Interpelacja (nr 5090) do ministra spraw wewnętrznychw sprawie sposobu wykonywania przez ministra spraw wewnętrznych zwierzchnictwa i nadzoru nad komendantem Państwowej Straży Pożarnej, sposobu zarządzania PSP przez komendanta głównego PSP oraz różnic międzyregionalnych w poziomie zapewnienia bezpieczeństwa obywateliSzanowny Panie Ministrze! Od czasu powołania w 1992 r. Państwowej Straży Pożarnej służba ta została obciążona dodatkowymi zadaniami z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego. Obecnie w następstwie postępu technicznego i cywilizacyjnego mamy do czynienia z pojawieniem się nowych zagrożeń dla życia i zdrowia ludzi, ich mienia i środowiska. Wzrost zagrożenia wynika również z realiów polskiej gospodarki, wśród których wymienić należy: brak odpowiednich środków na prawidłowe zabezpieczenie procesów technologicznych, nastawienie na osiągnięcie maksymalnego zysku i lekceważenie zasad bezpieczeństwa przy wykorzystywaniu toksycznych środków przemysłowych. Na PSP nałożono także obowiązek współpracy z Państwowym Ratownictwem Medycznym. Mimo tych licznych zadań zatrudnienie w PSP pozostało prawie bez zmian. W roku 1992 r. służbę pełniło 27 990 strażaków, natomiast na koniec 2010 r. – 30 490, a więc zatrudnienie wzrosło o 2500 strażaków. Dla przykładu: w woj. łódzkim w roku 2005 było 2175 strażaków, a na koniec 2010 r. – 2266. Nasilenie działań ratowniczych oraz zakresu obowiązków formacji bez zwiększania stanu osobowego powodują nadmierne obciążenia fizyczne i psychiczne funkcjonariuszy. Wpływa na to także trudna sytuacja finansowa jednostek PSP. Wysokość środków, jakimi one dysponują, z trudem pozwala na pokrycie kosztów akcji ratowniczych. Dodatkowy stres u strażaków powodują rozwiązania organizacyjne wdrażane przez komendanta głównego PSP, w tym niezrozumiałe regionalne różnice w utrzymywaniu minimalnych obsad stanów osobowych jednostek PSP. Przyczynia się to do postępującego obniżenia bezpieczeństwa służby, zaś funkcjonariusz, który sam nie czuje się bezpiecznie, nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa innym.Zwracam się w związku z tym do Pana Ministra, jako ministra właściwego w sprawach wewnętrznych i sprawującego zwierzchnictwo na komendantem głównym Państwowej Straży Pożarnej, o odpowiedź na następujące pytania:1. Jak od strony organizacyjnej wygląda nadzór MSW nad KG PSP?2. Kiedy i w jakim trybie KG PSP informował MSW o systemiewyznaczania minimalnych stanów osobowych jednostek PSP oraz ichterytorialnym zróżnicowaniu?3. Jakie są podstawy zróżnicowania minimalnych stanów osobowych w skali kraju? Dla przykładu: dla woj. łódzkiego i miasta Łodzi poziom ten wynosi zaledwie 54%; dla woj. świętokrzyskiego i wielkopolskiego – 65%, zaś dla woj. śląskiego ok. 75%. Proszę także o przesłanie szczegółowych informacji o wyznaczonych minimalnych stanach osobowych w rozbiciu na poszczególnekomendy wojewódzkie i powiatowe.4. Czy MSW analizowało ewentualne skutki zastępowania w czasie pełnienia służby przez funkcjonariuszy systemu codziennego podziałubojowego? W godzinach od 8 do 15, tj. w podziale bojowym, strażaków ratowników zastępują funkcyjni i przełożeni: dowódcy JRG, ich zastępcy, a nawet komendanci powiatowi, zastępcy komendantów powiatowych, a także inni funkcjonariusze systemu codziennego, np. tzw. prewencji. Wymienione praktyki ze względu na konieczność realizacji zadań służbowych niewchodzących w zakres służby w podziale bojowym przez funkcjonariuszy systemu codziennego realizujących zastępstwo dodatkowo obniżają dopuszczalne, a i tak bardzo niskie, ustalone minimum operacyjne.5. Jakie są podstawy zróżnicowania podziału środków finansowych, które otrzymują poszczególne komendy PSP (wojewódzkie i powiatowe)? Dlaczego najmniej otrzymało ich woj. łódzkie i Łódź?6. W jaki sposób MSW oraz KG PSP planują rozwiązać problem zmuszania strażaków do notorycznego naruszania w wielu jednostkach PSP reguł bezpieczeństwa służby i instrukcji użytkowania sprzętu wykorzystywanego podczas działań ratowniczych?7. W jaki sposób MSW i KG