Autor Wątek: zmiana decyzji  (Przeczytany 11192 razy)

Offline szuwarek

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
zmiana decyzji
« dnia: Kwiecień 24, 2007, 10:47:35 »
Czy w trybie art. 155 KPA można zmienić decyzję w zakresie przedłużenia terminów wykonania jej zaleceń, jeśli prośba o taką zmianę wpłynęła po upływie tych terminów?

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 24, 2007, 13:16:36 »
tryb art. 155 KPA nie będzie trybem właściwym (niewłaściwa podstawa - strona nie nabyła praw, a nałożono na nią obowiązek)
zmiana decyzji, o której piszesz powinna nastąpić w trybie art. 154 (jedyną przesłanką jest interes publiczny lub słuszny interes strony)
upłynięcie terminów nie jest przeszkodą
decyzja może być uchylona lub zmieniona w każdym czasie, jedynie stwierdzenie nieważności obwarowane jest ograniczeniami czasowymi
warto też wziąć pod uwagę treść art. 168 KPA. Trzeba sprawdzić czy w danej sprawie nie znajdują zastosowania przepisy szczególne (np. prawo budowlane, wodne, ustawa o ochronie p.poż. itp.)
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie

Offline szuwarek

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 24, 2007, 15:06:06 »
Wielkie dzięki, też tak myślę. Tyle że z art. 168 to literowa pomyłka, zapewne chodzi o 163?
Pozdrawiam!

Offline szuwarek

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 25, 2007, 14:28:00 »
Jeśli natomiast chodzi dylemat czy stosować art. 154 czy 155 (nabycie prawa przez stronę), to: 
 - z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 28 lutego 2006 r.
Sygnatura akt: II SA/Bk 948/05
"Zakres znaczeniowy pojęcia "decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa" jest niejasny. Z jednej bowiem strony w doktrynie prawa i postępowania administracyjnego przyjmuje się, że zagadnienie nabycia praw z decyzji ostatecznej powinno być rozważane na płaszczyźnie materialnego prawa administracyjnego. Uzasadnieniem tego stanowiska jest koncepcja decyzji administracyjnej jako aktu stosowania norm tego prawa, ustalającego konsekwencje norm prawa materialnego w sferze praw i obowiązków adresata tego aktu. Z drugiej zaś strony w orzecznictwie sądowym prezentowane jest stanowisko, że zagadnienie nabycia względnie braku nabycia praw z decyzji ostatecznej jest oceniane na płaszczyźnie przepisów proceduralnych (wyrok NSA z dnia 28 maja 1990 r., IV SA 224/90, ONSA 1990, nr 2-3, poz. 43).

Ocena jednak, czy strona nabyła lub nie nabyła praw z decyzji ostatecznej, powinna być dokonywana na podstawie treści rozstrzygnięcia zawartego w decyzji ostatecznej. Zagadnienie może być sporne, jeżeli pojęcie "prawa", o którym mowa w art. 154 § 1, rozumie się szeroko, w znaczeniu zarówno uprawnień wynikających z prawa materialnego, skonkretyzowanych w decyzji ostatecznej, jak i praw proceduralnych powstałych w wyniku wydania decyzji ostatecznej, np. prawa do złożenia wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji. Należy jednak przyjąć, że w powyższym przepisie jest mowa o decyzjach ostatecznych merytorycznych (materialnych), czyli decyzjach rozstrzygających sprawę co do istoty.

W doktrynie utrwalił się pogląd, że strona nie nabywa prawa z decyzji ostatecznej, jeżeli decyzja ta odmawia przyznania stronie żądanych uprawnień, przy czym decyzja taka jest decyzją merytoryczną, bowiem załatwia sprawę, tyle że nie zaspokaja w całości żądania strony. Do decyzji ostatecznych, na mocy których strona nie nabyła prawa, należy zaliczyć decyzje, w których treścią rozstrzygnięcia jest pozbawienie strony posiadanych przez nią uprawnień. Do decyzji ostatecznych, o których mowa w art. 154 § 1 kpa, nie należą jednak decyzje nakładające na stronę obowiązek, bowiem nawet te decyzje "są decyzjami, na mocy których pewne osoby nabywają prawo do wykonania tylko obowiązków wskazanych w decyzji, a nie innych", a zatem są to decyzje, na mocy których strona nabyła prawo.

