Dlatego właśnie zaleca się instalowanie przetwornic 24/12 które rozwiązują tego typu problemy.
Po pierwsze przy pobieraniu prądu z jednego aku (12V) w samochodach z instalacją 24V akumulatory są nierównomiernie rozładowywane a akumulatory nie lubią pracować jeśli nie są identyczne.
W przypadku gdybyś chciał tak jeździć wypada je jak najczęściej zamieniać miejscami albo zainstalować układ doładowywania z 2 inteligentnymi ładowarkami 12V indywidualnie na każdy akumulator i je doładowywać po każdej akcji.
Co do pojawiania się napięcia 12 V po odłączeniu masy to po prostu przenosi się ono przez zainstalowane urządzenia 12 V. Jest to bardzo groźne dla urządzeń elektronicznych bo nie wiadomo jakie napięcie się odkłada (zależy to od rezystancji odbiorników) i mogą się spalić (macie sporo szczęścia że się już nie popaliły
).
Można sobie poradzić instalując wyłącznik główny odłączający jednocześnie oba przewody - masę i 12V ale nie zalecam tego ze względu na nierównomierne obciążenie akumulatorów.
Moim zdaniem najlepiej, najprościej i w ostatecznym rozrachunku najtaniej będzie jak kupicie przetwornicę 24/12V.
Załączam poglądowe schematy które lepiej wyjaśnią to co napisałem. Rysowane na szybko - uproszczone, bez uwzględnienia zabezpieczeń które koniecznie muszą być i szczegółowego rozrysowania odbiorników. W naszym kraju wszyscy tak podłączają odbiorniki 12V w samochodach z instalacją 24V.
Poprawka - strzałeczki na rysunku prawy górny mi się odwrotnie narysowały, nie mam w tej chwili możliwości tego poprawić.
[załącznik usunięty przez administratora]