ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 29 grudnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji Krajowego Systemu Ratowniczo — Gaśniczego.
(Dz. U. 99.111.1311)
§ 22. 1. Wprowadza się trzy typy kierowania w czasie działania ratowniczego:
1) interwencyjny - realizowany w strefie zagrożenia lub bezpośrednich działań ratowniczych, w której istnieje zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz mienia i środowiska lub prawdopodobieństwo jego wystąpienia, w celu likwidacji lub usunięcia skutków zdarzenia oraz zapewnienia bezpieczeństwa ratownikom; kierowaniu interwencyjnemu podlegają siły nie przekraczające wielkością jednej kompanii,
2) taktyczny - realizowany na granicy strefy zagrożenia lub poza nią w celu wykonania przyjętej taktyki lub określonej strategii oraz nadzoru nad kierowaniem interwencyjnym; kierowaniu taktycznemu podlegają siły nie przekraczające wielkością jednego batalionu,
3) strategiczny - realizowany w celu określenia i przyjęcia niezbędnej strategii w likwidowaniu zagrożenia oraz nadzoru nad kierowaniem taktycznym; kierowaniu strategicznemu podlegają siły wojewódzkich brygad odwodowych albo siły przekraczające wielkością jeden batalion.
2. Kierujący, bez względu na typ kierowania na obszarze swojego działania i w stosunku do podległych mu sił, korzysta z uprawnień określonych w odrębnych przepisach
§ 25. 1. Uprawnionymi do kierowania interwencyjnego są w kolejności:
1) dowódca zastępu,
2) dowódca sekcji,
3) dowódca zmiany,
4) strażak wyznaczony przez komendanta, kierownika lub szefa jednostki ochrony przeciwpożarowej włączonej do systemu.
2. W sytuacji gdy na miejscu zdarzenia są tylko siły systemu nie będące jednostkami ochrony przeciwpożarowej, kierującego działaniem ratowniczym wyznacza dyżurny powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania, jeśli nie określa tego plan ratowniczy danego powiatu.
§ 26. 1. Kierowanie interwencyjne są obowiązani przejąć w kolejności:
1) uprawniony dowódca z jednostki ochrony przeciwpożarowej włączonej do systemu, dla której miejsce zdarzenia stanowi teren własnego działania,
2) strażak wyznaczony przez komendanta jednostki ochrony przeciwpożarowej włączonej do systemu, o której mowa w art. 15 pkt 1a-4a ustawy,
3) strażak wyznaczony przez komendanta powiatowego (miejskiego).
2. Kierowanie interwencyjne może przejąć również:
1) naczelnik ochotniczej straży pożarnej, właściwej dla miejsca zdarzenia, jeżeli w działaniu ratowniczym biorą udział tylko ochotnicze straże pożarne włączone do systemu,
2) komendant, kierownik, szef bądź inny kierujący, jeżeli w działaniu ratowniczym biorą udział tylko siły i środki jednostki ochrony przeciwpożarowej włączonej do systemu, o której mowa w art. 15 pkt 1 a-4a ustawy.
A to tak dla ciekawości podrzuciłem, żeby nikt nie miał wątpliwości co może a co musi....Dla niewtajemniczonych i upartych podrzucam jeszcze to:
Zasady pełnienia służby Oficera Operacyjnego.
1. Oficer Operacyjny jest szefem całej służby dyżurnej PSK oraz JRG. Z ramienia komendanta odpowiedzialny za należyte wywiązywanie się z obowiązków służbowych wszystkich funkcyjnych pełniących służbę w PSK, JRG. Jest powołany także do reprezentowania Komendanta Powiatowego podczas akcji ratowniczo-gaśniczych oraz innych zdarzeń powstałych na terenie powiatu.
2. Oficer Operacyjny jest powoływany rozkazem przez Komendanta Powiatowego w przypadku nadzwyczajnych sytuacji. Na co dzień funkcję tą pełnią d-ca i z-ca d-cy JRG oraz strażaków KP PSP wyznaczonych na podstawie opracowanego miesięcznego grafiku służb.
3. Oficer Operacyjny pełni służbę wyposażony w niezbędne środki techniczne umożliwiające mu sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem służb dyżurnych oraz pozwalające mu na szybkie przybycie na teren akcji.
4. Oficer Operacyjny pełni służbę w układzie tygodniowym tj. od godz. 8.oo do godz. 15.30 w dni powszednie oraz od 15.30 do 8.00 w dyspozycji domowej ( w dniach wolnych od pracy – dyspozycyjność domowa ). W przypadku wezwania oficera operacyjnego w czasie dyspozycyjności domowej do wykonywania obowiązków służbowych strażakowi przysługuje czas wolny – wg odrębnych przepisów.
