Autor Wątek: Oznaczenie...  (Przeczytany 11614 razy)

Offline emer

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 983
Oznaczenie...
« Odpowiedź #25 dnia: Styczeń 07, 2006, 08:47:08 »
to pytanie było czusto humorystyczne, a na celu miałem pokazać Wam ze istnieje jeszcze inne oznaczenie samochodów pożrniczych niz GBA.......:))

Chyba Cień o tym wspomniał, i faktycznie jest to PN-EN czyli dostosowana polska norma do wymogów UE, co nie znaczy ze dawne oznaczenie nie jest obowiązujace, bo jest, tylko chciałem pokazac ze mozna sie spotkac równiez z takim przypadkie.

W takim razie  wyjaśniam oznaczenie:


PN-EN 1846-1-M-1--1800-3000/10-1


M-klasa średnia

1- wersja napędu miejska

6-liczba miejsc w kabinie

1800-pojemność zbiornika wody

3000 wydajnośc pompy

10- ciśnienie pompy

1- wyposażenie specjalne (agregat prądotwórczy)



PS, jeśli sie gdzies pomyliłem to mile widziane poprawki.

Pozdrawiam

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #26 dnia: Styczeń 07, 2006, 20:41:55 »
Ale dałem  plame  na dodatek powiem że wedle tych oznaczeń  nadmieniam że  nie śą to oznaczenia strażackie to identyczny  stoi u mnie w garażu i to że mnie obowiązują nasze oznaczenia .  Ale nie fart czkawką  mi sie to odbije pozdrowionka . P.S .  A co to takiego D.L.K 23-12 podpowiedź to samochód.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2006, 12:23:02 wysłana przez Cień »
Pozdrawiam Cięń em.

Offline emer

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 983
Oznaczenie...
« Odpowiedź #27 dnia: Styczeń 08, 2006, 10:42:51 »
wyżej opisany samochód jest to:

GBA 1,8/30 na podw. Denis

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #28 dnia: Styczeń 08, 2006, 12:21:43 »
Cytuj
wyżej opisany samochód jest to:

GBA 1,8/30 na podw. Denis
I nie ma szybkiego natarcia na wysokim ciśnieniu ????. czyli GBA 1,8/ 30/-----.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2006, 12:25:28 wysłana przez Cień »
Pozdrawiam Cięń em.

Offline strażakL

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 90
Oznaczenie...
« Odpowiedź #29 dnia: Styczeń 08, 2006, 12:35:18 »
Sluchaj cieniu, twoje wywody sa smetne i slabiutkie, czepiasz sie oznaczen, traktujesz tych z zuczkami jak podstrazaków, w ogóle draznisz mnie. Bylem kiedys przy pozarze koscola w miejscowosci Dobrosolowo, i tam przy nedznym cisnieniu w sieci hydrantowej wlasnie jednostki typu M uratowaly sytuacje, to dzieki nim na bierzaco dostarczana byla woda na miejsce akcji. Tak wiec zuczkiem na zawody mozesz sobie sam jezdzic i nie czepiaj sie tych, których nie stac na GCBA, czy jaki kolwiek inny wiekszy wóz
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2006, 12:36:25 wysłana przez strażakL »

Offline emer

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 983
Oznaczenie...
« Odpowiedź #30 dnia: Styczeń 08, 2006, 12:36:22 »
Ja takim samochodem nie jezdze, ale są rózne wersje i modele tych samochodów

Cieniu jesli sie myle to mnie popraw:)

Pozdrówka

Offline emer

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 983
Oznaczenie...
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 08, 2006, 12:57:16 »
No to zeby wyjaśnic wszystko to troszke teorii:)

Norma PN-71/M-51300 z 1971 roku



to wedlog tej normy dzili sie pojazdy na GBA...... itd

wg. niej dzili się na:

-gaśnicze G
-specjalne S

- lekkie -L -o masie do 3500 kg
- średnie    o masie do 12 000 kg
- ciężkie -C- o masie pow. 12000 kg

dodatkowo w nazwie podaje sie wyposazenie:
np: A, M, Pr, itd....


