Interpelacja nr 10689 do ministra spraw wewnętrznychw sprawie łączenia stanowisk w jednostce Państwowej Straży Pożarnej z funkcjami w związkach zawodowych Zostałem poinformowany o negatywnej praktyce łączenia stanowisk, która ma miejsce w jednostce Państwowej Straży Pożarnej. Jak wskazują zainteresowani, radca prawny będący strażakiem Państwowej Straży Pożarnej pełni funkcję zarówno w wydziale Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, jak i w Prezydium Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ ˝Solidarność˝ jako sekretarz, a także zupełnie prywatnie w ramach działalności radcy prawnego reprezentuje strażaków Państwowej Straży Pożarnej w indywidualnych sporach pracowniczych i wynikających ze stosunku służby przeciwko komendantowi jednostek organizacyjnych PSP. Osoby proszące mnie o wyjaśnienie tej sprawy są przekonane, że informacje, które radca uzyskiwał w związku z zajmowanym stanowiskiem sekretarza, wykorzystywane były w sprawach indywidualnych i odwrotnie. Tym samym, radca prawny nie wyłączał się ze spraw, o których mógł dowiedzieć się w związku z pełnioną przez niego służbą, a wręcz przeciwnie, wykorzystywał tę wiedzę w prowadzonych przez siebie postępowaniach. Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. 2009.12.68) nie rozstrzyga kwestii możliwości łączenia stanowisk, choć wydaje się uprawnionym stwierdzenie, że zarówno etyka zawodowa strażaka Państwowej Straży Pożarnej, jak i radcy prawnego kładzie nacisk na transparentność działania i niezależność. Tymczasem przejrzystość sprawowanych funkcji zostaje zaburzona, gdy osoba występująca w indywidualnej sprawie strażaka, występuje przeciwko jednostce straży pożarnej, pomimo tego, że sama sprawuje służbę w straży, jednocześnie występując jako przedstawiciel Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ ˝Solidarność˝. Budzi to poważne wątpliwości dotyczące przepływu informacji w sprawach prowadzonych przez radcę, nie pozwala bowiem jednoznacznie wskazać, w jakiej roli radca występuje w danym momencie. Jednocześnie w przedstawionej przez wnioskodawcę sprawie brakuje jednoznacznego wyłączenia się radcy od pełnienia części funkcji z racji reprezentacji strażaków lub odwrotnie, odstąpienia od prowadzenia spraw, co do których informacje mógłby powziąć z racji zajmowanych przez siebie stanowisk. Problematyczna jest również kwestia oceny, z jakich względów jedna osoba zajmuje wszystkie wskazane powyżej stanowiska, skoro nie są to stanowiska wymagające wiedzy specjalistycznej, którą posiadałby jedynie wskazany radca prawny. Mając na uwadze powyższe, zapytuję Pana Ministra: 1. Czy łączenie wyżej przedstawionych stanowisk jest dopuszczalne? 2. Czy opisany przypadek dotyczy tylko jednego radcy prawnego funkcjonującego w strukturze Państwowej Straży Pożarnej, czy jest to praktyka powszechna? 3. Czy radca prawny działający w strukturach Państwowej Straży Pożarnej jest zobowiązany do wyłączenia się z prowadzenia spraw przeciwko organom Państwowej Straży Pożarnej? 4. W jaki sposób Państwowa Straż Pożarna zabezpieczy przepływ informacji w jej strukturach w sytuacji łączenia przez jedną osobę kilku funkcji i reprezentowania zarówno interesów straży, jak i osób występujących przeciwko straży w sprawach indywidualnych? 5. Czy strażak oddelegowany do wykonywania funkcji w związkach zawodowych ma obowiązek występowania o pisemną zgodę w trybie art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. 2009.12.68) na podejmowanie zajęcia zarobkowego poza służbą? 6. W jaki sposób następuje dokumentowanie obecności w służbie strażaków oddelegowanych do wykonywania funkcji związkowych? 7. Na jakiej zasadzie następuje rozliczanie kosztów podróży służbowych na terenie kraju osób oddelegowanych do funkcji związkowych, realizujących dodatkowo w trakcie godzin służby zajęcia prywatne? Wdzięczny będę Panu Ministrowi za udzielenie odpowiedzi na ww. pytania. Z poważaniem Poseł Jerzy Budnik Wejherowo, dnia 15 października 2012 r.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 10689 w sprawie łączenia stanowisk w jednostce Państwowej Straży Pożarnej z funkcjami w związkach zawodowych Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 30 października 2012 r. (sygn. SPS-023-10689/12) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Jerzego Budnika dotyczącą łączenia stanowisk w jednostce Państwowej Straży Pożarnej z funkcjami w związkach zawodowych uprzejmie informuję, że w opisywanej w wystąpieniu sprawie nie zachodzi przypadek łączenia stanowisk. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.), strażak na wniosek organizacji związkowej został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy (służby) na okres kadencji w zarządzie organizacji związkowej. W związku z powyższym wykonuje on zadania wyłącznie na rzecz organizacji związkowej. Należy również wskazać, że w załączniku nr 1 do rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 20 marca 2009 r. w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 54, poz. 448) nie zostało wskazane stanowisko radcy prawnego. Zatrudnieni w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej radcy prawni są pracownikami cywilnymi, żaden funkcjonariusz nie jest mianowany na stanowisko radcy prawnego. Wspomniana w wystąpieniu osoba będąca sekretarzem w Prezydium Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ ˝Solidarność˝ i pełniąca służbę w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej jest mianowana na stanowisko głównego specjalisty. Uprawnienia radcy prawnego w tym przypadku nie mają związku z zajmowanym stanowiskiem. W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 57a ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.) strażak nie może podejmować zajęcia zarobkowego poza służbą bez pisemnej zgody przełożonego uprawnionego do mianowania lub powołania strażaka na stanowisko służbowe. Przepis ten dotyczy również strażaków zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy (służby). Jednocześnie pragnę poinformować, że z uwagi na zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy (służby) na okres kadencji w zarządzie organizacji związkowej Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej nie dokumentuje obecności strażaka oraz nie wysyła strażaka w delegacje służbowe. Z poważaniem Podsekretarz stanu Stanisław Rakoczy Warszawa, dnia 26 listopada 2012 r.
a kolesiem zapewne jest poirytowany 01