Autor Wątek: Pomoc finansowa dla SM na realizację przepisów dotyczących ochrony p.poż.  (Przeczytany 1323 razy)

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Cytuj
Interpelacja nr 11243

do ministra spraw wewnętrznych i administracji

w sprawie pomocy finansowej dla zarządców nieruchomości na realizację przepisów rozporządzeń ministra spraw wewnętrznych i administracji dotyczących ochrony przeciwpożarowej

   Szanowny Panie Ministrze! W lipcu 2009 r. na moje ręce wpłynęła prośba o interwencję od Zarządu Robotniczej Spółdzielni Mieszkaniowej ˝Armatury˝ w Kielcach. Sprawa dotyczy rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów z dnia 21 kwietnia 2006 r. oraz rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych z dnia 16 czerwca 2003 r. W myśl tych rozporządzeń na zarządców budynków nałożono obowiązek zastosowania wysokich zaworów hydrantowych na nawodnionych pionach oraz zapewnienie wymaganego zapasu wody do celów przeciwpożarowych.

   Zarządcy zgłaszają, że realizacja tych zaleceń wiąże się z szeregiem barier organizacyjno-technicznych, a przede wszystkim ogromnym nakładem finansowym. Większość zarządców nie będzie w stanie zrealizować tych zadań własnymi środkami.

   Rozumiejąc, że nadrzędnym celem jest bezpieczeństwo mieszkańców, popieram konieczność wprowadzania niezbędnych remontów i prac. Jednak zmieniające się przepisy związane są z ogromnymi wydatkami, których zarządcy nie udźwigną. Dlatego państwo powinno zagwarantować tym podmiotom finansową pomoc, która umożliwiłaby realizację zaleceń.

   W związku z tym pragnę zapytać:

   1. Czy ministerstwo przewiduje możliwość dofinansowania dla zarządców nieruchomości w związku z realizacją zaleceń wynikających z ww. rozporządzeń?

   2. Jakiego rodzaju wsparcia ze strony ministerstwa mogą oczekiwać zarządcy obciążeni obowiązkami realizacji zaleceń?

   Z poważaniem

   Poseł Henryk Milcarz

   Kielce, dnia 20 sierpnia 2009 r.


Offline salfk

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 418
Odp: Pomoc finansowa dla SM na realizację przepisów dotyczących ochrony p.poż.
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 13, 2009, 17:59:15 »
Ręce opadają. Po 3 latach obowiązywania przepisów przypomniało się łaskawcom, że trzeba coś zrobić tylko za co. A przez 3 lata ani grosza się odłozyć na ten cel nie chciało.

Z drugiej strony, to miło by mi było dostać od Pana Ministra kasę na zamontowanie hydrantu wewnętrznego, oraz oznakowanie ewakuacyjne. Może jeszcze paru kolegom to zaproponuje.  :wall:

Offline deejayslonio

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 845
Odp: Pomoc finansowa dla SM na realizację przepisów dotyczących ochrony p.poż.
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 13, 2009, 18:49:56 »
To może Pan minister dorzuci się do mojego auta, ogródka albo mieszkania? Jak w mordę strzelił obowiązkiem właścicieli jest doprowadzenie ich własności do porządku i utrzymanie tego porządku. A jak się nie chce wydawać własnej kasy to najlepiej poprosić ministra...

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Pomoc finansowa dla SM na realizację przepisów dotyczących ochrony p.poż.
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 29, 2009, 15:13:03 »
Cytuj
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 11243

w sprawie pomocy finansowej dla zarządców nieruchomości na realizację przepisów rozporządzeń ministra spraw wewnętrznych i administracji dotyczących ochrony przeciwpożarowej

   Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 8 września 2009 r. (sygn. SPS-023-11243/09), przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Henryka Milcarza w sprawie pomocy finansowej dla zarządców nieruchomości na realizację przepisów rozporządzeń ministra spraw wewnętrznych i administracji dotyczących ochrony przeciwpożarowej, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   W trosce o utrzymanie właściwego poziomu bezpieczeństwa pożarowego w Polsce, mając jednocześnie na względzie interes społeczny, dokonano w ostatnich latach nowelizacji między innymi rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z późn. zm.) oraz rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie uzgadniania projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 121, poz. 1137, z późn. zm.). Ponadto wydane zostało rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. Nr 124, poz. 1030), które zastąpiło rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w tej samej sprawie. Obecnie po uzgodnieniach międzyresortowych znajduje się projekt rozporządzenia mającego zastąpić rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 80, poz. 563).

