http://www.skpnszz.org/news.php to strona "obrońców" naszych praw pracowniczych.
PRZEPRASZAMY STRONA W PRZEBUDOWIE -ostatnio dość długo taki napis widnieje na tej stronie - czyżby taktyczne zagranie aby nie narazić się władzą PSP, czy może (bardziej) żeby nie narazić się swoim wyborcą , pracownikom PSP, którzy ostatnio w wyniku wspaniałych reform, które będą wprowadzone w przyszłym roku, zostali po prostu wykiwani.
Otóż w wyniku frustracji braci strażackiej dochodzi do coraz większego niezadowolenia i ruchów skierowanych przeciwko władzy PSP, oraz oskarżeń w kierunku KSP NSZZ "Solidarność", która to jest w wiekszości projektodawcami nieszczęśliwych(z których najwyzej garstka strażaków może być zadowolona) reform.
I oto wreszcie na w/w stronie pojawiła się próba wytłumaczenia(jednocześnie jest to wyraźne przyznanie się do tego kto jest odpowiedzialny za frustracje strażaków PSP)
NEW ! Stanowisko w sprawie reorganizacji
Częstochowa 8 grudnia 2006r.
Stanowisko nr 2 /2006
Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ”Solidarność”
w sprawie
przeprowadzanej reorganizacji struktur Państwowej Straży Pożarnej
W związku z licznymi uporczywymi plotkami, stwierdzającymi jakoby za reorganizację i „zwalnianie strażaków” z tego powodu, odpowiedzialna jest Krajowa Sekcja Pożarnictwa NSZZ”Solidarność” – Rada stwierdza co następuje:
Każdy związek zawodowy ma prawo do wyrażania publicznie swojego zdania – szczególnie w sprawach pracowniczych, ale nie tylko. Korzystaliśmy z tego zawsze
i korzystać będziemy.
Krajowa Sekcja Pożarnictwa NSZZ”Solidarność” w sposób publiczny – za pomocą uchwał, stanowisk i innych komunikatów i apeli, od 1996 r. głosiła niezmiennie,
że strażacy Państwowej Straży Pożarnej mają prawo pełnić służbę w miesięcznym wymiarze 170 godzin tj. tak jak inne służby mundurowe oraz wszelkie inne zawody
w Kraju.
Nasz związek dążył wszelkimi sposobami, aby m.in. ten cel zrealizować.
1 lipca 2005r. wprowadzono zmianę ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, w której poprzedni Parlament poprzedniej kadencji, zawarł normatyw czterdziestogodzinnego tygodnia służby, zapominając dodać odpowiednią liczbę etatów by móc ten normatyw wykonać, a także wykreślając z projektu zapis o płatności za ponadnormatywny czas służby.
NSZZ”Solidarność” poprzez swoje struktury głośno domagała się by jak najszybciej uregulować kwestię ponad normatywnych godzin służby.
W chwili obecnej realizowane są dwa kierunki rozwiązania tej kwestii:
1) w roku 2006 przybyło 1200 nowych etatów (w ramach budżetu państwa), które skierowano tylko i wyłącznie do Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych;
wdrażana jest reorganizacja, która ma przynieść Jednostkom Ratowniczo-Gaśniczym oraz stanowiskom kierowania (powiatowym, miejskim i wojewódzkim) kolejne 1200 – 1400 etatów;
Dotychczas podjęte działania zmniejszą liczbę nadpracowywanych godzin, ale nie pozwolą w pełni zrealizować normatywu czterdziestogodzinnego tygodnia służby. Dlatego obecny Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji znając sytuację, przekazywaną m.in. przez naszą Sekcję, polecił przygotować nowelizację ustawy
o Państwowej Straży Pożarnej, która stworzy warunki do wypłacania rekompensat za przepracowane ponadnormatywnie godziny służby.
Szczególne emocje – całkowicie zrozumiałe - budzi konieczność przenoszenia funkcjonariuszy ze stanowisk systemu dziennego na system zmianowy oraz przypadki funkcjonariuszy, którzy z tego tytułu, zostaną przeniesieni na niżej sklasyfikowane stanowisko.
Podobnie duże emocje budzi, ograniczenie stanowisk dowódczych na jednostkach ratowniczo-gaśniczych.
