Autor Wątek: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?  (Przeczytany 1887470 razy)

Offline jasnowidz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 24
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1250 dnia: Sierpień 21, 2009, 21:52:27 »
wiceminister podolski podał się do dymisji, czy to przypadkiem nie ten, który obiecywał, że się nic nie zmieni w sprawie emerytur funkcjonariuszy będących już w służbie.

Offline dr.Kudłaty

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 709
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1251 dnia: Sierpień 21, 2009, 21:59:34 »
Życzeniem jest tylko,aby 01 był jak my "strażakiem" . Reszta może się nie liczyć w/g oczywiście...


Offline Fanatyk

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 231
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1252 dnia: Sierpień 23, 2009, 01:05:42 »
Życzeniem jest tylko,aby 01 był jak my "strażakiem" . Reszta może się nie liczyć w/g oczywiście...
Tylko nie zapomnij że komendantem się bywa a strażakiem jest.Ja już czterech komendantów przeżyłem....

Offline dr.Kudłaty

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 709
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1253 dnia: Sierpień 23, 2009, 10:01:07 »
I ja "przeżyłem" kilku, dlatego taki post.
Widzę, że się zgadzamy. 
« Ostatnia zmiana: Sierpień 23, 2009, 10:05:32 wysłana przez jogurtOLO »

Offline Butel

  • Administrator
  • *
  • Wiadomości: 7.694
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1254 dnia: Sierpień 26, 2009, 23:37:45 »
Emerytury mundurowe do poprawki.
Cytuj
Wojskowi i policjanci, aby przejść na emeryturę, będą musieli pracować dłużej. Zmiany prawdopodobnie czekają też celników. Przedstawiamy najnowsze rządowe propozycje zmian w emeryturach mundurowych
http://www.nszzp.pl/?page=Structure&id=19&nid=1110
Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE     prof. Jerzy Bralczyk

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1255 dnia: Wrzesień 07, 2009, 08:44:25 »
Cytuj
Interpelacja
(nr 10745)
do ministra spraw wewnętrznych i administracji
w sprawie stosowania przepisów emerytalnych wobec funkcjonariuszy Policji i innych służb mundurowych, którzy odeszli na emeryturę (rentę) przed dniem 1 stycznia 1999 r.
Szanowny Panie Ministrze! W latach 1989–1999 po transformacjach ustrojowych oraz wielu reorganizacjach ze służb mundurowych odeszło bardzo wielu funkcjonariuszy. Zwolnieni funkcjonariusze mundurowi, którzy mieli już uprawnienia do emerytur, odeszli na emerytury w czasie obowiązywania ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 1994 r. Nr 53, poz. 214), na podstawie której funkcjonariusze nabyli słuszne prawa materialne z tytułu wysługi lat do świadczenia emerytalnego w wysokości określonej w art. 5, który wskazuje, że podstawę wymiaru emerytury stanowi uposażenie należne funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, oraz art. 6, który określał sposób utrzymania wartości ekonomicznej pozyskanego świadczenia. Fakt ten potwierdza (uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 grudnia 1999 r., sygn. K 4/99) poprzez tryb
waloryzacji świadczenia emerytalnego w takim samym stopniu i terminie, w jakim następuje wzrost uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy pozostających w służbie i zajmujących analogiczne stanowiska (a w przypadku ograniczenia świadczenia z tytułu osiągania wynagrodzenia – art. 40 – podstawą ograniczenia jest podstawa wymiaru emerytury lub renty). W wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 stycznia 2003 r., sygn. akt SK. 27/02, Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 200, w uzasadnieniu wskazano: „Do 1 stycznia 1999 r. funkcjonariusze Służby Więziennej oraz innych służb
mundurowych podlegali odrębnej ustawie regulującej kwestie emerytalno-rentowe. Była to (a w stosunku do niektórych funkcjonariuszy jest to nadal), zmieniająca swoją nazwę ze względu na reorganizacje służb mundurowych (np. Urzędu Ochrony Państwa) ustawa z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. Nr 53, poz. 214, ze zm.). Z dniem 1 stycznia 1999 r. weszła w życie ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy warunki nabywania prawa do emerytur i rent oraz innych świadczeń przysługujących z tytułu pobierania emerytury lub renty, a także zasady ustalania wysokości tych świadczeń m.in. dla osób zatrudnionych w Służbie Więziennej, którzy w dniu wejścia w życie ustawy (a więc 1 stycznia 1999 r.)
pozostawali w służbie, określają przepisy o zaopatrzeniu emerytalnym tych osób. Aktualnie więc kwestie emerytalno-rentowe służb mundurowych, regulowane są przez dwa odrębne akty prawne, w zależności od tego, czy służba była pełniona przed 1 stycznia 1999 r., czy też po tej dacie. Funkcjonariusze
służb mundurowych, którzy pozostawali w służbie przed 1 stycznia 1999 r., podlegali i podlegają nadal przepisom ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy. Natomiast każdy funkcjonariusz podejmujący służbę od 1 stycznia 1999 r. podlega przepisom ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zakres podmiotowy, jak i czasowy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych został więc ograniczony. Ponadto prokurator generalny zauważył, że zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS warunki nabywania prawa do emerytury lub renty oraz innych świadczeń przysługujących funkcjonariuszom Policji, Służby
Więziennej i Państwowej Straży Pożarnej, którzy w dniu wejścia w życie ustawy pozostawali w służbie, określają przepisy o zaopatrzeniu emerytalnym tych osób. Wynika z tego, że nowy system obejmować będzie tylko tych funkcjonariuszy, którzy podejmą służbę po 31 grudnia 1998r.”. „Zdaniem prokuratora generalnego można zatem uznać, że osoby podejmujące służbę po tej dacie mają świadomość zakresu przysługujących im uprawnień”. Podobnej odpowiedzi udzieliła pani minister Fedak w dniu 10 marca 2008 r. na interpelację nr 1063 posła na Sejm RP pana Janusza Dzięcioła z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie możliwości przeliczenia świadczenia emerytalnego z FUS (SPS-023-1063/08). Tożsame stanowisko wyrażone jest w piśmie ministra pracy i polityki społecznej (DUS-053-3053-1/2-BB/8, z dnia 23 stycznia 2009 r.), które brzmi: „W przypadku żołnierzy i funkcjonariuszy służb mundurowych, którzy wstąpili
do służby przed 2 stycznia 1999 r., zachowano prawo do emerytury na dotychczasowych zasadach, określonych w policyjnej ustawie emerytalnej z dnia 18 lutego 1994 r. Jednakże po l stycznia 1999 r. zakłady emerytalno-rentowe MSWiA naliczały świadczenia emerytalne według zasad waloryzacji świadczeń o wskaźnik wzrostu cen, tak jak w art. l ust. 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o
emeryturach z FUS. Według emerytów mundurowych, którzy nabyli prawa emerytalne przed 1
stycznia 1999 r., świadczenia emerytalne otrzymywane po tej dacie naliczane są według decyzji uwzględniających zasady waloryzacji świadczeń o wskaźnik wzrostu cen, tzn. według zasad dotyczących tylko funkcjonariuszy mundurowych rozpoczynających służbę po 1 stycznia 1999 r. (art. l ust. 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach z FUS), i są drastycznie niższe od
świadczeń, których wartość ekonomiczna jest integralnie związana z uposażeniem zasadniczym funkcjonariuszy Policji i innych służb mundurowych pozostających w służbie i zajmujących analogiczne stanowiska, co określała ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, i są niższe od świadczeń otrzymywanych przez funkcjonariuszy aktualnie odchodzących na emeryturę, a
posiadających te same cechy relewantne. Fakt stwierdzenia przez Trybunał Konstytucyjny, że waloryzacja emerytur regulowana jest przez dwa odrębne akty prawne, w zależności od tego, czy
służba była pełniona przed 1 stycznia 1999 r., czy też po tej dacie. Funkcjonariusze służb mundurowych, którzy pozostawali w służbie przed 1 stycznia 1999 r., podlegali i podlegają nadal przepisom ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy. Natomiast każdy funkcjonariusz podejmujący służbę od 1 stycznia 1999 r. podlega przepisom ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zakres podmiotowy, jak i czasowy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych został więc ograniczony. Spowodowało to, że emeryci mundurowi złożyli do sądów pracy i ubezpieczeń społecznych w całej Polsce pozwy o ponowne przeliczenie waloryzacji ich emerytur.
Biorąc powyższe pod uwagę, proszę o odpowiedź na pytania:
1. Jakie przepisy obowiązują emerytów policyjnych (mundurowych), którzy przeszli na emeryturę przed 1 stycznia 1999 r., w sprawie sposobu rewaloryzacji ich świadczeń emerytalnych?
2. Czy funkcjonariusze służb mundurowych, przebywający na emeryturze przed dniem 1 stycznia 1999 r., od dnia 2 stycznia 1999 r. nadal podlegali przepisom ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy (ustawa z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji,
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, Dz. U. Nr 53, poz. 214, ze zm.)?
3. Na jakich zasadach powinna być przeprowadzona waloryzacja emerytur dla tej grupy zawodowej? Czy zgodnie z ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, czy też zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o rentach i emeryturach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w jego brzmieniu na dzień 1 stycznia 1999 r. (Dz. U. Nr 162, poz. 1118, ze zm.)?
4. Co zamierza uczynić Ministerstwo Sprawiedliwości i MSWiA w celu wyjaśnienia istniejących wątpliwości będących źródłem niezadowolenia wśród tej grupy emerytów i w jaki sposób zamierza poinformować tę grupę społeczną?
Z wyrazami szacunku
Poseł Bronisław Dutka
Warszawa, dnia 17 lipca 2009 r.