PSP planują przywrócenie egzekucji wymogu ukończenia strażackiego kursu podoficerskiego przed ukończeniem 3-letniego okresu stażowego, a co za tym idzie, uzyskania odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych?8. Czy w MSW prowadzone są analizy dotyczące możliwości wdrożenia wieloletniego programu podnoszenia kwoty bazowej uposażeń funkcjonariuszy PSP tak, by osiągnęły one średni poziom uposażenia w służbach mundurowych w UE?9. Kiedy MSW został poinformowany przez KG PSP o niewykorzystaniu w roku 2011 przez niektóre KW PSP całości środków przeznaczonych na podniesienie dobowych stanów etatowych i przeznaczeniu ich na zakup pojazdów osobowych i dostawczych?10. Dlaczego wyznaczono strażakom dodatkowe dyżury domowe (24- godzinne) w dniach od 1.06.2012 do 3.07.2012 (każdemu strażakowi co najmniej 3 dyżury po 24 godziny), tj. na czas trwania Euro 2012, bez żadnej gratyfikacji pieniężnej dla nich?Z wyrazami szacunku Poseł Roman Kotliński Warszawa, dnia 24 maja 2012 r.
Dobre pytania ciekawe czy beda odpowiedzi....10 lat temu w mojej JRG etet zmiany wynosił 11 a służbę srednio pelnilo 9-10 strazaków. Po tylu latach etat zmiany wynosi 12 ale sluzbe pełni 7 strazakow.
Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 30 maja 2012 r. (sygn. SPS-023-5090/12), dotyczącego interpelacji posła na Sejm RP pana Romana Kotlińskiego w sprawie sposobu wykonywania przez ministra spraw wewnętrznych zwierzchnictwa i nadzoru nad komendantem Państwowej Straży Pożarnej, sposobu zarządzania PSP przez komendanta głównego PSP oraz różnic międzyregionalnych w poziomie zapewnienia bezpieczeństwa obywateli, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.), minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawuje nadzór m.in. nad działalnością Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto stosownie do art. 12 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.) minister właściwy do spraw wewnętrznych pełni nadzór nad funkcjonowaniem krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i systemu powiadamiania ratunkowego. W myśl natomiast art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68) centralnym organem administracji rządowej w sprawach organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz ochrony przeciwpożarowej jest komendant główny Państwowej Straży Pożarnej, podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 4 ministra spraw wewnętrznych z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. MSW Nr 1, poz. 3, z późn. zm.), nadzór nad działalnością Państwowej Straży Pożarnej w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych ministerstwa w imieniu ministra spraw wewnętrznych sprawuje Departament Ratownictwa i Ochrony Ludności (§ 17a pkt 1 lit. a ww. regulaminu).W odniesieniu do podniesionej w wystąpieniu kwestii czasu i trybu informowania o zmianach w systemie wyznaczania minimalnych stanów osobowych jednostek PSP uprzejmie informuję, że minister spraw wewnętrznych został zapoznany z proponowanymi stanami osobowymi w zmianach służbowych w jednostkach organizacyjnych PSP, jakie miały obowiązywać od stycznia 2011 r., w dniu 16 grudnia 2010 r. podczas narady kadry kierowniczej Państwowej Straży Pożarnej.Należy jednocześnie podkreślić, że zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 266, poz. 2247, z późn. zm.) łączną liczbę strażaków stanowiących minimalną obsadę danej zmiany we wszystkich komendach powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej oraz w komendzie wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej ustala komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, w uzgodnieniu z komendantem głównym Państwowej Straży Pożarnej.W tym miejscu należy wskazać na przeprowadzoną przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej szczegółową analizę stanów osobowych w PSP, w której wzięto pod uwagę przede wszystkim wielkość zapotrzebowania na siły ratownicze – model za okres 13 lat, stan bieżący na 2010 r. oraz stany uzgodnione z komendantem głównym PSP w 2008 r. Po