Dla Kitek
Dziękuje, że spróbowałeś podać coś w sprawie reorganizacji komend. Zaraz rzucę swoje pomysły tyko dwa słowa w sprawie służby wiodącej. Taka w komendzie nie istnieje choć w projekcie rozp. dot. uposażenia strażaków zauważyłem że w KW PSP naczelnik operacyjnej jest o grupę wyżej zaszeregowany niż pozostali naczelnicy co może sugerować operacyjną jako służbę wiodącą. Jednak w komendach powiatowych nie ma takiego podziału. Osobiście dla mnie kadry są ważne, ale może dlatego że jestem z nimi teraz związany, choć jak prowadziłem operacyjną to też był najważniejszy wydział. Dla komendanta mogą być inne priorytety w tym chyba finanse to numer 1. Jakikolwiek błąd w finansach czy naruszenie dyscypliny budżetowej to komendant wylatuje.
Wracając jednak do reorganizacji komendy:
1. Twój kadrowiec nie uwzględnił następujących zadań w komórkach organizacyjnych: informatyki, łączności, archiwizacji, spraw obronnych, ochrony informacji niejawnych, pomocy prawnej
2. W JRG uwzględnił 1/2 organizacyjnego co może być niezgodne z przepisem bo JRG jako komórka organizacyjna realizuje zadania ratownicze
3. Dla pełni szczęścia poszczególne komórki organizacyjne trzeba jeszcze podzielić wg. kompetencji pomiędzy 01 i 02 z zastrzeżeniem, że BHP, ochrona informacji niejawnych, pomoc prawna podlega bezpośrednio 01
A teraz troszkę własnych spostrzeżeń w zakresie projektu rozporządzenia
Komenda IV kat. 10 osób + 1 dowódca JRG po odliczeniu komendanta i zastępcy oraz dowódcy JRG i zastępcy pozostaje 7 osób. Te 7 osób zgodnie z par. 4 ust.3 musi zrealizować 15 rodzajów zadań. Zdecydowana większość z tych 15 rodzajów realizowanych spraw wymaga posiadania specjalistycznych kwalifikacji w tym również kwalifikacji na poziomie studiów wyższych, będących poza zasięgiem SGSP i aspirantek, a jednocześnie wymaganych przepisami ustaw szczegółowych. O ile wiem napewno jest to główny księgowy, radca prawny i chyba bhp. Radca prawny zgodnie z ustawą o radcach prawnych nie może wykonywać innych czynności jak tylko doradztwo prawne. W finansach powinny być dwie osoby bo główny księgowy nie może prowadzić kasy i jednocześnie jej nadzorować. Pełnomocnik ochrony informacji niejawnych nie może prowadzić spraw obronnych. W komendach w których są magazyny będzie jeszcze problem magazyniera bowiem kwatermistrz nie powinien wypisywać magazyn wyda i jednocześnie wydawać. I takich przykładów można mnożyć, a nie wspominam, że w stanowiskach jednoosobowych dwa tygodnie urlopu to np. nie wydana w terminie decyzja, nie zajęte stanowisko w sprawie odbioru obiektu, a w finansach dzień spóźnienia to karne odsetki itd. Nadal więc uważam, że na podstawie przedstawionego projektu opracowanie regulaminu i organizacji komendy graniczy z cudem.
Na zakończenie moich wywodów zadam pytanie czy ktoś potrafi policzyć na podstawie tego projektu ile etatów powinna mieć np. komenda na terenie powiatu o zaludnieniu 99 tyś mieszkańców, ale łącznie komenda i jednostka wszyscy strażacy niezależnie od rodzaju zatrudnienia. Jednocześnie proponuję wykonać takie obliczenie dla powiatu o liczbie mieszkańców 199 tyś. Wynik będzie interesujący.
Jednocześnie proszę o nie włączanie się do dyskusji frustratów, strażackich nieudaczników, maruderów pominiętych w awansach i innych nie mających nic rzeczowego do powiedzenia.
Z poważaniem dla wszystkich nie objętych zdaniem wcześniejszym.