§ 2. 1. Strażak mianowany na stałe składa wniosek o przyznanie pomocy finansowej, dołączając do
niego dokumenty potwierdzające fakt ubiegania się przez strażaka lub jego małżonka, pozostającego z
nim we wspólności majątkowej, o lokal mieszkalny lub dom w miejscowości pełnienia służby albo w
miejscowości pobliskiej, a w szczególności:
1) zaświadczenie o członkostwie w spółdzielni mieszkaniowej albo
2) odpis księgi wieczystej oraz umowę kupna lokalu albo domu jednorodzinnego sporządzoną w formie
aktu notarialnego lub umowę przedwstępną kupna lokalu albo domu jednorodzinnego, albo
3) umowę kupna spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu
jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo
4) w przypadku budowy domu jednorodzinnego - aktualny odpis księgi wieczystej potwierdzający
własność gruntu (prawo wieczystego użytkowania) oraz pozwolenie właściwego organu na budowę
domu.
jest to katalog otwarty, a wobec tego akt własności nie jest konieczny - wystarczy np. umowa przedwstępna
co do właściwości, to właściwym miejscowo i rzeczowo jest komendant obecny - wynika to z § 3.4; komendant wydaje decyzję, a jednostka mu podległa wypłaca świadczenie;
dla Ciebie zasadnicze znaczenie ma nie okoliczność kiedy nabyłeś lokal, ale to, czy miejscowość w której on się znajduje jest „miejscowością pobliską” oraz czy spełnia wymagania dla lokalu mieszkalnego (szczególnie chodzi o metraż – może być większy, ale nie może być mniejszy niż przysługująca Ci norma, gdyż wtedy w dalszym ciągu w rozumieniu ustawy o PSP nie posiadasz lokalu mieszkalnego)
jeśli Twój komendant będzie chciał zaoszczędzić, to może spróbować Cię zbyć ustnie czy też pisemnie bez nadawania swojemu stanowisku formy decyzji administracyjnej
podstawowa okoliczność przesądzająca o prawie do pomocy to spełnianie wymagań powierzchniowych przez lokal i jego położenie w miejscowości pobliskiej; jeśli lokal nabyłeś w Poznaniu, to zapomnij; jeśli przysługują Ci cztery normy, a lokal ma powierzchnię pokoi mniejszą niż 28m2, to również zapomnij;
co do okresów to generalnie liczy się trzy lata od momentu wystąpienia okoliczności uprawniających do wystąpienia z wnioskiem o pomoc; wyjątkiem jest budowa domu, kiedy można wystąpić z wnioskiem po uzyskaniu pozwolenia, w trakcie realizacji lub do trzech lat po oddaniu inwestycji
podsumowując 01 nie będzie zadowolony i całkiem możliwe, że będzie chciał się uchylić od wypłaty tego świadczenia; ostateczny wynik będzie zależał wtedy od Twojej determinacji