nałożeniu na siebie wszystkich powyższych czynników oraz danych uzgodnione zostały minimalne stany osobowe w poszczególnych województwach, a następnie zaplanowano budżety na wypłacenie nadgodzin, stosując jednakowe dla całego kraju kryteria.Należy zauważyć, iż przy porównywaniu wartości procentowej minimalnej obsady osobowej strażaków w poszczególnych województwach należy mieć na uwadze występujące pomiędzy nimi zasadnicze różnice w zakresie konkretnych wskaźników operacyjnych, tj.: liczby interwencji, jednoczesności występowania zdarzeń, liczby jednostek interwencyjnych krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.W załączonej tabeli przedstawione są minimalne stany osobowe uzgodnione w 2010 r., w rozbiciu na poszczególne województwa*). W odniesieniu do praktyki zastępstw w czasie pełnienia służby uprzejmie informuję, że kierownik danej jednostki organizacyjnej PSP, mając na uwadze skuteczne zabezpieczenie operacyjne chronionego obszaru, może wyznaczyć strażaków pełniących służbę w codziennym rozkładzie czasu służby do pełnienia służby w zmianowym rozkładzie czasu służby jak też odwrotnie. Takie wyznaczenie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, przy czym wyznaczeni strażacy muszą spełniać wymagania kwalifikacyjne przewidziane dla stanowiska, na którym będą pełnić służbę.W związku z powyższym nie prowadzono analizy w zakresie liczby przypadków zastępowania funkcjonariuszy systemu zmianowego przez funkcjonariuszy systemu codziennego.Jednakże komendant główny PSP, dostrzegając niedogodności takiego sposobu pełnienia służby, zalecił komendantom wojewódzkim PSP ograniczenie liczby powyższych zastępstw do niezbędnego minimum.Odnosząc się do podniesionej w wystąpieniu kwestii podziału środków finansowych na poszczególne województwa, należy wskazać, że zróżnicowanie w przyznanych środkach na poszczególne województwa wynika z trzech elementów, tj. z liczby etatów w zmianowym rozkładzie czasu służby, ustalonego minimalnego stanu osobowego zmiany oraz czasu dostępności strażaka.Liczba etatów w zmianowym rozkładzie czasu służby w województwie łódzkim według stanu na dzień 1 września 2010 r. wynosiła 1932 etaty, co oznacza codzienną dostępność 344 strażaków w czasie służby, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.Ustalony minimalny stan osobowy zmiany na terenie województwa łódzkiego od dnia 1 stycznia 2011 r. wynosi 353 strażaków. Tym samym 9 strażaków powinno pełnić służbę ponad normę czasu, o której mowa w art. 35 ust. 1 ww. ustawy, tj. średnio 1,7 służb 24-godzinnych na 1 etat. Czas dostępności strażaka został wyliczony w sposób określony w § 16 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej jako średnia w całym kraju i wynosił 1563 godziny, a następnie został pomniejszony o godziny usprawiedliwionej nieobecności, tj. wymiar pełnego urlopu wypoczynkowego – 26 dni, urlopu dodatkowego obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. – 13 dni, co daje 312 godz., średnią liczbę godzin zwolnień lekarskich, średnią liczbę godzin delegacji służbowych oraz średnią liczbę godzin innych usprawiedliwionych nieobecności z przyczyn, o których mowa w art. 72 a ww. ustawy.Biorąc pod uwagę powyższe wyliczenia, wysokość środków finansowych dla strażaków zmianowego rozkładu czasu służby woj. łódzkiego powinna wynosić 13,76 x 365 dni w roku x liczba strażaków (9) x 24 godziny = 1085 tys. zł. Ponadto należy zaznaczyć, że przy naliczaniu środków na godziny ponadnormatywne dla poszczególnych województw uwzględniono również strażaków codziennego rozkładu czasu służby (równa kwota na każdy etat w skali kraju). Tak wyliczona wysokość środków dla woj. łódzkiego wyniosła 2279 tys. zł.Ustawa o Państwowej Straży Pożarnej nie wskazuje na wysokość środków finansowych przeznaczanych na wypłatę rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby dla poszczególnych jednostek organizacyjnych PSP. Środki przyznane w ramach budżetu państwa na rekompensatę pieniężną z tytułu przedłużenia czasu służby ponad normę, o której mowa w art. 35 