Przepraszam za wtrącenie się i odejście od tematu
Oj tam Panowie. Trochę zrozumienia. Jaka odpowiedzialność i w jakim zakresie? Sprzedawcy? W tym wypadku była to firma z Poznania o której MIKO wspominał. Ale co ona może sprawdziwć? Bez przesady.
kol.@boinc
Art. 556 Kodeksu cywilnego:
"Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczność lub przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewniał kupujący, albo jeżeli rzecz została wydana w stanie niezupełnym"
Oprócz gwarancji jest jeszcze rękojmia, która jest zdecydowania rzadziej wykorzystywana, natomiast jest ona obowiązkowa- wynika z zapisów prawa (gwarancja nie).
Uważam, że rękojmia daje nam (jako kupującemu) lepsze efekty w walce o swoje prawa, w ramach gwarancji o ile nie ma jasnych w niej terminów napraw opisanych, często są tego typu problemy jak opisane przez kol.@MIKO. Natomiast rękojmia jest opisana przez zapisy kodeksu cywilnego i wszelkie opóźnienia podlegają pod K.c.
Rękojmia obciąża zobowiązuje sprzedawce do pokrycia strat wywołanych przez sprzedanie przez niego wadliwego towaru.
Sprzedawca oczywiście dochodzić swoich praw od dostawcy (sprzedawca, hurtownia czy tym podobne), natomiast nie wpływa to na czas wywiązania się sprzedawcy z rękojmi.
Czasami gdy coś kupujemy, to nie bawmy się w gwarancję tylko na podstawie rękojmi zwróćmy się do sprzedawcy, on na tym w końcu też zarabia więc nie ma co się szczypać i przejmować.
Jednocześnie nie można dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi i gwarancji, musimy się zdecydować.
I jeszcze jedna rzecz
Wiem, że przy małych zakupach trudno taką rzecz uzyskać, ale jak coś kupujemy to dążmy żeby mieć zapis w gwarancji, że w razie usterek otrzymujemy sprzęt zastępczy, a to jest bardzo ważne w naszej dziedzinie.