Moi drodzy koledzy i koleżanki...
"Chodzi o wyważenie dwóch wartości, z jednej strony co jest niekwestionowane sygnały pojazdów uprzywilejowanych muszą skutecznie ostrzegać, z drugiej strony chodzi o ochronę życia prywatnego i spokoju, ochronę środowiska. Zbyt duży poziom hałasu może być bowiem szkodliwy dla zdrowia człowieka, narażać go na stres, wpływać na układ nerwowy, chodzi tu także o ochronę dzieci, czy osób starszych."
Wystąpienie Pani Rzecznik z 15 czerwca br. było tylko kontynuacją pism kierowanych do ówczesnego ministra infrastruktury już w 2010 r. Wtedy minister zapewnił iż resort przeprowadzi konieczne konsultacje odnośnie potrzeby oraz zakresu wydania przepisów określających poziom hałasu.
W piśmie z dnia 21 kwietnia 2011 r. Rzecznik został poinformowany, iż "Ministerstwo Infrastruktury, mając na względzie brak regulacji w ww. zakresie, wchodzących w zakres kompetencji ministra właściwego ds. transportu oraz innych ministrów, zwróciło się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Zdrowia z propozycją spotkania celem omówienia sytuacji i ewentualnego podjęcia działań nad wypracowaniem stosownych przepisów w tym zakresie.
W odpowiedzi na powyższe, resorty potwierdziły potrzebę wypracowania jednolitych przepisów regulujących poziom emisji dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych emitowanych przez pojazdy uprzywilejowane. Zgodnie z otrzymanymi od Ministerstw opiniami, Ministerstwo Infrastruktury zwróci się do krajowych instytucji badawczych, w tym Pracowni Aktywnych Metod Redukcji Hałasu w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy, a także Laboratorium Elektroniki i Akustyki w Przemysłowym Instytutu Motoryzacji, z prośbą o wyrażenie przez te jednostki opinii w przedmiotowej sprawie"
W związku z powyższym, pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. RPO zwrócił się do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z prośbą o przedstawienie informacji na temat aktualnego stanu prac nad wydaniem przepisów określających limit hałasu wytwarzanego z związku z wysyłaniem przez pojazdy uprzywilejowane dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych.
Trzeba także przypomnieć że podstawą w/w wystąpień są przepisy tj: art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz.908), które stanowią iż - pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych. Obowiązujące przepisy prawa nie ustalają jednak dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego przez nowoczesne generatory dźwięku i głośniki wysyłające sygnały ostrzegawcze, w które wyposażone są pojazdy uprzywilejowane, w tym ambulansy.
W tej sytuacji, gdy prawo nie normuje tej kwestii, ochrona środowiska, ale także ochrona zdrowia obywateli, przed nadmiernym hałasem jest fikcją a co za tym idzie Rzecznik poczuł się w obowiązku wynikającym z jego kompetencji do zajęcia się to sprawą.
Pozdrawiam,
szeregowy