     W wyroku z dnia 27 maja 2003 roku Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, iż "nabycie praw" może nastąpić również w decyzji nakładającej obowiązek. "Nabycie praw" użyte w art. 154 i 155 kpa rozumie się szeroko, przyjmując, że każde indywidualne rozstrzygnięcie prawne, które ma znamiona rozstrzygnięcia merytorycznego w sprawie i kształtuje sytuację prawną strony, należy traktować jako rozstrzygnięcie, na podstawie którego strona "nabyła prawa" (IV SA3205/01, M. Prawn. 2003/14/627)."

Trochę przydługie, ale warto.

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 26, 2007, 08:06:47 »
Wielkie dzięki, też tak myślę. Tyle że z art. 168 to literowa pomyłka, zapewne chodzi o 163?
Pozdrawiam!
jasne
słońce zalewało mi monitor :)

a to orzeczenie zacytowane przez ciebie to jest strasznie zakręcone
spróbuję je rozebrać jak będę po kilku jasnych z pianką ;)
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie

Offline szuwarek

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 26, 2007, 14:15:25 »
Ja już przebrnąłem, wiec w skrócie chodzi o to, że nałożenie obowiązków jest traktowane jako nabycie praw przez stronę.
A przy jasnym z pianką lepiej myśleć o przyjemniejszych rzeczech! (choć to nie zawsze możliwe) :huh:

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 26, 2007, 22:38:37 »
chodzi o to, że nałożenie obowiązków jest traktowane jako nabycie praw przez stronę.
A przy jasnym z pianką lepiej myśleć o przyjemniejszych rzeczech! (choć to nie zawsze możliwe) :huh:

...jasne. A dostać w twarz jest traktowane jak masaż hiszpański. Dziwny ten kraj.
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie

Offline wojtekstr

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 138
    • http://www.kmpspmyslowice.madnet.pl
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 02, 2007, 10:04:01 »
...jasne. A dostać w twarz jest traktowane jak masaż hiszpański. Dziwny ten kraj.
Ale równie dziwne są uzasadnienia wyroków WSA!!!!!!!!! Goście są niesamowici!
Moja Stronka o mojej komendzie PSP
POZDRAWIAM
Wojtek Strażak SAM:-)

Offline stran

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 43
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 23, 2008, 18:49:58 »
Na pewno będzie w tym przypadku 155 bo wyczytałem to w kilku interpretacjach z książek dot. KPA, że nałożenie obowiązków to odpowiednik nabycia praw.

Offline piotrg

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 24, 2008, 10:13:07 »
Witam
A czy od zmiany takiej decyzji (na wniosek strony) powinno wymagać się opłaty skarbowej ??
I czy adnotacja o uiszczeniu (bądź zwolnieniu) należnej opłaty skarbowej powinna się znaleźć na tej decyzji ??

Offline badacz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 28, 2008, 09:08:14 »
Dwa razy TAK:
1. wydanie decyzji zmieniającej podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 złotych
2. adnotacja powinna być umieszczona na decyzji wraz z podpisem osoby dokonującej adnotacji
Polecam, bo korzystam z portalu: www.katalogppoz.pl - Ochrona przeciwpożarowa w jednym miejscu (dla wszystkich)

Offline andreks

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 48
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 28, 2008, 12:17:04 »
Witam
Jezeli moznesz to podaj konkretne podstawy prawne dot. pobierania oplaty skarbowej od przedmiotowych decyzji administracyjnych wydawanych na wnosek strony.

Offline badacz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 28, 2008, 14:58:29 »

Podstawą prawną są odpowiednie zapisy ustawy z dnia 16 listopada  2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2006r. Nr 225, poz. 1635):

"Art. 1. 1. Opłacie skarbowej podlega:
1) w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
a) dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek"

"Art. 6. 1. Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje:
1) od dokonania czynności urzędowej - z chwilą dokonania zgłoszenia lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej"

oraz (przede wszystkim)

Załącznik cz. II kol. 2 i 3 pkt 53, w którym zapisano, że przedmiotem opłaty skarbowej jest:
"53. Decyzja inna, niż wymieniona w niniejszym załączniku, do której mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego"

...i to jest właśnie nasza decyzja prolongująca - czyli zmieniająca decyzję ostateczną, na mocy której strona nabyła prawa (czytaj również: obowiązki); tu zastosowanie ma art.155 kpa.