Cytuj
Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma (sygn. SPS-023-10745/09) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Bronisława Dutki z dnia 17 lipca 2009 r. w sprawie stosowania przepisów emerytalnych wobec funkcjonariuszy Policji i innych służb mundurowych, którzy odeszli na
emeryturę (rentę) przed dniem 1 stycznia 1999 r., uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Na wstępie wyjaśnić należy, że zasady przyznawania emerytur dla funkcjonariuszy Policji i innych służb mundurowych uprawnionych do zaopatrzenia emerytalnego określa ustawa z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67, z późn. zm.).
Przepisy ustawy mają zastosowanie zarówno do funkcjonariuszy przyjętych do służby przed dniem 2 stycznia 1999 r., jak i przyjętych do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r.
Zgodnie z art. 12 ww. ustawy emerytura policyjna przysługuje funkcjonariuszowi, który w dniu zwolnienia ze służby posiada 15 lat służby w: Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym
Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub Służbie Więziennej; obliczonej z uwzględnieniem okresów z nią równorzędnych, wskazanych w art. 13 ustawy; z wyjątkiem funkcjonariusza, który ma ustalone prawo do emerytury określonej
w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.).
Do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 166, poz. 1609, z późn. zm.), którą dokonano nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu BMP-0713-6726/09/EG emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…), wysokość emerytury policyjnej obliczana była jednakowo dla wszystkich funkcjonariuszy służb mundurowych objętych tą ustawą. Natomiast od dnia 1 października 2003 r., tj. od dnia
wejścia w życie ww. ustawy, wysokość emerytury policyjnej ustalana jest odmiennie dla funkcjonariuszy pozostających w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r. i dla funkcjonariuszy, który zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r. Zgodnie z ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) do wysługi emerytalnej funkcjonariusza pozostającego w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r., który spełnia przesłanki określone w art. 12, zalicza się, poza
okresami służby i okresami równorzędnymi ze służbą, posiadane przed przyjęciem do służby okresy składkowe i nieskładkowe w rozumieniu ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Do wysługi zalicza się także przypadające po zwolnieniu ze służby okresy zatrudnienia przed dniem 1 stycznia 1999 r. w
wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy oraz okresy opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe po dniu 31 grudnia 1998 r. lub okres nieopłacania składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia.
Natomiast zgodnie z art. 15a ustawy funkcjonariusz, który wstąpił do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r. i legitymuje się 15-letnim okresem służby (łącznie z okresami równorzędnymi ze służbą), otrzyma emeryturę policyjną tylko za okresy służby. Za okresy składkowe i nieskładkowe
poprzedzające służbę lub składkowe po służbie otrzyma emeryturę z systemu ubezpieczeń społecznych (z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wypłacaną przez ZUS) oraz emeryturę dożywotnią ze składek emerytalnych wpłacanych do OFE, jeżeli przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego.
W związku więc z powyższym stwierdzić należy, że przepisy ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) mają zastosowanie zarówno w stosunku do funkcjonariuszy służb mundurowych, którzy przeszli na BMP-0713-6726/09/EG zaopatrzenie emerytalne przed dniem 1 stycznia 1999 r., jak i funkcjonariuszy, którzy odeszli na emeryturę policyjną po tej dacie.
Odnosząc się natomiast do kwestii rewaloryzacji świadczeń emerytalnych emerytów policyjnych, którzy przeszli na emeryturę przed dniem 1 stycznia 1999 r., uprzejmie wyjaśniam, że ostatniej rewaloryzacji (przeliczenia) policyjnych świadczeń emerytalnych dokonano w 1994 r. na podstawie art. 58 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) i zarządzenia ministra spraw wewnętrznych nr 31 z dnia 24 maja 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad przeliczenia uposażenia funkcjonariuszy dla celów emerytalnych (Dz. Urz. Nr 2, poz. 26). Przeliczeniu podlegały emerytury i renty przyznane na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. przed dniem 26 maja 1994 r. Ponadto dodać należy, że od dnia wejścia w życie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) podstawę waloryzacji świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego stanowi art. 6 ww. ustawy. Zgodnie z pierwotnym brzmieniem ww. przepisu emerytury i renty policyjne podlegały waloryzacji w takim samym stopniu i terminie, w jakim następował wzrost uposażenia funkcjonariuszy pozostających w służbie i zajmujących analogicznie zaszeregowane stanowiska. Powyższe zasady waloryzacji uległy zmianie od dnia 1 stycznia 1999 r., tj. od dnia wejścia w życie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Zgodnie z art. 6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…), w nowym brzmieniu nadanym przez art. 160 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, emerytury i renty z zaopatrzenia emerytalnego od dnia 1 stycznia 1999 r. podlegają waloryzacji na zasadach i w terminach
przewidzianych w przepisach ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Jednocześnie art. 179 ustawy o emeryturach i rentach z FUS wprowadzał dodatkową waloryzację policyjnych świadczeń emerytalno-rentowych w 1999 r. BMP-0713-6726/09/EG. Na podstawie wskazanej regulacji świadczenia zostały zwaloryzowane od 1 stycznia 1999 r. Natomiast waloryzacji świadczeń na podstawie art. 6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…), w znowelizowanym
brzmieniu, dokonano od dnia 1 czerwca 1999 r. Podkreślić należy, że przepisy nowelizujące zasady waloryzacji policyjnych świadczeń emerytalno-rentowych badane były przez Trybunał Konstytucyjny
pod kątem zgodności z zasadą ochrony praw nabytych. W wydanym w tej sprawie wyroku z dnia 20 grudnia 1999 r. (sygn. akt: K 4/99) Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepis art. 160 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest zgodny z art. 2 konstytucji.
W uzasadnieniu trybunał wskazał, iż pomimo że zakwestionowane przepisy zmieniły w stosunku do określonej grupy świadczeniobiorców metodę (mechanizm) waloryzacji, zachowały samo założenie stabilnej wartości ekonomicznej otrzymywanych świadczeń oraz przewidziały mechanizm
umożliwiający jego urzeczywistnienie. W związku z powyższym przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS nie pozbawiły świadczeniobiorców prawa do waloryzacji świadczeń, a jedynie wprowadziły inne zasady waloryzowania ich wysokości.
Trybunał Konstytucyjny zauważył także, że zasada równości wobec prawa wręcz uzasadniała dokonaną zmianę polegającą na zrównaniu zasad waloryzacji świadczeń emerytalnych służb mundurowych (i to niezależnie od daty zakończenia przez funkcjonariuszy służby) z zasadami dotyczącymi pracowników, stwierdzając, że „istotna podmiotowo różnica (podstawa
zróżnicowania statusu prawnego) ma tu miejsce do czasu pozostawania w służbie, co wyraża się między innymi systemem płacenia składek i odrębnymi warunkami nabycia praw do świadczeń, natomiast później osoba taka staje się przede wszystkim emerytem i winna zasadniczo podlegać ogólnym regulacjom dotyczącym tej grupy osób”. W konkluzji swych rozważań Trybunał
Konstytucyjny stwierdził, że „biorąc pod uwagę omówiony wyżej zakres modyfikacji prawa do waloryzacji, który nie dotyczył istoty tego prawa, oraz BMP-0713-6726/09/EG.
okoliczności uzasadniające tę modyfikację, a więc: dokonaną głęboką reformę całego systemu emerytalnego, potrzebę zachowania wewnętrznej sprawiedliwości i spójności systemu oraz kryzys w finansowaniu ubezpieczeń społecznych, Trybunał Konstytucyjny nie dopatrzył się w tym przypadku
niezgodnego z ustawą zasadniczą arbitralnego ograniczenia zasady ochrony praw nabytych, stanowiącej element zasady państwa prawnego”. Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy, a także wskazany wyrok Trybunału Konstytucyjnego, należy uznać, iż decyzje waloryzacyjne wydane
przez organ emerytalny od roku 1999 są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż wszystkim osobom, które wystąpiły do organu emerytalnego o przeliczenie świadczeń ustalonych od 1999 r., zostały wydane decyzje odmawiające uchylenia decyzji waloryzacyjnych wydanych po dniu 1 stycznia 1999 r. W uzasadnieniu decyzji w sposób szczegółowy
wyjaśniono obowiązujące zasady waloryzacji świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego, wskazując również ww. wyrok Trybunału Konstytucyjnego.
Z poważaniem
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 07, 2009, 09:23:26 wysłana przez grzela »