Nie jest winą związku zawodowego fakt, że komendanci powiatowi i miejscy, rozdawali „na lewo i prawo” różne stanowiska, nie kierując się zasadami taktyki pożarniczej. To kierownicy jednostek organizacyjnych nadużywali przepis kwalifikacyjny, wprowadzając do podziału bojowego stanowiska przypisane służbie administracyjnej (np. specjalista). Podobnie jest w przypadku stanowisk „ratownik-specjalista” w jednostkach, które specjalizacji nie posiadają, bądź nie są formalnie zgłoszone jako jednostka specjalistyczna.
Komendant Główny PSP uznał, że ten stan rzeczy trzeba uregulować. wszystkich tym celu opracował wszystkich zespołem współpracowników zasady reformy wszystkich od sierpnia przedstawiał jej kolejne założenia kierownikom struktur Państwowej Straży Pożarnej.
Krajowa Sekcja Pożarnictwa NSZZ”Solidarność” przekazywała rzetelne informacje uzyskane na odprawach kadry kierowniczej oraz, w ramach interwencji swoich struktur wskazywała ułomności procesu reorganizacyjnego. Ostatnim przykładem jest kwestia stanowisk dyspozytorów w Punktach Alarmowych. Ilu komendantów powiatowych, miejskich i wojewódzkich wystąpiło o zachowanie tych stanowisk?
W wyniku przekazania uwag naszych struktur związkowych, kierownictwo Komendy Głównej PSP, po przeanalizowaniu problemu, odstąpiło od pierwotnego zamysłu likwidacji stanowisk dyspozytorów w miejscach, gdzie Punkt Alarmowy spełniał warunki quasi-stanowiska kierowania tj. przyjmował zgłoszenia, dysponował jednostkami, prowadził korespondencję, posiadał dokumentację oraz plany obrony obiektów chronionych w rejonie działania, tworzył dokumentację po zdarzeniową.
O wszystkich zasadach przeprowadzanej reformy, powinni informować komendanci wojewódzcy, powiatowi i miejscy. Podobnie to Oni powinni, przekazywać Komendantowi Głównemu PSP zastrzeżenia i wątpliwości, co do proponowanych zmian. Tymczasem ci, co przez wiele lat siedzieli bezczynnie, czy też nie umieli lub nie chcieli wykonywać swoich kierowniczych zadań, próbują skutki odpowiedzialności za poprzedni okres przerzucić na związkowców. Jest to niegodziwość, z którą Krajowa Sekcja Pożarnictwa NSZZ”Solidarność” nie zgadza się i będzie ją publicznie piętnować.
Niegodziwością jest także wskazywanie związkowców jako winnych
i odpowiedzialnych, skutków wieloletniej polityki kadrowej komendantów powiatowych i miejskich i braku nadzoru tej polityki przez komendantów wojewódzkich.
Wielokrotnie Krajowa Sekcja Pożarnictwa NSZZ”Solidarność” wskazywała nieprawidłowości w polityce kadrowej: zatrudnianie rodzin, nadmierne awansowanie osób na stanowiskach pomocniczych a nie liniowych – wymieniać można długo.
Nikt nie poniósł za to konsekwencji. W chwili obecnej stoimy przed skutkami takiej polityki oraz braku jakiejkolwiek kontroli ze strony jednostek nadrzędnych.
Dlatego Rada Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ”Solidarność” uważa,
że za dotychczasową nonszalancję, rozrzutność, pączkowanie wysokopłatnych stanowisk a merytorycznie nieuzasadnionych, oraz za brak lub niewłaściwą politykę kadrową powinni ponieść odpowiedzialność kierownicy tych jednostek organizacyjnych, w których dopuszczono do takich sytuacji.
Rada Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ”Solidarność” apeluje do Komendanta Głównego PSP, by w miejscach, gdzie wystąpiły sytuacje patologiczne, dokonał gruntownego przeglądu kadry kierowniczej i rzetelnie rozliczył winnych takiego stanu rzeczy.
Przewodniczący
Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ”Solidarność”
Robert Osmycki.
Wednesday 13 December 2006 -10:28:53
KOMUNIKAT Przewodniczącego KSP NEW !!! Warszawa, dn. 11.12.2006r.
