Autor Wątek: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe  (Przeczytany 14043 razy)

Offline spider

  • "everything is difficult before it becomes easy"
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 99
    • Oficjalna strona internetowa OSP Łobżenica
Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« dnia: Styczeń 18, 2014, 23:49:18 »
Witam kolegów,
nie znalazłem podobnego tematu, dlatego chciałbym zadać Wam nurtujące mnie pytanie.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, każdy sprzęt używany w działania ratowniczo-gaśniczych (w tym wozy bojowe) muszą posiadać świadectwo dopuszczenia CNBOP. Pomijając sprawę kupna aut używanych z zagranicy (bo to temat na osobną, obszerną dyskusję), chciałbym zapytać Was, drodze koledzy o pewną sprawę.

Moja jednostka OSP, w 2007 roku zakupiła fabrycznie nowy samochód bojowy GBA 2,5/16 MAN TGL 12.240, zabudowany przez firmę Stolarczyk. Szczegółowe regulacje w wyżej wymienionym zakresie zawarte są w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002 z póź. zm.). Szperając wśród wykazów świadectw dopuszczenia stwierdziłem, że samochód bojowy od Stolarczyka na podwozu Man TGL 12.240 nie ma takowego świadectwa. A zatem nasze auto jak i wiele samochodów w innych jednostkach (zarówno OSP jak i PSP) nie może poruszać się po polskich drogach oraz brać udziału w działaniach.

Wszystko jest ok, dopóki nic się nie stanie. Bo jeśli dojdzie do wypadku, to oprócz tego, że na odszkodowanie nie mamy co liczyć, to osoba, która pozwoliła na wprowadzenie samochodu do podziału bojowego (naczelnik OSP, być może ktoś w KP) zgodnie z art. 179 KK "podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2".

Koszt procesu dopuszczenia dzieli się na kilka opłat. Opłata wstępna 1806,25 zł brutto (bezzwrotna). Koszt badania średniego auta z autopompą wynosi około 40 tys zł netto. Koszt szczegółowej analizy dokumentacji i dokonanie oceny w procesie to kosz 5500 zł netto. Należy również doliczyć koszty za ocenę warunków techniczno- organizacyjnych. Po dodaniu wszystkich składowych wychodzi pokaźna kwota, a i tak nie ma się pewności, że dopuszczenie się otrzyma.

Z drugiej strony, dochodzi jeszcze sprawa tego, że prawo nie działa wstecz.

Proszę kogoś dobrze poinformowanego w tym temacie o pomoc i wyjaśnienie.

Pozdrawiam  :straz:

Tylko życie poświęcone innym jest warte przeżycia!

Offline ktk

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 135
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 19, 2014, 00:57:04 »
Sprawa pierwsza do uściślenia to dokładna data zakupu samochodu, bo jak widzisz rozporządzenie jest z roku 2007, samochód także a cuda wysyłane na piśmie przez mocodawców to następna sprawa.
Druga sprawa to kwestia art. 179 kk i odpowiedzialności przy wypadku przy braku świadectwa oraz ewentualne kwestie odszkodowań od ubezpieczycieli. Temat bardzo ciekawy, ale trop chyba z art. 179 raczej chybiony - bo za wprowadzenie do ruchu pojazdu to inne instytucje odpowiadają, a nie prezes OSP.

Offline madmax29

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.470
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 19, 2014, 09:20:02 »
Cytuj
każdy sprzęt używany w działania ratowniczo-gaśniczych (w tym wozy bojowe) muszą posiadać świadectwo dopuszczenia CNBOP
to tak na marginesie, ale jesteś pewien ze każdy? ja zerkam do GBA i widzę duużo rzeczy bez CNBOP  :straz:

Offline GP_Rbk_Chka

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 271
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 19, 2014, 13:40:07 »
@spider
Czy na pewno samochód nie ma świadectwa dopuszczenia? Szukałeś w archiwalnych wykazach? Dokument ten mógł być wystawiony, a następnie po latach cofnięty na wniosek producenta. Co nie oznacza, że nie ma dopuszczenia do użytkowania go w jednostkach OSP czy PSP, w momencie wyprodukowania dokument mógł być ważny. Obecnie firma Stolarczyk posiada świadectwo na MAN-a TGL, ale wydane w 2013, ważne do 2018 roku (nr 1564/2013).
Plus ratio quam vis

Offline fire45

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 417
  • Nie ma miękkiej gry!
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 19, 2014, 14:13:57 »
Proponujesz osobą dyskusję na certyfikaty dla samochodów sprowadzanych np. z Niemiec.
Może zrobimy temat ogólny dotyczący CNBOP dla samochodów pożarniczych?