Według Normy PN-EN 1846-1:2000

1. wg masy

-lekka -L- 2,5<MMR<7,5 t

-średnia -M- 7,5<MMR<14 t

- ciężka -S- MMR>14t

2. wg zdolności poruszania sie w róznych warunkach:

kat 1 miejskie

kat 2 uterenowione

kat 3 terenowe

3. wg grupy samochodów


1. ratowniczo-gasnicze
-sam. rat-gas z pompą
-sam rat-gas specjalne

2. sam. z drabiną mechaniczną i/lub podnośnikiem hydr.
-draminy mechaniczne
-podnośniki hydr.

3. sam rat technicznego
4. sam rat medycznego
5. sam sprzętowe rat chemicznego
6. sam dowodzenia
7. sam do przewozu osób
8. sam zaopatrzeniowe
9. inne sam specjalne

wg tej normy oznaczenie  pojazdu  : nalezy oznaczyć sześcioma charakterystycznymi znakami umożliwiającymi okreslenie grupy do jakiej jest on przyporządkowany.


Tak jak pisałem to jest teoria, a czy  gdzies się ja stosuje... nie wiem, ja sie nie spotkałem  nigdzie.

Pozdrawiam

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #32 dnia: Styczeń 08, 2006, 15:21:24 »
Cytuj
Sluchaj cieniu, twoje wywody sa smetne i slabiutkie, czepiasz sie oznaczen, traktujesz tych z zuczkami jak podstrazaków, w ogóle draznisz mnie. Bylem kiedys przy pozarze koscola w miejscowosci Dobrosolowo, i tam przy nedznym cisnieniu w sieci hydrantowej wlasnie jednostki typu M uratowaly sytuacje, to dzieki nim na bierzaco dostarczana byla woda na miejsce akcji. Tak wiec zuczkiem na zawody mozesz sobie sam jezdzic i nie czepiaj sie tych, których nie stac na GCBA, czy jaki kolwiek inny wiekszy wóz
Słuchaj chłopcze zadałem pytanie  o co nawet prosił przedmówca   WYDAŁO MI SIĘ DZIWNE  PONIEWAŻ  WSZYSTKIE  NOWSZE AUTA  TAKIE MAJĄ  z tąd me pytanie , i wytłumacz mi  co to jednostka M bo tego nie wiem  nie neguje udziału ochotników  przy akcjach PSP  bo to bardzo potrzebni i wartościowi ludzie  i ich sprzęt . Chyba znasz powiedzenie  KIBIC Z DALA SIĘ NIE W----DALA . I na koniec wbij to sobie do pecyny że nie ma  podstrażaków  nie dorabiaj swojej ideologji do mych wypowiedzi i twierdzę że  poczciwym żuczkiem  w momencie gdy dojeżdżasz jako pierwszy do akcj  nie masz prwaw bytu co tam będziesz robił  do momentu przyjazdu auta z beczką co   więc czytaj dokładniej  nie możesz prowadzić ani zabezpieczenia ewakuacji  ni prowadzenia działan w ataku czy obronie  chyba że chce ci sie mocno siku.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2006, 17:15:26 wysłana przez Cień »
Pozdrawiam Cięń em.

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 08, 2006, 15:31:45 »
Ale większość  tych  nowszych  aut ma  wysokie co do oznaczeń to mam nadzieje że piszesz to jako ciekawostki   bo i tak już nie kturym pomieszałes w głowia  z tymi P.N. co nie zmienia  faktu u nas obowiązujących naszych  oznaczeń idąc dalej tym tokiem to cały sprzet dopuszczony  na nasze  wozy mają polskie dopuszczenie według P.N  czyż nie .
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2006, 15:34:09 wysłana przez Cień »
Pozdrawiam Cięń em.

