Autor Wątek: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?  (Przeczytany 1886582 razy)


Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3376 dnia: Luty 05, 2014, 16:49:59 »
Komunikat Federacji ZZSM z 5.02.2014'

Cytuj
W związku z rozpoczętą procedurą złożenia wniosku do TK w kwestii konstytucyjności art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy FZZSM apeluje o zgłaszanie się osób objętych dyspozycją tego artykułu.

http://www.nszzp.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3972:komunikat-federacji-zzsm-z-5022014&catid=1:aktualnoci-nszz-policjantow&Itemid=30

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3377 dnia: Kwiecień 04, 2014, 22:40:30 »

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.

Offline firek998

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 479
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3379 dnia: Maj 07, 2014, 19:48:52 »

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3380 dnia: Maj 13, 2014, 15:28:52 »
Cytuj
Interpelacja nr 23802
do ministra obrony narodowej
w sprawie systemu emerytalnego i ubezpieczeniowego służb mundurowych
   Szanowny Panie Ministrze! Grupa społeczna emerytów i rencistów służb mundurowych zwróciła moja uwagę na fakt, iż przepisy emerytalne i ubezpieczeniowe pozbawiają ich części należnych emerytur. Nie zalicza im się wszystkich przepracowanych lat służby i pracy zawodowej (tzw. stażowego), tak jak obowiązuje to emerytów z powszechnego systemu ZUS, przez co stają się pokrzywdzonymi oraz doznają strat materialnych.
   Przepisy powodujące, że emeryci oraz renciści służb mundurowych czują się pokrzywdzeni, są niejasne, niespójne i dyskryminujące.
   Dla zobrazowania przedmiotowego problemu pozwalam sobie przytoczyć kilka podstawowych nieprawidłowości systemu emerytalnego i ubezpieczeniowego:
   - niespójność przepisów emerytalnych i ubezpieczeniowych służb mundurowych z przepisami powszechnego systemu emerytalnego i ubezpieczeniowego powodująca luki prawne i niemożność zaliczenia wszystkich lat służby i pracy cywilnej do pełnych świadczeń, tak jak jest to w systemie powszechnym z możliwością doliczania nawet lat pracy po otrzymaniu emerytury do wysokości 250% wskaźnika wysokości świadczenia;
   - niejasność przepisów emerytalnych i ubezpieczeniowych - przedmiotowe przepisy w obu funduszach emerytalnych: powszechnym i zawodowym służb mundurowych niejasno określają prawa do świadczeń; dowodem niesprawiedliwego, niestabilnego, niejasnego i niespójnego prawa jest ustawa FUS o zaopatrzeniu emerytalnym i rentowym, która dzieli świadczeniobiorców na grupy ze względu na rok urodzenia; niejasność, niespójności oraz niesprawiedliwość tych przepisów powodują, że grupy społeczne służb mundurowych stają się pokrzywdzonymi;
   - nierówność i dyskryminacja emerytów i rencistów służb mundurowych sprzed reformy systemu z 1999 r. wobec emerytów i rencistów służb mundurowych po reformie systemu oraz nierówność wobec emerytów powszechnych, gdyż nie mogą zaliczyć wszystkich lat pracy i nie otrzymują pełnych świadczeń, naruszających prawo do równego traktowania i dyskryminacji grupy społecznej służb mundurowych, naruszających przepisy art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 14 konwencji praw człowieka dotyczących dyskryminacji;
   - pozbawienie praw nabytych do jednego wypracowanego częściowego uprawnienia do emerytury niższej przez niezaliczenie i niepobieranie pełnych świadczeń za wszystkie wypracowane lata pracy zawodowej, po osiągnięciu wieku emerytalnego;
   - naruszenie praw do wynagrodzenia i zabezpieczenia społecznego niektórych grup społecznych emerytów i rencistów służb mundurowych, po osiągnięciu wieku emerytalnego 65 lat;
   - brak nowelizacji przepisów emerytalnych i ubezpieczeniowych.
   W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
   1. Czy nie powinno się doprowadzić do nowelizacji przepisów emerytalnych i ubezpieczeniowych?
   2. Dlaczego emerytom i rencistom nie zalicza się wszystkich lat pracy zawodowej i służby?
   3. Czy istnieje możliwość ujednolicenia przepisów emerytalnych i ubezpieczeniowych dla wszystkich grup wymienionych w ustawie FUS?
   Z wyrazami szacunku
   Poseł Zbyszek Zaborowski
   Katowice, dnia 10 stycznia 2014

