Proszę to odnieść do następującego pisma:
------------------------------------------------
RZECZPOSPOLITA POLSKA
Warszawa, 2006-06-
Minister Finansów
FS7-063-182/2006
do
Pani
Anna Kalata
Minister Pracy i Polityki Społecznej
W związku z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.), uprzejmie przedkładam następujące informacje prognozowane na 2007 r.:
1. Dynamika realna produktu krajowego brutto – 104,6%.
2. Średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem – 1,9 %.
3. Nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – 3,1%.
4. Nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw – 3,4 %.
5. Poziom przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej – 9.062 tys. osób.
6. Zmiana stopy bezrobocia rejestrowanego na koniec 2007 roku w stosunku do końca 2006 roku – -1,5 pkt. proc.
7. Prognozowane zatrudnienie ogółem w państwowej sferze budżetowej w 2007 r. –524.771 osób (z uwzględnieniem dotychczas dokonanego rozdysponowania zatrudnienia zaplanowanego w rezerwach celowych na rok 2006).
8. Nominalny wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej – 0 %.
W załączeniu przedkładam uzasadnienie „zamrożenia” płac w państwowej sferze budżetowej w 2007 r. (załącznik nr 1)
Natomiast wynagrodzenia z roku 2006 pozostałych pracowników państwowej sfery budżetowej nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z podziałem na formy organizacyjno - prawne oraz działy, przedstawia załącznik nr 2.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że z dniem 1 września 2005 r. szkoły wyższe, zgodnie z przepisami art. 245 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) zostały wyłączone z państwowej sfery budżetowej.
-----------------------------------
Załącznik nr 1
Uzasadnienie zamrożenia płac w państwowej sferze budżetowej w 2007 r. (zerowy nominalny wzrost płac)
Zgodnie z art. 7, ustęp 2 ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, Rada Ministrów, w terminie do dnia 15 czerwca każdego roku, przedkłada Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych, propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok następny.
Mając na uwadze trudną sytuację na rynku pracy, Ministerstwo Finansów dążąc do jej poprawy i jednocześnie w trosce o pracownika, przygotowało spójny, perspektywiczny plan zmian w systemie podatkowym na lata 2007 – 2009, który został już zaprezentowany na konferencji prasowej 31 marca br. Z punktu widzenia rynku pracy najistotniejszą zmianą jest propozycja obniżenia pozapłacowych kosztów pracy, ponieważ prowadzi to do zmniejszenia klina podatkowego. Proponuje się obniżenie składki na ubezpieczenie rentowe o 4 pkt proc. - z 13% do 9% podstawy opodatkowania, oraz składki na ubezpieczenie chorobowe z 2,45% do 1,80% podstawy opodatkowania. Razem oznacza to różnicę w wysokości 4,65% podstawy opodatkowania. Zgodnie z propozycjami Ministra Finansów zdecydowana część korzyści z tej zmiany przypadnie zatrudnionym. Po stronie pracownika następuje bowiem obniżenie tak składki na ubezpieczenie rentowe (o 2 pkt. procentowe) jak i likwidacja składki na ubezpieczenie chorobowe (przenoszonej na stronę pracodawcy). W sumie oznacza to obniżenie obciążeń pracy po stronie pracownika o 4,45 pkt. procentowych. Po stronie pracodawcy następuje natomiast obniżenie składki na ubezpieczenie rentowe (także o 2 pkt. procentowe) oraz dodatkowe obciążenie składką chorobową obniżoną do 1,8%. W rezultacie obciążenia pracodawców składkami na ubezpieczenia społeczne spadają o 0,2 pkt. procentowe. Ponadto planuje się, że w latach 2007-2009 wprowadzone zostaną dalsze zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych - odmrożenie progów podatkowych, wysokości kosztów uzyskania i kwoty wolnej od opodatkowania, wprowadzenie dwóch stawek PIT 18% i 32% w 2009 r. Zmniejszenie opodatkowania dochodów z pracy, obok projektowanych zmian prowadzących do uproszczenia podatków w działalności gospodarczej, w sposób pośredni - poprzez korzystny wpływ na popyt krajowy - przyczyni się do wzrostu popytu na pracę i tym samym spadku bezrobocia. Dodatkowym efektem wyżej omówionych zmian będzie istotny wzrost płacy netto w 2007 r. Szacuje się, że płace netto wzrosną w 2007 r. z tego tytułu o 5,55%1 nominalnie. Oznacza to, że nawet w przypadku utrzymania płacy brutto dla pracowników państwowej sfery budżetowej w 2007 r. na poziomie roku poprzedniego wynagrodzenia netto tych pracowników istotnie wzrosną. Efektywny wzrost płacy netto o 5,55% jest nawet wyższy niż wzrost zaproponowany w odpowiedzi na przedstawione przez Rząd wstępne wskaźniki makroekonomiczne na 2007 r. przez związki zawodowe, reprezentujące w Komisji Trójstronnej stronę pracowników. Ponadto należy zauważyć, że także realny wzrost wynagrodzenia netto w 2007 r. będzie wysoki - uwzględniając prognozowany wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (1,9%) wyniesie on 3,6%.
Dodatkowym czynnikiem, który trzeba brać pod uwagę, określając wysokość przyszłorocznej podwyżki płac dla pracowników państwowej sfery budżetowej jest obecna i przewidywana sytuacja finansów publicznych Polski oraz zobowiązanie Polski do ograniczania deficytu, wynikające z unijnych regulacji. Polska od początku członkostwa jest objęta tzw. procedurą nadmiernego deficytu, przewidzianą w unijnym prawie (Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską oraz Pakt Stabilności i Wzrostu). W związku z tym w 2004 r. Polska zobowiązała się obniżyć deficyt do poziomu poniżej 3% PKB najpóźniej w 2007 r.2 Ponadto kraj poddany procedurze nadmiernego deficytu ma obowiązek corocznej korekty deficytu strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych3 o co najmniej 0,5% PKB. Ponadto już teraz wiadomo, że opracowanie budżetu na 2007 r. będzie zadaniem bardzo trudnym choćby tylko z punktu widzenia konieczności zabezpieczenia dodatkowych środków, np. na pomoc społeczną, w związku z przewidywaną waloryzacją świadczeń z pomocy społecznej, zmian w systemie podatkowym i systemie ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie z prognozami Ministerstwa Finansów średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2007 r. wyniesie 1,9%. Należy przy tym zaznaczyć, że prognoza została opracowana według ostrożnościowego scenariusza (tzn. jest to wysokość inflacji mieszcząca się w górnych poziomach prognoz jakie otrzymano dla wskaźnika CPI na 2007 r.). Obecne analizy wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych wskazują, że nie ma zagrożenia, aby w 2007 r. ukształtował się na poziomie powyżej 1,9% (średniorocznie). Już obecnie Polska należy do krajów o najniższym wskaźniku CPI w Unii Europejskiej. Szacuje się, że średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2006 r. wyniesie 0,8%, co dobitnie wskazuje na brak presji inflacyjnej.
W związku z tym Ministerstwo Finansów proponuje przedstawienie Komisji Trójstronnej wskaźnika wzrostu płac dla pracowników państwowej sfery budżetowej na 2007 r. w wysokości 0% - oznacza to, że w 2007 r. nominalne płace pracowników państwowej sfery budżetowej zostałyby utrzymane na poziomie z 2006 r.