Podobnie rzecz się ma z podporami. Wszystko idzie wykonać - pytanie czy MY to mamy?
Hahaha...
Tego już nie wiem czy macie
Chodzi o to abyście wszyscy mieli właśnie... przynajmniej na tym sprzęcie który jako nowy dostarczany jest aktualnie.
Co do sprzętu załadunkowego jakim są żurawie podlegające conajmniej dyrektywie maszynowej, i konstruowaniu zgodnie ze sztuką i od lat to mogę być pewien tych akurat nóg podporowych że nie są obracane ręcznie.
Odrobinkę znam się na ciężarówkach nie tylko tych ratowniczych ale i na sprzęcie załadunkowym również troszkę
Ręcznie obracane nogi podporowe stosowane były (może jeszcze i są ale już rzadko) lata temu i to przy lekkich żurawikach lub tam gdzie właściciel kupując cięższy sprzęt oszczędzał pieniążki nie oszczędzając kręgosłupów swoich operatorów.
Wyjaśnię jeszcze czemu służą owe obracane nogi...
Mianowicie - w zależności od wielu czynników podczas projektowania całego pojazdu bieże się pod uwagę również i ten element.
To nie jest "widzimisie" tego kto kompletował ten akurat pojazd.
I tak aby nogi podporowe były obracane do góry podczas transportu a nie stale skierowane w dół, wpływa na to mogą mieć:
- układ jezdny podwozia,
- przeznaczenie pojazdu,
- specyfika pracy żurawia oraz jego montaż (czy będzie sie znajdował za kabiną czy na tylnym zwisie),
- tonometraż żurawia i jego wysięg ściśle określony będzie z długością rozsuwu belki nóg podporowych aby żuraw nie przewrócił auta podczas pracy i miał tzw. stateczność,
- elementy podwozia które trudno przesunąć podczas zabudowy (np. zbiorniki paliwa czy adblue, dodatkowe chłodnice, zbiorniki powietrza, akumulatory, układy wydechowe, etc.) lub nie można przesunąć wcale (np. katalizatory i wtryski adblue, rozbudowane PTO wraz z pompami hydraulicznymi od np. silnika, skrzyni, etc.)
- wiele, wiele innych dodatkowo jeszcze....
W tym przypadku - metodą organoleptyczną - osoby które mają ciut pojęcia o konstrukcji pojazdu specjalnego od razu zauważą iż myślą zastosowania nóg obrotowych jest:
- ponad standardowe i wysokie zabudowanie żurawia na najwyższym podwoziu uterenowionym jakim jest napęd 8x8 - bo aby nogi mogły się oprzeć o grunt przy tej wysokości montażu muszą być one naprawdę długie,
- nie ograniczanie zdolności terenowych pojazdu 8x8, bo jak uzasadnić dobrą trakcję kiedy za pierwszą osią były by stałe i długie nogi podporowe co przy zjeździe z asfaltu działało by jak pług w ziemi?
Mam nadzieję że znów się rozpisując acz dość powściągliwie - subtelnie i w miarę przejrzyście wyjaśniłem o co chodzi z tymi nogami obrotowymi przy żurawiach i że nie jest to tylko "dla bajeru"