Offline emer

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 983
Oznaczenie...
« Odpowiedź #34 dnia: Styczeń 08, 2006, 16:46:46 »
Cieniu: to jest tak ze PN - Polska Norma, PN-EN Polska norma ujednolicona do wymogów Unii europejskiej i stad to EN europejska norma

oczywiscie masz racje, po  polska norm ajest dobuszona tylko ze niektóre zeczy musiały byc znowelicowane w zwiazku z wejsciem do struktur UE.
 

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #35 dnia: Styczeń 08, 2006, 17:10:47 »
Cytuj
Cieniu: to jest tak ze PN - Polska Norma, PN-EN Polska norma ujednolicona do wymogów Unii europejskiej i stad to EN europejska norma

oczywiscie masz racje, po  polska norm ajest dobuszona tylko ze niektóre zeczy musiały byc znowelicowane w zwiazku z wejsciem do struktur UE.
Widzę że nie bardzo się rozumiemy nawet zagadkę podałem w europejskich oznaczeniach nie o to mi chodzi  . O to że strażackie oznaczenia są inne i podejżewam że  prędko to sie zmieni. To o czym ty piszesz czyli PN EN to nic innego jak dopuszczenie na rynek  według polskich i europejszkich norm  chodzi tu o  skażenie środowiska , bezpieczeństwo bierne i czynne  I.T.P
Pozdrawiam Cięń em.

Offline skylift

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 39
Oznaczenie...
« Odpowiedź #36 dnia: Styczeń 09, 2006, 07:46:28 »
Cytuj
Cieniu: to jest tak ze PN - Polska Norma, PN-EN Polska norma ujednolicona do wymogów Unii europejskiej i stad to EN europejska norma

oczywiscie masz racje, po  polska norm ajest dobuszona tylko ze niektóre zeczy musiały byc znowelicowane w zwiazku z wejsciem do struktur UE.
Stara norma nie obowiązuje - było już o tym tyle razy - zajrzyj na 4 stronę nowej normy do tabelki na górze po prawej, gdzie znajdziesz zapis, że nowa norma jest zamiast starej. Pozdrawiam.

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #37 dnia: Styczeń 09, 2006, 10:17:55 »
A to ciekawe .   To już nie ma GBA czy GCBA lub SLRr  tylko PN EN -- zaprawde godne to i sprawiedliwe  słuszne i zbawienne ciekawi mnie jakimi oznaczeniami posługujecie się w JRG. Czy w OSP  chyba nie PN EN 1.8/30/15. Nie jesteście naukowcami ni technikami tylko strażakami .Przykład jako ciekawostke i tylko to podałem symbol DLK23-12 a strażackie oznaczenie to nic innego  niż SD30 i takie nas obowiązuje.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 09, 2006, 10:28:13 wysłana przez Cień »
Pozdrawiam Cięń em.

Offline Witold

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.569
  • Ratowanie strażaków przez strażaków
    • http://grupaszybkiegoreagowania.strefa.pl
Oznaczenie...
« Odpowiedź #38 dnia: Styczeń 09, 2006, 10:25:05 »
Cytuj
A to ciekawe .   To już nie ma GBA czy GCBA lub SLRr  tylko PN EN -- zaprawde godne to i sprawiedliwe  słuszne i zbawienne ciekawi mnie jakimi oznaczeniami posługujecie się w JRG.
To chyba jest tak, że oznaczenia typu "PN EN..." są do jednych celów (zamówienia, normalizacja itp.) z oznaczenia typu GBA, GCBA do innego celu (naszego, żeby wiedzieć jaki wóz do na jedzie itp.). Osobiście nie czuję potrzeby znajomości oznaczeń PN, a oznaczenia "tradycyjne" czy są jakoś znormalizowane czy nie też mniej mnie obchodzi - ważne, żeby się strażak ze strażakiem dogadał podczas akcji...