Cytuj
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23802
w sprawie systemu emerytalnego i ubezpieczeniowego służb mundurowych
   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację pana posła Zbyszka Zaborowskiego w sprawie systemu emerytalnego i ubezpieczeniowego służb mundurowych (SPS-023-23802/13) uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
   Wojskowy system emerytalny oparty jest na całkowicie innych założeniach niż system ubezpieczeń społecznych. Nabycie przez żołnierza prawa do emerytury wiąże się wyłącznie ze stażem służby wojskowej i uposażeniem otrzymywanym na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym w wojsku. Zgodnie bowiem z postanowieniem art. 5 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2013 r. poz. 666, ze zm.) podstawę wymiaru emerytury lub renty inwalidzkiej stanowi uposażenie należne żołnierzowi zawodowemu w ostatnim miesiącu pełnienia zawodowej służby wojskowej. Emerytura wojskowa przyznawana jest na podstawie zaopatrzeniowego - nieskładkowego systemu emerytalnego i wypłacana jest z budżetu państwa. Nie zależy zatem od składek wnoszonych z tytułu ubezpieczenia społecznego, jak to ma miejsce w powszechnym systemie emerytalnym, gdzie wysokość emerytury uzależniona jest od stażu pracy i uzyskiwanych zarobków.
   Niemniej jednak wojskowe przepisy emerytalne przewidują możliwość doliczania do wysługi emerytalnej okresów pracy wykonywanej po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej. Zgodnie z art. 14 przywołanej ustawy emerytowi wojskowemu, który po zwolnieniu ze służby był zatrudniony przed dniem 1 stycznia 1999 r. w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy lub po dniu 31 grudnia 1998 r. podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu - dolicza się, na jego wniosek, okres tego zatrudnienia do wysługi emerytalnej w przypadku, gdy jego emerytura wynosi mniej niż 75% podstawy jej wymiaru oraz ukończył 55 lat życia (mężczyzna) i 50 lat (kobieta) albo stał się inwalidą.
   Za każdy rok okresu zatrudnienia lub ubezpieczenia zaliczonego do wysługi emerytalnej emeryturę zwiększa się o 1,3% podstawy jej wymiaru.
   Zatem lata pracy w cywilu obecnie skutkują wymiernie tylko w przypadku emerytów, którzy z tytułu posiadanej na dzień zwolnienia ze służby wysługi emerytalnej nie osiągnęli przyjętego przez ustawodawcę maksymalnego wymiaru emerytury, tj. 75% podstawy wymiaru. Analogiczny zapis, odnośnie do maksymalnego doliczania zatrudnienia oraz maksymalnego wymiaru świadczenia, obowiązuje także w art. 18 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2013 r. poz. 667, ze zm.).
   Również w systemie powszechnym ustawodawca określił, w art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440, ze zm.), że wskaźnik wysokości podstawy wymiaru nie może być wyższy niż 250% kwoty bazowej ogłaszanej corocznie przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ˝Monitor Polski˝. Jeżeli wskaźnik podstawy wymiaru przekracza 250%, jest automatycznie redukowany do 250%.
   Tym samym ograniczenie w zakresie maksymalnej wysokości podstawy emerytury istnieje zarówno w systemach służb mundurowych, jak również w systemie powszechnym.
   Nadmieniam, że z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego wynika, iż wymóg zachowania proporcjonalności między wysokością opłacanych składek a wysokością świadczeń nie wyklucza ograniczania rozpiętości wysokości świadczeń w porównaniu z rozpiętością wysokości zarobków i składek. Wysokość świadczeń nie powinna jednak nadmiernie odbiegać od wkładu ubezpieczonego w tworzenie funduszu ubezpieczeń społecznych (wyrok z dnia 22 czerwca 1999 r., sygn. K. 5/99, OTK ZU nr 5/1999, poz. 100, s. 537). W uzasadnieniu wyroku z dnia 4 grudnia 2000 r. (sygn. K. 9/00, OTK ZU nr 8/2000, poz. 294) Trybunał Konstytucyjny, rozpatrując zagadnienie wzajemności składki i świadczeń na gruncie art. 2 i art. 32 Konstytucji RP, wyraził pogląd, że państwo ma obowiązek podejmowania działań, które zapewniają odpowiednie środki finansowe niezbędne dla realizacji konstytucyjnych praw socjalnych, ale musi przy tym uwzględnić sytuację gospodarczą i konieczność zapewnienia warunków rozwoju gospodarczego. Te okoliczności usprawiedliwiają nałożenie obowiązku ubezpieczenia nawet w sytuacji, gdy dalsze opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne nie zawsze znajdzie w pełni odzwierciedlenie w zwiększonej wysokości przysługującego świadczenia. Funkcjonowanie regulacji określającej górną granicę wysokości emerytury jest zatem w pełni racjonalne.
   W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych byli żołnierze zawodowi, którzy wstąpili do służby przed dniem 1 stycznia 1999 r. i uprawnienie do świadczeń emerytalno-rentowych nabyli na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, mogą po spełnieniu określonych warunków przejść na emeryturę pracowniczą.
   Ustalając dla wyżej wymienionej grupy prawo do emerytury z FUS, a także obliczając jej wysokość, organ rentowy, tj. ZUS, stosuje przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w tym również art. 5 ust. 2a. Zgodnie z tym przepisem okresów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 6 lit. a-e i g (m.in. okresów czynnej służby wojskowej w Wojsku Polskim, okresów jej równorzędnych oraz okresów zastępczych form tej służby), nie uwzględnia się przy ustalaniu prawa do emerytury oraz obliczaniu jej wysokości, jeżeli z tytułu tych okresów ustalono prawo do świadczeń pieniężnych określonych w przepisach wojskowej ustawy emerytalnej. Tym samym na podstawie powyższych regulacji emerytowani żołnierze legitymujący się okresami ubezpieczenia z tytułu wykonywania pracy mogą występować do ZUS o przyznanie prawa do emerytury z powszechnego systemu emerytalnego, jeżeli spełniają wymagane w tym systemie warunki.
