Wstawiłem na prośbę użytkownika RaddemenesPojazdy specjalne Straży Pożarnej a norma emisji spalin Euro 6 - aspekty możliwych trudności wykonania zabudów pożarniczych
Kilka tygodni temu zostałem poproszony o zebranie swojej wiedzy i przygotowanie prezentacji dla straży i firm zabudowujących dotyczącej nowych rozwiązań technicznych dla silników w normą euro6 i potencjalnych trudności z zabudową - nazwijmy ją tradycyjną - bojowych wozów straży pożarnych.
Ponieważ zainteresowanie tą problematyką okazało się niezwykle szerokie postanowiłem również na forum podzielić się swoją wiedzą. A zatem od początku....
Normy Euro w kilku słowach - Wprowadzenie norm w celu ograniczenia emisji czynników szkodliwychZ każdą normą spaliny samochodów ciężarowych są coraz czystsze.
Norma R49 - Wprowadzona w roku 1982
Norma Euro 0 - Wprowadzona w roku 1990
Norma Euro 1 - Wprowadzona w roku 1993
Norma Euro 2 - Wprowadzona w roku 1996
Norma Euro 3 - Wprowadzona w roku 2001
Norma Euro 4 - Wprowadzona w roku 2006
Norma Euro 5 - Wprowadzona w roku 2009
Norma Euro 6 - Wprowadzona w roku 2014Norma Euro 6 - Wprowadzenie z dniem 31.12.2013 dla nowo rejestrowanych pojazdówCzym jest Euro 6?
W porównaniu do poprzedniej normy, Euro 6 wiąże się przede wszystkim z dalszym ograniczeniem emisji dwóch rodzajów zanieczyszczeń: tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM)
Limity te są wyjątkowo surowe!
NOx: redukcja emisji o 80% – do 0,40 g/kWh (cykl badawczy dla warunków ustalonych)
NOx: redukcja emisji o 77% – do 0,46 g/kWh (cykl badawczy dla warunków nieustalonych)
PM: redukcja emisji o 50% – do 0,01 g/kWh
Ten ostatni składnik spalin podlega tak naprawdę jeszcze surowszym ograniczeniom, ponieważ norma wprowadza obowiązek nie tylko pomiaru masy, ale także zliczania cząstek stałych. W celu spełnienia tego wymogu niezbędne jest zastosowanie filtra cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter) wychwytującego nawet najmniejsze drobiny sadzy.
Norma Euro 6 O co w tym wszystkim chodzi?Od 1 stycznia 2014 roku obowiązuje bardzo surowa norma emisji spalin Euro 6.
Przed wprowadzeniem normy Euro 5 konstrukcja wtryskiwaczy pozwalała realizować wielofazowy wtrysk paliwa. Oznaczało to, że na każdy cykl pracy była możliwość podania do komory spalania kilku, bardzo niewielkich dawek paliwa. W takich silnikach wysokoprężnych realizowany był od 3 do nawet 7 wtrysków paliwa na każdy cykl pracy, oczywiście w zależności od zapotrzebowania oraz warunków pracy silnika. Tak długi czas spalania oraz dawkowanie paliwa powodował, że w cylindrze powstają szkodliwe związki NOx oraz sadza, czyli cząstki stałe PM.
Wprowadzenie kolejnej normy wymagało od producentów samochodów wyraźnych działań odnośnie budowy i konstrukcji silników. Problem dotyczył przede wszystkim samochodów z silnikami wysokoprężnymi, gdyż to one produkują najwięcej szkodliwych substancji: NOx oraz cząstek stałych. Norma Euro 5 zapowiadała dwukrotne zmniejszenie tlenków azotu. Problem rozwiązano na kilka sposobów, między innymi wprowadzono wielofazowe wtryski paliwa na każdy cykl pracy, układy recyrkulacji spalin (EGR) oraz katalitycznej syntezy spalin (SCR) z wykorzystaniem wodnego roztworu mocznika (AdBlue).
Norma Euro 6 Układy wspomagająceGłównym elementem, który nie dopuszcza do wydalenia tych szkodliwych substancji do atmosfery jest filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter). Zasada jego działania jest bardzo podobna do reaktora katalitycznego (“katalizatora”). Poprzez rozgrzanie układu wydechowego w tym reaktora katalitycznego oraz filtra cząstek stałych możliwe jest odpowiednie dopalenie wszystkich szkodliwych substancji wydobywających się z komory spalania. Filtr cząstek stałych usuwa cząstki sadzy, węglowodorów i tlenku węgla ze spalin. W układach oczyszczania spalin Euro 6 zastosowanie znajdują filtry najnowszej generacji, regenerujące się w sposób ciągły podczas jazdy.