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1256 dnia: Wrzesień 07, 2009, 08:52:18 »
Cytuj
Interpelacja
(nr 10953)
do ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz ministra obrony narodowej
w sprawie emerytów w służbach mundurowych
Szanowny Panie Premierze! Według mojej wiedzy1 13% zatrudnionych na stałe w Wojsku Polskim stanowią emeryci i renciści wojskowi. Podobna sytuacja ma miejsce w Policji, gdzie jest zatrudnionych ponad 500 emerytów. Emerytami są młodzi ludzie, którzy nabywają prawa emerytalne po 15 latach
służby. Mają oni lepsze warunki niż normalnie pracujący, gdyż są podwójnie finansowani z budżetu państwa (jako emeryci i pracownicy), nie mogą być przeniesieni do innej jednostki, a wykonują podobną, jeżeli nie taką samą, pracę. Inne są też relacje na linii przełożony – podwładny w służbach mundurowych, a inne na linii przełożony – pracownik cywilny. W pierwszym przypadku to są
rozkazy, egzaminy, inny rodzaj dyscypliny. Takie działania bulwersują, gdyż inne grupy zawodowe nie mają takich przywilejów i nie mogą na nie liczyć. W związku z powyższym bardzo proszę Pana Ministra o odpowiedzi na nurtujące mnie pytania:
1. Ilu emerytów ze służb mundurowych było zatrudnionych w Wojsku Polskim, Policji, Straży Pożarnej, Straży Granicznej na koniec 2007 r. i 2008 r.?
2. Czy Pana resort podejmie działania zmierzające do przeciwdziałania tego typu praktykom, jeżeli tak, to jakie i w jakim terminie?
Z poważaniem
Poseł Krzysztof Putra
Warszawa, dnia 12 sierpnia 2009 r.

Offline cinderella

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 30
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1257 dnia: Wrzesień 19, 2009, 20:08:49 »
niestety - ostatnia nasza nadzieja upadła.
Rzecznik Praw Obywatelskich w trosce o sprawiedliwość społeczną i STAN FINANSÓW PUBLICZNYCH prosi Pana Premiera Tuska o pilne zajęcie się wdrożeniem zmian w systemie emerytalnym słuzb mundurowych:
Cytuj
Działając na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku
Praw Obywatelskich (Dz. U. z 2001 r. Nr 14, poz. 147 ze zm.) chciałbym uprzejmie
przedstawić Panu Premierowi stanowisko w kwestii konieczności szybkiego wdrożenia
zmian w systemie emerytalnym służb mundurowych.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i
Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.) oraz art. 12
ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 68 ze zm.) emerytura przysługuje
policjantowi (żołnierzowi, funkcjonariuszowi) zwolnionemu z zawodowej służby, który
w dniu zwolnienia z tej służby posiada 15 lat służby. Zatem jedynym warunkiem nabycia
prawa do emerytury przez żołnierza zawodowego i funkcjonariusza służb mundurowych
jest 15-letnia wysługa lat w służbie oraz zwolnienie ze służby, natomiast żadnego znaczenia
nie ma wiek uprawnionego. W rezultacie uprawnienia emerytalne nabywają osoby w
relatywnie młodym wieku, które z reguły kontynuują działalność zarobkową przy
zachowaniu prawa do wypłaty co najmniej połowy świadczenia. Z posiadanych danych
wynika, że w 2008 r. wśród nowoprzyznawanych emerytur wojskowych mniej niż połowę
(47%) stanowiły świadczenia przyznane z tytułu wysługi wynoszącej ponad 25 lat, podczas
gdy w 2002 r. ten wskaźnik wynosił ponad 63%. Ponad 7% nowoprzyznanych w 2008 r.
emerytur wojskowych przyznano z tytułu minimalnej wysługi 15 lat służby ( w 2002 r. -
2%).
2
Aktualne i prognozowane warunki demograficzne i gospodarcze spowodowały
konieczność zreformowania systemu emerytalnego w Polsce, w szczególności poprzez
podniesienie wieku emerytalnego i ewolucyjną likwidację uprawnień do wcześniejszej
emerytury. Założenie to zostało zrealizowane jedynie w odniesieniu do powszechnego
(pracowniczego) systemu, obowiązującego od 1 stycznia 1999 r. Przyjęto jako powszechnie
obowiązujący wiek emerytalny na poziomie 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn,
uzależniając jednocześnie prawo do gwarantowanego minimalnego poziomu emerytury w
nowym systemie od spełnienia warunku posiadania minimalnego stażu ubezpieczenia (20
lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn).
W dalszym ciągu obowiązują w systemie ubezpieczeń społecznych odrębne systemy
emerytalne górników, rolników i służb mundurowych, zawierające rozwiązania
niedostosowane do uwarunkowań społeczno-gospodarczych. Utrzymanie dotychczasowych
rozwiązań zawartych w tych systemach emerytalnym spowoduje dalsze drastyczne
pogorszenie stanu finansów publicznych.
Zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszy służb mundurowych powinno być
traktowane jako integralna część systemu ubezpieczenia społecznego. Ocena
szczegółowych rozwiązań zawartych w tych systemach, z punktu widzenia konstytucyjnych
zasad równości i sprawiedliwości społecznej, nie może więc być kwestionowana
okolicznością, że rozwiązania te mają swe uzasadnienie w "specyfice" danego systemu (por.
orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 września 1997 r. sygn. akt K 25/96, OTK
ZUNr3-4, poz. 36).
System ubezpieczeń społecznych powinien mieć w zasadzie powszechny i jednolity
charakter. Z tych względów regulacja uzależniająca nabycie prawa do emerytury przez
funkcjonariuszy służb mundurowych jedynie od spełnienia warunku wysługi (15 lat w
służbie) pozbawiona jest - moim zdaniem - racjonalnego uzasadnienia i może nasuwać
wątpliwości konstytucyjne. Ponadto analiza systemów emerytalnych służb mundurowych
obowiązujących w niektórych innych państwach unijnych lub NATO wskazuje wyraźnie, że
obok wydłużenia okresu służby konieczne jest wprowadzenie granicy wieku emerytalnego
oraz wydłużenie okresu służby, z którego ustalana jest podstawa wymiaru świadczenia.
Niezbędne jest także zróżnicowanie warunków nabywania prawa do emerytury w
zależności od rodzaju służby.
Przedstawiając powyższe uprzejmie proszę Pana Premiera o zajęcie stanowiska w
kwestii przewidywanych zmian systemu emerytalnego służb mundurowych oraz terminu ich
wdrożenia.

