Chyba że jest to rozwalenie hydrantu samochodem pod wpływem , to mogłoby zmienić postać rzeczy
Jest jeszcze coś takiego jak instytucja Zatarcia skazania. Pod wpływem kolizja, wyrok na 3 miesiące w zawieszeniu na rok i zatarcie wyroku jest po 3 latach. Dla ciekawych mozna poczytać:
http://odroczenie-kary.pl/zatarcie-skazania-kiedy-bedziesz-mial-czysta-kartoteke/ Dużo też zależy od sądu, bo jeszcze kilka lat temu (przed tym wypadkiem na pomorzu co po pijaku zabił rodzinę) raczej za kolizję po pijaku odbierano prawo jazdy bez aresztu.
A ja się zastanawiam dlaczego osoba karana miałaby nie stać się członkiem OSP. Nałożenie na kogoś mandatu za przekroczenie prędkości i nie przyjecie jego kończy się wizytą w sądzie i nałożeniem kary. Tak więc chyba większość kierujących jest karanych
Pójście do sądu nie oznacza że jesteś osobą skazaną wyrokiem sądowym wraz z wpisem do Rejestru Skazanych. No chyba, że sąd skazał cię na areszt.
Otrzymując mandat nawet jak go nie przyjmiesz (np. za przekroczenie prędkości) odpowiadasz z kodeksu wykroczeń, a mowa o kodeksie karnym i skarbowym jest.
Co do tematu odmowy lub nie przyjęcia, to wzorcowy Statut OSP mówi:
1. Członkami zwyczajnymi OSP mogą być:
1) pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych,
Również jest informacja kiedy ustaje członkostwo oraz procedura:
Członkostwo ustaje na skutek:
1) skreślenia z listy lub wykluczenia członka zwyczajnego,
2) skreślenia z listy członków zwyczajnych dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach:
a) rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie.
b) nie usprawiedliwionego zalegania przez członka z opłatą składek za okres przekraczający 12 miesięcy, mimo pisemnego upomnienia.
c) śmierci członka.
3) wykluczenia członka zwyczajnego dokonuje zarząd OSP w następujących wypadkach:
a) prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem.
b) popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP.
4) przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w ust. 2 pkt. 2 i w ust. 3 zarząd umożliwia członkowi OSP złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu zarządu.
5) od uchwały zarządu w sprawie, o której mowa w ust. 2 pkt. 2 i ust. 3, członek OSP może odwołać się w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu do walnego zebrania, którego uchwała jest ostateczna.
6) do czasu rozpatrzenia odwołania członek zwyczajny nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem.
7) skreślenie z listy członków zobowiązuje do zwrotu umundurowania i innych przedmiotów należących do OSP.
Teoretycznie pkt 3 b będzie mówił o skazaniu.
Temat zaświadczenia o niekaralności - art. 6 ust. 1 ustawy z 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym. OSP działają na podstawie ustawy o stowarzyszeniach, które nic o niekaralności nie mówi. Trudno więc aby na tej podstawie zarząd mógł wymagać od kandydatów (czy członków) takiego zaświadczenia.
Również ustawa o ochronie przeciwpożarowej w częsci dotyczącej OSP nic nie mówi o konieczności zaświadczenia.
Brak podstawy prawnej do tego aby OSP żądało potwierdzenia niekaralności co oznacza, że jeżeli w uzasadnieniu odmowy przyjęcia znajdzie się informacja o braku zaświadczenia, uchwała będzie nieważna.