   Wskazać należy, że prawo do świadczeń emerytalnych, zarówno w systemie służb mundurowych, jak również w systemie powszechnym, ustalane jest na wniosek osoby zainteresowanej. W związku z powyższym żołnierze, którzy po zwolnieniu ze służby podejmą zatrudnienie, mogą zrezygnować z ustalenia prawa do wojskowego świadczenia emerytalnego. W tym przypadku, po spełnieniu warunków wymaganych w systemie powszechnym, uzyskają oni prawo do świadczenia z tego systemu. Zaznaczyć należy, że w tym przypadku, przy ustalaniu prawa do emerytury oraz obliczaniu jej wysokości, ZUS uwzględni zarówno pracę, jak również lata służby.
   Zgodnie z art. 6a ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin w przypadku żołnierzy, którzy pozostawali w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r. i mimo spełnienia warunków do nabycia prawa do emerytury wojskowej zgłosili wniosek o przyznanie emerytury z tytułu podlegania ubezpieczeniu społecznemu, resort obrony narodowej - na podstawie zawiadomienia ZUS o nabyciu przez żołnierza prawa do emerytury przewidzianej w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - odprowadzi do ZUS składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od uposażenia wypłacanego po dniu 31 grudnia 1998 r. do dnia zwolnienia ze służby.
   Zarówno w wojskowym, jak i powszechnym systemie emerytalnym przyjęto zasadę, zgodnie z którą w razie zbiegu u jednej osoby prawa do kilku świadczeń wypłaca się jedno z tych świadczeń - wyższe lub wybrane przez tę osobę. W związku z tym w razie zbiegu prawa do dwóch świadczeń, tj. emerytury wojskowej i emerytury z powszechnego systemu emerytalnego, osobie zainteresowanej wypłacane jest jedno z nich. Natomiast wypłata drugiego świadczenia zostaje wstrzymana.
   Zasady tej, zgodnie z art. 95 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nie stosuje się jedynie w przypadku, gdy emerytura wojskowa została obliczona na zasadach określonych w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. Ustalona zgodnie z tym przepisem emerytura wojskowa wynosi 40% podstawy wymiaru za 15 lat służby wojskowej i wzrasta według zasad określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2-5 tej ustawy (tj. wyłącznie za okres pełnienia służby wojskowej). Z tego względu żołnierze powołani do zawodowej służby wojskowej po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r. będą otrzymywali dwa świadczenia. Jedno za okresy pełnienia służby wojskowej, a drugie z systemu powszechnego za okresy opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Skoro bowiem każdy z systemów, tzn. zaopatrzeniowy i ubezpieczeniowy, realizuje wyłącznie własne zobowiązania, to emerytura wojskowa może być wypłacana niezależnie od emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
   Należy zauważyć, że pozytywnym skutkiem zmiany sposobu obliczania emerytury wojskowej dla nowo wstępujących do zawodowej służby wojskowej jest to, że budżet państwa nie jest obciążany finansowaniem zwiększenia emerytury z tytułu okresów składkowych i nieskładkowych, o których mowa w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
   Wskazać należy również, że zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, ze zm.) każda osoba pozostająca w stosunku pracy, wykonująca pracę nakładczą, pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia podlega bez wyjątku po dniu 31 grudnia 1998 r. obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu, także wówczas gdy ma ustalone prawo do emerytury i renty, w tym również z systemu zaopatrzeniowego.
   Składki z tytułu tego ubezpieczenia pracodawca jako płatnik zobowiązany jest odprowadzać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na konto osoby ubezpieczonej. Zgromadzone w ten sposób fundusze stanowią przychód ZUS i przeznaczane są na wypłatę bieżących świadczeń emerytalno-rentowych.
   Obowiązek nałożony ustawą polega na tym, że adresaci tego obowiązku nie mogą się od niego uchylać. W związku z powyższym unormowania prawne w zakresie ubezpieczeń społecznych dotyczą wszystkich, nawet tych, dla których dalsze opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie zawsze znajduje w pełni odzwierciedlenie w zwiększonej wysokości przysługującego świadczenia.
   Resort obrony narodowej występował wielokrotnie z propozycją odstąpienia od obligatoryjnego opłacania przedmiotowych składek przez pracujących emerytów wojskowych mających prawo do emerytury w maksymalnym wymiarze. Jednakże powyższa propozycja ze względów systemowych nie uzyskała aprobaty ze strony Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
   Trybunał Konstytucyjny wypowiadał się już wielokrotnie o znaczeniu konstytucyjnej zasady równości, zaznaczając, iż wynika z niej dla ustawodawcy obowiązek równego traktowania obywateli. Zasada równości nie ma charakteru bezwzględnie obowiązującego w tym znaczeniu, iż zrównuje sytuację wszystkich podmiotów ze względu na cechy, jakimi się charakteryzują. Wymaga bowiem, aby podmioty traktowane były w takim samym stopniu równo, jeśli charakteryzują się daną cechą istotną. Równość oznacza zatem także akceptację różnego traktowania przez prawo różnych podmiotów. Wynika to z faktu, że równe traktowanie przez prawo tych samych podmiotów pod pewnymi względami oznacza z reguły różne traktowanie tych samych podmiotów pod innymi względami (orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 11 kwietnia 1994 r., OTK w 1994 r., cz. I, s. 55).
   W świetle powyższego w opinii resortu obrony narodowej przepisy wojskowego i powszechnego systemu emerytalno-rentowego regulujące kwestie poruszone przez pana posła Zbyszka Zaborowskiego nie naruszają art. 32 Konstytucji RP i nie wymagają ujednolicenia.
   Łączę wyrazy szacunku
   Podsekretarz stanu
   Maciej Jankowski
   Warszawa, dnia 31 stycznia 2014 r.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.

