główna część i w sumie najważniejsza moim zdaniem (co wnosi coś konstruktywnego) analizy skróconej to:
Wnioski:
np. wykorzystanie kamery termowizyjnej wpłynęło na szybkie ustalenie miejsca w którym znajdowało się ciało poszkodowanego oraz było bardzo przydatne przy sprawdzaniu „zarzewi ognia”, monitorowaniu temperatury wewnątrz budynku oraz na poddaszu a także w pomiarze temperatury („poziomu nagrzania”) butli z gazem propan- butan i ustaleniu odpowiedniego postępowania;
- bezpośrednią przyczyną zgonu podczas pożaru w budynku mieszkalnym jest bardzo często zatrucie gazami pożarowymi (produktami spalania). Właściwe zabezpieczenie pożarowe zmniejsza ryzyko obrażeń lub śmierci. Większość pożarów z ofiarami śmiertelnymi to osoby starsze mieszkające samotnie.
- w działaniach prowadzonych m. in. przez zastępy z JR-G w ........ (w okresie niecałych 5 tygodni) wystąpiło 5 przypadków pożarów z ofiarami śmiertelnymi w budynkach mieszkalnych – wszystkie o zbliżonej specyfice podjętych „standardowych” działań ratowniczych. Sporządzanie analiz „skróconych” w poprzedniej formie (jedynie bez liczenia kosztów i stenogramu rozmów) ze wszystkich zdarzeń określonych w w/w piśmie KG PSP angażuje dużą grupę osób i „pochłania” czas, który mógłby być poświęcony na inne czynności służbowe. Często jest problem (dodatkowo ze względu na pandemię) z dotrzymaniem terminów sporządzenia analiz określonych w decyzjach.
Rekomendacje, wskazania, propozycje:
- w miarę możliwości do pożarów budynków mieszkalnych w pierwszym rzucie i jednym czasie należy dysponować zwiększoną liczbę zastępów umożliwiającą właściwe prowadzenie działań gaśniczych ze względu na duże prawdopodobieństwo występowania osób zagrożonych;
- należałoby szczególnie zwrócić uwagę na osoby starsze mieszkające samotnie i np. zaopatrzyć budynki tych osób w „czujki dymu”. Zwykle osoby te są pod opieką GOPS-u czy MOPS-u więc dla samorządów te informacje są łatwo dostępne. Oprócz prowadzonych akcji „prewencyjnych” przez JOP należałoby wprowadzić (zaproponować) rozwiązania systemowe na wzór innych krajów, czy też udział w w/w przedsięwzięciach przez jednostki samorządowe, rządowe, firmy prywatne - np. propozycja zakupu czujek dla mieszkańców przez przedsiębiorstwa z terenu poszczególnych gmin. Włączenie w akcję organów podległych samorządom takich jak Wydziały (komórki) Zarządzania Kryzysowego czy też inne mające związek z bezpieczeństwem mieszkańców. Propozycje regulacji w przepisach w tym zakresie na szczeblu „rządowym”. Rozważenie wyposażenia wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych, zwłaszcza o konstrukcji drewnianej, w urządzenia detekcyjne dymu i tlenku węgla;
- wskazane jest użycie sprzętu termowizyjnego przy każdych tego typu zdarzeniach. Należy rozważyć doposażenie pojazdów JOP zarówno PSP jak i OSP w sprzęt termowizyjny z uwzględnieniem odpowiednich parametrów (kamera termowizyjna na wyposażeniu z GCBA ........ JR-G ......jest bardzo dobrej jakości, może uchodzić za wzorzec);
- stosowanie jak najprostszej formy sporządzania analiz skróconych, która wynika z polecenia KG PSP – pismo znak CKR-I-0754/2-14/15 z dnia 19 marca 2015 r., a w uzasadnionych przypadkach (po konsultacji z KW PSP.........– późniejsze pisma z KW PSP............ „odwoływały” się do tego pisma) - możliwość odstąpienia od jej sporządzania.
Rozporządzenie MSWiA w sprawie szczegółowych zasad organizacji ksrg (rozdział 6, § 42 ust. 3) określa z jakiego działania ratowniczego sporządza się analizę dla zdarzenia, ponadto ust. 4 mówi, że podmioty ksrg mogą przygotowywać również analizę działania ratowniczego zdarzenia innego niż zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, jednakże w subiektywnej interpretacji tego zapisu – ustawodawca miał chyba na myśli zdarzenia, które odbiegają od standardowych działań ratowniczych, a z ewentualnej analizy: wynikną „konstruktywne” wnioski, wniesie ona propozycje rozwiązań problemów przy działaniach, nakreśli właściwe kierunki postępowania, rozwiązania systemowe czy propozycje zmian w ustawodawstwie.