Autor Wątek: Agregat wysokociśnieniowy w GBM  (Przeczytany 2110 razy)

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Agregat wysokociśnieniowy w GBM
« dnia: Luty 13, 2011, 18:53:04 »
Siemka

W jednostce mamy Stara GBM z motopompą PO-3, nic wielkiego, ale kiedyś właśnie w końcu przydałoby się unowocześnić wóz (na nowy nie ma szans), i tak się zastanawiam czy możliwe / sensowne są pomysły na wyposażenie takiego wozu w wyjście wysokociśnieniowe? I w ogóle w jaki sposób można by to zrealizować? Bo ja szczerze mówiąc jako jedyną opcję widzę motopompa + osobno agregat... :gwiazdki:
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline b07

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Everyone goes home
Odp: Agregat wysokociśnieniowy w GBM
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 13, 2011, 19:17:54 »
O dwuzakresowej motopompie nie słyszałem. Natomiast osobny AW to relatywnie spory sprzęt, który zajmie w 008 trochę miejsca, szczególnie, jeśli miałby istnieć równolegle z PO-3. No i trzeba by się "przebijać" do zbiornika. Ewentualnie zamontować autonomiczny moduł, np. Oertzena: http://www.oertzen-firetec.pl/docs/produkte_HDL170.html . Ale to wymagałoby raczej likwidacji motopompy (np. po przeróbce na GBA, o czym niżej). Modul może być tez na kolkach - do zdjęcia i przenoszenia ;)!

Zawsze można wykonać karosacje, ale to droga impreza (patrząc na plany to budżet przedsięwzięcia jest zapewne niewielki, a to koszt rzędu minimum 120-130k). Ewentualnie przerobić na z GBM na GBA, pozostawiając jelczańską zabudowę bez zmian, były już takie przypadki. Na pewno da się zamontować A16/8 GZUT, z jakąś dwuzakresowa tez nie powinno być problemu. Tyle ze znów poważna ingerencja w zabudowę, montaż wielu dodatkowych części, reorganizacja skrytek (LSN, pulpit sterowania, etc.) i koszty, koszty, koszty.

Widziałem tez kiedyś (Niemcy) rozwiązanie następujące: AW+zbionik bodaj 400-litrowy na przyczepce dwuosiowej, ciągnięty za wozem  ^_^ tyle ze był to GLM... w tym wypadku piekielnie niepraktyczna rzecz.

Na tym opcje praktycznie się kończą.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Agregat wysokociśnieniowy w GBM
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 14, 2011, 09:18:50 »
Wydaje mi się, że najlepiej uciekać z tego wozu i kupić zachodnie GBA.

Jeśli to nie wchodzi w rachubę to kupcie nową motopompę - jak chcecie przeznaczyć więcej kasy to jakiegoś Rosenbauera, jak trochę mniej to jakieś Tohatsu  i będzie śmigało. 
Przy sprzedaży będziecie mogli sobie ją zostawić i nie stracicie kasy.

Przeróbka na autopompę to raczej droga zabawa - przy starym aucie raczej wydatek bez sensu.
Jeśli macie PO 3 to zakup AW moim zdaniem nie rozwiązuje sprawy. Nie wiem jak macie zadbaną motopomp ale jest już bardzo stara (jak tam z awaryjnością?) Agregat jej nie zastąpi - ma małą wydajność, nie będziecie mogli zassać wody, zasilić innego samochodu, podać wodę na dalszą odległość - bardzo ograniczone zastosowanie.
« Ostatnia zmiana: Luty 14, 2011, 09:25:32 wysłana przez Sylwek »

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Odp: Agregat wysokociśnieniowy w GBM
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 14, 2011, 10:04:33 »

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Agregat wysokociśnieniowy w GBM
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 14, 2011, 13:00:49 »
Sylwek, zgadzam się w 100% z opłacalnością i możliwościami takiej przeróbki - z grubsza be sensu niestety...
Nie wiem jak macie zadbaną motopomp ale jest już bardzo stara (jak tam z awaryjnością?)
Jest niestety bardzo mocno zużyta - raz dostała po  d... na powodzi w 1997, teraz już nie ma szans żeby zassała "na sucho".  Poza tym tak naprawdę niewiele osób potrafi ja obsługiwać poprawnie - kwestia różnych "myków" opracowanych przez mechaników żeby to jednak chodziło. Efekt jest taki, że poza trzema mechanikami, którzy poradzą sobie z ta pompą w każdych warunkach raczej, to jeszcze tylko dwóch ludzi jakoś daje sobie z nią radę, pod warunkiem że nic się za bardzo nie pierdzieli.

Odnośnie innej motopompy
PO3 zamienic na to http://allegro.pl/motopompa-800-spec-poz-wroclaw-bardzo-dobry-stan-i1439113778.html i powinno śmigać a i tanio ;)
Mamy 4 motopompy w jednostce, w sumie na jedno auto, bo do SLOp'a nikt normalny nie będzie pchał pompy :szalony: Dwie z nich: PO-3 i PO-5 nadają się do kapitalki, potem są jeszcze dwie PO-5, jedna na zawody, druga zapasowa na Stara... Jeszcze żeby było śmieszniej stary (jeszcze obecny w sumie) zarząd dwa razy odrzucił propozycję przyjęcia właściwie nowej pompy za darmo - o ile mnie wzrok nie myli takiej jak przedstawił max[]...
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline Emil

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 923
  • 511[S]11
Odp: Agregat wysokociśnieniowy w GBM
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 14, 2011, 15:21:21 »
PO3 zamienic na to http://allegro.pl/motopompa-800-spec-poz-wroclaw-bardzo-dobry-stan-i1439113778.html i powinno śmigać a i tanio ;)

Mamy na swoim GBMie tą samą pompę. Tak odebraliśmy samochód z karosacji w '02 r.
Cena owszem przyzwoita, z remontem również nie ma problemu.
W 2010 r. przeszła kapitalny remont, i śmiga jak burza. W razie większego rozwinięcia z reguły wołamy GBA z sąsiedniej jednostki.

Bardzo przeszkadza nam brak szybkiego natarcia.
I tutaj też podsunęliście mi pomysł montażu agregatu. Chociaż cena trochę przeraża...