Offline jeremiasz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 62

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3384 dnia: Maj 28, 2014, 18:29:15 »
NSZZ Policjantów opracuje wzór wniosku

Cytuj
Prezydium Zarządu Głównego NSZZ Policjantów zleciło kancelarii prawniczej opracowanie dokumentu niezbędnego do wszczęcia postępowania w sprawie podwyższenia emerytury za cały okres jej otrzymywania.

http://www.nszzp.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=4360:nszz-policjantow-opracuje-wzor-wniosku&catid=1:aktualnoci-nszz-policjantow&Itemid=30

Offline maniek777

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 222
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3385 dnia: Maj 29, 2014, 08:57:49 »
A czy wiecie coś na temat interpretacji przepisów (chyba przez ZUS bo nie pamiętam) na temat nie zaliczania zasadniczej służby wojskowej do emerytury? Tylko do wysługi lat.
Takowe pismo wpłyneło w zeszłym tyg. do naszej komendy.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3386 dnia: Maj 29, 2014, 11:12:34 »
A czy wiecie coś na temat interpretacji przepisów (chyba przez ZUS bo nie pamiętam) na temat nie zaliczania zasadniczej służby wojskowej do emerytury? Tylko do wysługi lat.
Takowe pismo wpłyneło w zeszłym tyg. do naszej komendy.

Pismo z ZER czy ZUS?
Przyjęty do PSP do 31 grudnia 1998 r., czy po 1 stycznia 1999 r.?

