Autor Wątek: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?  (Przeczytany 1887295 razy)

Offline cul2

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 584
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1200 dnia: Maj 21, 2009, 22:42:23 »
Trzeba było odchodzić w lutym, miałbyś dodatkowo 6,1% więcej _ od marca rewaloryzacja emerytur ( ok. 200zł na czysto więcej).

Offline BIEDAK

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 6
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1201 dnia: Maj 24, 2009, 20:01:17 »
Brzydko mi to pachnie,obym się mylił.Emerytura dla WSZYSTKICH po wejściu nowej ustawy będzie wynosiła 45% po 20 latach służby.Czyżby związki dały ciała?Związki chciały 50%,chyba wiecie o jaki zapis mi chodzi.Ja jestem zdania,że i tak nas wykiwają.
« Ostatnia zmiana: Maj 25, 2009, 09:17:58 wysłana przez BIEDAK »

Offline hapek

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 116
  • what's wrong with your brain?
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1202 dnia: Maj 25, 2009, 18:41:14 »
Zgadzam się z przedmówcą i tak nas zrobia na szaro, narazie są tematy zastępcze (obchody dnia strażaka tu i tam,  zawody OSP i nie tylko a pote.....!? 
..."ważne są zasady, czym głupsze tym lepsze"...

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1203 dnia: Maj 27, 2009, 15:18:23 »
Cytuj
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 8860

w sprawie zaniechania prac w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczących założeń projektu ustawy o emeryturach i rentach dla funkcjonariuszy służb mundurowych

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 31 marca 2009 r. (sygn. SPS-023-8860/09) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Przemysława Gosiewskiego z dnia 23 marca 2009 r. w sprawie zaniechania prac w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczących założeń projektu ustawy o emeryturach i rentach dla funkcjonariuszy służb mundurowych uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Na wstępie pragnę zauważyć, że zasadniczym celem i ideą reformy systemu emerytalnego służb mundurowych jest stworzenie wszystkim funkcjonariuszom mundurowym godnych warunków pracy, odpowiedniej do niej płacy oraz satysfakcjonującej emerytury, czyli takiej sytuacji, w której dostrzegając zalety nowych rozwiązań, funkcjonariusze chcieliby pracować dłużej. Reforma daje możliwość wyboru między dwoma systemami i, co najważniejsze, nie odbiera praw nabytych. Z punktu widzenia interesów państwa istotne jest, żeby doświadczeni funkcjonariusze pracowali jak najdłużej, dlatego założenia do reformy systemu emerytalnego mają iść przede wszystkim w kierunku ograniczenia liczby osób odchodzących na emeryturę w młodym wieku.

   Przewiduje się, że reforma systemu emerytalnego służb mundurowych będzie wprowadzona od dnia 1 stycznia 2010 r. Nowy system emerytalny obejmie obligatoryjnie funkcjonariuszy, którzy wstąpią po raz pierwszy do służby w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego i Służbie Więziennej, od dnia 1 stycznia 2010 r.

   Zmiany zasad naliczania emerytur i rent inwalidzkich nie obejmą funkcjonariuszy, którzy w dniu wejścia w życie nowych przepisów emerytalnych będą posiadali co najmniej łącznie 15 lat stażu w służbie (do stażu zaliczana jest służba: w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego i Służbie Więziennej oraz formacjach je poprzedzających, a także służba wojskowa na zasadach zawartych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych). W stosunku do tych funkcjonariuszy będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowej ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67, z późn. zm.). Emerytura w wysokości 40% ostatniego uposażenia przysługiwać będzie po 15 latach służby i będzie wzrastać o 2,6% podstawy wymiaru za każdy kolejny rok służby, do maksymalnego wymiaru 75%. Bez żadnych zmian pozostaną zwiększenia emerytury (w tym z tytułu inwalidztwa o 15%) oraz doliczanie okresów pracy poza służbą oraz okresów innych składkowych lub nieskładkowych.

   Funkcjonariusze, którzy w dniu wejścia w życie nowych przepisów emerytalnych będą posiadali staż służby krótszy niż 15 lat, będą mieli prawo wyboru systemu emerytalnego, na podstawie którego chcą otrzymać w przyszłości świadczenia emerytalne. W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2010 r. będą mogli złożyć pisemne oświadczenie o przystąpieniu do nowego planu emerytalnego. W przypadku złożenia oświadczenia o wyborze planu emerytalnego funkcjonariusze ci będą nabywali świadczenia na zasadach dotyczących osób przyjętych do służby po raz pierwszy po 1 stycznia 2010 r.

   W przypadku niezłożenia oświadczenia o przystąpieniu do nowego systemu emerytura w wysokości 40% ostatniego uposażenia przysługiwać będzie po 15 latach służby i będzie wzrastać o 2,6% podstawy wymiaru za każdy kolejny rok służby, do maksymalnego wymiaru 75%, z zastrzeżeniem, iż:

   - podstawą wymiaru będzie średnie uposażenie z ostatnich 3 lat służby (tj. 1/36 uposażenia z ostatnich 36 miesięcy służby), wraz z dodatkami o charakterze stałym i nagrodami rocznymi,

   - emerytura nie będzie zwiększana z tytułu inwalidztwa w związku ze służbą (funkcjonariusz po osiągnięciu minimalnego stażu emerytalnego, który zostanie uznany za niezdolnego do służby w związku ze służbą, nie będzie miał prawa do zwiększenia emerytury z tego tytułu).

   Pozostałe zwiększenia wymiaru emerytury z tytułu szczególnych warunków służby nie ulegną zmianie.

   Funkcjonariusze przyjęci do służby po raz pierwszy od dnia 1 stycznia 2010 r. zostaną objęci nowym systemem emerytalnym. Objęcie nowym systemem będzie dotyczyło także tych funkcjonariuszy, którzy podejmą służbę po dniu 1 stycznia 2010 r., a przed tym dniem pełnili służbę, lecz w dniu 1 stycznia 2010 r. pozostawali poza służbą oraz według stanu na ten dzień nie nabyli prawa do świadczeń przewidzianych w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy (...). Wysokość świadczenia emerytalnego będzie określona procentowo w relacji do uposażenia otrzymywanego w okresie pełnienia służby, przy czym podstawą wymiaru będzie średnie uposażenie z ostatnich 3 lat służby (tj. 1/36 uposażenia z ostatnich 36 miesięcy służby), wraz z dodatkami o charakterze stałym i nagrodami rocznymi.

