Dla budynków użyteczności publicznej zlokalizowanych na terenie jednostki osadniczej wymagane jest zapewnienie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru. W punkcie 2 wskazano zaś, jakie obiekty są zwolnione z zapewnienia zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia.
Teraz bierzesz par. 5 i ustalasz jaka wymagana ilość wody jest potrzebna - w Twoim przypadku jest to 10 dm3/s. Zgodnie ze złagodzeniem dla jednostek osadniczych do 2.000 mieszkańców może być 5 dm3/s - ale dla pozostałych obiektów budowlanych, czyli nie tych wskazanych w punkcie 1 (dot. to budynków mieszkalnych, gospodarczych itp.). W Twoim przypadku mamy jednak budynek użyteczności publicznej (ZL III) o pow. 160 m2, dla którego wymagane jest 10 dm3/s. Jeżeli Twoja jednostka osadnicza ma mniej niż 2.000 mieszkańców wówczas musisz zapewnić dwa hydranty DN80, które łącznie dadzą Ci 10 dm3/s lub zapewnić uzupełniające źródło wody.
Na forum możemy Ci ogólnie doradzić, podpowiedzieć, nakierować. Najlepiej jednak z konkretnym projektem udać się do rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń ppoż. lub podjechać do Komendy PSP właściwej miejscowo co do miejsca planowanej inwestycji.
P.S. Wrzucę jeszcze jedno stanowisko Komendy Głównej w podobnym problemie:
W odpowiedzi na pismo dotyczące zapewnienia zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru dla budynku użyteczności publicznej (biurowego) o powierzchni użytkowej 2000 m2, zlokalizowanego na terenie miasta, wyjaśnia się, co następuje.
Zgodnie z ustaleniami § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia MSWiA z dn. 24.07.2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz.U. Nr 124, poz. 1030), dla budynków użyteczności publicznej zlokalizowanych na terenie miasta (jednostki osadniczej) wymagane jest zapewnienie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru. Ilość wody, jaka powinna być zapewniona w przypadku ww. budynku (przy kubaturze przekraczającej 5000 m3), wynosi 20 dm3/s łącznie z co najmniej dwóch hydrantów o średnicy 80 mm lub 200 m3 zapasu wody w przeciwpożarowym zbiorniku wodnym (§ 5 ust.1 pkt 2). Obowiązkiem właściciela budynku jest przy tym, w myśl ustaleń art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.), zapewnienie przygotowania budynku do prowadzenia akcji ratowniczej, co oznacza m.in. zapewnienie odpowiedniego zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru, i jest to obowiązek niezbywalny. W zależności od występujących lokalnie warunków, w pierwszej kolejności powinny być brane pod uwagę istniejące możliwości czerpania wody z urządzeń zaopatrujących w wodę ludność. Właściciel budynku powinien uzyskać informację o wydajności istniejącej sieci wodociągowej oraz o lokalizacji i wydajności najbliższych hydrantów od firmy administrującej tą siecią. Nie jest natomiast obowiązkiem właściciela budynku dbanie o stan techniczny tych urządzeń - w przypadku sieci wodociągowej do przyłącza do budynku. W sytuacji, gdy wydajność tych urządzeń (sieci wodociągowej) nie zapewnia wymaganej ilości wody do celów przeciwpożarowych dla danego budynku, bądź np. hydranty usytuowane są w odległościach większych niż określone przepisami, to właściciel takiego budynku powinien zadbać o doprowadzenie do stanu zgodności z obowiązującymi wymaganiami w tym zakresie. Rozwiązaniem może być zapewnienie uzupełniającego zapasu wody zgodnie z zasadami określonymi w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia MSWiA, bądź też uzyskanie akceptacji właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej na zastosowanie w budynku rozwiązań zamiennych zapewniających niepogorszenie w nim warunków ochrony przeciwpożarowej, po przedłożeniu propozycji przez właściciela tego budynku. Z inicjatywy właściciela budynku mogą też być podjęte prace związane z modernizacją istniejącej sieci wodociągowej, w tym zamontowaniem dodatkowych hydrantów.
Odrębnym zagadnieniem jest natomiast realizacja obowiązku zapewnienia odpowiedniej ilości wody do celów przeciwpożarowych dla jednostki osadniczej. Obowiązek ten spoczywa na władzach danej gminy, której jednym z zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w ramach zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, są sprawy ochrony przeciwpożarowej. Realizowane to powinno być m.in. poprzez określenie w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, uchwalanym przez radę gminy zgodnie z przepisami art. 19 ust.1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), warunków dostarczania wody na cele przeciwpożarowe dla danej miejscowości. Ustalenia tego regulaminu są wiążące dla przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego zarządzającego siecią wodociągową. Ponieważ jest to też zadanie objęte przepisami ochrony przeciwpożarowej (§ 4 ust. 3 ww. rozporządzenia MSWiA) organy Państwowej Straży Pożarnej podejmują czynności kontrolno rozpoznawcze także w stosunku do tych przedsiębiorstw, w celu wyegzekwowania chociażby obowiązku poddawania okresowym przeglądom i konserwacji przez właściciela sieci wodociągowej przeciwpożarowej zamontowanych na tych sieciach hydrantów.
Reasumując należy stwierdzić, że zadania związane z zapewnieniem przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru spoczywają zarówno na właścicielach budynku, jak i na podmiotach gospodarczych realizujących zadania związane z dostarczaniem wody dla ludności. Adekwatnie do tych zadań prowadzone są też działania administracyjne Państwowej Straży Pożarnej zmierzające do zapewnienia wyegzekwowania realizacji obowiązków w zakresie ochrony przeciwpożarowej.