Oto wnioski z analizy działań w hali kat... - każdy może zobaczyć i ocenić, czy na jego terenie coś wdrożono, aby uratować więcej ludzi.
VII. Wnioski i uwagi końcowe.
1. Zdarzenie potwierdziło konieczność tworzenia zintegrowanego systemu ratowniczego. Funkcjonowanie (w zakresie przyjmowania zgłoszeń alarmowych dysponowania sił i środków) na poziomie powiatowym powinno być oparte na Centrach Powiadamiania Ratunkowego (WSKR, CZK, CKRM).
2. Specyfika zaistniałego zdarzenia, wskazuje na konieczność funkcjonowania w ramach zintegrowanego systemu ratowniczego ośrodków koordynacyjnych szczebla wojewódzkiego i krajowego.
3. Dużym utrudnieniem w zakresie organizacji akcji ratowniczej jest brak jednolitego systemu łączności dla służb biorących udział w działaniach ratowniczych.
4. Zdarzenie potwierdziło zasadność funkcjonowania na szczeblu wojewódzkim Centrum Koordynacji Ratownictwa Medycznego. Funkcjonowanie tego ośrodka koordynacyjnego wymaga dalszego doskonalenia i rozwijania procedur np. w zakresie postępowania w przypadku zaistnienia zdarzeń o charakterze masowym, zbierania i przekazywania informacji o osobach poszkodowanych i ofiarach oraz zasobach ratownictwa medycznego. Działania podjęte przez CKRM pozwoliły na właściwą i fachową koordynację działań z zakresu ratownictwa medycznego na miejscu katastrofy. Polegała ona na zapewnieniu odpowiedniej ilości zespołów ratowniczych (karetek) potrzebnych na miejscu akcji oraz przekazywaniu
danych koordynatorowi o wolnych miejscach w śląskich szpitalach.
5. Rozwiązania wymaga kwestia dysponowania do akcji społecznych struktur i organizacji ratowniczych. Niektóre z tych instytucji przybywały samorzutnie na miejsce prowadzenia działań, bez wcześniejszego potwierdzenia konieczności udziału w działaniach w stanowiskach kierowania PSP. Akcja uwidoczniła również konieczność jednolitego oznaczenia (identyfikacji) członków społecznych grup ratowniczych.
6. Podczas prowadzonych działań specjalistyczne zespoły ratownictwa medycznego (pogotowie ratunkowe) podejmowały działania ratownicze w obrębie strefy zagrożenia. Realizacja tego typu czynności wymaga odpowiedniego wyposażenia obsad karetek pogotowia w sprzęt i środki ochrony osobistej.
7. Zdarzenie potwierdziło, że w przypadku zdarzeń o charakterze masowym, lekarz pełniący funkcję Koordynatora Medycznych Działań Ratowniczych powinien być wspierany przez innych lekarzy przybyłych na miejsce akcji (wyznaczenie kilku koordynatorów działających na poszczególnych odcinkach bojowych).
8. Występuje konieczność powołania na miejscu zdarzenia koordynatora transportu, który prowadził będzie rejestr przyjazdu i odjazdu zespołu ratownictwa medycznego z terenu akcji oraz prowadził będzie ewidencję szpitali, gdzie transportowani są rani i poszkodowani w zdarzeniu.
9. Doskonalenia wymagają istniejące procedury w zakresie informowania i udzielania
poszkodowanym pomocy psychologicznej (w tym rodzinom i bliskim osób poszkodowanych).
10. Działania potwierdziły konieczność właściwego zabezpieczenia miejsca prowadzenia akcji. Uniemożliwiony bezwzględnie powinien być dostęp osób postronnych do strefy, w której realizowane są działania ratownicze.
11. Zmian wymagają również kwestie przekazywania informacji środkom masowego przekazu. Aby wyeliminować przekazywanie przez wiele osób (ośrodków informacyjnych) sprzecznych informacji dotyczących organizacji i prowadzenia działań ratowniczych, zadanie to przejąć utworzony zespół ds. kontaktów z mediami, który przygotowywał będzie stosowne komunikaty.
12. Sformowane związki taktyczne w postaci plutonów spełniły zadania jakie przed nimi postawiono. Dotyczyło to przede wszystkim usprawnienia dysponowania wymaganej ilości sił i środków przez WSKR Katowice na miejsce akcji.
13. Funkcjonowanie na terenie województwa śląskiego bazy kontenerowej jest zasadne, a opracowane procedury dysponowania gwarantują sprawne dostarczenie wymaganej ilości sprzętu na miejsce zdarzenia. W tym przypadku zaowocowało to szybkim zorganizowaniem zaplecza logistycznego (namioty pneumatyczne) i dostarczeniem wymaganej ilości sprzętu.
14. Powołanie sztabu, podział terenu akcji na odcinki bojowe oraz organizacja łączności realizowana w oparciu o kontener dowodzenia i łączności przyczyniły się do usprawnienia dowodzenia oraz właściwego przepływu informacji.
15. Samochody ratownictwa technicznego i drogowego powinno się wyposażyć w dodatkowe tarcze do cięcia stali i betonu (w standardowym wyposażeniu minimum po 5 tarcz).