   Prawo do emerytury w wysokości 66% podstawy będzie nabywane po 25 latach służby. Następnie emerytura będzie wzrastać o 1,9% podstawy wymiaru, co rok aż do osiągnięcia 85% w 35. roku służby. Analogicznie do obecnej regulacji przez wysługę emerytalną rozumie się okres służby funkcjonariusza (z wyjątkiem zawieszenia w czynnościach służbowych) oraz okresy równoważne (czynna służba wojskowa).

   Świadczenia emerytalne będą zwiększane z uwagi na szczególne warunki służby (m.in. fizyczne zwalczanie terroryzmu, służba personelu lotniczego i jednostek pływających, służba w szczególnych warunkach) - analogicznie do aktualnej regulacji (z wyjątkiem zwiększenia z tytułu inwalidztwa w związku ze służbą), jednak do wysokości nie wyższej niż 85% podstawy wymiaru.

   Likwidacja zwiększenia emerytury z tytułu inwalidztwa oznacza, że funkcjonariusz po osiągnięciu minimalnego stażu emerytalnego (lub były funkcjonariusz pobierający świadczenie emerytalne), który zostanie uznany za niezdolnego do służby, przy jednoczesnym związku inwalidztwa ze służbą, nie będzie miał prawa do zwiększenia emerytury z tego tytułu. Funkcjonariusz po osiągnięciu minimalnego stażu emerytalnego, który zostanie uznany za niezdolnego do służby w związku ze służbą, będzie miał prawo wyboru świadczenia: renta inwalidzka albo emerytura bez zwiększenia z tytułu inwalidztwa.

   W nowym systemie emerytalnym, zgodnie z obecnie obowiązującym rozwiązaniem - art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy (...) - emerytura będzie należna za same okresy służby, bez doliczania okresów pracy czy okresów składkowych lub nieskładkowych. W przypadku pracy poza służbą emerytura należna po osiągnięciu wieku emerytalnego będzie wypłacana przez ZUS na zasadach powszechnych. W przypadku odejścia ze służby przed spełnieniem warunków do nabycia prawa do emerytury z systemu zaopatrzeniowego składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za okresy służby funkcjonariusza po 1998 r. zostaną przekazane do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, na zasadach obecnie obowiązujących (m.in. art. 69a ustawy o Policji czy art. 60a ustawy o Państwowej Straży Pożarnej).

   W 2009 r. Policja otrzymała 438 573 tys. zł na wzrost uposażeń funkcjonariuszy, co pozwoli - po dokonaniu przeszeregowań niektórych stanowisk służbowych oraz likwidacji kategoryzacji w oddziałach prewencji Policji - na podwyżki w wysokości ok. 282 zł (brutto) w przeliczeniu na każdego policjanta, z wyrównaniem od 1 stycznia 2009 r. Kwota podwyżki dla konkretnego funkcjonariusza będzie zależeć m.in. od stażu służby, grupy zaszeregowania, a także od opinii przełożonego, na podstawie której podejmowane będą decyzje o przyznaniu uznaniowego dodatku służbowego. Na kwotę podwyżki składają się następujące elementy:

   1. Obligatoryjne:

   - Podwyższenie mnożników kwoty bazowej o 0,17 (z 2,48 do 2,65): ok. 187 zł (brutto).

   - Waloryzacja uposażenia zasadniczego oraz dodatków (np. wysługi) ustalonych w relacji do kwoty bazowej (wzrost kwoty bazowej o 2% - z 1493,42 do 1523,29 zł): ok. 49 zł (brutto).

   2. Uznaniowy:

   - Podwyżki dodatków służbowych i funkcyjnych: 46 zł (brutto).

   Powyższe kwoty stanowią przeliczenie sum w poszczególnych działach na wszystkich funkcjonariuszy Policji. Przeciętne uposażenie w Policji z uwzględnieniem 1/12 nagrody rocznej w roku bieżącym wynosić będzie 4037 zł. Możliwości zwiększenia wynagrodzenia w kolejnych latach uzależnione są od wielkości środków przyznawanych przez Sejm RP w ustawie budżetowej.

   Należy wskazać, że założenia do projektu reformy emerytur służb mundurowych konsultowano ze związkami zawodowymi. Wychodząc naprzeciw postulatom związków zawodowych i funkcjonariuszy niezrzeszonych w tych organizacjach, w dniu 6 marca 2009 r. zaprezentowano zmodyfikowane założenia do reformy emerytur służb mundurowych. W projekcie starano się pogodzić obecnie obowiązujący system z potrzebami wynikającymi ze zmian społecznych i gospodarczych, które zachodzą w naszym kraju. Proponowane wprowadzenie zmian nie doprowadzi do osłabienia potencjału służb mundurowych, jak również nie naruszy praw nabytych funkcjonariuszy służb mundurowych.

   Zauważyć należy, iż wprowadzenie oszczędności budżetowych nie wpłynie negatywnie na warunki materialne policjantów i ich rodzin. Należy jednak podkreślić, że wyznaczniki wpływające na ocenę warunków pracy i płacy przez samych zatrudnionych mają wymiar społeczno-ekonomiczny oraz psychologiczny i wiążą się głównie z płacą odpowiadającą oczekiwaniom pracowników za ich faktyczny wkład osobisty w realizację zadań. W tym względzie należy spodziewać się w roku bieżącym poprawy wynikającej z przewidzianych podwyżek płac. Również poziom bezpieczeństwa w formacji, który przekłada się na ocenę komfortu pracy przez zatrudnione w niej osoby, nie ulegnie zmianom.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Sosnowski

   Warszawa, dnia 20 kwietnia 2009 r.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1204 dnia: Maj 27, 2009, 15:22:05 »
Cytuj
Interpelacja nr 9176

do ministra spraw wewnętrznych i administracji

w sprawie projektu zmiany ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym i rentowym służb mundurowych

   Szanowny Panie Ministrze! Przygotowany projekt zmian budzi powszechne zaniepokojenie i sprzeciw funkcjonariuszy służb mundurowych. Rozumiejąc konieczność zmiany obowiązującej ustawy, zdaniem służb, jakiekolwiek zmiany powinny być konsultowane przede wszystkim ze środowiskiem, którego dotyczą, i nie powinny naruszać praw nabytych. Zmiany ustawy powinny więc dotyczyć funkcjonariuszy, którzy zostaną przyjęci do służby po wejściu w życie nowelizacji.

   W jakim kierunku zmierzają działania legislacyjne w tym zakresie?

   W załączeniu przesyłam wyniki analizy ankiet policjantów województwa kujawsko-pomorskiego.*)

   Z poważaniem

   Poseł Janusz Dzięcioł

   Grudziądz, dnia 30 marca 2009 r.