Cytuj
Informacja w sprawie zasad ustalania prawa i wysokości emerytury policyjnej funkcjonariuszom służb mundurowych, którzy podjęli służbę po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed tym terminem odbywali zasadniczą służbę wojskową

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 z późn. zm.), emerytura policyjna przysługuje funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby, który w dniu zwolnienia posiada 15 lat służby w formacjach mundurowych wymienionych w tytule ustawy, łącznie z okresami równorzędnymi ze służbą, z wyjątkiem funkcjonariusza, który ma ustalone prawo do emerytury określonej w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 z późn. zm.), obliczonej z uwzględnieniem okresów służby i okresów z nią równorzędnych.
Jako okres równorzędny ze służbą stosownie do art. 13 ust. 1 pkt. 2) ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) zalicza się do wysługi służbę wojskową uwzględnianą przy ustalaniu prawa do emerytury wojskowej, a więc m. in. zasadniczą służbę wojskową.
Okres tej służby zaliczany jest do wysługi emerytalnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8 poz. 66 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami tej ustawy, decydujące znaczenie dla ustalenia emerytury wojskowej ma data powołania do zawodowej służby wojskowej, a zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593 j. t.) zasadnicza służba wojskowa nie jest zawodową służbą wojskową.
Stosownie do art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, emerytura dla żołnierza, który został powołany do zawodowej służby wojskowej po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r. wynosi 40 % podstawy jej wymiaru za 15 lat służby wojskowej i wzrasta według zasad określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a-5 tej ustawy.
Z powyższego przepisu wynika jednoznacznie, że wysokość emerytury wojskowej dla żołnierza zwolnionego z zawodowej służby wojskowej, który został powołany do zawodowej służby wojskowej po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., spełniającego warunki do ustalenia tego prawa, określone w art. 12 ustawy, będzie ustalona na podstawie art. 15a
ustawy, nawet jeśli przed przyjęciem do zawodowej służby wojskowej pełnił zasadniczą służbą wojskową.
A zatem, funkcjonariusz, który wstąpił do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., spełniający warunki określone w art. 12 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…), a który przed tym terminem pełnił zasadniczą służbę wojskową, będzie miał obliczoną wysokość emerytury policyjnej na podstawie art. 15a ustawy, tj. tylko za posiadane okresy służby i okresy równorzędne ze służbą. Okres zasadniczej służby wojskowej zostanie zaliczony do wysługi emerytalnej ww. funkcjonariusza jako okres równorzędny ze służbą, po 2,6 % podstawy wymiaru za każdy rok.
Przykład:
Funkcjonariusz zwolniony ze służby w Policji złożył wniosek o ustalenie prawa do emerytury.
Z dokumentacji dołączonej do wniosku wynika, że w okresie:
1)   od 01.06.1995 r. do 01.12.1996 r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę;
2)   od 15.12.1996 r. do 15.12.1998 r. odbywał zasadniczą służbę wojskową;
3)   od 05.01.1999 r. do 06.01.2012 r. pełnił służbę w Policji. Z powyższego wynika, że funkcjonariusz spełnia warunki do nabycia prawa do
emerytury określone w art. 12 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…), tj. legitymuje się wymaganym 15-letnim okresem służby (13 lat służby w Policji + 2 lata zasadniczej służby wojskowej, traktowanej zgodnie z art. 13 ustawy jako okres równorzędny ze służbą).
Z uwagi na to, że funkcjonariusz został przyjęty do służby (służba w Policji) po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., wysokość emerytury należy ustalić na podstawie art. 15a ustawy, tj. za okresy służby i okresy równorzędne ze służbą. Natomiast, zgodnie z cytowaną regulacją, okres zatrudnienia nie podlega uwzględnieniu przy obliczaniu wysokości emerytury policyjnej.
Opracowano w Wydziale Analiz i Współpracy Międzynarodowej; stan prawny na czerwiec 2010 r.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.

Offline Eqinox

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 8.363
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3389 dnia: Lipiec 04, 2014, 23:09:48 »
Mundurowi nie chcą emerytur

http://www.nszzp.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=4458:mundurowi-nie-chc-emerytur&catid=1:aktualnoci-nszz-policjantow&Itemid=30
Jak słysze "FLORIAN" to od momentu afery z mundurami stażystów w Łowiczu, to mam odruch wymiotny!!! Ci ludzi urawli sie z choinki i nie zasłużyli na nawet centymetr szacunku, a szczegolnie ten człowiek który pod..rzył strażaków z woj. łodzkiego a sam z tamtych rejonów pochodzi.
Nie ma zadań niemożliwych do wykonania dla kogoś, kto nie musi tych zadań wykonywać.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.