Informuję, że w dniach 7-8 grudnia 2006r. w Częstochowie odbyło się Nadzwyczajne Posiedzenie Rady Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ”Solidarność” .
W posiedzeniu Rady uczestniczył st.kpt.Piotr Chmielarz – doradca Komendanta Głównego PSP. Reorganizacja struktur Państwowej Straży Pożarnej była najważniejszym tematem spotkania. Przewodniczący struktur wojewódzkich przedstawili sytuację, w jakiej znajdują się komendy powiatowe i miejskie oraz poinformowali o najważniejszych problemach przy wdrażaniu reorganizacji.
Z wypowiedzi przewodniczących wynikało, że:
1) największe problemy w przygotowywaniu reorganizacji wynikają z faktu, że komendanci nie informują strażaków o planowanych zmianach. W takich miejscach tworzą się tzw.”głuche telefony”, które powodują znaczne zamieszanie;
2) największe zmiany nastąpią w jednostkach, w których do tej pory nikt nie kontrolował polityki kadrowej - tak komendanci powiatowi i miejscy, a także występował brak nadzoru ze strony komendanta wojewódzkiego;
3) najtrudniejszą sytuację posiadają jednostki organizacyjne, w których ich kierownicy, od lat nie dostosowali struktur do potrzeb formacji oraz tam, gdzie komendanci, nie podejmowali działań zmniejszających skutki reformy w ciągu ostatniego roku.
4) w wielu miejscach, odpowiedzialni komendanci w ciągu ostatnich miesięcy redukowali w sposób naturalny (np. przejście na emeryturę) liczbę etatów w systemie dziennym, toteż tam w chwili obecnej, skutki reorganizacji w sposób minimalny dotkną strażaków;
5) strażaków jednostkach ratowniczo-gaśniczych w sposób szczególny reorganizacja dotknie strażaków, którzy zajmowali stanowiska dowódcy sekcji, a w systemie codziennym kierowników sekcji lub naczelników w komendach powiatowych;
6) z wypowiedzi wynikało, że najtrudniejsza sytuacja istnieje w województwie zachodnio-pomorskim. Ponadto, ze względu na znaczną liczbę osób przenoszonych na inne stanowiska można wskazać województwa wielkopolskie, podkarpackie, lubelskie, śląskie i małopolskie. W innych województwach występują sporadyczne przypadki, w szczególności dotyczy to siedzib byłych komend wojewódzkich, w których od 1999r. nie przeprowadzano żadnej reorganizacji.
7) istnieją indywidualne przypadki komend, dla których formuła standardu reorganizacji jest za wąska, i w tym zakresie przedstawiono uwagi Piotrowi Chmielarzowi.
na wniosek i po konsultacji z Krajową Sekcją Pożarnictwa NSZZ”Solidarność”, odstąpiono od likwidacji stanowisk dyspozytorów Punktów Alarmowych Alarmowych tych miejscach, gdzie pełnią one funkcję stanowiska kierowania;
9) z informacji przedstawionej przez Piotra Chmielarza wynika, że w chwili obecnej uzgodniono około 250 regulaminów komend powiatowych i miejskich z pośród 335.
Ze względu na to, że proces reorganizacji właściwie trwał od marca 2006r. z pośród planowanych do przeniesienia 1400 etatów, pozostało do przeniesienia około 800 strażaków (w ok. 600 przypadkach strażacy zostali przeniesieni lub zaistniały vacaty);
10) w roku 2007 rozpocznie się reorganizacja jednostek centralnych, z pośród których ma zostać przeniesionych do jednostek ratowniczo-gaśniczych ok. 15% etatów funkcjonariuszy.
W pierwszej kolejności redukcja obejmie Centralne Muzeum Pożarnictwa (od 1 kwietnia 2007r. przewiduje się przeniesienie etatów strażackich do innych jednostek) oraz Komendę Główną PSP.