5. Oficer operacyjny pełni służbę w umundurowaniu specjalnym stosownym do pory roku.
6. W godzinach od 7.30 do 15.30. dopuszcza się wykonywanie przez strażaka pełniącego służbę oficera realizację zadań wynikających z zajmowanego stanowiska służbowego pod warunkiem:
- pobytu w strażnicy oraz schodzenia do PSK na każdą prośbę służb dyżurnych
- przebywania służbowego poza strażnicą na stałej łączności radiowej bądź telefonicznej z możliwością szybkiego zadysponowania do strażnicy lub na miejsce zdarzenia
Zadania i obowiązki Oficera Operacyjnego
1. W zakresie nadzoru nad działalnością PSK.
- przedstawienie na codziennej odprawie służbowej realizacji ze zdarzeń i innych istotnych spraw mających miejsce na terenie powiatu w ciągu ostatnich 24 godzin
- dokonywanie bieżącej analizy i oceny sytuacji pożarowej oraz sił i środków na terenie powiatu
- dokonywanie analizy i oceny działalności służb ratowniczych wchodzących w skład KSRG
- dopilnowanie jakości prowadzonych przez PSK zapisów, meldunków, nadawanej korespondencji, dopilnowanie opracowania i terminowego przekazania meldunków ze zdarzeń, wypadków, stanu środków gaśniczych itp.
- udzielanie informacji o zdarzeniach przedstawicielom mediów lub upoważnienie Dyżurnego Operacyjnego do przekazywania w/w informacji środkom masowego przekazu
- przedkładanie przełożonym wniosków dotyczących wyposażenia technicznego i operacyjnego PSK
- analiza przebiegu działań ratowniczych, podejmowania decyzji o potrzebie swojego wyjazdu do działań ratowniczo-gaśniczych oraz osób funkcyjnych KP PSP i ponoszenie wynikającej z tego odpowiedzialności służbowej
- nadzór nad prawidłowością korespondencji radiowej
- ostateczne rozstrzyganie kwestii spornych związanych z funkcjonowaniem PSK
- powiadamianie Komendanta Powiatowego o toku przebiegu służby (tj. działania ratownicze, awaryjność sprzętu, wypadki itp.) – wg zasad ustalonych przez komendanta
- wydawanie decyzji w sprawie powiadamiania władz samorządowych o nagłych zdarzeniach
- kierowanie działaniami ratowniczymi zgodnie z Rozp. MSWiA z dnia 29.12.1999r (Dz. 111 poz. 1311)
Nadzór Oficera Operacyjnego nad działalnością PSK jest tylko funkcjonalny, związany z zapewnieniem jego prawidłowej pracy podczas pełnionej służby. Pozostałe elementy działalności służbowej PSK podlegają wyłącznie i bezpośrednio Z-cy Komendanta Powiatowego.
2. W zakresie udziału w działaniach ratowniczo-gaśniczych:
1/ wyjazd do zdarzeń w następujących przypadkach:
- na żądanie dyżurnego operacyjnego PSK
- na każde żądanie KAR-a
- w przypadku większych i nietypowych akcji ratowniczych z udziałem zastępów z różnych jednostek w tym z KSRG oraz innych służb ratowniczych
- w przypadku zdarzeń w obiektach użyteczności publicznej
- w przypadku, gdy do działań zadysponowano siły i środki powyżej 4 zastępów
- na polecenie Komendanta Powiatowego
3. Po przyjeździe na miejsce akcji ratowniczo-gaśniczej:
- zapoznanie się z aktualną sytuacją pożarową lub przebiegiem rozwoju miejscowego zagrożenia
- zapoznanie się z ilością sił i środków PSP, KSRG i OSP zadysponowanych na miejsce zdarzenia
- ocena sytuacji ratowniczo-gaśniczej
- ocena możliwości sił i środków zadysponowanych do zdarzenia
- nawiązanie łączności z PSK oraz przekazanie informacji o aktualnej sytuacji i rozwoju akcji ratowniczo-gaśniczej
- przejęcie kierowania działaniem ratowniczym w imieniu Komendanta Powiatowego PSP w sytuacjach określonych w „Zasadach przejęcia kierowania działaniem ratowniczym”, w przypadku gdy na miejscu zdarzenia nie ma d-cy lub z-cy JRG
- podjęcie decyzji o zwołaniu sztabu akcji
- nawiązanie współpracy z lokalnymi instytucjami w celu likwidacji skutków zaistniałego zdarzenia
- zbieranie informacji o stanie technicznym sprzętu wykorzystywanego do likwidacji skutków zdarzenia oraz praktycznym wyszkoleniu załóg
- udział we wstępnym ustalaniu przyczyn powstania zdarzenia
- sporządzenie i opracowanie wniosków zmierzających do eliminacji przyczyn powstania zdarzeń
- realizacja zadań postawionych przez Komendanta Powiatowego, lub KAR-a (wg zasad przejęcia dowodzenia).
4. W zakresie realizacji zadań zleconych przez Z-cę Komendanta Powiatowego
- prowadzenie kontroli doraźnych toku przebiegu służby i inspekcji gotowości operacyjnej JRG
- udział w manewrach, ćwiczeniach i inspekcjach gotowości operacyjnej
- realizacja zadań kontrolno-rozpoznawczych
- realizacja zadań szkoleniowych
- dokonywanie kontroli właściwego wykorzystania zwolnień lekarskich.
A to wszystko po to żeby znów nie wyjechał ktoś z jakimiś głupimi stwierdzeniami...tak być musi...a jak jest to wiadomo...
Pozdrawiam