Offline Columbus

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 45
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3391 dnia: Sierpień 18, 2014, 22:02:51 »

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3392 dnia: Sierpień 19, 2014, 07:09:07 »
Piechociński: mniejsze podatki zamiast waloryzacji

Cytuj
Koalicja rządowa rozważa wprowadzenie wyższej kwoty wolnej w podatku dochodowym zamiast kwotowej waloryzacji emerytur – powiedział w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.

http://tvn24bis.pl/informacje,187/piechocinski-mniejsze-podatki-zamiast-waloryzacji,460205.html

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3393 dnia: Wrzesień 28, 2014, 14:24:27 »
Wniosek do Rzecznik Praw Obywatelskich w/s funkcjonariuszy przyjętych po 1 stycznia 1999 r.

http://www.zzsflorian.pl/files/file/zalaczniki/komunikaty/2014/2014_09_27/RPO_przyjeci_po_1.01.1999_r..pdf

Offline jeremiasz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 62
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3394 dnia: Wrzesień 28, 2014, 20:00:15 »
Przecież zasadnicza służba wojskowa jest  liczona jako równorzędna czyli po 2,6 proc. za rok,dlatego nie bardzo  rozumiem postulatów związku. Poniżej interpretacja przez ZER.

http://www.zer.msw.gov.pl/images/stories/zasadnicza_sluzba_wojskowa.pdf

Offline wujo 2010

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 1.815
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3395 dnia: Wrzesień 29, 2014, 18:34:16 »
Skoro takim osobom jak ja służącym kilka lat w wojsku ( 3 i pół letnia służba zasadnicza i nadterminowa po 1 stycznia 1999r.) i przyjętym do PSP po służbie wojskowej po 99r . nie sumuje się lat służby jedynie po 15 latach w PSP ,  a tym co zaczynali zasadniczą służbę wojskową przed tą chorą ustawą 99r.  się sumuje . To niech "Florian" walczy . W pełni popieram .
Bądź uprzejmy i staraj się pomóc innym. Jeśli nie masz nic wartościowego do dodania w danym temacie, nie pisz, i tak zostanie to skasowane przez moderatorów :)

Offline maniek777

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 222
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3396 dnia: Wrzesień 29, 2014, 19:50:31 »
Cytuj
Przecież zasadnicza służba wojskowa jest  liczona jako równorzędna czyli po 2,6 proc. za rok,dlatego nie bardzo  rozumiem postulatów związku
chodzi o to że jeśli strażakowi policzono by zasadniczą służbę wojskową w której był przed 01.011999 jako rozpoczęcie służby mundurowej to jest też podstawa żeby go traktować jak innych przyjętych do służby przed 01.01..1999 (liczyć mu lata cywilne do nalicznia wymiaru emki).

Bo złodziejskim podejściem jest to że mundurowym przyjętym po `99 zabrano składki emerytalne, zabrano pieniądze na OFE a potem się nam mówi że lata cywile mamy odkreślić sobie grubą czerwoną kreską i onich zapomieć

Offline Alf

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 59
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3397 dnia: Wrzesień 30, 2014, 20:40:06 »
Niemniej zabawnym jest fakt, że emerytom (z pełną 30 letnią wysługą) którzy idą pracować w cywilu potrąca się składkę ZUS z pełną świadomością tego, że na emeryturę cywilną nigdy w życiu nie mogą liczyć. Też ciekawy przypadek  :wall: :wall:

Offline mirek1

  • Jeszcze nigdy w dziejach tak wielu nie mówiło tak wiele do tak wielu, mając do powiedzenia tak niewiele.
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 941
  • "Tylko głupiec ma odpowiedź na wszystko."A.France
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #3398 dnia: Wrzesień 30, 2014, 20:44:31 »
Cytuj

Bo złodziejskim podejściem jest to że mundurowym przyjętym po `99 zabrano składki emerytalne, zabrano pieniądze na OFE a potem się nam mówi że lata cywile mamy odkreślić sobie grubą czerwoną kreską i onich zapomieć
Te pieniążki nie przepadły. Wrócą do Ciebie w formie dodatkowej emerytury z ZUS gdy osiągniesz wiek emerytalny czyli 67lat :straz:
Tylko dwie rzeczy są nieskończone : wszechświat i ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej.
                                      Albert Einstein

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.