Do pobrania za darmo: KSIĄŻKA pt."Podstawy zabezpieczenia i ratowania strażaków podczas wewnętrznych działań gaśniczych" + prezentacje do każdego rozdziału do pobrania!
Pobierz tutaj: sapsp.pl

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #39 dnia: Styczeń 09, 2006, 10:30:29 »
Dokładnie tak . Zgadzam się z przedmówcą.
Pozdrawiam Cięń em.

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #40 dnia: Styczeń 11, 2006, 13:11:29 »
Piszę już drugi raz że nie ganie i nie zamirzam   dyskusja wyszła między nieco starszymi strażakami o oznaczeniach norm nie strazackich i nic więcej .Mało tego pozdrawiam młodych zapalenców.  
Pozdrawiam Cięń em.

Offline strażak sam-olsztyn

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 455
Oznaczenie...
« Odpowiedź #41 dnia: Styczeń 11, 2006, 14:04:03 »
Cytuj
  P.S .  A co to takiego D.L.K 23-12 podpowiedź to samochód.
jest to drabina z koszem. drabina bez "rozsuwu" osiąga max wysokość 12m a z "rozsuwem" 23m. dodatkowo może 2 gości w koszu podnosić. Jeżeli sie mylę to mnie poprawcie
« Ostatnia zmiana: Styczeń 11, 2006, 14:04:57 wysłana przez strażak sam-olsztyn »

Offline TmK_00

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 92
Oznaczenie...
« Odpowiedź #42 dnia: Styczeń 11, 2006, 17:30:15 »
To stronka która ma bardzo dobrą znjomosc oznaczen pojazdów tylko jeszcze nieskonczona (nie ma wszytkich województw)
http://www.lukasz-telus.com/index.php?str=sp_oznaczenia
Pozdro
"Wystarczy odrobina tlenu , by wybuchł w śmiertelnym szale ..."

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #43 dnia: Styczeń 11, 2006, 19:48:44 »
Cytuj
Cytuj
  P.S .  A co to takiego D.L.K 23-12 podpowiedź to samochód.
jest to drabina z koszem. drabina bez "rozsuwu" osiąga max wysokość 12m a z "rozsuwem" 23m. dodatkowo może 2 gości w koszu podnosić. Jeżeli sie mylę to mnie poprawcie
DLK to symbol europejski grabiny o nastawnym wysówem podpór o konstrukcji z możliwiśćią odpiencia kosza wraz ze strowaniem poziomowania elektrycznym  w nowszych modelach  przy pomocy komputera . A 23 12 to przy wysóweie na 23metry  maksymalny zasięg pola pracy to 12 metrów przy 2 osobach w koszu nie mylić z zasięgiem  który jak wszystkie ma 360 st. Opisany model wysówa sie na 30 metrów tylko w zakresie 60-70 st. do pionu. W innym  zakresie  kąta bezpieczna praca występuje  max  na 23 metrach. W momencie składania podpur składa sie równocześnie kosz  podpur nie trzeba zsówać w momencie ich podnoszenia zsów odbywa sie automatycznie .
« Ostatnia zmiana: Styczeń 14, 2006, 13:57:40 wysłana przez Cień »
Pozdrawiam Cięń em.

Offline lupus78

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 77
Oznaczenie...
« Odpowiedź #44 dnia: Styczeń 19, 2006, 19:50:34 »
Cytuj
W momencie składania podpur składa sie równocześnie kosz
Witam.
 jestem operatorem takiego sprzętu ale w naszej SD30 kosz jest odpinany i przewożony z boku wieżyczki.