Pozdrawiam
Polecam, bo korzystam z portalu: www.katalogppoz.pl - Ochrona przeciwpożarowa w jednym miejscu (dla wszystkich)

Offline piotrg

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 28, 2008, 15:38:49 »
(...)
2. adnotacja powinna być umieszczona na decyzji wraz z podpisem osoby dokonującej adnotacji

Dzięki
Trochę odchodzę od wiodącego tematu wątku, ale czy ten podpis powinien być tylko i wyłącznie organu czy nie koniecznie (np. osoby przygotowującej projekt takiej decyzji ?)
Bo np. zaświadczenie może podpisać Z-ca K-nta (nie organ) a adnotację o opłacie skarbowej musi organ ?
Jak rozumieć par. 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie opłaty skarbowej  (...) organ zamieszcza na  nim adnotację, potwierdzoną podpisem osoby dokonującej adnotacji, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego, (...)

Offline badacz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 29, 2008, 08:40:00 »
To ma być podpis osoby dokonującej adnotacji, tj. konkretnego urzędnika. W adnotacji ma się znaleźć numer konta na który wniesiono opłatę lub numer pokwitowania wniesienia opłaty z UM wraz z datą wpłaty - tą adnotację wprowadza konkretny funkcjonariusz/urzędnik (nie Komendant!, który podpisuje decyzję/zaświadczenie).

Porządkując:
1. organ zamieszcza adnotację - bo organ (Komendant PSP) wydaje decyzję,
2. adnotacji dokonuje urzędnik (funkcjonariusz), który przygotowuje decyzję ("dla organu").

Pamiętaj, że zaświadczenia wydaje również organ(!!!) I nie koniecznie musi to być Komendant - może być Zastępca.
Nie należy organu (Komendanta Miejskiego) utożsamiać z konkretną osobą, bo jeśli by tak było i Komendant byłby na dwutygodniowym urlopie - to przy takim rozumowaniu nie zachowaszć terminu do wydania zaświadczenia (masz tylko 7 dni), a jeśli będzie na dłuższym chorobowym (>1 miesiąca) - to nie zachowasz terminu do wydania decyzji (masz 1 m-c).

Przecież, jeżeli Komendant jest nieobecny - decyzje i zaświadczenia podpisuje (jako organ) Zastępca Komendanta!
Polecam, bo korzystam z portalu: www.katalogppoz.pl - Ochrona przeciwpożarowa w jednym miejscu (dla wszystkich)

Offline piotrg

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 29, 2008, 09:17:25 »
(...)W adnotacji ma się znaleźć numer konta na który wniesiono opłatę lub numer pokwitowania wniesienia opłaty z UM wraz z datą wpłaty (...)

Tak było we wcześniejszym rozporządzeniu w sprawie dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej oraz trybu jej zwrotu.
Aktualne rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej a konkretnie par. 4 ust. 1 pkt. 1) (...) organ zamieszcza na nim adnotację, (...), w której: określa wysokość uiszczonej opłaty - w przypadku gdy dokonano zapłaty opłaty skarbowej
W tym rozporządzeniu pominięto konieczność umieszczania daty wpłaty, nr pokwitowania lub nr rachunku bankowego urzędu gminy (miasta) a pozostawiono tylko konieczność umieszczania wysokości uiszczonej opłaty.

(...)  a jeśli będzie na dłuższym chorobowym (>1 miesiąca) - to nie zachowasz terminu do wydania decyzji (masz 1 m-c) (...).

