Co do kontrolki to zależy czy żaróweczka nie jest spalona.
Khem, biorąc pod uwagę jak podzespoły w Starze topornie pracują i że zdarzają się zacięcia mechanizmów to raczej w interesie kierowcy i mechanika jak najbardziej jest mieć sprawną kontrolkę, bo wiadomo czym się skończy podróż po asfalcie z włączoną blokadą...
A co do biegów terenowych to nie byłbym taki pewny. U siebie w OSP nie mam takiego czegoś i w JRG na SH-18 również nie ma czegoś takiego.
W OSP mam z 91r. także, może to być jakaś dodatkowa przeróbka. W drugim OSP też tego nie mam a samochód z lat 80 bodajże. Nie wiem jaki rocznik jest tego z JRG ale też nie ma tego bajeru
Hmm, ja w życiu reduktor zapinałem RAZ jak się wpakowałem w bagno, ale wtedy wszystko było już załączone, więc organoleptycznie ciężko mi stwierdzić czy to jest fakt - słyszałem że w niektórych egzemplarzach to tak działa. Może jakieś znaczenie (choć wątpię) ma fakt że w "moim" Starze jest reduktor z wojskowego 266.
W każdym razie instrukcja Stara 244 z 1984r (chyba ostatni wypust przed modernizacją)
kategorycznie zabrania jazdy na biegach terenowych z wyłączonym przednim napędem. Czemu - nie wiem, ale skoro tak piszą to lepiej ten guzik dla świętego spokoju pstryknąć.
Ogólnie temat trudny do ugryzienia, bo podczas gdy w wojskowych 266 wszystkie egzemplarze miały skrzynie biegów z synchronizacją to w straży bywało z tym różnie - ja mam bez synchronizacji, ale chyba nie ma co narzekać, bo kolega w WSP miał 244 bez wspomagania jeszcze do tego... Czyli kierowca Stara musi być gotowy na wszystko
SH-18 to przeważnie na Starach 28/200 były... no ale cóż...