Pozdrawiam
 

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #45 dnia: Styczeń 24, 2006, 17:22:33 »
Witam masz rację lecz cały pic zależy od roku produkcji w drabkach po 95 roku kosz jest odpinany  lecz nie stosuje sie tego bo  przy składaniu podpór kosz kładzie sie automatycznie na drabinie  lecz przed tym składają sie barjerki tylne  więc nie ma sensu go za każdym razem odpinać , w praktyce odpina się tylko przy naprawach  i awarji samego kosza . Całkiem nie dawno dowiedziałem się że w sąsiedniej jednostce nawalił  komputer kosza  i serwis zaśpiewał za wymiane komputera kosza  20 tys zł. Również jestem operatorem.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 24, 2006, 17:42:26 wysłana przez Cień »
Pozdrawiam Cięń em.

Offline lupus78

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 77
Oznaczenie...
« Odpowiedź #46 dnia: Styczeń 24, 2006, 18:05:11 »
Witam i pozdrawiam.
To dość drogie zabawki ale jakie porzyteczne  :)
Do mojej jednostki planowany jest zakup SD37 Magirusa, koszt to około 2500000PLN!!  :o
Technika ma swoą cenę

Offline Cień

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 652
Oznaczenie...
« Odpowiedź #47 dnia: Styczeń 24, 2006, 20:08:28 »
A czy  w tej zapowiadanej 37 nie ma przypadkiem ostatnie przęsło łamanena 15 stopni ? taka przyszła 2 lata temu do sąsiedniej  JRG  i z całą odpowiedzialnością  twierdze że nawet szybciej się rozstawia  producent gwarantuje to w 38 sekund. Tak masz rację że to kosztowne zabawki  lecz te starsze bez tak rozbudowanej elektroniki  w takich warunkach jak dzis  sa bardziej nie zawodne  bo elektronika jest kapryśna . Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Styczeń 24, 2006, 20:09:51 wysłana przez Cień »
Pozdrawiam Cięń em.

Offline lupus78

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 77
Oznaczenie...
« Odpowiedź #48 dnia: Styczeń 26, 2006, 11:57:20 »
Z tego co wiem to ma być bez łamanego przęsła. Co do zawodności elektroniki w taką pogode masz w zupełności racje ale -28 to chyba zbyt wiele jak na każdy sprzęt hydrauliczny. Na szczescie nie bylo okazji zeby sie o tym przekonac :)

Pozdrawiam

Offline EMER47

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 33
Odp: Dysponowanie Pojazdów Pożarniczych Do Akcji
« Odpowiedź #49 dnia: Listopad 08, 2007, 08:11:09 »
Jezeli w jakieś jednostce dany samochód służy przedewszystkim jako Ratownictwo techniczne to pierwszą literą musi być S a więc SLRTBA i numeracja wielkosc beczki i wydajność autopompy
specjalny, lekki, ratownictwo techniczne, beczka, autopompa, wielkosc beczki i wydajność autopompy.
Natomiast jeżeli służy jako gaśniczy to pierwszą literą będzie G, a więc GLBA numeracja wielkosc beczki i wydajność autopompy jest to zgodne z naszymi normami oznaczenia pojazdów
i chyba każdy strażak bedzie wiedział co to za samochód

Oznaczenia literowe samochodów pożarniczych:
G - gaśnicze:
M - motopompa [hl/min
A - autopompa [hl/min]
B - zbiornik wody [m3]
Pr - proszkowy [kg]
Sn - śniegowy [kg CO2]
S - specjalne:
D - drabina [m]
H - podnośnik [m]
W - wężowy [m
Z - cysterna [m3]
Dz - dźwig [t]
On - oświetleniowy [kW]
Kn - kontenerowy
Kw - kwatermistrzowsk
Op - operacyjny
Dł - dowodzenia i łączności
San - sanitarny
Wys - wysokościowy
Wt - z wyposażeniem warsztatowym
T - ze sprzętem do katastrof budowlanych i innyc
P-gaz, P-dym - z urządzeniami przeciw gazowo – dymnymi
Rd, Rt, Rch, Rw - ratownictwo drogowe, techniczne, chemiczne, wodne

pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Listopad 08, 2007, 08:17:10 wysłana przez EMER47 »