Panu Rzecznikowi dziękujemy...

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1258 dnia: Wrzesień 19, 2009, 20:30:14 »
Cytuj
Z posiadanych danych wynika, że w 2008 r. wśród nowo przyznawanych emerytur wojskowych mniej niż połowę (47%) stanowiły świadczenia przyznane z tytułu wysługi wynoszącej ponad 25 lat, podczas gdy w 2002 r. ten wskaźnik wynosił ponad 63%. Ponad 7% nowo przyznanych w 2008 r. emerytur wojskowych przyznano z tytułu minimalnej wysługi 15 lat służby ( w 2002 r. -2%).

Co MSWiA obchodzi, że z MON odchodzą wojskowi ( z resztą nie ma co im się dziwić).

Nasze statystyki są zgoła odmienne:

http://www.nszzp-kujpom.pl/pliki/Word_Koncepcja_Emerytura.doc

http://www.zer.mswia.gov.pl/statystyki.htm

Niech Rzecznik PO pogrzebie sobie w statystykach, a nie wypisuje bzdury, które mu podsuną i są wygodne dla POpaprańców.


[załącznik usunięty przez administratora]
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2009, 20:42:42 wysłana przez grzela »

Offline mario

  • LORD OF THE RINGS
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.123
  • FIRE WALK WITH ME
    • najlepsza strona strażacka
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1259 dnia: Wrzesień 19, 2009, 21:43:12 »
można nawet odnieść wrażenie że list powstał na polityczne zamówienie pewnych osobistości ....

Offline fieman1

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 76
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1260 dnia: Wrzesień 21, 2009, 16:48:37 »
Koledzy i koleżanki oto co znalazłem na jednej ze stron naszych związków. Oczywiście nie będę robił reklamy z jakiego to związku. Proszę o uważne przeczytanie poniższej wiadomości i wyrażenie swojej opinii co do listu.
Cytuj
   



Działając na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku
Praw Obywatelskich (Dz. U. z 2001 r. Nr 14, poz. 147 ze zm.) chciałbym uprzejmie
przedstawić Panu Premierowi stanowisko w kwestii konieczności szybkiego wdrożenia
zmian w systemie emerytalnym służb mundurowych.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i
Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.) oraz art. 12
ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 68 ze zm.) emerytura przysługuje
policjantowi (żołnierzowi, funkcjonariuszowi) zwolnionemu z zawodowej służby, który
w dniu zwolnienia z tej służby posiada 15 lat służby. Zatem jedynym warunkiem nabycia
prawa do emerytury przez żołnierza zawodowego i funkcjonariusza służb mundurowych
jest 15-letnia wysługa lat w służbie oraz zwolnienie ze służby, natomiast żadnego znaczenia
nie ma wiek uprawnionego. W rezultacie uprawnienia emerytalne nabywają osoby w
relatywnie młodym wieku, które z reguły kontynuują działalność zarobkową przy
zachowaniu prawa do wypłaty co najmniej połowy świadczenia. Z posiadanych danych
wynika, że w 2008 r. wśród nowoprzyznawanych emerytur wojskowych mniej niż połowę
(47%) stanowiły świadczenia przyznane z tytułu wysługi wynoszącej ponad 25 lat, podczas
gdy w 2002 r. ten wskaźnik wynosił ponad 63%. Ponad 7% nowoprzyznanych w 2008 r.
emerytur wojskowych przyznano z tytułu minimalnej wysługi 15 lat służby ( w 2002 r. -
2%).
2
Aktualne i prognozowane warunki demograficzne i gospodarcze spowodowały
konieczność zreformowania systemu emerytalnego w Polsce, w szczególności poprzez
podniesienie wieku emerytalnego i ewolucyjną likwidację uprawnień do wcześniejszej
emerytury. Założenie to zostało zrealizowane jedynie w odniesieniu do powszechnego
(pracowniczego) systemu, obowiązującego od 1 stycznia 1999 r. Przyjęto jako powszechnie
obowiązujący wiek emerytalny na poziomie 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn,
uzależniając jednocześnie prawo do gwarantowanego minimalnego poziomu emerytury w
nowym systemie od spełnienia warunku posiadania minimalnego stażu ubezpieczenia (20
lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn).
W dalszym ciągu obowiązują w systemie ubezpieczeń społecznych odrębne systemy
emerytalne górników, rolników i służb mundurowych, zawierające rozwiązania
niedostosowane do uwarunkowań społeczno-gospodarczych. Utrzymanie dotychczasowych
rozwiązań zawartych w tych systemach emerytalnym spowoduje dalsze drastyczne
pogorszenie stanu finansów publicznych.
Zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszy służb mundurowych powinno być
traktowane jako integralna część systemu ubezpieczenia społecznego. Ocena
szczegółowych rozwiązań zawartych w tych systemach, z punktu widzenia konstytucyjnych
zasad równości i sprawiedliwości społecznej, nie może więc być kwestionowana
okolicznością, że rozwiązania te mają swe uzasadnienie w "specyfice" danego systemu (por.
orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 września 1997 r. sygn. akt K 25/96, OTK
ZUNr3-4, poz. 36).
System ubezpieczeń społecznych powinien mieć w zasadzie powszechny i jednolity
charakter. Z tych względów regulacja uzależniająca nabycie prawa do emerytury przez
funkcjonariuszy służb mundurowych jedynie od spełnienia warunku wysługi (15 lat w
służbie) pozbawiona jest - moim zdaniem - racjonalnego uzasadnienia i może nasuwać
wątpliwości konstytucyjne. Ponadto analiza systemów emerytalnych służb mundurowych
obowiązujących w niektórych innych państwach unijnych lub NATO wskazuje wyraźnie, że
obok wydłużenia okresu służby konieczne jest wprowadzenie granicy wieku emerytalnego
oraz wydłużenie okresu służby, z którego ustalana jest podstawa wymiaru świadczenia.
Niezbędne jest także zróżnicowanie warunków nabywania prawa do emerytury w
zależności od rodzaju służby.
Przedstawiając powyższe uprzejmie proszę Pana Premiera o zajęcie stanowiska w
kwestii przewidywanych zmian systemu emerytalnego służb mundurowych oraz terminu ich
wdrożenia.


Oczywiście list skierowany jest do Pana Premiera Donalda Tuska przez Rzecznika Praw Obywatelskich Janusza Kochanowskiego (ja osobiście list potraktowałem jak fraszkę Kochanowskiego ale nie tego). Pozdrawiam wszystkich forumowiczów.

