@Meku - O swoich doświadczeniach (a ubogie nie jest) nie chcę rozmawiac bo nie to jest tematem.
Natomiast musisz mieć świadomość istotnej sprawy.
Czy pytasz o pojazdy z pełną skrzynią automatyczną czy tylko tzw. "Półautomaty"...
W skrócie - automat to najczęściej skrzynia o 6 przełożeniach i trudno ją odszukać w ciągnikach siodłowych o mocach silników większych niż 340 czy 380 KM.
Dla mocniejszych silników stosuje się ułatwiające jazdę kierowcy skrzynie manualne ze sterowaniem elektrozaworowym / pneumatycznym... TipTronic, Opticruise, etc. - każda z marek ma swoje nazewnictwo i jakość wykonania oraz dobór ustawień do przełożeń. Co nie zmienia faktu że nadal jest to zwykła manualna skrzynia biegów o np. 12, 14, 16 przełożeniach, a sam fakt że nie ma drążka (lewarka) zmiany biegów w kabinie tylko mały joyistick, guziczki czy inne suwaczki nie czyni z niej w pojęciu "Skrzynią automatyczną" !!!
I ten problem właśnie określiłeś - a raczej wskazałeś po rozmowach z kierowcami Tirów.
Nie jest to złe rozwiązanie, natomiast taki czy inny kierowca podczas najbliższego przeglądu powinien poprosić dany serwis o wyregulowanie i ustawienie zakresu zmiany biegów w takim "półautomacie"
Inaczej sterownik zmienia zbyt szybko biegi lub zbyt gwałtownie je redukuje - stąd to niby szarpanie. Ale podkreślam można to swobodnie wyregulować.
A jazda autem z dobrze wyregulowaną skrzynią i przełożeniami to już sama bajka.
Więc jeśli będziesz miał jakie kolwiek pytanie w tej kwestii to zapraszam
Z najlepszymi życzeniami świątecznymi
Raddemenes