ust.1 ww. ustawy, celem zapewnienia stanu osobowego zmiany na poziomie 2005 r. zostały wyliczone jako średnia na strażaka w całym kraju.W związku z powyższym zwiększenie środków finansowych na podniesienie dobowych stanów etatowych w województwie łódzkim w ramach obowiązującego budżetu spowodowałoby konieczność obniżenia stanów osobowych w innych województwach.Jednocześnie pragnę podkreślić, że stosowane zasady ustalania stanów etatowych oraz rozdział środków finansowych nie budziły dotychczas wątpliwości zarówno komendantów wojewódzkich, jak i strażaków.W odniesieniu do podniesionej w wystąpieniu kwestii przywrócenia egzekucji wymogu ukończenia strażackiego kursu podoficerskiego przedukończeniem 3-letniego okresu służby przygotowawczej, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nie planuje powyższego rozwiązania.Odnosząc się do problemu wykorzystania środków przeznaczonych na podniesienie stanów etatowych, informuję, że w 2011 r. w ramach limitów środków finansowych określonych w ustawie budżetowej Państwowa Straż Pożarna otrzymała środki na sfinansowanie ponadnormatywnych godzin strażaków z tytułu pełnienia służby ponad obowiązującą normę tygodniową. Decyzje o przesunięciu środków ujętych w planie wydatków podejmowane przez kierowników jednostek – komendantów wojewódzkich, powiatowych/miejskich PSP – dotyczyły powstałych w roku budżetowym oszczędności w ww. wydatkach.Podkreślenia wymaga fakt, że zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), kierownik jednostki sektora finansów publicznych odpowiedzialny jest za całość gospodarki finansowej tej jednostki. Jednocześnie zgodnie z art. 171 ust. 1 ww. ustawy: dysponenci części budżetowych mogą dokonywać przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków, z zastrzeżeniem ust. 5, w ramach danej części i działu budżetu państwa.Należy podkreślić, że przeniesienia wydatków z § 406 – pozostałe należności funkcjonariuszy – nie spowodowały zwiększenia planowanych wydatków na wynagrodzenia, nie stanowią zatem naruszenia przepisów art. 171 ustawy o finansach publicznych.Informacje przekazane przez komendy wojewódzkie i powiatowe/miejskie PSP na temat wykonania w 2011 r. wydatków na wypłatę ponadnormatywnych godzin strażaków z tytułu pełnienia służby ponad obowiązującą normę tygodniową oraz dokonanych w trakcie roku budżetowego przesunięć na inne wydatki są obecnie przedmiotem analizy Komendy Głównej PSP.Odnosząc się do kwestii dyżurów domowych, uprzejmie informuję, że § 13 w ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 266, poz. 2247, z późn. zm.) zawiera katalog osób, które mogą pełnić dyżur domowy (kierownik jednostki organizacyjnej, jego zastępca lub inny strażak wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej lub osobę przez niego upoważnioną). Jednocześnie przepis ten wskazuje, w jakich okolicznościach strażak nie może być wyznaczony do pełnienia dyżuru domowego (nie wyznacza się strażaka przez co najmniej 24 godziny po zakończeniu służby trwającej 24 godziny lub przez co najmniej 11 godzin po zakończeniu służby trwającej 12 godzin). Zgodnie z § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia strażak może pełnić dyżur domowy nie więcej niż 4 razy w miesiącu, w tym 2 razy w sobotę, niedzielę lub święto, a czas trwania wszystkich dyżurów w miesiącu nie może przekroczyć łącznie 72 godzin. Pośrednio kwestia wynagrodzenia za pełnienie dyżuru domowego określona została w § 13 w ust. 5 i 6 ww. rozporządzenia, zgodnie z którymi dopiero wykonywanie zadań służbowych w czasie dyżuru domowego wlicza się do czasu służby.Z wyrazami szacunku*) Załącznik – w aktach Sekretariatu Posiedzeń Sejmu.