Cytuj
Interpelacja nr 9342

do ministra spraw wewnętrznych i administracji

w sprawie braków kadrowych w służbach mundurowych

   Szanowny Panie Premierze! Tragiczne wydarzenie sprzed kilku dni w Kamieniu Pomorskim ukazuje, jak ważną role w zapewnieniu bezpieczeństwa mieszkańców naszego kraju odgrywa właściwa kondycja odpowiedzialnych za nie służb. Jak wynika z informacji docierających z terenu całej Polski, zarówno w straży pożarnej, jak i w Policji braki kadrowe zaczynają stanowić coraz bardziej poważny i znaczący problem. W wielu jednostkach PSP już w chwili obecnej brakuje strażaków. Jedynie operatywność dowódców oraz poświęcenie ze strony funkcjonariuszy pozwalają na zabezpieczenie gotowości gaśniczej.

   Również w Policji problem nadmiernej liczby wakatów zaczyna stwarzać coraz większe zagrożenie. Likwidacja tzw. służby kandydackiej, wynikająca z uzawodowienia armii, wydatnie przyczyni się do zmniejszenia liczby funkcjonariuszy w służbie patrolowej, szczególnie na terenie największych aglomeracji miejskich.

   Rodzi się zatem szereg pytań, w jaki sposób zatrzymać w służbie obecnie pracujących funkcjonariuszy PSP i Policji oraz przyciągnąć nowych. Tocząca się w ostatnich miesiącach żywa debata w sprawie zmiany dotychczasowych uprawnień emerytalnych ww. służb przyniosła już pierwsze negatywne efekty w postaci zwiększenia liczby wniosków o przejście funkcjonariuszy na wcześniejszą emeryturę. Należy jednocześnie wyraźnie podkreślić, że z mundurem zamierzają się pożegnać ci strażacy i policjanci, których z racji doświadczenia i umiejętności najbardziej będzie w najbliższym czasie brakować. Pogłębiające się braki kadrowe oraz fakt, iż liczba chętnych do wstąpienia w szeregi ww. służb może ulec zmniejszeniu z faktu gorszych niż dotychczas warunków emerytalnych, może sprawić, iż w najbliższych latach nie tylko subiektywne, lecz i obiektywne poczucie bezpieczeństwa obywateli naszego kraju zdecydowanie się pogorszy.

   Bardzo proszę Pana Premiera o odpowiedź: Jakie działania zamierza podjąć Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w celu zmniejszenia niedoborów kadrowych w służbach mundurowych? Proszę również o informację: W jaki sposób zamierza Pan Premier zatrzymać w pracy najbardziej doświadczonych i cennych funkcjonariuszy, którzy już zadeklarowali chęć odejścia z Policji, jak też z Państwowej Straży Pożarnej? W jaki sposób resort zrekompensuje ich brak, zdając sobie sprawę z czasu potrzebnego na wyszkolenie ewentualnych następców?

   Łączę wyrazy szacunku

   Poseł Krystyna Łybacka

   Poznań, dnia 20 kwietnia 2009 r.



Offline fireman

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.318
  • Ostatnia umiera nadzieja... no i powoli umiera:)
    • http://www.pl
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1205 dnia: Maj 27, 2009, 19:29:51 »
Warszawa, dn. 20 maja 2009 roku

KOMUNIKAT

".... punkty sporne ustalone w dniu 12 maja br. do założeń systemu emerytalnego służb mundurowych:
Wstępnie ustalono, że:
- funkcjonariusze będący w służbie na dzień wejścia w życie nowej ustawy emerytalnej zachowują dotychczasowe uprawnienia z możliwością wyboru nowego systemu;"



I znów zastosowane niejednoznacznych słów mogą doprowadzić i zapewne (jak to już było w historii PSP) doprowadzą do uwalenia strażaków i ich sytuacji. Tak juz było w przypadku 40 godzinnego tygodnia czasu słuzby zapis ustawy jest a jak to wygląda każdy widzi. 
funkcjonariusz bedący w służbie - czyli każdy nie ważne czy z 2 letnim czy 12 letnim stażem

Z tego co czytałem odpowiedzi na interpelację to wynika z nich, że dotychczasowe uprawnienia zachowają tylko te osoby, które w chwili wejścia w życie ustawy bedą posiadać 15 lat służby.


Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1206 dnia: Czerwiec 03, 2009, 14:17:20 »
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia .. 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej oraz ich rodzin (skierowany do uzgodnień międzyresortowych, z terminem zgłaszania uwag - 7 dni od otrzymania projektu)

http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/178/18179/Projekt_rozporzadzenia_Ministra_Spraw_Wewnetrznych_i_Administracji_z_dnia__2009_.html

http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/178/18180/Projekt_rozporzadzenia_Ministra_Spraw_Wewnetrznych_i_Administracji_z_dnia__2009_.html

Offline straszak 1

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 57
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1207 dnia: Czerwiec 05, 2009, 15:27:50 »
Dla mnie dodatkową kwestią jest to, iż nawet jeśli strażacy będący w służbie będą mogli odejść na EMKĘ na starych zasadach to nadal nie wiemy jak zostanie naliczona ich emerytura. Jeśli mamy zachować te stare zasady na których zostaliśmy przyjęci do służby to nie można dopuścić do tego aby naliczali nam emeryturę na nowych zasadach (to będzie duża strata finansowa). Być może coś przeoczyłem ale wydaje mi się że związki na ten temat milczą i nie ma jednoznacznej informacji.

Offline Ogniowy

  • ASP. SZTAB W ST. SPOCZYNKU
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 700
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1208 dnia: Czerwiec 05, 2009, 23:38:31 »
Dla mnie dodatkową kwestią jest to, iż nawet jeśli strażacy będący w służbie będą mogli odejść na EMKĘ na starych zasadach to nadal nie wiemy jak zostanie naliczona ich emerytura. Jeśli mamy zachować te stare zasady na których zostaliśmy przyjęci do służby to nie można dopuścić do tego aby naliczali nam emeryturę na nowych zasadach (to będzie duża strata finansowa). Być może coś przeoczyłem ale wydaje mi się że związki na ten temat milczą i nie ma jednoznacznej informacji.

BO:
-negocjacje się toczą i wszyscy mają coś do roboty
-nie sztuką jest zabić zajączka, należy go ciągle gonić
-o tym o czym się nie pisze, to się poprostu odpuszcza- na zasadzie wy nam to oddacie a my o tym nie wspomnimy.....
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2009, 09:33:53 wysłana przez Ogniowy »
A teraz to ja mam wszystko w ...... 
pamięci...