16. W czasie prowadzonych kontroli rocznych (przez Wydział Techniki KW PSP) należy zwrócić uwagę na to, czy piły do cięcia stali i betonu będące na wyposażeniu samochodów ratownictwa technicznego i drogowego są przystosowane do montażu tarcz o różnych rozmiarach zamocowań.
17. Doposażyć samochody ratownictwa technicznego z komend w: Bielsku Białej,
Częstochowie, Gliwicach i Dąbrowie Górniczej w plazmowe palniki do cięcia metalu.
18. Zakupić przewoźne zbiorniki z dystrybutorem paliwa o pojemności 430 litrów z
przeznaczeniem dla komend w: Bielsku Białej, Częstochowie, Gliwicach, Rybnik oraz KW PSP-2 szt.
19. Do prowadzenia działań poszukiwawczych małopolska grupa poszukiwawczo ratownicza wykorzystała jednego psa do poszukiwań zwłok, który na dzień dzisiejszy jest jedynym psem szkolonym w tym zakresie w PSP. Dlatego też zasadne jest zwiększenie ilości psów o tej specjalizacji, co pozwoli w przyszłości na precyzyjniejszą lokalizację zasypanych – zawalonych ofiar.
20. Należy rozważyć możliwość powołania na terenie woj. śląskiego specjalistycznej grupy poszukiwawczej ukierunkowanej i wyposażonej do udziału w akcjach o charakterze katastrof budowlanych. Grupa taka biorąc pod uwagę możliwość zadysponowania w krótkim okresie przewodników z psami z grup GOPR powołanych na terenie woj. śląskiego oraz grup PSP i OSP woj. małopolskiego, nie musiałaby zatrudniać przewodników z psami, co przyspieszy i ułatwi jej organizację .
21. Doposażyć kontener dowódczo-sztabowy w sprzęt i system do przekazywania informacji za pomocą poczty elektronicznej. Co da możliwość przesyłania map, planów, zdjęć oraz informacji poufnych bez wykorzystania drogi radiowej.
22. Rozważyć możliwość uzupełnienia wojewódzkiej bazy logistycznej o części zamienne do urządzeń ratowniczych (np. tarcze do pił) w ilość niezbędnej do przeprowadzenia akcji ratowniczej. Uzupełnienie to powinno być poprzedzone określeniem typu i rodzaju sprzętu, który należy zgromadzić, uwzględniając występujące zagrożenia (nie tylko budowlane i powodziowe).
23. Należy prowadzić bieżące i ciągłe szkolenia służb ratowniczych i porządkowych, dotyczące procedur postępowania w sytuacjach zdarzeń masowych i katastrof.
24. Bezwzględnie konieczne jest prawne uregulowanie kwestii koordynacji medycznych działań ratowniczych na poziomie wojewódzkim oraz określenie zadań opisanych w art. 22 ust.7 Ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
25. Należy uzupełnić procedury o procedurę jednolitego obiegu informacji pomiędzy
jednostkami systemu ratownictwa medycznego.
26. Należy stworzyć podstawy prawne umożliwiające wdrożenie „obowiązujących” a nie „zalecanych” procedur ratowniczych.
27. Konieczne jest opracowanie procedury postępowania ze zwłokami, w tym dokładne zapisanie obowiązku właściwego powiadamiania rodzin.
28. Konieczne jest uruchomienie systemu szkolenia dla służb ratowniczych w zakresie organizacji działań w wypadkach masowych i katastrofach.
29. Niezbędne jest opracowanie procedury uruchamiania linii informacyjnych o katastrofach, zdarzeniach masowych, zawierającej zasady przekazywania informacji o osobach poszkodowanych.
30. Należy udoskonalić procedurę uruchamiania pomocy psychologicznej ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowania dla służb ratowniczych.
31. Wdrożenie procedury powiadamiania psychologa KW PSP przez WSKR z określeniem czasu powiadamiania i rodzaju zdarzeń, gdzie obecność psychologa na miejscu prowadzonych działań jest obowiązkowa.
32. Celowym jest stworzenie na terenie województwa śląskiego Zespołu Debriefingowego celem sprawniejszego udzielania pomocy psychologicznej strażakom.
33. Konieczne jest zorganizowanie pomocy psychologicznej z ramienia PSP osobom cywilnym na miejscu zdarzenia, zwłaszcza w przypadku masowych katastrof oraz stworzenie procedury szybszego przekazywania osobom cywilnym informacji dotyczących osób, które uratowano.
34. Stworzenie struktury funkcjonowania psychologów zatrudnionych w Państwowej Straży Pożarnej, wyodrębnienie koordynatora odpowiedzialnego za dysponowanie psychologów PSP z terenu kraju do zdarzeń o charakterze masowym.
35. Praca edukacyjna psychologa KW PSP w Katowicach prowadzona wśród strażaków podziału bojowego wpłynęła pozytywnie na odbiór działalności interwencyjnej psychologów po akcji z dnia 28 i 29 stycznia 2006 roku.