Poza problemem reorganizacji omówiono następujące sprawy:
- Przewodniczący został zobligowany do wystąpienia do Komendanta Głównego PSP, w sprawie nieprzestrzegania przez komendantów powiatowych i miejskich ustawy o związkach zawodowych w zakresie ustalania zasad rozdziału środków na nagrody. Istnieją województwa, w których kierownicy jednostek organizacyjnych, uważają, że nie muszą, ani uzgadniać, ani informować związków zawodowych o fakcie przenoszenia lub dysponowania środkami finansowymi z funduszu wynagrodzeń lub nagród i zapomóg;[/i]
- przewodniczący struktur wojewódzkich poinformowali o istniejących przypadkach szykanowania funkcyjnych związku, za działalność związkową. Szczególnym przypadkiem jest Komenda Powiatowa PSP w Drawsku Pomorskim i członka Rady kol. Andrzeja Kawczak, gdzie wobec zaistniałej sytuacji zostało przyjęte stosowne stanowisko Rady KSP.
- omówiono wstępne założenia do realizacji podwyżek w roku 2007. Istotnym elementem jest fakt, że środki na podwyżki zostaną podzielone na dwie części: podwyżka w elemencie stałym i w elemencie motywacyjnym (rzecz nowa stworzona jak w Policji czy Straży Granicznej oraz innych służbach mundurowych);
- przyjęto stanowiska w sprawie sytuacji spowodowanej reorganizacją oraz stanowisko w sprawie zasad przenoszenia na niższe stanowiska;
- przyjęto dwie uchwały organizacyjne w tym w sprawie nowego administratora stroną internetową.
W trakcie posiedzenia dokonano zmian w składzie Prezydium Rady KSP.
W wyniku głosowania Rady Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ”Solidarność” – na wniosek Przewodniczącego KSP, odwołano z funkcji wiceprzewodniczącego Prezydium Rady KSP -kol. Piotra Biały i powołano na to stanowisko kol.Sławomira Gotowicza. Jednocześnie kol. Piotr Biały powołany został na funkcję sekretarza Prezydium Rady KSP.
Ponadto, na wniosek Przewodniczącego KSP, ze składu Prezydium KSP odwołano z funkcji sekretarza Prezydium Rady KSP - kol. Krzysztofa Andurę i powołano na to stanowisko kol.Jerzego Raka.
Aktualny skład Rady KSP przedstawia się następująco:
Przewodniczący Rady KSP – Robert Osmycki;
Prezydium Rady KSP:
Wiceprzewodniczący – Ciapka Marek;
Wiceprzewodniczący – Błaszczyk Leszek;
Wiceprzewodniczący – Gotowicz Sławomir;
Wiceprzewodniczący – Skarbnik – Kochoń Damian;
Sekretarz – Biały Piotr;
Sekretarz – Wołocznik Zbigniew;
Sekretarz - Pilarski Dariusz;
Sekretarz – Rak Jerzy;
Członek – Kostyszak Dariusz;
Członek – Grabowski Piotr;
Członkowie Rady KSP[/center]:
Daniłowicz Robert; Lato Jerzy;
Maleszko Józef; Piwiński Jacek;
Andura Krzysztof; Rosiński Mariusz;
Rusinek Mirosław; Włodarczyk Zygmunt;
Wojciechowski Wiesław; Sałaga Zbigniew;
Grzelczak Paweł; Ignut Adam;
Kurczak Jerzy; Kabat Tomasz;
Kawczak Andrzej; Kiński Zbigniew;
Łatka Dariusz; Tomczyk Jarosław;
Bryłka Sławomir; Brzózka Zbigniew;
Kurek Jarosław.
Komisja Rewizyjna KSP:
Rozpotyński Andrzej;
Łobos Tomasz;
Kochan Tomasz;
Halak Janusz;
Jankowski Wojciech;
Delegaci na Kongres Sekretariatu Służb Publicznych KK:
Ćwiertniewicz Ryszard;
Hajda Krzysztof;
Kustra Sławomir;
Lato Jerzy;
Osmycki Robert;
Przeradzki Dariusz;
Reiner Ryszard;
Solarz Grzegorz;
Szczygielski Wiesław;
Wesołek Rafał. [/size]
Tuesday 12 December 2006 - 00:18:33
Czy to może z powodów wyrzutów sumieni?
A moze obawa o spadek popularności u trata władzy?
Jestem ciekaw Waszych komentarzy co o tym myślicie, bo ja niestety ze strony tego "Związku Zawodowego" nie licze juz na żadną pomoc.......
Więc może pomóżmy sobie jakoś sami.