Offline Walczący z Ogniem

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1209 dnia: Czerwiec 06, 2009, 16:48:37 »
no a ja, ostatniego tego miesiąca odchodzę  -_- ,  swoje już przerobiłem.
Wszystko mam już podliczone.
Życzę wszystkim jak najbardziej pozytywnego zakończenia negocjacji.  :tuba:

Offline fireman

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.318
  • Ostatnia umiera nadzieja... no i powoli umiera:)
    • http://www.pl
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1210 dnia: Czerwiec 06, 2009, 23:24:32 »
Dla mnie dodatkową kwestią jest to, iż nawet jeśli strażacy będący w służbie będą mogli odejść na EMKĘ na starych zasadach to nadal nie wiemy jak zostanie naliczona ich emerytura. Jeśli mamy zachować te stare zasady na których zostaliśmy przyjęci do służby to nie można dopuścić do tego aby naliczali nam emeryturę na nowych zasadach (to będzie duża strata finansowa). Być może coś przeoczyłem ale wydaje mi się że związki na ten temat milczą i nie ma jednoznacznej informacji.
"Wszystko co da się powiedzieć można powiedzieć prosto, tego czego nie można powiedzieć prosto o tym trzeba milczeć"

Stara jak świat zasada będziecie mogliodchodzić jhak ktoś będzie chciał na zasadach obecnych jeśli chodzi o ilość lat przepracowanych , ale to my (rząd) stawiamy warunek z jakich pieniędzy.

Od pieniędzy do nędzy czyli emerytura po 15 latach służby dla tego kraju eh... a mówili, jak wywracałem nyskę milicyjną, że lepiej będzie :)

Offline esterhasy

  • JRG
  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 4
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1211 dnia: Czerwiec 08, 2009, 19:24:11 »
witam wszystkich.
Forum czytam od lat, natomiast teraz postanowiłem się włączyć do grona użytkowników.
Dyskutujemy tu o narzuconym nam przez wyższe instancje zmianie  systemu emerytalnego, ale pewnie nie każdy wie , że "ciężko" pracujący europoseł po 5-cio letniej kadencji nabywa prawa emerytalne ( dożywotnio oczywiście) i w przeliczeniu jego emka wynosi około 6 tys. zł. Może człowieka trafić jasny ....
żedy zobaczyć prawdę, najpierw musisz zobaczyć kłamstwo

Offline adam998

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 258
    • http://
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1212 dnia: Czerwiec 08, 2009, 20:24:39 »
Mundurowi będą służyć 25 lat

PAP - 08-06-2009 08:51
 Od 2011 r. osoby przyjmowane do służby w policji, straży pożarnej czy więziennictwie będą musiały służyć 25 lat, aby uzyskać prawo do częściowej emerytury, informuje "Gazeta Prawna", powołując się na wiceministra spraw wewnętrznych i administracji, gen. Adama Rapackiego.
Rząd proponuje, aby po ćwierćwieczu pracy wysokość świadczenia funkcjonariusza wyniosła 40 proc. uposażenia. Za każdy kolejny rok ponad 25 lat wysokość podstawy wymiaru będzie wzrastać o 3 proc.

Emerytury policyjne otrzymuje obecnie ponad 96 tys. osób. 74 proc. funkcjonariuszy odchodzących na emeryturę nie ukończyło 51 lat.

W sondażu "Gazety Prawnej" na pytanie czy w służbach mundurowych staż uprawniający do emerytury powinien być dłuższy niż 15 lat, 85 proc. ankietowanych odpowiedziało twierdząco.

http://www.wnp.pl/wiadomosci/82051.html

Offline Ogniowy

  • ASP. SZTAB W ST. SPOCZYNKU
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 700
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1213 dnia: Czerwiec 08, 2009, 22:09:04 »
Mundurowi będą służyć 25 lat

PAP - 08-06-2009 08:51
 Od 2011 r. osoby przyjmowane do służby w policji, straży pożarnej czy więziennictwie będą musiały służyć 25 lat, aby uzyskać prawo do częściowej emerytury, informuje "Gazeta Prawna", powołując się na wiceministra spraw wewnętrznych i administracji, gen. Adama Rapackiego.
Rząd proponuje, aby po ćwierćwieczu pracy wysokość świadczenia funkcjonariusza wyniosła 40 proc. uposażenia. Za każdy kolejny rok ponad 25 lat wysokość podstawy wymiaru będzie wzrastać o 3 proc.

Emerytury policyjne otrzymuje obecnie ponad 96 tys. osób. 74 proc. funkcjonariuszy odchodzących na emeryturę nie ukończyło 51 lat.

W sondażu "Gazety Prawnej" na pytanie czy w służbach mundurowych staż uprawniający do emerytury powinien być dłuższy niż 15 lat, 85 proc. ankietowanych odpowiedziało twierdząco.

http://www.wnp.pl/wiadomosci/82051.html

I co baranki na rzeź prowadzone???
Już coraz lepsze informacje tu wpadają... 40% po 25 latach, zapomnieli napisać że ze średniej z ostatnich 3 lat....
Panowie, myślicie że będzie porównywalnie albo lepiej????
Nie za rządów liberałów....
Emeryt po 25 latach będzie miał najmniej 45 lat, zszargane nerwy, zapisany w kolejce do psychiatry i na bypassy i odejdzie na emeryturę w wysokości 150 Euro.... GRATULACJE OPTYMISTOM.....
Tu lepiej to już było!!!!!
Ale czekajcie....związki Wam wywalczą...zwłaszcza te reprezentowane przez emerytów.
A teraz to ja mam wszystko w ...... 
pamięci...

Offline cul2

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 584
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1214 dnia: Czerwiec 09, 2009, 07:30:49 »
witam wszystkich.
Forum czytam od lat, natomiast teraz postanowiłem się włączyć do grona użytkowników.
Dyskutujemy tu o narzuconym nam przez wyższe instancje zmianie  systemu emerytalnego, ale pewnie nie każdy wie , że "ciężko" pracujący europoseł po 5-cio letniej kadencji nabywa prawa emerytalne ( dożywotnio oczywiście) i w przeliczeniu jego emka wynosi około 6 tys. zł. Może człowieka trafić jasny ....
A nasi posłowie i senatorzy?
Czy wiadomo już co uzgodniono na wczorajszym spotkaniu http://biznes.interia.pl/news/emerytura-dopiero-po-25-latach-sluzby,1319308

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1215 dnia: Czerwiec 09, 2009, 12:33:27 »
Cytuj
Dobiegają końca prace wspólnego zespołu ds. przygotowania założeń nowej ustawy emerytalnej w służbach mundurowych. - Szczegółowe propozycje zostaną omówione na jeszcze jednym spotkaniu, zaplanowanym na 29 czerwca - poinformował szef NSZZ Policjantów Antoni Duda.

http://wiadomosci.onet.pl/1986370,11,propozycje_dot_emerytur_mundurowych_29_czerwca,item.html

