Autor Wątek: Taktyka pożar na stacji PKP szynobus  (Przeczytany 2812 razy)

Offline Lukasnr1

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 12
Taktyka pożar na stacji PKP szynobus
« dnia: Maj 13, 2011, 14:23:25 »
Witam!

Proszę o opinie na temat takiego możliwego zdarzenia:

Na PSK wpływa zgłoszenie, że miał miejsce wypadek kolejowy. Szynobus uderzył w stojącą cysternę (pustą po ropie- pustą według zgłaszającego pracownika kolei) w wyniku czego silnik szynobusu nadal pracuje, w środku znajduje się maszynista (nieprzytomny) szunobus jest zadymiony wydobywają się spod niego języki ognia. W środku znajduje się około 5 pasażerów i obsługa pociągu ( maszynista plus konduktor) nikt nie wyszedł na zewnątrz wszyscy są w środku. Maszynista uraz głowy, nieprzytomny, konduktor przytomny uraz nogi nie może wyjść o własnych siłach. Pasażerowie 3 nieprzytomnych urazy kończyn, 2 przytomnych złamania otwarte ręka i noga nie mogą otworzyć drzwi szynobusu.

Siły i środki dostępne:
W miejscowości w której doszło do zdarzenia OSP KSRG:
GBA 2,5 x 16
GBM 2,5 x 8
SLRt Polonez Truck
IFA SD 30

Najbliższe 2 OSP 5 km dojazdu
Jedna i druga GBM 2,5 x 8

Najbliższa PSP 30 km dojazdu
GBA 2,5 x 16 2 szt.
GCBA 5 x 16

OSP KSRG pozostałe 15 km dojazdu
GBA 2,5 x 16
GBM 2,5 x 8

Na miejscu pierwsze dwa zastępy OSP KSRG MERCEDES GBA i STAR GBM. Do dyspozycji 12 osób. Najbliższe posiłki będą na miejscu na 20 min.

Proszę o sugestie.

Offline madmax29

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.469
Odp: Taktyka pożar na stacji PKP szynobus
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 13, 2011, 17:41:04 »
Do zderzenia z cysterną nie zadysponowano SLRt jakie macie w bazie? Poza tym co z cysterną, i szynobusem, na torach stoją, wykoleiły się? Jak daleko do najbliższej stacji kolejowej? Ile torów biegnie obok siebie? Linia jest zelektryfikowana? Gdzie jest to zdarzenie? Na szlaku, w pobliżu jakiejś drogi dojazdowej albo przejazdu?

Offline Lukasnr1

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 12
Odp: Taktyka pożar na stacji PKP szynobus
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 13, 2011, 17:57:37 »
Do zdarzenia doszlo w stacji. Szynobus i cysterna stoją na torach. Maszynista zasłabł uderzył w cysterne na tym samym torze. tor na którym stoją i tor obok nie są zelektryfikowane. Nastepne tory są już pod siecią(odległość od szynobusu jakieś 20 m). Nie zadysponowano SLRt ponieważ to tylko OSP, było tylko dwóch kierowców, a SLRt nie ma wody. Dowodca podjal decyzje, że GBA pełni tą samą fukncję. Nastepny kierowca dotrze za 20 min, wtedy wyjedzie SLRt- poki co potrzebna była woda. Dojazd bardzo dobry, jak pisalem do zdarzenia doszlo w stacji. Mogę dodać, że pogotowie dojedzie z pierwszymi zastepami- znajduje sie w tej samej miejscowosci.

Offline madmax29

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.469
Odp: Taktyka pożar na stacji PKP szynobus
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 15, 2011, 12:37:48 »
Wszystkie drzwi w szynobusie nie dają się otworzyć? masz duże szyby  po bokach część jest oznakowana jako droga ewakuacyjna, ewakuuj ludzi,. jeśli szynobus się pali to pod osłoną prądu wody. Dopiero w dalszej fazie obrona cysterny, i natarcie na płonący szynobus.Jeśli zdarzenie ma miejcie na stacji,a sądząc po ilości torów dosyć dużej,to załoga stacji jest zobowiązania do odjęcia akcji ratowniczej przed przybyciem straży. Oni też powinni zadbać o wyłączenie lokomotywy,zamknięciu ruchu na pozostałych torach, ewentualnym wyłączeniu zasilania i uszynieniu sieci trakcyjnej. co do braku kierowców,większość przyjeżdża na alarm osobówkami, jeśli macie dosyć ludzi do obsady na SRt, tylko nie ma kierowcy, a odległość jest niewielka,to jeden jedzie za wami własną osobówką, bierze kierowcę z GBA i wraca do remizy, jeden powinien sobie poradzić z obsługą dwóch beczek. Dla mnie błędem było wysłanie dwu GBA i zostawienie SRt,. Nie masz narzędzi na wypadek potrzeby "siłowego" dotarcia do poszkodowanych, w obrębie stacji kolejowej zazwyczaj znajduje się hydrant o dobrej wydajności więc wody masz może nie super ilość, ale masz, poza tym jak pisałeś OSP w sąsiednich miejscowościach odległych o około 5 kilometrów więc za jakieś pięć minut masz dwa dodatkowe zastępy z wodą. Czy na wszystkich autach macie R-1?
Cytuj
Najbliższe 2 OSP 5 km dojazdu
Jedna i druga GBM 2,5 x 8
Cytuj
Najbliższe posiłki będą na miejscu na 20 min.
dlaczego za 20 minut jak mają 5 kilometrów?