   W świetle rozporządzenia w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów wszystkie budynki mieszkalne o wysokości ponad 9 kondygnacji, zwane budynkami wysokimi, powinny być wyposażone w zawory hydrantowe o wydajności wody nie mniejszej niż 2,5 dm3/s przy ciśnieniu nie mniejszym niż 0,2 MPa i być zasilane ze zbiorników przeciwpożarowych o pojemności co najmniej 50 m3. Wymóg ten, obowiązujący od 2003 r. dla tej grupy budynków wysokich, dotyczy także budynków mieszkalnych wybudowanych w okresie, kiedy obowiązywał wymóg wyposażenia tych budynków w tzw. suche piony (PN-B-02861 ˝Ochrona przeciwpożarowa w budownictwie. Suche piony. Wymagania i badania˝). Od 2003 r., tj. z chwilą wejścia w życie rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 121, poz. 1138), wprowadzono obowiązek stosowania pionów nawodnionych z zaworami obejmujący także wysokie budynki mieszkalne. Rezygnacja z suchych pionów podyktowana była znikomą ich przydatnością do działań ratowniczo-gaśniczych, wykazaną w świetle zebranych przez Państwową Straż Pożarną doświadczeń i przeprowadzonych w tym zakresie badań, które potwierdziły, że piony te na ogół były niesprawne (nieszczelne, zdekompletowane itp.). Zmiana przepisów oznaczała, że w istniejących budynkach mieszkalnych o wysokości ponad 9 kondygnacji wprowadzono obowiązek zapewnienia nawodnienia pionów zasilających instalację wodociągową przeciwpożarową.

   Potrzeba wydania nowego (procedowanego aktualnie) rozporządzenia w miejsce obowiązującego rozporządzenia w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów podyktowana jest koniecznością uzupełnienia i uściślenia niektórych przepisów, wynikających z doświadczeń zebranych w toku trzyletniego jego stosowania, jak również potrzebą skorelowania przedmiotowego rozporządzenia z innymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej oraz wymaganiami Polskich Norm, będących odpowiednikami Norm Europejskich. Ponadto projekt nowego rozporządzenia wychodzi naprzeciw postulatom zgłaszanym przez środowisko pożarnicze, w tym przez komendy wojewódzkie Państwowej Straży Pożarnej, rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz partnerów społecznych (np. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Pożarnictwa, Stowarzyszenie Producentów Zabezpieczeń Przeciwpożarowych i Sprzętu Ratowniczego, Korporacje Kominiarzy Polskich). W projekcie nowego rozporządzenia uwzględniono zmiany, które są niezbędne do umożliwienia sprawnego egzekwowania przez organy Państwowej Straży Pożarnej istotnych wymagań mających wpływ na bezpieczeństwo ludzi i mienia. Starano się także, aby tam, gdzie jest to możliwe, uelastycznić wymagania, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, w celu ograniczenia liczby przypadków, w których konieczne jest stosowanie uciążliwych dla właścicieli i zarządców obiektów rozwiązań zamiennych.

   Z informacji przekazanych przez Komendę Główną PSP wynika, że przy projektowanej zmianie powyższych przepisów brano pod uwagę opinie zarządzających budynkami mieszkalnymi, w tym również spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Podnoszone przez to środowisko argumenty stały się główną przesłanką do złagodzenia niektórych obowiązujących wymagań. W projekcie rozporządzenia m.in. dopuszcza się możliwość rezygnacji z zapasu wody zgromadzonej w zbiornikach przeciwpożarowych dla budynków wysokich zakwalifikowanych do kategorii zagrożenia ludzi ZL IV (budynki mieszkalne), pod warunkiem zapewnienia zasilania instalacji wodociągowej przeciwpożarowej występującej w tych budynkach bezpośrednio z zewnętrznej sieci wodociągowej, zapewniającej wydajność nie mniejszą niż 10 dm3/s, oraz wyposażeniu budynków w nasady, wyprowadzone w elewacjach budynków, umożliwiające zasilanie instalacji wodociągowej przeciwpożarowej z samochodów gaśniczych. W warunkach miejskich zapewnienie takiej wydajności sieci wodociągowej nie powinno stanowić żadnych trudności, a możliwość bezpośredniego podłączenia sprzętu jednostek ratowniczych do omawianej instalacji zagwarantuje dostępność dostatecznej ilości wody do gaszenia pożaru w przypadku zaistnienia takiej potrzeby.

