Autor Wątek: Pojazdy zasilane CNG.  (Przeczytany 3388 razy)

Offline mirek1

  • Jeszcze nigdy w dziejach tak wielu nie mówiło tak wiele do tak wielu, mając do powiedzenia tak niewiele.
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 941
  • "Tylko głupiec ma odpowiedź na wszystko."A.France
Pojazdy zasilane CNG.
« dnia: Październik 20, 2006, 10:12:01 »
Od jakiegos czasu obserwuję ,iż zaczyna się po drogach poruszać pewna ilość samochodów oznakowanych, że są zasilane - CNG / sprężony gaz ziemny/ - poszukuję informacji na temat postępowania z takimi pojazdami podczas zdarzeń z ich udziałem. Interesują mnie również wasze doświadczenia w tej materii.
« Ostatnia zmiana: Październik 20, 2006, 10:13:44 wysłana przez mirek1 »
Tylko dwie rzeczy są nieskończone : wszechświat i ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej.
                                      Albert Einstein

Offline BURY

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 369
Odp: Pojazdy zasilane CNG.
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 19, 2007, 21:46:48 »
chyba postępujemy tak jak z LPG chodź mogę sie mylić może ktoś wie lepiej

Offline pompi

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 80
Odp: Pojazdy zasilane CNG.
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 19, 2007, 21:58:02 »
swoją drogą przydałoby się szkolenie z w/w zakresu oraz hybrydy
pozdr

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Pojazdy zasilane CNG.
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 19, 2007, 22:21:34 »
CNG różni się troche od LPG. Po pierwsze CNG składa się głównie z metanu, a LPG składa się z propan-butanu. Nie jestem ekspertem, ale na tyle co wiem to CNG jest sprężony pod ciśnieniem ok 20 MPa co jest znacznie większym ciśnieniem niż w wypadku LPG 6 Atm. Tyle wiem na pewno i teraz poczekam aż się wypowie kto więcej wie z chemii. Do tablicy mogę przywołać HAZMATa, bo on jest chemikiem.

Offline BURY

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 369
Odp: Pojazdy zasilane CNG.
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 19, 2007, 22:51:19 »
ale chyba zasada jest taka sama zakręcić butlę  i nie pozwolić aby się nagrzewała sądzę  że to obojętne czy pierdyknie metan czy propan-butan i tu i tu niezła jatka

Offline youngfireman

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 264
Odp: Pojazdy zasilane CNG.
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 04, 2007, 19:36:12 »
dokladnie z moich obserwacji-kolezka ma CNG moge potwierdzic sam proces tankowania rozni sie bo CNG jest wtlaczane pod duzo wiekszym cisnieniem niz zwykly LPG, a do tego odbywa sie ono poprzez zawor szybko-zlacza po otwarciu pokrywy silnika. jedak sama insalacja chyba podobnej konstruckcji co LPG i zagrozenie samym wybuchem znikome, swego czasu byl o CNG program na Turbo moze ktos kojarzy ten odcinek??

Offline HAZMAT

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 377
  • jeden wielki rozpiździej
Odp: Pojazdy zasilane CNG.
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 05, 2007, 12:27:43 »
witam

CNG - jak najbardziej macie dobre informacje...głównie metan sprężony do
200 atmosfer...zaelta metanu to chyba taka że jest lżejszy od powietrza i nie będzie zalegał na dole więc chyba strefa będzie nie trwała...maj jeszcze kilka inforamcji...

cyt...

Test cyklicznego obciążania zbiornika - zachowanie się zbiornika w codziennej eksploatacji.
Polega na napełnianiu zbiornika w temperaturze otoczenia i obejmuje ilość cykli napełniania równą ilości lat użytkowania pomnożonej przez 1000.
Podczas prób nie może nastąpić zniszczenie lub rozszczelnienie zbiornika.

Odporność na działanie kwasu - wytrzymałość zbiornika na niekorzystne warunki eksploatacji.
Zbiornik pod ciśnieniem 260 atmosfer poddawany jest działaniu kwasu siarkowego (podobnym do kwasu akumulatorowego o stężeniu 30 %) przez czas 100 godzin, a następnie na zbiorniku przeprowadza się próbę ciśnieniową.

Test ciśnieniowy - odporność zbiornika na wysokie ciśnienie.
Polega na napełnianiu zbiornika do ciśnienia przekraczającego
trzykrotnie ciśnienie robocze zbiornika.
Zbiornik CNG musi więc wytrzymać ciśnienie rzędu 600 atmosfer (60 MPa)!

Test ogniowy - warunki przypominające np. pożar pojazdu.
Zbiornik napełniony sprężonym gazem ziemnym jest przetrzymywany w ogniu przez 30 min.

pozdrawiam
Pozdro dla wszyskich PODZIAŁOWCÓW i Chemików po fachu

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Pojazdy zasilane CNG.
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 05, 2007, 18:10:52 »
No to z tego wynika że samochód z CNG jest bezpieczny i nie trzeba się go bać :D butle do CNG są rygorystycznie badane, ale zawsze zostaje jakieś ale. Niestety niebezpieczeństwo wpisane jest w ten zawód i tego się nie zmieni. Strażak pracuje pod ziemią, na ziemi i nad ziemią.

Offline darek

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 319
Odp: Pojazdy zasilane CNG.
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 06, 2007, 23:44:16 »
Witam! Badanie "ciśnieniem, kwasem, napełnianiem" (to skrót myślowy). Wszystko ok. Ale to są badania dość statyczne. A co z wytrzymałością zbiorników CNG przy wypadku z dużą prędkością, kozłowaniem i uderzeniem w przeszkodę? Myślę, że wybuch fizyczny dość prawdopodobny. Czy ktoś wie o testach w tym kierunku? I nowa kwestia: co myślicie o istniejących na zachodzie domowych instalacjach do napełniania CNG? Jaka jest Wasza opinia? Pomijam w tej chwili cały UDT z ich uprawnieniami do napełniania zbiorników gazem sprężonym. Pozdrawiam.

Offline robsen

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 99
Odp: Pojazdy zasilane CNG.
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 23, 2007, 11:13:31 »
Witam
A ja mam jeszcze wątek o cysternach kriogenicznych przeworzących LNG(czyli to samo tylko skroplone ).
http://www.straz.bialystok.pl/pl/index.php?option=com_content&task=view&id=696&Itemid=62

I wlasnie mam pytanko odnosnie kriogenicznych cystern. W przypadku uszkodzenia temperatura będzie wzrastala rozumiem wiec że nie ma mowy o wstrzymywaniu wycieku gdyz spowoduje to wzrost ciśnienia w zbiorniku. Przepompowywanie cieczy o temperaturze w przypadku LNG -160`C tez nie wchodzi w gre. Więc co w takim razie mozna zrobić na miejscu takiego zdarzenia?
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2007, 11:19:45 wysłana przez robsen »