznawać pierwszy dzień kontroli. Wyprzedzając pytanie - dlaczego nie datę wręczenia upoważnienia? - odpowiadam:
- ze względu na treść art. 35 ust. 5 KPA (patrz wytłuszczony fragment);
- gdyż przepisy nakładają obowiązek doręczenia upoważnienia
co najmniej na 7 dni przed kontrolą, a to oznacza, że w najlepszym przypadku stracimy 7 dni z terminu, który daje nam art. 35 KPA;
- gdyż w niektórych sytuacjach upoważnienie będzie dostarczane pocztą i będzie wystawiane z dużo większym wyprzedzeniem i moglibyślmy nie zmieścić się w żadnym terminie,
- gdyż idąc tym tropem dojdziemy do wniosku, że powinna to być data sporządzenia (podpisania) upoważnienia i tu byłby dopiero kanał z terminami.
I ostatnia sprawa - moim zdaniem upoważnienie jest zarazem zawiadomieniem o wszczęciu postępowania administracyjnego.
W przypadku, gdy nie zostaną stwierdzone nieprawidłowości - ostatnim dokumentem postępowania będzie protokół.
Pod warunkiem, że jest do tego upoważniony.
Oczywiście Zastępca podpisuje z pieczątką "Z upoważnienia".