Offline PatiMDP

  • Pati... ale już nie MDP :)
  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 292
  • Członek Zarządu, ratownik - kierowca
    • OSP Praszka
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1261 dnia: Wrzesień 21, 2009, 19:56:32 »
No tak, ja już sobie wyobrażam 60 kilku letniego strażaka na drabinie lub wynoszącego dorosłą osobę z budynku. :huh: Gratulacje dla rządzących. :-\ Przecież to wielkie zagrożenie dla niego, kolegów i zagrożonych cywilów, a co jeśli stan zdrowia nie pozwoli na dopełnienie służby? Rencina?
Mercedes Benz Atego 1629 GCBA 4,5/16
Mercedes Benz 409 GLBA 1/8+RD
IFA SD30

Offline 085

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 423
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1262 dnia: Wrzesień 21, 2009, 20:35:05 »
Ja bym tego Pana specjalizującego się w obronie praw przestępców wysyłał codziennie na trzy śmietniki i jeden wypadek. Jakby się nawdychał smrodu i naoglądał flaków, to by przestał histeryzować o młodych strażakach, zarabiających emeryturą kokosy po 15 latach służby. Tak, jakby przechodzenie po 15 latach na emę było jakąś naprawdę powszechną praktyką...

Offline Butel

  • Administrator
  • *
  • Wiadomości: 7.694
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1263 dnia: Wrzesień 24, 2009, 06:56:02 »
Wystąpienie Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych do Pana Donalda Tuska.
Cytuj
Pan Donald TUSK PREMIER RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
Warszawa, 22.09.2009 r.
ZZ-944/2009
 
Pan Donald TUSK
 
PREMIER RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Całe środowisko służb mundurowych jest poruszone i zbulwersowane wystąpieniem Rzecznika Praw Obywatelskich do Pana Premiera o szybkie wdrożenie zmian w systemach emerytalnych służb mundurowych.
Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych reprezentuje służby odpowiadające za bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne Państwa. Reprezentujemy służby, których funkcjonariusze działając w imieniu i w interesie Państwa bardzo często stają w obliczu wypełnienia składanej roty ślubowania i wypełniają ją do końca, tracąc życia i zdrowie. W niepodległej Rzeczpospolitej taki tragiczny los spotkał już 123 policjantów.
Jest dla nas rzeczą niebywałą, aby Rzecznik Praw Obywatelskich, bez gruntownej analizy, wpisywał się do chóru populistów i domagał się szybkiego wdrożenia zmian w systemie, który dotyczy służb mundurowych.
My, jako reprezentant środowiska, niejednokrotnie domagamy się pilnej interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich tam, gdzie łamane są nasze prawa konstytucyjne.
Wielokrotnie zwracamy się do Rzecznika o interwencję, a nasze apele pozostają bez jakiegokolwiek zainteresowania.
Nie znamy powodów dla których Rzecznik Praw Obywatelskich domaga się, aby system emerytalny służb mundurowych był integralną częścią zabezpieczenia społecznego, ale doceniając to zainteresowanie proponujemy Panu Rzecznikowi analizę ustaw pragmatycznych wszystkich służb mundurowych z punktu widzenia konstytucyjnych zasad równości i sprawiedliwości społecznej. Propozycja zróżnicowania warunków nabywania prawa do emerytury w zależności od rodzaju służby, w ocenie Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych, jest wyraźnie niekonstytucyjna i ten fakt proponujemy poddać wnikliwej analizie Rzecznikowi Praw Obywatelskich.
 
Panie Premierze
Analizując wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich wnosimy o odrzucenie przedstawionych propozycji rozwiązań. Uważamy, że wystąpienie Rzecznika nie znajduje umocowania w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 1987 roku o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2001 roku, Nr 14, poz. 147).
w imieniu Federacji
Przewodniczący
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
Antoni DUDA


Cytuj
Pan Janusz KOCHANOWSKI - RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
Warszawa, 22.09.2009 r.
ZZ-945/2009
Pan Janusz KOCHANOWSKI
RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
W związku z upublicznionym pismem jakie był Pan uprzejmy skierować do Pana Donalda Tuska – Prezesa Rady Ministrów, L.dz. RPO – 584481-III/08/LN z 11 września 2009 roku w „ kwestii konieczności szybkiego wdrożenia zmian w systemie emerytalnym służb mundurowych”, uprzejmie proszę o informację W związku z jakim rozpatrywanymi sprawami przedstawił Pan Premierowi wnioski zawarte w treści cytowanego pisma. Jednocześnie, uprzejmie proszę o przekazanie, powołanej w treści pisma analizy systemów emerytalnych państw unijnych i państw NATO, wskazanej w tym wystąpieniu jako uzasadnienie niezbędności realizacji przedstawionego wniosku. Ponadto proszę, aby zechciał Pan dokonać analizy ustaw pragmatycznych wszystkich służb mundurowych z punktu widzenia konstytucyjnych zasad równości i sprawiedliwości społecznej. Propozycja zróżnicowania warunków nabywania prawa do emerytury w zależności od rodzaju służby, w ocenie Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych, jest wyraźnie niekonstytucyjna. Na marginesie pragnę zauważyć, że przywoływane dane biur emerytalnych są nierzetelne, gdyż pomijają okresy wysługi inne niż „mundurowe”. Nasze wielokrotne wystąpienia w tej sprawie były zbywane informacją, że ZER nie prowadzi takiej statystyki. Uważamy, że takie postępowanie zasługuje na interwencję Pana Rzecznika. 
W załączeniu przekazuję pismo jakie w imieniu Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych skierowałem do Prezesa Rady Ministrów – Pana Donalda Tuska.
 

                                                                                             Przewodniczący
                                                                            Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
                                                                                                 Antoni DUDA
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2009, 20:40:37 wysłana przez Butel »
Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE     prof. Jerzy Bralczyk

Offline jasnowidz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 24
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1264 dnia: Październik 04, 2009, 12:02:20 »
ciekawe czym nas zaskoczy jutro gazeta wyborcza, może kolejny raz dowiemy się o czymś nowym z prasy, a nie od przełożonych.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1265 dnia: Październik 13, 2009, 10:08:37 »
Odpowiedź Rzecznika Praw Obywatelskich na wystąpienie  Federacji Służb  Mundurowych

http://www.zzsflorian.pl/pokaz.php?id=286

Cytuj
W odpowiedzi na wystąpienie z dnia 22 września br., działając z upoważnienia Rzecznika Praw Obywatelskich uprzejmie informuję, co następuje.
Rzecznik Praw Obywatelskich jest adresatem wielu skarg, wskazujących na konieczność szybkiego wdrożenia zmian w systemie emerytalnym służb mundurowych, górników i rolników. W opinii Rzecznika zawarte w ramach tych systemów rozwiązania nie są dostosowane do uwarunkowań społeczno-gospodarczych, a ponadto ich utrzymanie spowoduje dalsze drastyczne pogorszenie stanu finansów publicznych.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.) oraz art. 12 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 68 ze zm.) emerytura przysługuje policjantowi (żołnierzowi, funkcjonariuszowi) zwolnionemu z zawodowej służby, który w dniu zwolnienia z tej służby posiada 15 lat służby. Zatem jedynym warunkiem nabycia prawa do emerytury przez żołnierza zawodowego i funkcjonariusza służb mundurowych jest 15-letnia wysługa lat w służbie oraz zwolnienie ze służby, natomiast żadnego znaczenia nie ma wiek uprawnionego. W rezultacie uprawnienia emerytalne nabywają osoby w relatywnie młodym wieku, które z reguły kontynuują działalność zarobkową przy zachowaniu prawa do wypłaty co najmniej połowy świadczenia. Aktualne i prognozowane warunki demograficzne i gospodarcze spowodowały konieczność zreformowania systemu emerytalnego w Polsce, w szczególności poprzez podniesienie wieku emerytalnego i ewolucyjną likwidację uprawnień do wcześniejszej emerytury. Założenie to zostało zrealizowane jedynie w odniesieniu do powszechnego (pracowniczego) systemu,obowiązującego od 1 stycznia 1999 r. Przyjęto jako powszechnie obowiązujący wiek emerytalny na poziomie 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, uzależniając jednocześnie prawo do gwarantowanego minimalnego poziomu emerytury w nowym systemie od spełnienia warunku posiadania minimalnego stażu ubezpieczenia (20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn).
Zdaniem Rzecznika zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszy służb mundurowych powinno być traktowane jako integralna część systemu ubezpieczenia społecznego. Ocena szczegółowych rozwiązań zawartych w tych systemach, z punktu widzenia konstytucyjnych zasad równości i sprawiedliwości społecznej, nie może więc być kwestionowana okolicznością że rozwiązania te mają swe uzasadnienie w "specyfice" danego systemu (por. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 września 1997 r. sygn. akt K 25/96, OTK ZU Nr 3-4, poz. 36). System ubezpieczeń społecznych powinien mieć w zasadzie powszechny i jednolity charakter. Z tych względów regulacja uzależniająca nabycie prawa do emerytury przez funkcjonariuszy służb mundurowych jedynie od spełnienia warunku wysługi (15 lat w służbie) pozbawiona jest racjonalnego uzasadnienia i może nasuwać wątpliwości konstytucyjne. Ponadto analiza systemów emerytalnych służb mundurowych obowiązujących w niektórych innych państwach unijnych lub NATO wskazuje wyraźnie, że obok wydłużenia okresu służby konieczne jest wprowadzenie granicy wieku emerytalnego oraz wydłużenie okresu służby, z którego ustalana jest podstawa wymiaru świadczenia. Ponadto niezbędne jest także zróżnicowanie warunków nabywania prawa do emerytury w zależności od rodzaju służby.
Przedstawiając powyższe Rzecznik zwrócił się do Prezesa Rady Ministrów o zajęcie stanowiska w kwestii przewidywanych zmian systemu emerytalnego służb mundurowych oraz terminu ich wdrożenia.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1266 dnia: Październik 13, 2009, 11:52:34 »
Cytuj
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 10745