A z czego wynika termin 1 m-ca na wydanie decyzji i jak liczyć ten termin?
Kiedy rozpoczyna się moment wszczęcia postępowania administracyjnego ? - od momentu otrzymania przez kontrolowanego upoważnienia do przeprowadzenia czynności kontrolno-rozpoznawczych, od momentu rozpoczęcia czynności kontrolno-rozpoznawczych czy od momentu podpisania protokołu przez kontrolowanego? (czy zawiadomieniem wszczęcia postępowania administracyjnego jest upoważnienie do kontroli, czy protokół z przeprowadzenia czynności kontrolno-rozpoznawczych a może po przeprowadzeniu czynności kontrolno-rozpoznawczych powinno się dopiero zawiadomić stronę o wszczęciu postępowania administracyjnego - nie wszystkie kontrole kończą się wydaniem decyzji) ?

(...)
Przecież, jeżeli Komendant jest nieobecny - decyzje i zaświadczenia podpisuje (jako organ) Zastępca Komendanta!

Pod warunkiem, że jest do tego upoważniony.

Przepraszam jak zanudzam, ale takie wątpliwości mnie nurtują.

Offline badacz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 29, 2008, 10:26:51 »
Tak było we wcześniejszym rozporządzeniu w sprawie dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej oraz trybu jej zwrotu.
Aktualne rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej a konkretnie par. 4 ust. 1 pkt. 1) (...) organ zamieszcza na nim adnotację, (...), w której: określa wysokość uiszczonej opłaty - w przypadku gdy dokonano zapłaty opłaty skarbowej
W tym rozporządzeniu pominięto konieczność umieszczania daty wpłaty, nr pokwitowania lub nr rachunku bankowego urzędu gminy (miasta) a pozostawiono tylko konieczność umieszczania wysokości uiszczonej opłaty.

Tak masz rację - nowe rozporządzenie ograniczyło liczbę informacji, które należy umieścić w adnotacji.

A z czego wynika termin 1 m-ca na wydanie decyzji i jak liczyć ten termin?

Poszedłem trochę na skróty, bo ten termin może być w określonych przypadkach inny... Zagadnienie reguluje art. 35 KPA:
"Art. 35. § 1. Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
§ 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
§ 3. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
§ 4. Organy wyższego stopnia mogą określać rodzaje spraw, które załatwiane są w terminach krótszych niż określone w § 3.
§ 5. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu."
To tyle, co do terminów.

Kiedy rozpoczyna się moment wszczęcia postępowania administracyjnego ? - od momentu otrzymania przez kontrolowanego upoważnienia do przeprowadzenia czynności kontrolno-rozpoznawczych, od momentu rozpoczęcia czynności kontrolno-rozpoznawczych czy od momentu podpisania protokołu przez kontrolowanego? (czy zawiadomieniem wszczęcia postępowania administracyjnego jest upoważnienie do kontroli, czy protokół z przeprowadzenia czynności kontrolno-rozpoznawczych a może po przeprowadzeniu czynności kontrolno-rozpoznawczych powinno się dopiero zawiadomić stronę o wszczęciu postępowania administracyjnego - nie wszystkie kontrole kończą się wydaniem decyzji) ?

To trudniejsza sprawa, bo nie znam wykładni i obawiam się, że takiej nie ma, ale mam pewne przemyślenia w tej materii.
Moim zdaniem postępowanie administracyjne rozpoczyna się w chwili podjęcia pierwszej czynności urzędowej, za którą powinniśmy uznawać pierwszy dzień kontroli. Wyprzedzając pytanie - dlaczego nie datę wręczenia upoważnienia? - odpowiadam:
- ze względu na treść art. 35 ust. 5 KPA (patrz wytłuszczony fragment);
- gdyż przepisy nakładają obowiązek doręczenia upoważnienia co najmniej na 7 dni przed kontrolą, a to oznacza, że w najlepszym przypadku stracimy 7 dni z terminu, który daje nam art. 35 KPA;
- gdyż w niektórych sytuacjach upoważnienie będzie dostarczane pocztą i będzie wystawiane z dużo większym wyprzedzeniem i moglibyślmy nie zmieścić się w żadnym terminie,
- gdyż idąc tym tropem dojdziemy do wniosku, że powinna to być data sporządzenia (podpisania) upoważnienia i tu byłby dopiero kanał z terminami.

I ostatnia sprawa - moim zdaniem upoważnienie jest zarazem zawiadomieniem o wszczęciu postępowania administracyjnego.
W przypadku, gdy nie zostaną stwierdzone nieprawidłowości - ostatnim dokumentem postępowania będzie protokół.