Offline Butel

  • Administrator
  • *
  • Wiadomości: 7.694
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1216 dnia: Czerwiec 09, 2009, 14:48:53 »
Cytuj
Czy wiadomo już co uzgodniono na wczorajszym spotkaniu

szczegóły ze spotkania w komunikacie tu:
http://www.strazak.pl/forum/index.php/topic,12972.msg131780.html#msg131780
Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE     prof. Jerzy Bralczyk

Offline fireman

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.318
  • Ostatnia umiera nadzieja... no i powoli umiera:)
    • http://www.pl
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1217 dnia: Czerwiec 11, 2009, 13:18:28 »
Cytuj
   
.....Podczas spotkania minister Adam Rapacki odniósł się do artykułu opublikowanego w „Gazecie Prawnej", stwierdzając, że informacja prasowa jest nieprecyzyjna. Przypomniał uzgodnione już warunki dla funkcjonariuszy nowo przyjmowanych, wśród których na pierwszym miejscu wymienił okres 20 lat uprawniających do cząstkowej emerytury w wysokości 45% podstawy wymiaru...
za Federację ZZSM

Antoni DUDA

1. Więcej w komunikacie informacji kto się z kim spotkał i na jaki temat chociaż o tym każdy zaiteresowany wie - niz realnej treści.
2. Sprostowanie, jak rozumię, gen. rapackiego zostanie opublikowane w "Gazecie Prawnej" wtedy uznam za opatrzne zrozumienie przez redaktora słów generała. :)
3. Mam też nadzieję, że "GP" przeprowadzi ankietę z pytaniem nie czy mundurowi powinni pracować ponad 15 lat tylko czy pracowałą by Pani/Pan około 200 godzin miesięcznie w warunkach narażenia życia bez prawa do uposażenia za nadgodziny?


Następnie omówiono szczegółowo dodatkowe uprawnienia zawarte w art. 15 obecnej ustawy emerytalnej dotyczące osób fizycznie zwalczających terroryzm, personelu latającego, nawodnych jednostek pływających ,płetwonurków, dodatkowe uprawnienia funkcjonariuszy PSP, Służby Więziennej i Straży Granicznej oraz pozostałych służb objętych tym systemem zaopatrzenia emerytalnego).

Ale  są jakieś szczegóły na ten temat :Co w ogóle uzgodnili  :kwit:

Szczegółów negocjacji nie ma i nie będzie bo ich się nie zdradza w trakcie ich prowadzenia. Jeżeli coś w temacie się pojawi to po czasie. Potrzebni ZZ będziemy dopiero jak coś pójdzie nie tak i trzeba bedzie zorganizować wielotysięczną manifestację aby okazać niezadowolenie z prowadzonych rozmów.

Offline Ogniowy

  • ASP. SZTAB W ST. SPOCZYNKU
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 700
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1218 dnia: Czerwiec 12, 2009, 10:16:22 »
Zgadzam się z każdym Twoim słowem w tym temacie, Fireman...chociaż to smutne.....
A teraz to ja mam wszystko w ...... 
pamięci...

Offline stępień

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 398
  • Myśl a może zostaniesz myśliwym !
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1219 dnia: Czerwiec 12, 2009, 12:22:12 »
Witam,
i tu trzeba napisać, że nowe przepisy nie są robione pod PB !!
a "myślący"  :gwiazdki:  nad nowymi przepisami myślą jak tu "wydymać" nowych mundurowych !!
co innego w interpelacjach a co innego w uzgodnieniach ze związkami (1,9% v 3%) - zobaczmy jak to się skończy !!
Pozdr.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 12, 2009, 12:25:19 wysłana przez stępień »
Art. 30a.
Dzień 4 maja jest Dniem Strażaka. !!!

Aby tylko do końca wytrzymać !! Wytrzymałem i jestem na emce !!!

Offline fireman

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.318
  • Ostatnia umiera nadzieja... no i powoli umiera:)
    • http://www.pl
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1220 dnia: Czerwiec 23, 2009, 14:33:24 »
Wszyscy chyba są już zadowoleni... bo zrobiło się cicho.... i kolega Maxim dawno się u nas nie pojawiał...
Cicho sie zrobiło - no niby tak po po co ma być rozgłos jak przy okazji takich spraw jak emerytalne można posprzątać w óżnych innych przepisach emerytalnych-płacowych czy jak je tam nazwać.

Było w PSP kiedyś takie świadczenie dotyczące stroi sportowych dla strażaka (załóżmy 100 zł) ktoś wymyślił, że taniej będzie to wypłacać w ramach równoważnika za elementy umundurowania i wpisano to do sortów mundurowych dodając kwotę około 50 zł do mundurówki.

Tak jest i teraz negocjuje się sprawy założeń dosystemu emerytalnego w PSP i nie tylko, przy czym może nastąpić za przyzwoleniem ZZ likwidacja innych świadczeń jak choćby art 101 ustawy o PSP (tzw. roczne świadczenie) czy też wprowadzenie obniżonej płatności za zwolnienia lekarskie czy też obniżenie wysokości odpraw.

Pytanie zadane w temacie Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać? Powinno zostać zmienione i postawione inaczej kiedy uciekać żeby stracić jak najmniej.

Offline Ogn.Fox

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 913
  • Emeryt
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1221 dnia: Czerwiec 25, 2009, 15:30:46 »
Reforma systemu emerytalnego służb mundurowych w 2011 roku"
Rozmawiamy z gen. ADAMEM RAPACKIM, wiceministrem spraw wewnętrznych i administracji - Po 20 latach służby policjant będzie mieć prawo do emerytury w wysokości 45 proc. podstawy wymiaru. Za każdy dodatkowy rok otrzyma 3 proc. podstawy, lecz nie więcej niż 85 proc. uposażenia.
● Pod koniec czerwca związki zawodowe otrzymają założenia nowej ustawy emerytalnej. Czy znana jest ostateczna data wprowadzenia reformy?

– Wstępna data już jest. W czasie negocjacji, w których uczestniczyli przedstawiciele kierownictwa MSWiA, szefowie służb oraz związki zawodowe wchodzące w skład Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych i PSP NSZZ Solidarność, ustaliśmy, że nowe zasady przechodzenia na niepełne emerytury obowiązkowo będą dotyczyć wyłącznie funkcjonariuszy, którzy wstąpią do służby po wejściu w życie nowej ustawy. Prawdopodobnie będzie to 1 stycznia 2011 r.

● Osoby obecnie pełniące służbę nie będą więc objęte nowymi rozwiązaniami?