Układ recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation)Układ recyrkulacji spalin (EGR) obniża stężenie tlenków azotu (NOx) poprzez schładzanie i kierowanie części spalin z powrotem do cylindra. W rezultacie silnik spala mniej paliwa i emituje mniej zanieczyszczeń. W celu osiągnięcia jeszcze większej czystości spalin, w niektórych jednostkach napędowych Euro 6 układ EGR współpracuje z SCR.
Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR (Selective Catalytic Reduction)System zapewnia neutralizację tlenków azotu (NOx) w spalinach za pomocą wtrysku wodnego roztworu mocznika AdBlue do układu wydechowego. Zachodząca reakcja chemiczna powoduje rozkład tlenków azotu do niegroźnej wody i azotu. Układy SCR znane są z niezawodności i doskonałej ekonomiki paliwowej.
Katalizator utleniającyW skład układu oczyszczania spalin Euro 6 wchodzi katalizator utleniający zintegrowany z tłumikiem. Jego zadanie polega na przetworzeniu gazów wylotowych do dalszych etapów oczyszczania, poprzez zrównoważenie zawartości NOx w procesie katalizy bez żadnych dodatków chemicznych.
To właśnie wielkość dostępnych konstrukcji układu wydechowego w silnikach Euro 6 stwarza ograniczenia możliwości dla firm zabudowujących!Norma Euro 6 Ograniczniki momentów obrotowychUWAGA!
Jednym z najistotniejszych wymagań homologacyjnych wprowadzonych dla pojazdów ciężarowych spełniających normę emisji spalin Euro 5 był obowiązek ograniczania momentu obrotowego silników do 30% jeżeli silniki te przestały spełniać wymagania emisji spalin w skutek awarii instalacji redukujących zanieczyszczenia spalin (SCR) czy awarii silników wyposażonych w układy EGR lub skończeniem się w zbiornikach mocznika AdBlue.
Wymaganie to w przypadku normy Euro 6 zostało zwiększone do ograniczania momentu obrotowego silników do 40%.
W praktyce oznacza to unieruchomienie pojazdu do chwili przybycia zespołu serwisowego lub wymaga holowania do najbliższego serwisu.
Wyjątek stanowi zapis zwalniający wszelkie pojazdy o przeznaczeniu specjalnym (np. Straży Pożarnych, Wojska, Policji) wskutek czego producenci podwozi automatycznie nie wprowadzali dla tych pojazdów ograniczników momentów obrotowych.
Sytuacja ulegnie zmianie w silnikach Euro 6, gdyż w przypadku zatkania się filtrów cząstek stałych DPF wystąpi istotny skutek dla pracy silnika pomimo faktu zdjętych ograniczników momentów obrotowych!
Norma Euro 6 Aspekt ekonomicznyPodwozia ciężarowe wyposażone w układy emisji spalin Euro 6 są średnio o około 15% droższe w zakupie od swoich poprzedników Euro5.Norma Euro 6 Prezentacje rozwiązań technicznych wybranych producentów VOLVO
http://www.volvotrucks.com/trucks/poland-market/pl-pl/trucks/environment/Pages/Euro6.aspxSCANIA
http://www3.scania.com/pl/Scania-Euro-6/Start/Pojazdy specjalne Euro 6 a możliwości zabudowy pojazdów specjalnychWymagania dla pojazdów ratowniczych
W branży specjalistycznych pojazdów pożarniczych wymagania ratowników od dzisiejszych samochodów ratowniczych pod wieloma względami są bardzo restrykcyjne, zatem pojazdy te muszą charakteryzować się wysoką wydajnością, dobrą ogólną ekonomiką oraz niewyczerpalną niezawodnością i bezpieczeństwem.
Do sukcesu w przypadku pożarniczych pojazdów ratowniczych, przyczynia się uzyskanie maksymalnego zakresu ich pracy przy jednoczesnym zachowaniu minimalnego czasu ich przygotowania do działań ratowniczo-gaśniczych i dojazdu do miejsca zdarzenia / ćwiczeń.
Pojazd pożarniczy jest jednak nie tylko profesjonalnym narzędziem ratowniczym, lecz także dumą każdego strażaka – dowódcy, operatora, kierowcy i ratownika.
Gama pojazdów pożarniczych dostarcza służbom ratowniczym najlepsze technologie i rozwiązania. Oferuje również szeroki wybór opcji dodatkowych umożliwiając dokładne dopasowanie pojazdu do wykonywanych zadań ratowniczo-gaśniczych.
Pojazdy te oferują najwyższe parametry operacyjne wymagane dla danego typu urządzeń ratowniczych przy niskich czasach ich przygotowania, dzięki czemu ratownicy mogą szybko i łatwo pokonać dystans podczas wykonywanych działań ratowniczych wykorzystując wybitnie wysokie standardy wyposażenia i bezpieczeństwa oraz ich mnogość.