Interpelacja (nr 12665) do ministra spraw wewnętrznychw sprawie zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa w funkcjonowaniu Państwowej Straży PożarnejW 2005 r. została wprowadzona w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, która oprócz innych zmian dokonała korekty przepisów w zakresie czasu służby strażaków, m.in. wprowadzono 40-godzinny tydzień pracy.Spowodowało to lawinowy wzrost liczby nadgodzin wypracowywanych przez strażaków PSP, tworząc w ciągu roku kilka milionów nierozliczonych godzin.Budżet PSP nie był w stanie rozwiązać tego problemu, nie było zresztą i nie ma do dzisiaj rozwiązań ustawowych.W związku z tym zmniejszono o niemalże 1/3 obsady zmian bojowych w jednostkach ratowniczo-gaśniczych w całym kraju oraz dzienną liczbę strażaków pełniących służbę, czyli z dnia na dzień obniżono bezpieczeństwo obywateli.Zwracam się więc do Pana Ministra z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:1. Ilu strażaków PSP pełniło służbę dziennie w skali kraju w systemie zmianowym od 2005 r. do teraz?2. Czy były dokonywane analizy skuteczności podejmowanych działań ratowniczych od ww. roku do teraz?3. Czy Najwyższa Izba Kontroli dokonywała oceny ww. tematyki?4. Czy KG PSP podejmuje działania zmierzające do podniesienia standardów działań ratowniczych, m.in. poprzez zwiększenie ilości strażaków biorących udział w działaniach ratowniczych?5. Czy zwiększenie obowiązków działań ratowniczych PSP poprzezprzypisanie jej ratownictwa z zakresu ratownictwa medycznego nie stoi w sprzeczności ze zmniejszeniem obsad zmian służbowych wprowadzonym w 2008 r.?6. Czy działania oszczędnościowe zmniejszające skuteczność działań PSP nie doprowadziły w rezultacie do większej ilości ofiar śmiertelnych i strat w mieniu?Z poważaniemPoseł Marek KuchcińskiPrzemyśl, dnia 7 grudnia 2012 r.
Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 17 grudnia 2012 r. (znak: SPS-023-12665/12) przekazującego interpelację posła na Sejm RP, pana Marka Kuchcińskiego, w sprawie zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa w funkcjonowaniu Państwowej Straży Pożarnej uprzejmie przedstawiam następujące informacje.Zestawienie przedstawiające liczbę strażaków PSP pełniących dziennie służbę w skali kraju w systemie zmianowym w latach 2005–2012 znajduje się w poniższej tabeli.Lp. Komenda wojewódzka PSP 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Średnia 2006–2010 2011 2012 Wzrost stanów osobowych do średniej z 2006–20101 Wrocław 372 309 340 335 339 337 332 390 390 582 Toruń 253 216 240 234 244 268 240 274 274 343 Lublin 243 206 237 236 234 250 233 272 272 394 Gorzów Wlkp. 151 133 141 136 141 144 139 163 163 245 Łódź 360 309 349 330 337 338 333 354 354 216 Kraków 361 322 343 342 377 405 358 381 381 237 Warszawa 604 522 564 564 562 585 559 632 632 738 Opole 170 145 156 148 151 154 151 165 165 149 Rzeszów 264 247 249 250 249 265 252 277 277 2510 Białystok 165 133 155 156 159 155 151 176 176 2511 Gdańsk 252 221 243 235 255 252 241 285 286 4512 Katowice 558 529 564 571 568 575 561 575 575 1413 Kielce 163 138 160 160 161 170 158 176 176 1814 Olsztyn 190 170 205 203 206 203 198 214 215 1715 Poznań 383 327 373 368 368 378 363 414 414 5116 Szczecin 230 196 223 216 280 235 230 260 260 30Razem: 4720 4121 4540 4485 4631 4713 4498 5008 5010 512Jednocześnie pragnę poinformować, że skuteczność podejmowanych działań ratowniczych sprawdzana jest poprzez analizowanie działań ratowniczych. Zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz. U. Nr 46, poz. 239), organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego przez komendanta głównego PSP na obszarze kraju obejmuje m.in. opracowanie zasad analizowania zdarzeń. Ponadto w § 42 ust. 3 ww. rozporządzenia określono rodzaj zdarzeń, z których ma być opracowana analiza oraz jej zakres tematyczny.Należy również wskazać, że zasady analizowania zdarzeń dla jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej zapewniają jednolite na terenie kraju zasady sporządzania analiz zdarzeń w zakresie:— standaryzacji sposobu oceny działań,— wdrożenia mechanizmów weryfikacji i aktualizacji przyjętych zasad i procedur,— wdrożenia systemu oceny efektywności rozwiązań organizacyjnych,— stworzenia podstaw do analiz statystycznych,— ujednolicenia sposobu monitorowania procesu analitycznego.Pragnę zaznaczyć, że z informacji przekazanych przez Komendę GłównąPSP wynika, że Najwyższa Izba Kontroli nie