Pod warunkiem, że jest do tego upoważniony.

Oczywiście Zastępca podpisuje z pieczątką "Z upoważnienia".
Polecam, bo korzystam z portalu: www.katalogppoz.pl - Ochrona przeciwpożarowa w jednym miejscu (dla wszystkich)

Offline piotrg

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 29, 2008, 12:50:46 »
Dzięki
Też podzielam twoje przemyślenia.
Ale póki nie poznam wykładni w tej materii, do końca nie będę w tym przekonany.
Bo np. jeśli upoważnienie jest zarazem zawiadomieniem o wszczęciu postępowania administracyjnego to zakończenie tego postępowania w przypadku, gdy podczas kontroli nie zostaną stwierdzone nieprawidłowości, zgodnie z art. 105 KPA powinno nastąpić poprzez wydanie przez organ decyzji o umorzeniu postępowania. A protokół z kontroli będzie dokumentem stwierdzającym bezprzedmiotowość tego postępowania (chyba nikt w straży takich decyzji, po planowanych kontrolach, nie wystawia).
(Art. 104 § 1  KPA - Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.)
Z kolei patrząc na ustawę o PSP to art. 26 ust. 1 daje komendantowi powiatowemu PSP, w razie stwierdzenia naruszenia przepisów przeciwpożarowych, uprawnienie do wydania decyzji administracyjnej nakazującej usunięcie stwierdzonych uchybień itd. (ustawa o PSP też nie określa terminu wydania takiej decyzji).
Czyli dopiero po stwierdzeniu naruszeń przepisów ppoż. wchodzimy w KPA (i jak tu teraz traktować upoważnienie za zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego?).
Chyba, że nadinterpretuję (źle interpretuję) te zapisy .

Offline badacz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 29, 2008, 15:23:18 »
1.
Zauważ, że postępowanie administracyjne nie musi zakończyć się wydaniem decyzji administracynej - sam przytoczyłeś art. 104 KPA "Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.

W naszym przypadku jednak - być może najwłaściwszym byłoby umorzenie, ale faktycznie nikt tego nie robi...
Żartując dodam, że bardzo dobrze, bo i tak dużo papierów się produkuje, a poza tym co to za kontrola - bez stwierdzonych nieprawidłowości (chyba sprawdzająca) :)
A przecież odbiory też kończymy nie decyzją, lecz opinią (taki stan wynika z Ustawy Prawo Budowlane) - czy taka kontrola miałaby nie być postępowaniem administracyjnym? Nawet jeżeli stwierdzasz niezgodność z projektem wydajesz opinię, a nie decyzję - prawda?

2.
Kolejny temat przez Ciebie poruszony - jeżeli upoważnienie nie będzie równocześnie zawiadomieniem o wszczęciu postępowania - to po stwierdzeniu nieprawidłowości musiałbyś zawiadomić o wszczęciu i sporządzić nowy protokół. A sens, a logika?

3.
Z pewnością w KPA wchodzimy rozpoczynając kontrolę - niezależnie od jej wyniku.
A jeżeli nieprawidłowości brak - to patrz zdanie o umorzeniu - sam sobie odpowiedziałeś.

4.
Skoro już mówimy, że kontrola jest postępowaniem administracyjnym - to w ustawie o PSP nie musi być określony termin wydania decyzji - o tym mówi KPA.

Pozdrawiam
Polecam, bo korzystam z portalu: www.katalogppoz.pl - Ochrona przeciwpożarowa w jednym miejscu (dla wszystkich)

Offline piotrg

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 30, 2008, 09:20:04 »
Tematyka nie jest, przy najmniej dla mnie - laika prawa, do końca jasna i prosta i dla swego bezpieczeństwa należy zachować termin < 1 m-ca.
Zauważyć należy też, że jeśli inne przepisy szczegółowe rozstrzygają sposób postępowania to KPA nie musi mieć zastosowania.
Przykładem może być:

A przecież odbiory też kończymy nie decyzją, lecz opinią (taki stan wynika z Ustawy Prawo Budowlane) - czy taka kontrola miałaby nie być postępowaniem administracyjnym? Nawet jeżeli stwierdzasz niezgodność z projektem wydajesz opinię, a nie decyzję - prawda?