– Funkcjonariuszom pełniącym służbę obecnie oraz tym, którzy wstąpią do formacji mundurowych do czasu wejścia ustawy w życie, pozostawimy prawo wyboru, czy chcą przechodzić na emerytury na obecnie obowiązujących zasadach czy wolą pracować dłużej.

● Ile będzie musiał służyć policjant w nowym systemie, aby przejść na emeryturę?

– Pierwsze uprawnienie będzie przysługiwało po okresie 20 lat, przy założeniu prawa do cząstkowej emerytury w wysokości 45 proc. podstawy wymiaru. Funkcjonariusz, który pozostanie w służbie powyżej 20 lat, za każdy dodatkowy rok otrzyma 3 proc. podstawy wymiaru, lecz nie więcej niż 85 proc.

● Czy rząd zakłada zmiany zasad obliczania podstawy emerytury?

– Tak. Obecnie obowiązujące zasady ustalania emerytury powodują, że wielu policjantów, osiągając dobrą pozycję i uposażenie odchodzi ze służby przedwcześnie, obawiając się przeniesienia na gorzej płatne stanowisko. Dlatego chcemy stworzyć mechanizm zachęcający takich funkcjonariuszy do pozostania w służbie. Takim pomysłem jest naliczanie emerytury jako 1/12 z wynagrodzenia osiągniętego w ostatnim roku pracy. Nie ma jeszcze żadnych ostatecznych rozstrzygnięć. Rozmawiamy z przedstawicielami służb i ze związkami, aby przyjąć sprawiedliwe społecznie i jak najbardziej satysfakcjonujące dla środowiska mundurowych rozwiązania.

● Zapowiadał pan ograniczenie dodatkowych uprawnień do naliczania procentów do emerytury za służbę w szczególnych warunkach. Czy sprawa jest jeszcze aktualna?

– Uzgodniliśmy ze związkami, że odejdziemy od przyznawania dodatkowych procentów dla policjantów uczestniczących w zatrzymaniach przestępców, strażaków biorących udział w akcjach gaśniczych czy funkcjonariuszy straży granicznej pełniących służbę na granicach państwa. Natomiast dodatki za udział w misjach wojennych są w pełni uzasadnione.
● Funkcjonariusze często łączą otrzymywanie emerytury z rentą. Czy planowana jest zmiana zasad przyznawania tych świadczeń?

– Tak. Planujemy wprowadzić zmiany, które pozwolą na podwyższanie emerytury o procenty wynikające z niezdolności do służby tylko w takich przypadkach, kiedy funkcjonariusz jest rzeczywiście niezdolny do pracy i jest to bezpośrednim skutkiem wykonywania przez niego obowiązków służbowych.

● Czy nie obawia się pan, że takie rozwiązanie może wywołać protesty?

– Nie. To uczciwe rozwiązanie. Nie możemy bowiem tolerować dalej takiej sytuacji, że na łączone świadczenia w wysokości 80 proc. podstawy odchodzą osoby zdolne do pracy w cywilu. I co ważne zaczynają pracować w biznesie, pobierając rentę i emeryturę mundurową.

● A to rozwiązanie ma związek z ucywilnieniem służb?

– Nie. Ma to na celu zlikwidowanie powstawania patologii. Nie planujemy odebrać funkcjonariuszom, którzy doznali faktycznego uszczerbku na zdrowiu podczas służby, prawa do renty, ale konieczne jest uporządkowanie systemu. Natomiast sprawa ucywilnienia służb mundurowych musi być w końcu przeprowadzona. Obecnie doszło do sytuacji, że w pionach logistycznych służb mundurowych pracują osoby, które wykonują pracę czysto urzędniczą, a korzystają z wszystkich uprawnień, które powinny być zastrzeżone dla funkcjonariuszy narażających w pracy życie i zdrowie.
● Czy zostaną takim osobom odebrane stopnie?

– Nie. Nie planujemy nikomu odbierać jego uprawnień. Natomiast po odejściu takich osób na emeryturę, na ich miejsce będą już przyjmowani pracownicy cywilni. Taka zmiana nie tylko zredukuje liczbę funkcjonariuszy, ale także obniży koszty utrzymania takiego stanowiska pracy.

● Związkowcy alarmują, że policjanci nie mogą się doczekać wypłaty dodatków socjalnych.

– Wszyscy mamy świadomość kryzysu. Nie ukrywam, że pociąga on za sobą konieczność oszczędności również w służbach. Nie oznacza to jednak, że zamierzamy oszczędzać na ludziach. Ciągłość wynagrodzeń będzie zachowana. Oszczędzamy głównie na inwestycjach. Co do wypłaty dodatków, z pewnością będą one realizowane, być może jednak w nieco późniejszym terminie. Związkowcy już wkrótce poznają harmonogram wypłat. Z drugiej strony uważam, że trzeba się zastanowić nad całą filozofią utrzymywania dodatkowych świadczeń.

● Czy to oznacza, że funkcjonariusze mogą stracić część przywilejów?

– Rozważamy taką możliwość, aby pieniądze przeznaczone w budżecie na dodatkowe świadczenia, takie jak np. dopłaty do mieszkań lub wypoczynku wakacyjnego, zostały wkalkulowane w wynagrodzenia i przeznaczone na uposażenia funkcjonariuszy. Jestem pewien, że takie rozwiązanie spowodowałoby znaczący wzrost uposażeń szczególnie funkcjonariuszy zatrudnionych na najniższych, bezpośrednio wykonawczych stanowiskach.

● Kiedy to nastąpi?

– Na ten temat będziemy dalej rozmawiać z zainteresowanymi środowiskami. Mam nadzieję, że nastąpi to w ciągu dwóch, może trzech lat.

● Adam Rapacki

absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego oraz Wyższej Szkoły Oficerskiej w Szczytnie, emerytowany nadinspektor policji. Wcześniej kierował m.in. Centralnym Biurem Śledczym.

rozmawiała:  Bożena Wiktorowska

źródło: www: gazetaprawna.p


No pomału jest już  wszystko jasne ,chyba w 2011 nie będziemy mieć już naliczane % za wyjazdy - bo kto by się tam bawiła z tym naliczeniem dla starego systemu , nie dadzą po pracować ...Ot cała wizja reformy

"Kto zadaje pytania nie może uniknąć odpowiedzi."