Offline Grzesiu

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 202
    • OSP Wolica
Odp: Taktyka pożar na stacji PKP szynobus
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 15, 2011, 12:47:01 »
Cytuj
Najbliższe 2 OSP 5 km dojazdu
Jedna i druga GBM 2,5 x 8
Cytuj
Najbliższe posiłki będą na miejscu na 20 min.
dlaczego za 20 minut jak mają 5 kilometrów?

Pewnie chodzi o kolejne jednostki OSP i PSP, poza tymi oddalonymi o 5 km.

Offline Lukasnr1

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 12
Odp: Taktyka pożar na stacji PKP szynobus
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 15, 2011, 20:07:35 »
SLRt został w bazie ponieważ znajdują się na nim rozpieraki, agregat, poduszki wys. ciśnienia niskiego podnoszenia, piła do betonu i stali. Ten sam zestaw tylko bez poduszek jest na GBA Mercedes- więc dlatego taka decyzja.

Za 20 min będą nastepne posiłki ponieważ jest to sprawdzone :) nasza OSP ma selektywne wywolywanie, terminal GSM takze alarmowanie jest natychmiastowe, pozostałe OSP niestety stary dobry sposob- dyzurny PSK dzwoni do ludzi na liscie kto jest w domu biegnie do remizy, wlącza syrene i czeka kto ja usłyszał. Przy ostatnim pożarze mieszkania OSP które miały 5 km dojazdu dotarły równo z PSP, która ma 30 km dojazdu- czyli czasowo 15-20 min.

Drzwi szynobusu są zamkniete, ponieważ maszynista odblokowuje je z pulpitu.

Jak na 12 osob na miejscu troche uboga ukazanie taktyczne tej akcji:) mamy do dyspozycji 6 aparatów ODO, 2 auta gaśnicze. Proszę o dokładniejsze rozpisanie tego, :)

Offline sheldon

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.658
Odp: Taktyka pożar na stacji PKP szynobus
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 16, 2011, 08:23:08 »
Mimo wszystko, z uwagi na charakter zdarzenia oraz masy i konstrukcje pojazdów biorących w nim udział - wolałbym mieć na miejscu poduszki. Tym bardziej, że jak wspomniałeś, część osób nie może opuścić pojazdu, a różnie może się dziać.
Chyba, że tutaj bardzo sztywno mamy trzymać się scenariusza, ale... to mija się z celem chyba, nigdy do końca nie wiadomo, co na miejscu się zobaczy, także sugeruję urozmaicić scenariusz  -_-.
« Ostatnia zmiana: Maj 16, 2011, 10:31:08 wysłana przez sheldon »
PYTAJ! ĆWICZ! KORZYSTAJ Z DOŚWIADCZEŃ KOLEGÓW!

Offline madmax29

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.469
Odp: Taktyka pożar na stacji PKP szynobus
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 16, 2011, 19:32:08 »
Jakoś nigdy nie byłem zwolennikiem rozpisywania takich założeń co do osoby, że ten ma to zrobić a tamten tamto. Trzymanie się sztywno takich rozpisek nie jest dobre bo trzeba umieć elastycznie dopasowywać do rozwijającej się sytuacji i tu rola dowódcy, jeden wyda takie polecenia inny inne i każdy może zrobić to dobrze po prostu inną drogą. Jest CEL i ma być EFEKT  wszystko co jest po drodze to umiejętne  zarządzanie tym co mamy i rozwiązywanie wynikłych przeszkód. Masz Cel uratować ludzi, efekt zależy od podjętych przez ciebie decyzji.
Wracając do zdarzenia. Na miejscu masz kolejarzy, powiedzą skąd może być zadymienie i czy grozi to szybkim rozprzestrzenieniem ognia, oraz pomogą ci chociażby merytorycznie co do sposobów odblokowania drzwi, chociaż z tego co pamiętam to każde drzwi można awaryjnie odblokować od środka.
PS. Pamiętaj też o podaniu, jak tylko zorientujesz się co się dzieje, o zastanej sytuacji PSK/MSK

Offline Lukasnr1

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 12
Odp: Taktyka pożar na stacji PKP szynobus
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 17, 2011, 14:54:01 »
Madmax masz racje.

Mój post był po to, że zorganizowałem takie ćwiczenia na stacji PKP w Węglińcu. Chciałem poznać różne opinie, ponieważ jakiś scenariusz działania musimy sobie wypracować. :) ćwiczenia odbędą się 14 czerwca także troche jeszcze czasu jest. Bedziemy my i strażacy z PSP ze Zgorzelca. Mysle ze będzie ciekawie, założenie też będzie interesujące prawda?

Po ćwiczeniach facet, który jest specjalistą do spraw taboru w firmie kolejowej opowie nam o zagrożeniach, jakie niesie za sobą szynobus, co może się zapalić, jak do tego podejść, bo nie każdy wie, ale awaryjne otwieranie drzwi i awaryjne zgaszenie silnika jest również na zewnątrz. Są jednak ukryte pod osłonami i po to te ćwiczenia, żeby każdy z dowódców od nas i dowódców zmiany z PSP miał pojęcie co gdzie i jak.

Myślę, że cel ćwiczeń jest słuszny.