Przy odbiorach właściwym organem prowadzącym sprawę jest Nadzór Budowlany bo to on wydaje decyzję rozstrzygającą.
My zajmujemy swoje stanowisko w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym na wniosek inwestora - co wynika z prawa budowlanego.
I teraz patrząc na KPA to mamy 7 dni na wydanie zaświadczenia (nasze stanowisko należy traktować jako formę zaświadczenia) z czego 3 dni nam odpadają, bo inwestor musi dostać upoważnienie do kontroli.
Jednak ustawa Prawo budowlane daje m.in. PSP termin 14 dni na zajęcie stanowiska. Wydanie stanowiska w 10 dniu po otrzymaniu zgłoszenia jest przekroczeniem terminu ? - raczej nie.
Jeżeli ustawa o PSP określałaby termin na wydanie decyzji też nic by się nie stało.

Offline badacz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 30, 2008, 10:12:14 »
W przypadku odbiorów - termin wynika z prawa materialnego (PB) i nie jest zaświadczeniem, gdyż PB musiałoby wskazywać taka formę opinii. A nie wskazuje - w przeciwieństwie do Ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, w której w art. 12 ust. 2 pkt 10 wskazano zaświadczenie jako dokument wymagany w procesie koncesyjnym.

Niestety w KPA przy zaświadczeniach wskazano termin 7 dniowy na ich wydanie, a nie jest to możliwe, jeśli organ nie jest w posiadaniu niezbędnych informacji. W takim wypadku konieczne jest przeprowadzenie postepowania wyjaśniającego, o którym mowa w art. 218 ust. 2 KPA - niestety ten sam przepis nie wskazuje ile mamy czasu na "wyjaśnianie", a w 7 dni się nie da, bo na tyle wcześniej trzeba doręczyć upoważnienie o kontroli :) - w takiej sytuacji można:
- przyjąć 1 m-c jak przy postępowaniu administracyjnym, ale nie jest to dopowiedziane i prawdopodobnie nie jest właściwe,
- odmówić wydania zaświadczenia w trybie art. 219 KPA.

Nota bene 14-dniowy termin wynikający z PB jest tzw. terminem zawitym, tj. po jego przekroczeniu (wydaniu opinii po 14 dniach)  nie ma możliwości przywrócenia terminu, a przecież w wyznaczony okres wchodzą 3 dni na doręczenie upoważnienia i dwa weekendy, nie wspomnę o czasie pomiędzy złożeniem zawiadomienia przez Inwestora i doręczeniem upoważnienia...

Proceduralna kwadratura koła - prawda?
Polecam, bo korzystam z portalu: www.katalogppoz.pl - Ochrona przeciwpożarowa w jednym miejscu (dla wszystkich)

Offline piotrg

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 31, 2008, 09:25:32 »
Zaświadczenie – dokument potwierdzający określony fakt lub stan.
Zaświadczenie wydaje się na żądanie osoby ubiegającej się o potwierdzenie określonych faktów lub stanu prawnego.
Zaświadczenie wydaje się, jeżeli urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa.
W sytuacji odbiorów, stanowisko PSP wydane po przeprowadzonych czynnościach stanowi urzędowe potwierdzenie spełnienia (bądź nie) wymogów budowlanych określonych projektem i jest wydawane na okoliczność poświadczenia istnienia określonego stanu faktycznego.
Zatem nasze stanowisko "odbiorowe" można uznać za formę zaświadczenia.
A czy od takiego stanowiska odbiorowego należy wymagać opłaty skarbowej (oczywiście w sytuacjach kiedy nie ma zwolnienia)??

Termin 14 dniowy to tak jak piszesz
Proceduralna kwadratura koła - prawda?
Załóżmy, że ktoś zawiadomi o zakończeniu budowy obiektu w dniu 24 grudnia br. o godz. 15:25 - odpada nam 50% czasu plus 3 dni po dostarczeniu upoważnienia. W najlepszym wypadku zostaną 4 dni na czynności kontrolne i wydanie stanowiska i oby nie był to np. szpital naszpikowany różnymi urządzeniami ppoż. i odzieleniami.