Interesuje mnie na chwilę obecną, jak wygląda sprawa dla takich samochodów.
W mojej gminie 50% samochodów to właśnie Mercedesy i Magirusy sprowadzane kilka lat temu...

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 21, 2014, 13:02:32 »
Wydaje mi się że samo CNBOP to trochę mało , słabe prawo lokalne (Krajowe )

Jestem ciekaw jak odnieść np. wóz bojowy po zabudowie do Dyrektyw WE i czy wymagane jest dla niego oznaczenie CE ?

Podwozie ma homologację ale pod zabudowę , a jaki jest proces oceny i weryfikacji kompletnego pojazdu . Wydaje mi się że CNBOP niema notyfikacji jako laboratorium uprawnione do takich badan.

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 21, 2014, 18:42:53 »
Proponujesz osobą dyskusję na certyfikaty dla samochodów sprowadzanych np. z Niemiec.
Może zrobimy temat ogólny dotyczący CNBOP dla samochodów pożarniczych?

Interesuje mnie na chwilę obecną, jak wygląda sprawa dla takich samochodów.
W mojej gminie 50% samochodów to właśnie Mercedesy i Magirusy sprowadzane kilka lat temu...
Już ja wolę 30-letniego Magirusa czy Mercedesa, od 20-letniego Stara... A sam temat był już poruszany, CNBOP nie powinien dotyczyć pojazdów używanych, bo auto które jeździło X lat w straży w innym państwie po sprowadzeniu do kraju nagle by miało stać się niebezpieczne w użytkowaniu? Osoby odpowiedzialne za ten bałagan prawny, kiedy zdarzają się przypadki że gdzieś w kraju odmawia się rejestracji używanego pojazdu, wprowadzonego na podział za jakiegoś starego Żuka czy Stara, powinny być sądzone za działanie na szkodę obywateli - ja bym ich dla przykładu rozstrzelał :P

Natomiast co do nowych aut: podzielam wątpliwości czy CNBOP jest władny wydawać w ogóle tego typu decyzje. Czy jest to normalne, że jak to opowiadał jeden z dowódców zmiany miejscowej JRG, światowej sławy producent jakim jest Rosenbauer, musiał poprawiać projekt swojego wozu aby dostać świadectwo dopuszczenia? Bo nasada była 3mm niżej niż dopuszcza norma CNBOP...

Generalnie tłuką kasę i nic więcej - bezsensowne jest wydawanie świadectw czasowych, i to na każdy typ pojazdu - zgodność z obowiązującymi normami powinien gwarantować producent, na zasadzie odpowiedzialności za swój wyrób. I tak też powinno być z resztą sprzętu.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

zcertyfikowany

  • Gość
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 21, 2014, 23:13:27 »
Świadectwa dopuszczenia CNBOP dawno zatraciły swój walor merytoryczny. Już w oczach tylko nielicznej grupy strażaków odbierane są jako "wartość" bo dla większości zaś jego posiadanie to przykry obowiązek. Raczej są postrzegane jako dokument nic nie wnoszący a wręcz przeszkadzający w posiadaniu dobrego nowoczesnego sprzętu o europejskich i światowych standardach. Posiadanie świadectwa to nie to samo co wyrób wysokiej jakości spełniający oczekiwania dobrze wyszkolonego użytkownika czyli strażaka. Przykładem jest chociażby „auto Pana Nowaka” z innego wątku tego forum.
Nie wchodząc zbytnio w szczegóły widać gołym okiem, że inną, częstą wadą wydawanych świadectw dopuszczenia na pojazdy ratownicze jest fakt specyfikowania w nich (np. działka, prądownice, dozowniki itp), pojedynczych produktów (jako element kompletacji wyposażenia),  które nie mają świadectw dopuszczenia a powinny je mieć w zgodzie z rozporządzeniem. Znane są też przypadki wpisywania wyposażenia, które nie spełnia wymagań rozporządzenia. Pomijam, że jest to wątpliwe prawnie, ale daje przede wszystkim podstawę do podważania jakości dokonanych badań.
Dobrze by było żeby CNBOP PIB i logistyka KG ogarnęli się i zaczęli siebie oraz strażaków traktować poważnie.



Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 01, 2014, 23:08:53 »
Cytuj
Interpelacja nr 23510 do ministra spraw wewnętrznych w sprawie złagodzenia przepisów nakazujących uzyskanie dopuszczenia do użytkowania samochodów pożarniczych zakupionych przez OSP za granicą lub też przekazanych im w ramach międzynarodowego partnerstwa
   Szanowny Panie Ministrze! Ochotnicze straże pożarne to jednostki ochrony przeciwpożarowej, których działalność regulują zapisy ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.). Podobnie jak i oddziały Państwowej Straży Pożarnej mają one swój nieoceniony wkład w walkę z pożarami, klęskami żywiołowymi i innymi lokalnymi zagrożeniami. Skuteczność podejmowanych przez nie akcji zależy zaś nie tylko od kwalifikacji strażaków ochotników, ale także i niezawodności wyspecjalizowanego sprzętu ratowniczo-gaśniczego. Niezwykle istotnym wsparciem dla ochotniczych straży pożarnych są zatem wozy pożarnicze, umożliwiające zarówno szybkie dotarcie do miejsca zdarzenia, jak i sprawną walkę z żywiołem, a zatem - ratowanie ludzkiego życia, zdrowia i mienia.
   Zakup pojazdu ratowniczo-gaśniczego stanowi znaczące wydarzenie dla każdej społeczności strażaków ochotników, a zarazem spory i niezbędny z punktu widzenia skuteczności prowadzenia działań interwencyjnych wydatek z dostępnych jednostkom budżetów. Co istotne, pomimo dysponowania niejednokrotnie ograniczonymi środkami ochotnicze straże pożarne mogą liczyć na gwarantowane ustawowo określone wsparcie finansowe i rzeczowe. Składają się na nie m.in. środki przekazywane przez ministra spraw wewnętrznych Głównemu Związkowi Ochotniczych Straży Pożarnych RP na podstawie corocznie zawieranej umowy, środki ujęte w budżecie państwa, a także pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto za znaczącą formę ułatwienia zakupu wozu pożarniczego dla jednostek uznawana jest przez oddziały ochotniczych straży pożarnych możliwość sprowadzania używanych pojazdów z zagranicy. Trzeba bowiem podkreślić, że o ile wozy takie są znacząco tańsze od nowych krajowych jednostek, jednocześnie w ramach międzynarodowej współpracy partnerskiej częstą praktyką jest także nieodpłatne przekazywanie sprzętu pożarniczego. Przykładem korzyści takiego partnerstwa jest m.in. współpraca pomiędzy strażakami z niemieckiego Luckau a ochotnikami z OSP ze Sławy czy ta nawiązana pomiędzy remizą w Mittenwalde a OSP w Krągoli. Każdy z ww. przykładów polsko-niemieckiej kooperacji zaowocował pozyskaniem przez rodzimych strażaków ochotników samochodu pożarniczego.
   Ponieważ sprowadzane z zagranicy używane sprawne pojazdy pożarnicze nie posiadają polskiego świadectwa dopuszczenia, niezbędna jest stosowna ich homologacja. Jak się jednak podkreśla, koszt uzyskania certyfikatu od CNBOP w Józefowie sięga niejednokrotnie kwot, których wysokość często wykracza poza samą cenę zakupu certyfikowanego wozu. W związku z tym łączny koszt pozyskania takiego pojazdu ratowniczo-gaśniczego, tj. jego nabycie i dopuszczenie do użytku, przekracza możliwości finansowe wielu oddziałów ochotniczych straży pożarnych. Z tego powodu są one zmuszone użytkować dla przykładu wycofane przez PSP wysłużone pojazdy pożarnicze lub nawet ponad 20-letnie jelcze i stary zamiast nowocześniejszych zagranicznych wozów, które wykazują pełną sprawność techniczną i spełniają normy zagraniczne (oparte na wskazaniach unijnych). Wyśrubowanie polskich norm uniemożliwiające uzyskanie zagranicznym wozom pożarniczym krajowego certyfikatu oraz wysoki koszt dopuszczenia ich do użytku w Polsce znacząco ograniczają zatem możliwości ochotniczych straży pożarnych w zakresie pozyskania tak niezbędnych im środków ratowniczych w ramach posiadanego budżetu.
   W związku z powyższym mam do Pana Ministra następujące pytania:
   1. Czy problem wysokości kosztów certyfikacji w Polsce zagranicznych pojazdów pożarniczych był zgłaszany ministerstwu przez oddziały ochotniczych straży pożarnych?
   2. Czy planowane jest podjęcie działań w zakresie złagodzenia przepisów nakazujących uzyskanie dopuszczenia do użytkowania samochodów pożarniczych zakupionych przez ochotnicze straże pożarne za granicą lub też przekazanych im w ramach międzynarodowego partnerstwa?
   3. Czy ministerstwo dysponuje danymi co do ogólnej liczby oraz wieku pojazdów pożarniczych używanych obecnie przez OSP?
   4. Czy jednostki pożarnicze sprowadzane z zagranicy znacząco odbiegają technicznie i w wyposażeniu od tych krajowych będących obecnie na wyposażeniu OSP?
   Z wyrazami szacunku
   Poseł Marek Krząkała
   Rybnik, dnia 16 grudnia 2013 r.