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1222 dnia: Lipiec 03, 2009, 09:36:50 »
Cytuj
Wielka reforma emerytur dla policji kończy się niczym. MSWiA wycofuje się z planu przedłużenia pracy funkcjonariuszy. W piątek poinformuje o tym wiceminister gen. Adam Rapacki - pisze "Gazeta Wyborcza".


http://www.tvn24.pl/12690,1607975,0,1,wielka-reforma-policyjnych-emerytur-wielkim-fiaskiem,wiadomosc.html

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1223 dnia: Lipiec 09, 2009, 22:29:23 »
Cytuj

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 9176

w sprawie projektu zmiany ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym i rentowym służb mundurowych

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 27 kwietnia 2009 r. (sygn. SPS-023-9176/09), przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Janusza Dzięcioła z dnia 30 marca 2009 r. dotyczącą projektu zmiany ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym i rentowym służb mundurowych, przedstawiam następujące informacje.

   Głównym celem reformy systemu emerytalnego funkcjonariuszy jest stworzenie wszystkim funkcjonariuszom mundurowym godnych warunków pracy, adekwatnego wynagrodzenia oraz satysfakcjonującej emerytury, czyli takiej sytuacji, w której dostrzegając zalety nowych rozwiązań, funkcjonariusze chcieliby pracować dłużej.

   Reforma daje możliwość wyboru między dwoma systemami. Z punktu widzenia interesu państwa natomiast istotne jest, żeby doświadczeni funkcjonariusze pracowali jak najdłużej, dlatego założenia do reformy systemu emerytalnego mają iść przede wszystkim w kierunku ograniczenia liczby osób odchodzących na emeryturę w młodym wieku.

   Podkreślić również należy, że reforma nie odbiera praw nabytych. Żadna z wprowadzonych zmian zasad naliczania emerytur i rent inwalidzkich nie obejmuje funkcjonariuszy, którzy w dniu wejścia w życie nowych przepisów emerytalnych będą posiadali łącznie co najmniej 15 lat stażu w służbie (do stażu zaliczana jest służba w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwo Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego i Służbie Więziennej oraz formacjach je poprzedzających, a także służba wojskowa na zasadach zawartych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych).

   W stosunku do tych funkcjonariuszy będą miały natomiast zastosowanie przepisy dotychczasowej ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 8, poz. 67, z późn. zm.).

   Wskazać należy, że założenia do projektu reformy emerytur służb mundurowych konsultowano ze związkami zawodowymi. Wychodząc naprzeciw postulatom związków zawodowych i funkcjonariuszy niezrzeszonych w tych organizacjach, w dniu 6 marca 2009 r. zaprezentowano zmodyfikowane założenia do reformy emerytur służb mundurowych. W projekcie starano się pogodzić obecnie obowiązujący system z potrzebami wynikającymi ze zmian społecznych i gospodarczych, które zachodzą w kraju. Proponowane wprowadzenie zmian nie doprowadzi jednakże do osłabienia potencjału służb mundurowych.

   Projekt ustawy dotyczącej emerytur służb mundurowych zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, stosownie do postanowień ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz zostanie przesłany do zaopiniowana przez związki zawodowe.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Sosnowski

   Warszawa, dnia 19 maja 2009 r.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nasza wizja reformy emerytalnej-czekać czy uciekać?
« Odpowiedź #1224 dnia: Lipiec 09, 2009, 22:32:46 »
Cytuj
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 9342

w sprawie braków kadrowych w służbach mundurowych

   Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 5 maja 2009 r. (sygn. SPS-023-9342/09), przekazującego interpelację posła na Sejm RP pani Krystyny Łybackiej w sprawie braków kadrowych w służbach mundurowych, uprzejmie informuję, iż w związku z przyjętym przez rząd RP planem oszczędnościowym nie jest planowane ograniczenie zatrudnienia w formacjach służb mundurowych. Wprowadzone ograniczenia środków finansowych w budżetach służb mundurowych mają głównie charakter inwestycyjny i nie obejmują wydatków, które bezpośrednio przekładają się na zdolności operacyjne służb.

   Pragnę przy tym zapewnić, iż w budżecie resortu spraw wewnętrznych i administracji nie zabraknie środków finansowych na uposażenia dla funkcjonariuszy służb mundurowych, w tym na podwyżki uposażeń wynikające z realizacji ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o ustanowieniu ˝Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009˝ (Dz. U. Nr 35, poz. 213), oraz płace pracowników cywilnych, jak i na zakup paliwa do samochodów służbowych oraz ich obsługę techniczną.

   W kontekście problemu poruszonego w przedmiotowej interpelacji pragnę poinformować, iż MSWiA nie posiada wiedzy odnośnie planowanych masowych odejść ze służby funkcjonariuszy Policji oraz Państwowej Straży Pożarnej.

   Według danych Komendy Głównej Policji w ostatnich latach fluktuacja kadr przedstawiała się następująco:

   Przewiduje się, że bieżącym roku tendencja odejść ze służby zostanie utrzymana. Wskazują na to także dane porównawcze dotyczące odejść ze służby w Policji, zebrane na dzień 1 marca 2009 r.

   Zmniejszenie budżetu resortu spraw wewnętrznych i administracji, będące następstwem światowego kryzysu finansowego, którego skutki odczuwalne są również w Polsce, w żaden sposób nie może skutkować zmniejszeniem poczucia bezpieczeństwa obywateli. Ograniczenie budżetu wiąże się z podejmowaniem trudnych, ale koniecznych decyzji związanych z alokacją dostępnych środków. Kierownictwo resortu spraw wewnętrznych i administracji na bieżąco monitoruje rozwój sytuacji i podejmuje niezbędne działania, aby ograniczenia środków finansowych nie wpływały na właściwe funkcjonowanie i realizację ustawowych zadań służb mundurowych odpowiedzialnych za stan bezpieczeństwa i porządku publicznego. Pomimo trudności przyjęcia nowych funkcjonariuszy do służby w formacjach mundurowych odbywają się planowo.

   Pragnę ponadto podkreślić, iż ograniczenia środków finansowych w budżecie Policji nie będą skutkowały zmniejszeniem liczby patroli na ulicach. Zmniejszenie wydatków rzeczowych nie przyczyni się do zmniejszenia liczby stanowisk policyjnych w służbie prewencyjnej przeznaczonych do pełnienia służby patrolowej. Z tego też względu nie przewiduje się utrudnień w prawidłowym funkcjonowaniu formacji zapewniających porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli w oddziałach prewencji Policji.

   Wprowadzenie oszczędności budżetowych w MSWiA nie powinno spowodować pogorszenia warunków materialnych policjantów i ich rodzin. Należy jednakże pamiętać, że wyznaczniki zadowolenia z pracy mają wymiar psychologiczny oraz społeczno-ekonomiczny i wiążą się głównie z płacą odpowiadającą oczekiwaniom pracowników za ich faktyczny wkład osobisty w realizację zadań. W tym względzie należy spodziewać się w roku bieżącym poprawy wynikającej z przewidzianych podwyżek uposażeń funkcjonariuszy.