Offline badacz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 31, 2008, 09:52:54 »
Opinia odbiorowa nie jest zaświadczeniem - KPA to nie wszystko!

Zgodnie z przyjętą doktryną Sądów Administracyjnych - opinia odbiorowa ma być wydawana zwykłym pismem, gdyż w jednym postępowaniu (mowa o uzyskiwaniu pozwolenia na użytkowanie) nie może być kilka możliwości proceduralnego odwoływania się / skaładania zażalenia, a tak byłoby, gdy wynik strażackiego odbioru byłby negatywny - wówczas (przyjmując, że opinia pozytywna ma być zaświadczeniem) powinieneś wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia o zgodności realizacji inwestycji z projektem.

Przecież kiedyś wydawaliśmy postanowienia, na które służyło zażalenie i takie podejście zostało obalone przez sędziów Sądów Administracyjnych.

Zresztą obecny stan jest bardzo wygodny dla PSP i zgodny z intencją ustawodawcy (mam na myśli PB) - opinia ma być tylko dokumentem pomocniczym w dla PINB.

Poza tym nie odniosłeś się do mojego argumentu na temat terminu wydania tego "zaświadczenia" (jeśli założyć, że masz rację, co do formy opinii) - art. 217 mówi wyraźnie o terminie wydania zaświadczenia (7 dni) i nie uzależnia go od innych przepisów. Jak chcesz spełnić ten wymóg?

Polecam, bo korzystam z portalu: www.katalogppoz.pl - Ochrona przeciwpożarowa w jednym miejscu (dla wszystkich)

Offline piotrg

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 31, 2008, 14:46:53 »
Chyba mnie kolega dobrze nie zrozumiał.
Wcale nie twierdze, że stanowisko odbiorowe jest zaświadczeniem (w myśl KPA) , ale tylko że przybiera formę takiego zaświadczenia.
Nie kończyłem prawa administracyjnego, więc mogę trochę błądzić.
Rozpatrując konkretne sprawy nie należy brać pod uwagę tylko i wyłącznie KPA, bo
Cytuj
KPA to nie wszystko!
Istnieją też inne przepisy, które wskazują sposoby postępowania w konkretnych przypadkach.
Kwestie odbiorów obiektów reguluje szczegółowo ustawa Prawo budowlane i to jej należy się trzymać (choć nie tylko).
Z resztą sam pisałeś, że kontrola odbiorowa jest postępowaniem administracyjnym z tym, że to postępowanie wynika z Prawa budowlanego.
A przecież odbiory też kończymy nie decyzją, lecz opinią (taki stan wynika z Ustawy Prawo Budowlane) - czy taka kontrola miałaby nie być postępowaniem administracyjnym? Nawet jeżeli stwierdzasz niezgodność z projektem wydajesz opinię, a nie decyzję - prawda?
I ta sytuacja jest bardzo wygodna dla PSP.

Choć to samo stanowisko odbiorowe (opinia) w rozumieniu ustawy o opłacie skarbowej jest zaświadczeniem (taką posiadam opinię jednego z prawników w PSP), które podlega opłacie skarbowej z kategorii "pozostałe zaświadczenia" - 17,00 zł.
A jak jest w innych jednostkach ?

Offline badacz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana decyzji
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 31, 2008, 16:17:12 »
No cóż - my nie pobieramy opłaty skarbowej (też mamy radcę prawnego).

Przecież Ustawa o opłacie skarbowej nie mówi: "Opinia wydana w trybie art. 56 Ustawy PB jest zaświadczeniem, za które należy pobierać opłatę w wysokości 17 złotych", a jedynie wskazuje, że za pozostałe zaświadczenia pobiera się taką kwotę. A skoro już sobie wyjaśniliśmy, że opinia odbiorowa nie jest zaświadczeniem, więc pobieranie 17zł jest nieprawne.

I będę się upierał, że opinia ta nie przybiera nawet formy zaświadczenia - jedynym punktem wspólnym jest to, że coś potwierdza i na tym koniec.
Polecam, bo korzystam z portalu: www.katalogppoz.pl - Ochrona przeciwpożarowa w jednym miejscu (dla wszystkich)