prowadziła kontroli funkcjonowania jednostek organizacyjnych PSP, których zakres przedmiotowy odpowiadałby tematyce sformułowanej w przedmiotowym wystąpieniu.Jednocześnie uprzejmie informuję, że minimalna liczba strażaków, która daje gwarancję skutecznego działania oraz przy której możliwe jest zapewnienie wymaganych zasad bezpieczeństwa, zależy od wielu czynników, a w procesie jej określania uwzględnić należy przede wszystkim obciążenie zadaniami ratowniczymi jednostek wynikającymi z zagrożeń występujących na danym terenie. Poziom tych zagrożeń może być mierzony między innymi: wartością ich ryzyka, liczbą podejmowanych interwencji, jednoczesnością występowania zdarzeń, liczbą ludności, gęstością zaludnienia, powierzchnią chronionego terenu. Uzupełniająco uwzględniać należy poziom zurbanizowania i uprzemysłowienia terenu, nasycenia szlakami komunikacyjnymi i obciążenia ruchem, zalesieniem terenu itp. Ponadto na minimalną liczbę strażaków w jednostkach PSP wpływa również gęstość sieci. Istotne są także możliwości operacyjne jednostek ochotniczych straży pożarnych funkcjonujących na danym terenie.Mając na względzie złożoność problemu, w 2008 r. w Komendzie Głównej PSP podjęto prace, których efektem było wypracowanie jednolitej w skali kraju metodyki szacowania minimalnego stanu zmiany w powiecie i województwie. Powyższa metodyka została oparta na wynikach badania, prowadzonej na przestrzeni trzynastu lat bazy danych o interwencjach podejmowanych na terenie poszczególnych powiatów przez jednostki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, tj. w okresie bezpośrednio poprzedzającym konsekwencje wprowadzenia nowych przepisów o czasie służby strażaków w 2005 r. Analizując zapotrzebowanie na zastępy ratownicze, zapotrzebowanie na strażaków, liczbę interwencji, a także jednoczesność ich występowania w poszczególnych powiatach, wskazano związek między tymi parametrami a szukaną minimalną liczbą strażaków w powiecie gwarantującą samodzielność podejmowania działań przez jednostki PSP na poziomie od 66% do 87% interwencji.Jednocześnie pragnę poinformować, że w dniu 1 maja 2010 r. Komenda Główna PSP opracowała „Ramowe wytyczne komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej do opracowania zasad dysponowania sił jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz zasad doraźnego zabezpieczenia operacyjnego terenu powiatu po zadysponowaniu zasobów ratowniczych”, które zostały znowelizowane w lutym 2012 r.Celem wprowadzenia w życie ww. wytycznych było zapewnienie jednolitego systemu dysponowania do zdarzeń sił jednostek ochrony przeciwpożarowej na terenie kraju, w tym jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, jak również określenie minimalnego poziomu dysponowanych przez powiatowe/miejskie stanowiska kierowania PSP w pierwszym rzucie sił, umożliwiających podjęcie skutecznych działań ratowniczo-gaśniczych.Powyższe wytyczne stanowiły podstawę do opracowania przez komendantów miejskich/powiatowych PSP procedur dysponowania sił jednostek ochrony przeciwpożarowej uwzględniających specyfikę powiatu, mając na uwadze bezpieczeństwo ratowników zadysponowanych do działań w ramach sił pierwszego rzutu. W przypadku gdy ze zgłoszenia wynika zagrożenie życia i zdrowia ludzkiego, zachodzi potrzeba nie tylko zadysponowania zgodnie z zasadami wymaganych sił pod względem ilościowym (liczba ratowników i sprzętu), ale także pod względem jakościowym (standard wyposażenia i wyszkolenia). Należy wskazać, że zgodność dysponowania sił pierwszego rzutu stosownie do wytycznych jest na bieżąco monitorowana.Jednocześnie pragnę poinformować, że komendant główny PSP od czasu zmiany w 2005 r. ustawy o Państwowej Straży Pożarnej dotyczącej wprowadzenia 40-godzinnego wymiaru czasu pełnienia służby podejmował szereg przedsięwzięć, które w rezultacie doprowadziły do zwiększenia minimalnych stanów osobowych w poszczególnych województwach do 5010 strażaków na zmianie dziennie. Powyższa liczba porównywalną jest z liczbą strażaków pełniących służbę w 2005 r.Z poważaniem