Autor Wątek: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32  (Przeczytany 4357 razy)

Offline kazorudn

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 45
wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« dnia: Maj 13, 2009, 09:29:04 »
wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32.
Mam takie pytanie do czego on służy podczas włączania autopompy, czy można go zlikwidować bo w niektórych modelach go niema.

Offline Raddemenes

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 760
Odp: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 13, 2009, 09:36:36 »
Jeszcze podaj w jakim modelu samochodu...

"Optymista sądzi, że świat stoi przed nim otworem...
Pesymista wie co to za otwór..."

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394

Offline Dzumsi

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 457
Odp: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 13, 2009, 10:31:05 »
PRZYSTAWKA SKRZYNI BIEGÓW       

Typ   N110/10 lub P90/1
   
Rodzaj   jednobiegowa ze sprzęgłem kłowym i wyściem kołnierzowym
   
Sterowanie   mechaniczne, dźwignią z kabiny kierowcy
                elektropneumatyczne, przyciskiem z kabiny kierowcy
Przełożenia   np = 1,45 nsiln

Chyba o to chodzi. A ja pytałem się kiedyś kierowcy i mówił mi że jest hamulec górski.

Offline beniok

  • Podkarpacie
  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 277
    • Ochotnicza Straż Pożarna Majdan Królewski
Odp: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 13, 2009, 11:08:00 »
zrób fotkę i pokaż o który ci chodzi włącznik/wyłącznik/przycisk
http://www.ospmk.info
bk(małpka)ospmk(dot)info

Offline Dzumsi

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 457
Odp: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 13, 2009, 13:22:16 »

Koledze chodziło za pewne o ten przycisk pod pedałem sprzędła przeważnie jest on biały tutaj czarny. I dam sobie rękę odciąć że to hamulec górski.
Cytuj
Zwalniacz, nazywany także hamulcem górskim, znany i powszechnie stosowany jest w samochodach ciężarowych. Jedna z pierwszych jego wersji była zwykłym hamulcem ciernym montowanym na wale napędowym.

Pół miliona kilometrów do wymiany klocków - to jeszcze nie największy rekord czterdziestotonowego zestawu, którego układ napędowy służy także do hamowania.
Zwalniacz, nazywany także hamulcem górskim, znany i powszechnie stosowany jest w samochodach ciężarowych. Jedna z pierwszych jego wersji była zwykłym hamulcem ciernym montowanym na wale napędowym. Bardziej zaawansowany technicznie był hamulec klapowy, którego działanie polegało na dławieniu wylotu spalin. W nieco rozwiniętej formie rozwiązanie to jest stosowane do dziś. Zasada jego działania jest prosta - ograniczony wypływ spalin powoduje, że w procesie wydechu tłoki natrafiają na opór i w konsekwencji zmniejszają obroty wału korbowego. Układ uruchamia osobny przełącznik lub, w przypadku systemów zintegrowanych, pedał hamulca.

Dławienie wydechu wykorzystuje także tzw. hamulec dekompresyjny. W tym przypadku nagromadzone gazy zmniejszają obroty silnika w suwie sprężania. Pod koniec tego procesu następuje wtrysk paliwa i zapłon, więc, aby silnik mógł służyć do hamowania, należało je wyeliminować. Nie wystarczyło jednak tylko odciąć wtrysk, bo sprężone gazy działając na tłok jak sprężyna nadawały mu prędkość w drodze powrotnej (od głowicy). Efekt zwalniania przyniósł spodziewany rezultat dopiero po zastosowaniu dekompresji, czyli upuszczeniu zgromadzonego w komorze spalania powietrza. Większość producentów posłużyła się zmianą fazy rozrządu, a dokładnie zmniejszaniem luzu na zaworach wydechowych. Olej z układu smarowania silnika pompowany jest do siłowników unoszących dźwigienki zaworowe, a te przeciwdziałają całkowitemu zamknięciu kanałów wydechowych.
Źródło-http://www.truckmania.pl/content/view/272/6/

Offline kazorudn

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 45
Odp: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 13, 2009, 19:57:22 »
ale to jest przy spręgle i jak jest właczona autopompa włącznikiem to sie pojawia na nim napiecie 24 v, i jak się wciśnie pedał sprzegła to ten włacznik zwiera się i włącza się autopompa.
Jelcz GCBA 6/32 z 19989 roku typ 004.