Cytuj
Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 31 grudnia 2013 r. (sygn. SPS-023-23510/13), dotyczącego interpelacji posła na Sejm RP pana Marka Krząkały w sprawie złagodzenia przepisów nakazujących uzyskanie dopuszczenia do użytkowania samochodów pożarniczych zakupionych przez ochotnicze straże pożarne za granicą lub też przekazanych im w ramach międzynarodowego partnerstwa uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Problem wysokości kosztów certyfikacji w Polsce zagranicznych pojazdów pożarniczych nie był zgłaszany Ministerstwu Spraw Wewnętrznych przez oddziały ochotniczych straży pożarnych (OSP). W związku z tym Ministerstwo Spraw Wewnętrznych planuje wystąpienie do Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej z prośbą o przekazanie informacji na temat wskazanego w wystąpieniu zagadnienia oraz przesłanie danych liczbowych obrazujących skalę problemu.
Odnosząc się do kwestii podjęcia prac legislacyjnych mających na celu zmianę przepisów prawa w zakresie wskazanym w wystąpieniu, pragnę poinformować, że z informacji przekazanych przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej wynika, iż komendant główny PSP rozważa zmianę przepisów rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002, z późn. zm.) mającą na celu umożliwienie użytkowania pojazdów sprowadzonych z zagranicy przez jednostki ochotniczych straży pożarnych.
Jednocześnie informuję, że szczegółowe odniesienie się do kwestii różnic technicznych oraz w wyposażeniu pomiędzy samochodami pożarniczymi sprowadzanymi z zagranicy a samochodami użytkowanymi obecnie przez OSP nie jest możliwe. Powyższe zależy bowiem od rodzaju pojazdu (producenta, roku produkcji, marki, kraju pochodzenia itp.).
Z kolei zgodnie z informacjami przekazanymi przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej według stanu na dzień 31 grudnia 2012 r. w jednostkach OSP włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego znajdowało się łącznie 5978 samochodów gaśniczych, w tym 4245 samochodów typu średniego oraz 1733 samochody typu ciężkiego. Średni wiek samochodów typu średniego i ciężkiego wynosił 18 lat. Dane w tym zakresie w rozbiciu na typ i wiek pojazdu przedstawia poniższa tabela.
Samochody średnie   Samochody ciężkie
Samochody do 10 lat   1100   232
Samochody w przedziale 11–20 lat   487   278
Samochody w przedziale 21–30 lat   1632   802
Samochody   powyżej   30 lat   1026   421
Razem   4245   1733
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej nie dysponuje natomiast danymi w zakresie pojazdów typu lekkiego.
Równocześnie uprzejmie informuję, że obecnie gromadzone są informacje za 2013 r.
Z poważaniem

Offline wujo 2010

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 1.815
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 30, 2015, 13:18:51 »
Mam pytanie do strażaków użytkujących pojazdy pożarnicze bez certyfikatu CNBOP, zakupione lub sprowadzone z zagranicy . Czy meliście z tego tytułu jakieś problemy z wprowadzeniem tych aut do podziału bojowego w swoich jednostkach PSP  ? Pozdrawiam
Bądź uprzejmy i staraj się pomóc innym. Jeśli nie masz nic wartościowego do dodania w danym temacie, nie pisz, i tak zostanie to skasowane przez moderatorów :)

Offline przybyszkeee

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 1
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 17, 2015, 22:32:14 »
problemu z wprowadzeniem nie było lecz u nas problem powstał wraz ze zmianą osób na stołkach w samorządzie gdyż auto było sprowadzone z holandii i wprowadzone do podziału w 2008 roku i cały okres dzielnie służyło ale nowe osoby nie wzięły już odpowiedzialności na siebie gdyż auto to nie posiada polskiego CNBOP i narazie stoi w garażu. Co robić?????

Offline wujo 2010

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 1.815
Odp: Świadectwa Dopuszczenia CNBOP na samochody bojowe
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 18, 2015, 16:28:15 »
problemu z wprowadzeniem nie było lecz u nas problem powstał wraz ze zmianą osób na stołkach w samorządzie gdyż auto było sprowadzone z holandii i wprowadzone do podziału w 2008 roku i cały okres dzielnie służyło ale nowe osoby nie wzięły już odpowiedzialności na siebie gdyż auto to nie posiada polskiego CNBOP i narazie stoi w garażu. Co robić?????
Niech kupią nowe jak ich stać :)  Auta z CNBOP nie wszystkie są takie super . Przykład GLBA Iveco Szcześniak z autopompą Udor typ Kappa :/ polecam samorządowcom do obsługi  :szalony:
Bądź uprzejmy i staraj się pomóc innym. Jeśli nie masz nic wartościowego do dodania w danym temacie, nie pisz, i tak zostanie to skasowane przez moderatorów :)