Nie jesteś pierwszym którego nurtują owe pytania.
1) Wszystko zależy od charakteru czynności jaką macie wykonać.Jeśli jest to związane z ochroną terenu itd którą ma "chronić" gmina przy pomocy OSP to realizować jak najbardziej należy, jeśli nie związane należy zadać sobie pytanie czy nie koliduje to z przepisami lub innymi zagadnieniami.Zazwyczaj OSP realizują prośby gmin aby uniknąć napiętych sytuacji w kontaktach w konsekwencji czego dochodzi do nakazywania.
2) Jeśli była dotacja w formie kasy za którą to wy zakupiliście sprzęt to jest on waszą własnością, ale jeśli gmina zakupiła z własnej kieszeni i przekazała go na stan danej jednostki to właścicielem jest gmina.
3) Tak może jednak w granicach rozsądku i tego nie da się wyeliminować, poza jednym przypadkiem że będziecie samowystarczalni ale tego nie da się osiągnąć, a nawet jeśli doszło by do tej sytuacji to i tak długo byście nie podziałali będąc w konflikcie.
4) Zarząd nie ma nić do ustalania, pozwalania, zabraniana jeśli idzie o wyjazdy.Wedle przepisów JOT w OSP jednoosobowo dowodzi naczelnik.
Pan komendant gminny nie ma żadnej władzy, nawet jesli jest członkiem waszej OSP i nie może podejmować żadnych decyzji bez zgody naczelnika.