   Przedmiotowy projekt rozporządzenia dopuszcza również możliwość znacznego (nawet do 6 m3) zmniejszenia pojemności zbiorników przeciwpożarowych wymaganych dla innych niż mieszkalne budynków wysokich i wysokościowych.

   Zakłada się, że proponowane zmiany w omawianym zakresie spowodują znaczny spadek liczby ekspertyz technicznych sporządzanych przez rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych i uzgadnianych z właściwymi miejscowo komendantami wojewódzkimi PSP. Powyższe, w połączeniu z omawianym złagodzeniem wymagań odnośnie zapasu wody, powinno powodować znaczne obniżenie kosztów realizacji rozpatrywanego obowiązku.

   W kontekście poruszonego problemu należy podkreślić, że rezygnacja z obowiązku wyposażenia budynków wysokich i wysokościowych w przeciwpożarową instalację wodociągową jest - zdaniem Komendy Głównej PSP - niemożliwa do zaakceptowania ze względu na fakt, że instalacje wodociągowe przeciwpożarowe z zaworami stanowią często jedyny skuteczny sposób zabezpieczenia przeciwpożarowego wysokich budynków mieszkalnych. Instalacje te, utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, umożliwiają bardzo efektywne zwalczanie pożaru, dzięki natychmiastowemu dostępowi do ciągłego zaopatrzenia w wodę. Doświadczenia PSP potwierdzają niewątpliwy fakt, że nawodnione instalacje są zdecydowanie mniej narażone na dewastacje i demontaż, a to oznacza ich większą niezawodność aniżeli suchych pionów. Zatem zapewnienie pełnej realizacji wymagań w omawianym zakresie ma bezpośredni wpływ na przebieg i organizację skutecznych działań ratowniczo-gaśniczych prowadzonych w omawianej grupie budynków, w tym także w kontekście korzystania z instalacji przez dowódców akcji ratowniczo-gaśniczych. Należy domniemywać, że świadomość istnienia w budynkach sprawnych instalacji wodociągowych spowoduje powszechne ich wykorzystywanie do działań ratowniczo-gaśniczych. Powyższe, w połączeniu z faktem, że zasady rozmieszczania hydrantów i zaworów hydrantowych w obiektach zostały precyzyjnie określone w przepisach przeciwpożarowych, przy znajomości tych zasad przez ratowników powoduje, iż będą oni mogli szybko te urządzenia zlokalizować i użyć, nawet w przypadkach braku pełnej znajomości obiektu.

   Podkreślić należy, iż w przypadku trudności w dostosowaniu budynku do obowiązujących wymagań przewidzianych w przepisach przeciwpożarowych, zapewniających minimalny poziom bezpieczeństwa pożarowego, przewidziano możliwość stosowania rozwiązań zamiennych, zapewniających niepogorszenie warunków ochrony przeciwpożarowej, uzgodnionych z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej. Wymagania dotyczące przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę określone zostały w § 8 ust. 3 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. Nr 124, poz. 1030).

   W odniesieniu do kwestii dotyczącej możliwości dofinansowania dla zarządców nieruchomości w związku z realizacją zaleceń wynikających z rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych uprzejmie informuję, iż MSWiA nie prowadzi prac nad rozwiązaniami formalnoprawnymi w tym zakresie. Kwestia wprowadzenia ewentualnych zmian legislacyjnych, mających na celu ułatwienie pozyskania środków na realizację obowiązków przez zarządców nieruchomości, pozostaje poza zakresem właściwości ministra spraw wewnętrznych i administracji.

   Niezależnie od powyższego pragnę poinformować, iż Zarząd Robotniczej Spółdzielni Mieszkaniowej ˝Armatury˝ w Kielcach wystąpił z wnioskiem do ministra spraw wewnętrznych i administracji o wprowadzenie zmian w treści rozporządzeń ministra spraw wewnętrznych i administracji: w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych, w związku z obowiązkiem wyposażania budynków mieszkalnych wysokich i wysokościowych w instalacje wodociągowe przeciwpożarowe. W odpowiedzi na przedmiotowe wystąpienie pismem z dnia 31 sierpnia 2009 r. (sygn. DAiN-III-0752-37-3340/09) MSWiA udzieliło szczegółowych wyjaśnień i informacji, w tym m.in. w zakresie intencji wprowadzenia ww. obowiązku.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Sosnowski

   Warszawa, dnia 30 września 2009 r.