w sprawie stosowania przepisów emerytalnych wobec funkcjonariuszy Policji i innych służb mundurowych, którzy odeszli na emeryturę (rentę) przed dniem 1 stycznia 1999 r.

   Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma (sygn. SPS-023-10745/09) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Bronisława Dutki z dnia 17 lipca 2009 r. w sprawie stosowania przepisów emerytalnych wobec funkcjonariuszy Policji i innych służb mundurowych, którzy odeszli na emeryturę (rentę) przed dniem 1 stycznia 1999 r., uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Na wstępie wyjaśnić należy, że zasady przyznawania emerytur dla funkcjonariuszy Policji i innych służb mundurowych uprawnionych do zaopatrzenia emerytalnego określa ustawa z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67, z późn. zm.). Przepisy ustawy mają zastosowanie zarówno do funkcjonariuszy przyjętych do służby przed dniem 2 stycznia 1999 r., jak i przyjętych do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r.

   Zgodnie z art. 12 ww. ustawy emerytura policyjna przysługuje funkcjonariuszowi, który w dniu zwolnienia ze służby posiada 15 lat służby w: Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub Służbie Więziennej; obliczonej z uwzględnieniem okresów z nią równorzędnych, wskazanych w art. 13 ustawy; z wyjątkiem funkcjonariusza, który ma ustalone prawo do emerytury określonej w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.).

   Do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 166, poz. 1609, z późn. zm.), którą dokonano nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...), wysokość emerytury policyjnej obliczana była jednakowo dla wszystkich funkcjonariuszy służb mundurowych objętych tą ustawą. Natomiast od dnia 1 października 2003 r., tj. od dnia wejścia w życie ww. ustawy, wysokość emerytury policyjnej ustalana jest odmiennie dla funkcjonariuszy pozostających w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r. i dla funkcjonariuszy, który zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r.

   Zgodnie z ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...) do wysługi emerytalnej funkcjonariusza pozostającego w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r., który spełnia przesłanki określone w art. 12, zalicza się, poza okresami służby i okresami równorzędnymi ze służbą, posiadane przed przyjęciem do służby okresy składkowe i nieskładkowe w rozumieniu ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Do wysługi zalicza się także przypadające po zwolnieniu ze służby okresy zatrudnienia przed dniem 1 stycznia 1999 r. w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy oraz okresy opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe po dniu 31 grudnia 1998 r. lub okres nieopłacania składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia.

   Natomiast zgodnie z art. 15a ustawy funkcjonariusz, który wstąpił do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r. i legitymuje się 15-letnim okresem służby (łącznie z okresami równorzędnymi ze służbą), otrzyma emeryturę policyjną tylko za okresy służby. Za okresy składkowe i nieskładkowe poprzedzające służbę lub składkowe po służbie otrzyma emeryturę z systemu ubezpieczeń społecznych (z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wypłacaną przez ZUS) oraz emeryturę dożywotnią ze składek emerytalnych wpłacanych do OFE, jeżeli przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego.

   W związku więc z powyższym stwierdzić należy, że przepisy ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...) mają zastosowanie zarówno w stosunku do funkcjonariuszy służb mundurowych, którzy przeszli na zaopatrzenie emerytalne przed dniem 1 stycznia 1999 r., jak i funkcjonariuszy, którzy odeszli na emeryturę policyjną po tej dacie.

   Odnosząc się natomiast do kwestii rewaloryzacji świadczeń emerytalnych emerytów policyjnych, którzy przeszli na emeryturę przed dniem 1 stycznia 1999 r., uprzejmie wyjaśniam, że ostatniej rewaloryzacji (przeliczenia) policyjnych świadczeń emerytalnych dokonano w 1994 r. na podstawie art. 58 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...) i zarządzenia ministra spraw wewnętrznych nr 31 z dnia 24 maja 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad przeliczenia uposażenia funkcjonariuszy dla celów emerytalnych (Dz. Urz. Nr 2, poz. 26). Przeliczeniu podlegały emerytury i renty przyznane na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. przed dniem 26 maja 1994 r.

   Ponadto dodać należy, że od dnia wejścia w życie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...) podstawę waloryzacji świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego stanowi art. 6 ww. ustawy.

   Zgodnie z pierwotnym brzmieniem ww. przepisu emerytury i renty policyjne podlegały waloryzacji w takim samym stopniu i terminie, w jakim następował wzrost uposażenia funkcjonariuszy pozostających w służbie i zajmujących analogicznie zaszeregowane stanowiska.

   Powyższe zasady waloryzacji uległy zmianie od dnia 1 stycznia 1999 r., tj. od dnia wejścia w życie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

   Zgodnie z art. 6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...), w nowym brzmieniu nadanym przez art. 160 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, emerytury i renty z zaopatrzenia emerytalnego od dnia 1 stycznia 1999 r. podlegają waloryzacji na zasadach i w terminach przewidzianych w przepisach ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

   Jednocześnie art. 179 ustawy o emeryturach i rentach z FUS wprowadzał dodatkową waloryzację policyjnych świadczeń emerytalno-rentowych w 1999 r.

   Na podstawie wskazanej regulacji świadczenia zostały zwaloryzowane od 1 stycznia 1999 r. Natomiast waloryzacji świadczeń na podstawie art. 6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...), w znowelizowanym brzmieniu, dokonano od dnia 1 czerwca 1999 r.

   Podkreślić należy, że przepisy nowelizujące zasady waloryzacji policyjnych świadczeń emerytalno-rentowych badane były przez Trybunał Konstytucyjny pod kątem zgodności z zasadą ochrony praw nabytych. W wydanym w tej sprawie wyroku z dnia 20 grudnia 1999 r. (sygn. akt: K 4/99) Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepis art. 160 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest zgodny z art. 2 konstytucji.

   W uzasadnieniu trybunał wskazał, iż pomimo że zakwestionowane przepisy zmieniły w stosunku do określonej grupy świadczeniobiorców metodę (mechanizm) waloryzacji, zachowały samo założenie stabilnej wartości ekonomicznej otrzymywanych świadczeń oraz przewidziały mechanizm umożliwiający jego urzeczywistnienie. W związku z powyższym przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS nie pozbawiły świadczeniobiorców prawa do waloryzacji świadczeń, a jedynie wprowadziły inne zasady waloryzowania ich wysokości.

