Film jest promujący dobre nawyki - używaj tel. ale nie podczas jazdy. Trudno tu stwierdzić w jakim jest stanie.
Jeśli dziecko nie reaguje:Pomijając etapy poprzedzające ocenę poszkodowanego...
Skontroluj stan przytomności. Noworodki (wg. KSRG do 1miesiąca) i niemowlęta (bez klasyfikacji KSRG) nie będą odpowiadały na pytania.
Obserwuj napięcie mięśniowe - zwykle kończyny lekko "przykurczone", lecz nie jest to zasadą.
Jeśli brak zostaje palpacja - przesuń palcami po rzęsach, zaciskanie powieki jest odruchem ochronnym oka. Możesz także podrażnić wewnętrzną stronę dłoni - odruch chwytania a u starszych prostowania. Pukanie w piętę jest prawdopodobnie nieprzyjemne i może dać odpowiedź w ekspresji niezadowolenia - grymas, płacz.
Następnie
skontroluj jamę ustną. Usuń ciała obce, ewentualne wydzieliny - ssak ma rurkę o małej średnicy.
Drogi oddechowe udrożnij wysuwając żuchwę.
Oceń oddech przez 10s. Zapamiętaj jego częstość, obserwuj ruch klatki piersiowej, oceń czy jest prawidłowy.
Jeśli brak oddechu, oddech w Twojej ocenie jest niewystarczający np. zbyt płytki, skóra sina lub blada itp.
Dla dzieci do 1miesiąca:
Rozpocznij resuscytację oddechową = 30 wdechów 100% w ciągu 1min. Stosuj technikę usta-usta/nos. Preferuję metodę wzięcia do ust drenu z tlenem (trzymaj w kąciku ust przytrzymując zębami) i wprowadzanie oddechu o pojemności jamy ustnej ratownika. Precyzując - wdmuchnij tylko tyle aby uniosła się klatka piersiowa dziecka. Następnie
Te 30 oddechów wg. pediatrów może stymulować ukł. krążenia.
Dla dziecy >1 mc. ż.:
5 oddechów 100% O2. W zależności od rozmiarów twarzoczaszki stosuj technikę usta-usta/nos, usta-usta, maskę worka samorozprężalnego jeśli pasuje i technikę usta- maska, a gdy Twój Koord. Med. wyda zezwolenie pediatryczny worek samorozprężalny. Mój Koord. ze względów bezp. dzieci preferuje usta-nos/usta-usta/usta-maska.
Pamiętaj, że jedynym wykładnikiem skuteczności oddechów jest unoszenie się klatki piersiowej poszkodowanego.
Wykonuj oddechy z częstością dla danej grypy wiekowej. Np. noworodki ok 30 odd./min a dzieci starsze zgodnie z Twoją interpretacją wieku i zapotrzebowania. Porównaj zakres z dorosłym 12-16/min.
Oceń krążenie przez 10s. Tętno u noworodków i dzieci >1 r.ż. kontroluje się na tętnicy ramieniowej lub alternatywnie udowej.
Pamiętaj, że zatrzymanie krążenia u noworodków uznaje się już przy tętnie <60/min.
Oceń inne objawy "niewystarczającego" krążenia np. nawrót kapilarny, zabarwienie skóry, a nawet porównaj ze stanem przytomności itp.
Jeśli brak krążenia (lub <60/u' noworodki) rozpocznij resuscytację krążeniową.
Dla noworodków (i małych dzieci) wyznacz miejsce ucisku mostka. Metoda 1. ok. 1cm powyżej miejsca, w którym łączą się łuki żebrowe; Metoda 2. Wyznacz linię łączącą sutki. Ok. 1cm pod nią ułóż palce.
Metody układania palców:
Dwa kciuki - w wyznaczonym miejscu układamy dwa kciuku a dłonie obejmują dziecko. Palce układamy pod jego plecami unosząc je. Tym samym wspieramy działania w celu utrzymania drożności dr. odd.
!!Metoda ta jest do stosowania w przypadku udzielania pomocy przez 2 ratowników.!!! Jest ona także bardziej skuteczna: źródło Academic Emergency Medicine, 2000.Dwa palce- w wyznaczonym miejscu układamy dwa palce (najczęściej wskazujący i ten mniej serdeczny
). Należy zapewnić sobie podłożenie pod plecy dziecka płaskiego i twardego materiału np. książka o orientacyjnej wysokości >1,5cm - wspieranie utrzymania drożności dr. odd. Metoda ta pozwala na łatwe i szybkie przemieszczanie rąk ratownika od ust dziecka do kl. piersiowej.
Uciskaj z częstością ok100-120/min na głębokość 1/3 głębokości kl. piersiowej w sekwencji
3 uciski x 1 oddechDzieci starsze (1miesiąc a 13 r.ż) sekwencja 15 x 2 z częstością ok 100/mim.
Gdy dziecko ma zachowane podstawowe czynności życiowe:Zabezpiecz kręgosłup. Stabilizuj ręcznie, załóż kołnierz, jeśli znajduje się w foteliku a konieczna jest ewakuacja - ewakuuj w foteliku. Fotelik może zastąpić deskę ortopedyczną. Stabilizuj dziecko układając wokół miękkie przedmioty i kontynuuj ręczną stabilizację głowy.
Prowadź 100% telnoterapię bierną.
Zbadaj dziecko - szukaj urazów oraz odwracalnych przyczyn NZK np. krwotoki.
Zaopatrz urazy.
Zapewnij komfort termiczny.
Jeśli konieczne ułóż dziecko w odpowiedniej pozycji (gdy w foteliku - przechylając go)
--------------------------------------
Byłem świadkiem kilku zdarzeń z udziałem dzieci. Dwa wspominam niezbyt dobrze.
Pierwszy przypadek, kiedy tato przewiózł autem pięciolatka bez pasów i fotelika. Z samochodu zostały strzępy. Z dziecka też.
Drugi - zdarzenie masowe. Dziecko w foteliku. Ponownie duża siła kinetyczna. Bezskuteczna resuscytacja. Zajmowałem się mamą tego dziecka. Nie pamiętam teraz, chyba miała złamaną miednicę. Bynajmniej nie było z nią dobrze. Teraz pomyślcie jak trzeba łgać = wsparcie psychiczne, kobiecie która jest na skraju, a 2m obok przykrywają jej dziecko czarną folią.