   Warto przy tym zwrócić uwagę, iż na początku bieżącego roku kierownictwo Policji przyjęło i na bieżąco realizuje priorytety związane z polityką finansową. Są nimi:

   - nienaruszalność uposażeń funkcjonariuszy i pracowników Policji;

   - podwyżka dla funkcjonariuszy, która została wypłacona w dniu 1 kwietnia bieżącego roku wraz z wyrównaniem od dnia 1 stycznia bieżącego roku;

   - świadczenie pieniężne pn. ˝ekwiwalent w zamian za umundurowanie˝ - tzw. mundurówka, wypłacona w całości w dniu 27 kwietnia bieżącego roku;

   - zakup paliwa na poziomie identycznym jak w 2008 r.;

   - zapewnienie środków na utrzymanie policyjnych systemów informatycznych;

   - zapewnienie niezbędnych środków do prowadzenia postępowań karnych i w sprawach o wykroczenia.

   W związku z powyższym nie należy spodziewać się obniżenia poziomu bezpieczeństwa obywateli będącego skutkiem wprowadzanych w bieżącym roku oszczędności. Podkreślić przy tym należy, iż poczucie bezpieczeństwa wśród Polaków sukcesywnie wzrasta i jest najwyższe od 1989 r.

   Ograniczenia w wydatkach tegorocznego budżetu państwa spowodowały również ograniczenia w wydatkach budżetu Państwowej Straży Pożarnej. Ograniczenia te mają charakter wyłącznie inwestycyjny, który dotyczy wstrzymania nowych inwestycji budowlanych, a także ograniczenia remontów infrastruktury strażackiej. Ograniczenia te nie obejmują wydatków, które bezpośrednio przekładają się na funkcjonowanie Państwowej Straży Pożarnej, w tym nie wpłyną na ograniczenia liczby etatów pozostających w dyspozycji jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej. Zmniejszone zasilenia nie spowodują również zakłóceń w terminowej wypłacie uposażeń funkcjonariuszy i wynagrodzeń pracowników.

   Według danych na koniec lutego 2009 r. w Państwowej Straży Pożarnej było 499 wakatów przy limicie wynoszącym 30 491 etatów funkcjonariuszy. Część wakatów utrzymywana jest w związku z koniecznością zapewnienia miejsc pracy dla przyszłych absolwentów szkół Państwowej Straży Pożarnej kształconych w systemie stacjonarnym. W 2009 r. skierowanych do służby zostanie 122 absolwentów szkół aspirantów i 90 absolwentów Szkoły Głównej Służby Pożarniczej.

   W związku z realizacją ˝Programu modernizacji (...)˝ katalog dodatków do uposażenia strażaków uzupełniony został o dodatek motywacyjny, wprowadzony na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 181, poz. 1291). I tak, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j.: Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.), strażacy otrzymują następujące dodatki do uposażenia:

   - dodatek za stopień;

   - dodatek służbowy;

   - dodatek motywacyjny;

   - dodatki uzasadnione szczególnymi właściwościami, kwalifikacjami, warunkami albo miejscem pełnienia służby.

   Wysokość i warunki przyznawania strażakom dodatku motywacyjnego szczegółowo reguluje rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 27 lutego 2008 r. w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 37, poz. 212, z późn. zm.). Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia strażakowi może być przyznany na czas określony, ustalany kwotowo, dodatek motywacyjny w wysokości do 30% najniższego uposażenia. Wprowadzenie możliwości okresowego przyznawania dodatku motywacyjnego w określonej kwotowo wysokości ma na celu m.in. zmotywowanie strażaków do realizacji dodatkowych zadań niewynikających obligatoryjnie z zakresu obowiązków strażaka. Przyjęte rozwiązanie umożliwia dodatkowo okresowe przyznawanie strażakowi dodatku motywacyjnego m.in. w przypadkach:

   - okresowego zwiększenia obowiązków służbowych,

   - wykonywania zadań ratowniczych oraz pomocy humanitarnej poza granicą państwa,

   - wykonywania czynności kontrolnych w podległych, podporządkowanych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej,

   - posiadania wykształcenia ogólnego lub specjalistycznego, kwalifikacji pożarniczych lub przeszkolenia specjalistycznego wykraczającego poza określone dla zajmowanego stanowiska służbowego w jednostce organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, w której strażak pełni służbę, szczególnie jeśli to wykształcenie, kwalifikacje lub przeszkolenie przyczyniają się do skuteczniejszego wykonywania obowiązków służbowych.

   Pragnę przy tym podkreślić, iż w 2009 r. w ramach realizacji ww. ˝Programu modernizacji (...)˝ wzmacnianie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej będzie nadal realizowane. Przeciętne miesięczne uposażenie funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej (z nagrodą roczną) wyniesie 3 945,32 zł (co stanowi wzrost w stosunku do 2008 r. o 452,32 zł), zaś średnia kwota podwyżki na jednego funkcjonariusza Państwowej Straży Pożarnej wyniesie 371,71 zł.

   Zasadą demokratycznego państwa prawnego jest umożliwienie wyrażania opinii, w tym również niezadowolenia, przez grupy społeczne i zawodowe. Powodem protestów funkcjonariuszy służb mundurowych były założenia do planowanego ograniczenia przywilejów emerytalnych, a także troska o bezpieczeństwo obywateli w kontekście przewidywanych ograniczeń w wydatkach budżetowych.

   Uspokojenie panujących w służbach mundurowych nastrojów uzyskano dzięki konsultacjom ze związkami zawodowymi założeń do projektu ustawy emerytalnej. Wychodząc naprzeciw postulatom zgłoszonym przez związki zawodowe i funkcjonariuszy niezrzeszonych w tych organizacjach, w dniu 6 marca 2009 r. zaprezentowano zmodyfikowane założenia do reformy emerytur służb mundurowych, stanowiące próbę pogodzenia obecnie obowiązującego systemu z potrzebami wynikającymi ze zmian społecznych i gospodarczych, które zachodzą w kraju. Proponowane zmiany nie doprowadzą do osłabienia potencjału służb mundurowych, jak również nie naruszą praw nabytych przez funkcjonariuszy służb mundurowych.

   W dniu 12 maja 2009 r. odbyło się pierwsze posiedzenie wspólnego zespołu ds. przygotowania założeń nowej ustawy emerytalnej w służbach mundurowych. W posiedzeniu, oprócz kierownictwa resortu spraw wewnętrznych i administracji, przedstawicieli służb nadzorowanych przez ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz służb specjalnych, udział wzięli przedstawiciele związków zawodowych Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej i Służby Więziennej.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Sosnowski

   Warszawa, dnia 29 maja 2009 r.