   Trybunał Konstytucyjny zauważył także, że zasada równości wobec prawa wręcz uzasadniała dokonaną zmianę polegającą na zrównaniu zasad waloryzacji świadczeń emerytalnych służb mundurowych (i to niezależnie od daty zakończenia przez funkcjonariuszy służby) z zasadami dotyczącymi pracowników, stwierdzając, że ˝istotna podmiotowo różnica (podstawa zróżnicowania statusu prawnego) ma tu miejsce do czasu pozostawania w służbie, co wyraża się między innymi systemem płacenia składek i odrębnymi warunkami nabycia praw do świadczeń, natomiast później osoba taka staje się przede wszystkim emerytem i winna zasadniczo podlegać ogólnym regulacjom dotyczącym tej grupy osób˝. W konkluzji swych rozważań Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że ˝biorąc pod uwagę omówiony wyżej zakres modyfikacji prawa do waloryzacji, który nie dotyczył istoty tego prawa, oraz okoliczności uzasadniające tę modyfikację, a więc: dokonaną głęboką reformę całego systemu emerytalnego, potrzebę zachowania wewnętrznej sprawiedliwości i spójności systemu oraz kryzys w finansowaniu ubezpieczeń społecznych, Trybunał Konstytucyjny nie dopatrzył się w tym przypadku niezgodnego z ustawą zasadniczą arbitralnego ograniczenia zasady ochrony praw nabytych, stanowiącej element zasady państwa prawnego˝.

   Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy, a także wskazany wyrok Trybunału Konstytucyjnego, należy uznać, iż decyzje waloryzacyjne wydane przez organ emerytalny od roku 1999 są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

   Jednocześnie uprzejmie informuję, iż wszystkim osobom, które wystąpiły do organu emerytalnego o przeliczenie świadczeń ustalonych od 1999 r., zostały wydane decyzje odmawiające uchylenia decyzji waloryzacyjnych wydanych po dniu 1 stycznia 1999 r. W uzasadnieniu decyzji w sposób szczegółowy wyjaśniono obowiązujące zasady waloryzacji świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego, wskazując również ww. wyrok Trybunału Konstytucyjnego.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Sosnowski

   Warszawa, dnia 19 sierpnia 2009 r.


Cytuj

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 10953

w sprawie emerytów w służbach mundurowych

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 21 sierpnia 2009 r. (sygn. SPS-023-10953/09) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Krzysztofa Putry w sprawie emerytów w służbach mundurowych uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   W jednostkach organizacyjnych Policji na dzień 31 grudnia 2007 roku zatrudnionych było 869 emerytów służb mundurowych, zaś na dzień 31 grudnia 2008 r. - 1198 emerytów służb mundurowych.

   W analogicznym okresie w jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej liczba zatrudnionych emerytów służb mundurowych wynosiła:

   - w 2007 r. - 165 osób, co stanowiło 4,21% ogółu pracowników zatrudnionych w Straży Granicznej,

   - w 2008 r. - 202 osoby, co stanowiło 4,95% ogółu pracowników zatrudnionych w Straży Granicznej.

   W jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej liczba emerytów mundurowych zatrudnionych na koniec roku 2007 wynosiła 162 osoby (ogółem 124,85 etatów), co stanowiło 11,50% ogółu zatrudnionych pracowników cywilnych. Natomiast na koniec 2008 r. liczba emerytów mundurowych w jednostkach organizacyjnych PSP wynosiła 183 osoby (ogółem 143,55 etatów), co stanowiło 11,12% ogółu zatrudnionych pracowników cywilnych. Nadmienić należy, iż powyższy stan związany jest z wypełnianiem dyspozycji zawartej w art. 2 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o ustanowieniu ˝Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009˝ (Dz. U. Nr 35, poz. 213), która stanowi, iż przedsięwzięcia związane z realizacją programu obejmą również zmianę struktury i stanu etatowego formacji polegającą na zastąpieniu części funkcjonariuszy pracownikami cywilnymi.

   Na gruncie obowiązującego prawa nie jest możliwe podjęcie działań zmierzających do przeciwdziałania zatrudnianiu w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej emerytów służb mundurowych, bowiem art. 113 Kodeksu pracy stanowi, iż jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, jest niedopuszczalna.

   Należy również wskazać, iż rekrutacja kandydatów na stanowiska pracy w jednostkach organizacyjnych Policji, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej odbywa się w trybie konkursowym, co oznacza, że w trakcie procedury kwalifikacyjnej wyłaniani są kandydaci, którzy w najwyższym stopniu spełniają stawiane im wymagania, a dobór kandydatów dokonywany jest spośród wszystkich ofert spełniających wymogi formalne.

   Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, póz. 1505) w służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która:

   - jest obywatelem polskim,

   - korzysta z pełni praw publicznych,

   - nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,

   - posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy,

   - cieszy się nieposzlakowaną opinią.

   Jednocześnie art. 6 ww. ustawy stanowi, iż każdy obywatel ma prawo do informacji

   o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny. Kierownicy jednostek organizacyjnych prowadzą ogólnodostępny otwarty nabór kandydatów na stanowiska urzędnicze, przewidziane dla pracowników korpusu służby cywilnej, działając na podstawie przepisów ww. ustawy, poprzez systematyczne upowszechnianie informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej w kierowanym przez siebie urzędzie, umieszczanie ogłoszeń w miejscu powszechnie dostępnym na terenie urzędu, a także poprzez publikowanie ich w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

   Wobec powyższego wprowadzenie zakazu zatrudniania emerytów służb mundurowych w jednostkach organizacyjnych Policji, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej byłoby sprzeczne z obecnie obowiązującym prawem, a pracodawcy narażeni byliby na zarzut dyskryminacji w zatrudnianiu.

   Ponadto przyszły pracodawca informuje na bieżąco powiatowe urzędy pracy, właściwe ze względu na siedzibę pracodawcy lub miejsce wykonywania pracy o przypadkach prowadzenia naboru kandydatów na stanowiska nienależące do korpusu służby cywilnej (np.: kierowca, mechanik samochodowy, sprzątaczka, rzemieślnik, telefonistka itp.), a należące do grupy stanowisk pomocniczych i obsługi, tj. nieobjętych mnożnikowym systemem wynagradzania, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j.: Dz. U. z 2008 r. Nr 69, póz. 415, z późn. zm.).

   Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 34 ust. l ustawy o służbie cywilnej - osoba zwolniona z zawodowej służby wojskowej, pełnionej na stanowisku służbowym w Ministerstwie Obrony Narodowej lub terenowym organie administracji rządowej podległym ministrowi obrony narodowej, wskutek wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej może zostać zatrudniona w tej jednostce organizacyjnej na stanowisku pracy utworzonym w miejsce zlikwidowanego stanowiska służbowego lub stanowisku równorzędnym.

   Jednocześnie pragnę poinformować, iż w kwestii udzielenia szczegółowych informacji dotyczących liczby zatrudnionych emerytów ze służb mundurowych w Wojsku Polskim właściwym jest minister obrony narodowej.

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Sosnowski

   Warszawa, dnia 8 września 2009 r.



Cytuj
Odpowiedź ministra obrony narodowej

na interpelację nr 10953

w sprawie emerytów w służbach mundurowych

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pana posła Krzysztofa Putry w sprawie emerytów w służbach mundurowych (znak: SPS-023-10953/09), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

   Według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej zatrudnionych było 6341 pracowników wojska będących emerytami i rencistami wojskowymi (w tym w korpusie służby cywilnej - 139 osób), co stanowiło ok. 12,9% ogółu zatrudnionych, natomiast na dzień 31 grudnia 2008 r. stan zatrudnienia w tej grupie pracowników wynosił 6646 osób (w tym 144 w korpusie służby cywilnej), co stanowiło 13% ogółu zatrudnionych.

