Artykuł 27a ustawy o CIT mówi bowiem, że zeznanie roczne CIT-8 oraz informacja IFT-2/IFT-2R mogą być składane na papierze, pod warunkiem że podmioty obowiązane do ich sporządzenia są zwolnione na podstawie art. 45ba ust. 2 ustawy o PIT z obowiązku składania ich elektronicznie.
Problem polega na tym, że art. 45ba ustawy o PIT właśnie się zmienił. Do końca 2018 r. pozwalał on wysyłać fiskusowi deklaracje i informacje podatkowe na papierze, jeżeli płatnik (np. zakład pracy, zleceniodawca) sporządzał je za dany rok dla nie więcej niż pięciu podatników.
Od 1 stycznia 2019 r. nie ma już takiego wyjątku. Artykuł 45ba brzmi teraz bardzo krótko (nie zawiera w ogóle ustępów) i nakazuje przesyłać wymienione w nim informacje i deklaracje wyłącznie elektronicznie.
Z tego wynika, że wyjątek, o którym mowa w art. 27a ustawy o CIT, również już nie obowiązuje, mimo że ciągle jeszcze jest w nim przewidziany (ten akurat przepis – mimo licznych ubiegłorocznych nowelizacji ustawy o CIT – nie został w ogóle zmieniony).
A to oznacza, że CIT-8 i IFT-2R mogą być złożone wyłącznie elektronicznie i to już w odniesieniu za 2018 r. Skąd taki wniosek? Z art. 8 ust. 2 wspomnianej nowelizacji z 4 października 2018 r. (Dz.U. poz. 2126). Przepis ten mówi, że zmieniony art. 45ba ustawy o PIT stosuje się już do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2018 r.