Offline tomek7826

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 171
Odp: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 13, 2009, 20:55:51 »
kontrolujesz obroty pompy

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 13, 2009, 22:29:05 »
Prawdopodobnie jest to jakaś przeróbka uniemożliwiająca załączenie pompy bez włączenia sprzęgła . Czyli jak włączysz przyciskiem autopompę to do czasu naciśnięcia sprzęgła nic się nie wydarzy .

Pomysł o tyle słuszny co idiotyczny i nie był standardem – a jeździłem chyba 6 Jelczami  w dużej rozpiętości lat produkcji .

W opisywanym przypadku gdybyś chciał podawać wodę w czasie jazdy pojazdu – co czasami się robiło GCBA6/32 , albo przemieścić pojazd w inne miejsce nawet podjechać  1m , każde naciśnięcie sprzęgła spowoduje rozłączenie przystawki ,a zapominając o takim udziwnieniu  będą żeby piłować .

Offline fireman90

  • Jajakobyły...
  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 355
Odp: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 13, 2009, 22:35:53 »
jak jest właczona autopompa włącznikiem to sie pojawia na nim napiecie 24 v,.... to ten włacznik zwiera się i włącza się autopompa.
Jeśli jest włączona włącznikiem na desce to jeszcze raz się włącza tym pod pedałem sprzęgła ? Przypuszczam, że to tylko "literówka" i tym przyciskiem pod pedałem autopompa się wyłącza. Tak by wskazywała logika. Nie widziałem na własne oczy więc tylko przedstawię moje przypuszczenia. Może oba wyłączniki połączone są w szereg i ten pod sprzegłem służy do chwilowego rozłączenia pracy autopompy w celu np. zmiany węży lub tp. prac na linii gaśniczej. Zamiast wciskać sprzęgło i wyłączać napęd wyłącznikiem na desce, ta czynność jest wykonywana jednocześnie przy samym tylko wciśnięciu pedału sprzęgła. Podkreślam że to tylko moje przypuszczenie i mogę się mylić

Offline Tiger

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 303
    • PeeM
Odp: wyłącznik przy pedle sprzęgła w GCBA 6/32
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 15, 2009, 13:53:28 »
Mam akurat odmienne zdanie niż @fireman90. Ponieważ niedawno sam robiłem sterowanie min. do włączania pompy, przedstawię swoje zdanie. Na początek od razu mówię, że robiłem to w Starze 266, tam po wciśnięciu sprzęgła przystawka zatrzymuje się, nie wiem, jak jest w jelczach. Pomysł z włącznikiem pod pedałem sprzęgła wydaje mi się jak najbardziej trafiony, tu nie zgodzę się z @Miko - na desce czy gdziekolwiek włącza się napięcie na styczniku/przekaźniku (styki ruchome), jednak aby zapobiec włączeniu przystawki bez sprzęgła, potrzebny jest dodatkowy wyłącznik "zielony", czyli "normalnie wyłączony", aby na moment podać napięcie na cewkę stycznika. Ja zastosowałem akurat cięgno - kierowca naciska sprzęgło, ciągnie za "wichajster" i załącza przekaźnik, ten z kolei podaje napięcie do elektrozaworu pneumatycznego, popycha ramię przystawki załączając ją. "Wichajster" puszcza, zwalnia sprzęgło i pompka pracuje. Ponowne pociągnięcie nie powoduje niczego - napięcie na cewce przekaźnika jest już podawane ze styku ruchomego, przez wyłącznik na desce, aż do jego rozłączenia.
Tak więc, przy analogicznym rozwiązaniu w opisywanym przypadku, naciśnięcie sprzęgła nie rozłączy autopompy, tylko załączy ją przy równoczesnym włączonym wyłączniku na desce.
Ależ się rozpisałem, uff, jak ktoś nie zrozumie mojego wywodu, ewentualnie narysuję..