   Na podstawie przepisów art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892, z późn. zm.) oraz art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) osoby zwolnione z zawodowej służby wojskowej na podstawie przyczyn wymienionych w art. 111 i 112 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych korzystają z pierwszeństwa przy zatrudnianiu na stanowiskach związanych z obronnością kraju w administracji publicznej i jednostkach samorządu terytorialnego.

   Ponadto zgodnie z art. 6 ustawy o służbie cywilnej nabór pracowników ma charakter otwarty i konkurencyjny. Na tej podstawie wszystkie zainteresowane osoby spełniające wymogi określone w art. 4 tej ustawy mogą ubiegać się o zatrudnienie w resorcie obrony narodowej. Także na podstawie art. 34 ustawy osoby zwolnione z zawodowej służby wojskowej pełnionej na stanowisku służbowym w resorcie obrony narodowej wskutek wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej mogą zostać zatrudnione w danej jednostce organizacyjnej na stanowisku pracy utworzonym w miejsce zlikwidowanego stanowiska służbowego lub też na stanowisku równorzędnym.

   Byli żołnierze zawodowi ze względu na szczególny charakter ich wykształcenia, doświadczenia wojskowego, jak również wiedzy specjalistycznej zatrudniani są głównie na stanowiskach wymagających szczegółowej wiedzy m.in. z zakresu budowy i obsługi sprzętu wojskowego, taktyki i zadań operacyjnych, zagadnień logistycznych itp.

   Według nomenklatury stanowisk obowiązującej w resorcie obrony narodowej byli żołnierze zawodowi zajmują stanowiska specjalistów, techników, inspektorów, a także kierowników jednostek i komórek organizacyjnych. Pragnę również poinformować, że pracodawcy wojskowi, zatrudniając emerytów wojskowych, nie ponoszą kosztów związanych z przeszkoleniem czy nabyciem przez pracownika dodatkowych kwalifikacji zawodowych.

   Ponadto emeryci wojskowi posiadają znajomość specyfiki pracy w wojsku, posiadają również liczne dodatkowe uprawnienia, w tym poświadczenia bezpieczeństwa i certyfikaty Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, które stanowią w resorcie obrony narodowej jedno z ważniejszych kryteriów przy naborze nowych pracowników.

   Należy również zauważyć, że w resorcie obrony narodowej występują trudności z pozyskaniem pracowników o wysokich kwalifikacjach zawodowych oraz na stanowiska deficytowe na rynku pracy, jak np. stanowiska audytorów wewnętrznych, radców prawnych, inspektorów nadzoru inwestycyjnego i pracowników służby BHP oraz innych specjalistów w zawodach technicznych. Niejednokrotnie zatrudnienie na tych stanowiskach byłych żołnierzy zawodowych stanowi jedyną możliwość ich obsadzenia. Niskie wynagrodzenia oraz wysokie, często specjalistyczne wymagania dotyczące kwalifikacji na wskazanych wyżej stanowiskach są powodem braku dostępności innych kandydatów.

   Ponadto należy podkreślić, że zakazanie pracodawcom wojskowym przyjmowania do pracy byłych żołnierzy zawodowych byłoby niezgodne z art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.) oraz przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), ponieważ w myśl postanowień tych aktów prawnych byłaby to dyskryminacja w zatrudnieniu. Stanowiłoby to również naruszenie wspomnianych przepisów ustaw o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o służbie cywilnej przyznających pierwszeństwo w zatrudnieniu byłym żołnierzom zawodowym.

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.

   Łączę wyrazy szacunku i poważania

   Minister

   Bogdan Klich

   Warszawa, dnia 15 września 2009 r.





« Ostatnia zmiana: Październik 13, 2009, 11:59:33 wysłana przez grzela »

Offline emer

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 983
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1267 dnia: Październik 18, 2009, 09:33:23 »
 GW:- Plan na najbliższe lata to małe kroki. A co z wielkimi np. reformą KRUS czy emerytur mundurowych? -

D. Tusk: "Będzie to co możliwe. Reforma emerytur mundurowych jest mało prawdopodobna, bo prezydent już dał sygnał, że ją zawetuje....."

wywiad:Gazeta wyborcza.

Czyżby odejście z rządu G.S. to krok do zaniechania prac nad reformą... poczekamy zobaczymy

Offline oko1968r

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1268 dnia: Październik 18, 2009, 21:26:42 »
Prezydent Kaczyński jest za służbami mundurowymi. Wszelkie zmiany dotyczące zmian emerytur w tek branży są dla niego nierealne. Rządy Tuska natomiast nie i trwaja prace nad zmianami. Obecne wywalenie Schetyny oddali tylko te zmiany i nic poza tym.

Offline piotr998

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.787
  • Najciekawsze historie pisze samo życie.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1269 dnia: Październik 19, 2009, 09:38:55 »
Prezydent Kaczyński jest za służbami mundurowymi. ...
Obawiam się że bliższe prawdy będzie stwierdzenie > Prezydent Kaczyński jest przeciwko Premierowi Tuskowi i Platformie Obywatelskiej, a poparcie mundurowych jest tylko jedną z form wojny między PO a PIS.
Nie mniej mundurowi (w tym strażacy) winni coś na tym ugrać.  ^_^
"Tam, gdzie wszyscy myślą to samo, w ogóle niewiele się myśli" - H.Geissler
"Kłócić się nie należy, ale jest obowiązkiem jasno określić przeciwstawny punt widzenia." - J.W.Goethe

Offline jasnowidz

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 24
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1270 dnia: Październik 25, 2009, 15:07:54 »
ciekawe jak długo będą czekać na odprawe na mazowszu strażacy którzy odeszli na emke, czyżby kara, że nie dali wiary do końca złotoustemu naszemu kochanemu byłemu ministrowi

Offline Ogniowy

  • ASP. SZTAB W ST. SPOCZYNKU
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 700
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1271 dnia: Październik 25, 2009, 19:37:58 »
ciekawe jak długo będą czekać na odprawe na mazowszu strażacy którzy odeszli na emke, czyżby kara, że nie dali wiary do końca złotoustemu naszemu kochanemu byłemu ministrowi
A ciekawostką jest to że nawet jak dostaniemy, to bez żadnych odsetek jak poinformowała mnie Pani Księgowa z  KW...jak chcecie odsetki to do sądu - cytuję. A może tak zebrać bractwo i złożyć pozew zbiorowy??? Teraz już można i nieźle byśmy na tym zarobili....
A teraz to ja mam wszystko w ...... 
pamięci...

Offline piotr998

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.787
  • Najciekawsze historie pisze samo życie.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1272 dnia: Październik 26, 2009, 10:29:53 »
... A może tak zebrać bractwo i złożyć pozew zbiorowy??? Teraz już można i nieźle byśmy na tym zarobili....
A co robią związki zawodowe? Czyżby funkcyjni zapomnieli kogo reprezentują? A może boją się o swoje stołki ... :rolleyes:
"Tam, gdzie wszyscy myślą to samo, w ogóle niewiele się myśli" - H.Geissler
"Kłócić się nie należy, ale jest obowiązkiem jasno określić przeciwstawny punt widzenia." - J.W.Goethe

Offline Ogniowy

  • ASP. SZTAB W ST. SPOCZYNKU
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 700
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1273 dnia: Październik 26, 2009, 11:30:00 »
... A może tak zebrać bractwo i złożyć pozew zbiorowy??? Teraz już można i nieźle byśmy na tym zarobili....
A co robią związki zawodowe? Czyżby funkcyjni zapomnieli kogo reprezentują? A może boją się o swoje stołki ... :rolleyes:

Wypisałem się z ZZ po odejściu na emeryturę, funkcyjni w jedną tutkę z Komendantami grają a poza tym jak plotki niosą to już sobie załatwiają pracę na lotnisku w Modlinie i gdzieś mają takich jak my.
A teraz to ja mam wszystko w ...... 
pamięci...

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...